Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Kadee Koppelingen

Gestart door Raaijmak dinsdag 06 oktober 2015, 19:26:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kadee Koppelingen
Lid sinds: 2010

offline
Kadee Koppelingen
Beste,

Ik ben voornemens om een aantal wagons te voor zien van andere koppelingen. Gezien KADEE de mogelijkheid biedt om met een magneet te ontkoppelen lijken deze koppelingen voor mij de juiste oplossing.

Daar moet ik wel een aantal wagons voorzien van een koppeling met een NEM362 opname. Wie heeft er ervaring meE om deze te vervangen, welke zijn het best toepasbaar, zodat een KADEE koppeling kan toepassen, Op de site van Beneluxspoornet heb ik het volgende gelezen, het nadeel van deze koppeling is, dat hij niet te gebruiken is voor het Drierail bedrijf. Vooral bij wissels en op de puntcontacten geeft deze koppeling problemen,klopt dit?

Alvast bedankt voor je reactie,
Anton Raaijmakers         
Re: Kadee Koppelingen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Kadee Koppelingen
Persoonlijk zou ik zeggen: Koop een stel en probeer het uit.... Als je dat gedaan hebt, zet dan je bevindingen hier neer. Dan weet je ook meteen of de beweringen juist zijn. :) En ja, het kost je een paar koppelingen als het niet goed gaat. Maar gelukkig is het hobby en mag het wat geld en tijd kosten.  :D

Groet Ronald.
Re: Kadee Koppelingen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Kadee Koppelingen
Ronald,

Dat ga ik sowieso doen, maar het is toch handig als je al wat ervaringen hebt.

Gr, Anton.
Re: Kadee Koppelingen
Wil Tweeendrie
gast

Re: Kadee Koppelingen
Hai,

De kadeekoppelingen ken ik alleen van plaatjes.
Maar ik denk dat met het probleem bij 3-rail bedoeld wordt dat de beugel onderaan de koppeling dan waarschijnlijk op de wissels de puko's raakt.

Groet

Wil Tweeendrie
Re: Kadee Koppelingen
Lid sinds: 2015

offline
Re: Kadee Koppelingen
Ikzelf werk al heel lang met Kadee koppelingen en ben hier heel tevreden over.
Ik zorg ervoor dat een gehele stam rijtuigen voorzien is van gewone koppelingen,
en enkel de eerste en laatste wagen aan de uiteinden Kadee.

Omdat ik toch steeds met dezelfde treinsamenstelling rijdt.
Mijn loks hebben wel Kadee koppelingen langs beide zijden.
Voordeelnvan Kadee is dat je onbeperkt aantal magneten kan leggen onder je rails,
je hoeft geen extra draden te voorzien, je moet enkel weten waar je de magneten
gelegd hebt onder je rails. Zodra je met een trein over een magneet rijdt, staat er
op de koppeling spanning en zal er niet ontkoppeld worden. Wil je wel ontkoppelen,
rij je met je koppeling een tweetal cm verder dan de magneet en rij je nadien een
tweetal cm terug over de magneet. Er staat dan geen druk op de koppeling en de haakjes gaan netjes
open. Nadien kan je de stam duwen tot elke gewenste plaats en rij je met je lok terug vooruit en
blijft de ontkoppelende stam netjes staan.

Nadeel: werkt niet in bogen, zowel je lok als eerste wagon moeten op een recht stuk staan.
Denk dat het niet werkt bij drierail... Wil dit vanavond wel even uittesten !

Geert
Re: Kadee Koppelingen
Lid sinds: 2015

offline
Re: Kadee Koppelingen
Nog even terugkomen op mijn vorige post,

gebruik enkel de magneet van Kadee ! met eenandere magneet is de werking niet altijd god
of werkt het gewoon niet.

Ikzelf heb toen ik ging expirimenteren met Kadee, me een tweetal magneten aangekocht,
en koppelingen KAD 19, KAD 18 en KAD 17. Deze hebben telkens een verschillende lengte
er bestaat ook nog de KAD 20. Hoe korter je bochten zijn, hoe langer je koppelingen moeten
zijn anders haken de buffers achter elkaar. Ik heb me toen de KAD17,18 en 19 gekocht en daarmee gaan
experimenteren. Koppelingen kosten 6euro voor 4 stuks, een magneet ook 6 euro bij Het Spoor in Haasrode (Belgie)

Succes ermee, maar nogmaals vrees ik dat het niet werkt bij drie rail !

Geert
Re: Kadee Koppelingen
Wil Tweeendrie
gast

Re: Kadee Koppelingen
We wachten op jouw commentaar en zijn benieuwd naar je ervaringen met 3-rail!

Groet

Wil Tweeendrie
Re: Kadee Koppelingen
Lid sinds: 2015

offline
Re: Kadee Koppelingen
Help mijn mobieltje is al 2 uur bezig aan een software updat... Dus kan geen fotos of filmpjes maken....
Misschien lukt het me straks nog anders morgen. Ga nu wel even proberen of het werkt !

Geert
Re: Kadee Koppelingen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Kadee Koppelingen
Geert bedankt voor het lezen en meedenken. Fijn dat je zo bereidwillig bent om het uit te proberen op het 3 railsysteem.
Wacht je reactie(ik begrijp een filmpje) af.

Gr, Anton
Re: Kadee Koppelingen
Lid sinds: 2015

offline
Re: Kadee Koppelingen
Beste,

Kom net terug van mijn zolder...

Daar mijn mobieltje nog steeds aan het updaten is, en eerlijk gezegt ook te weinig licht
op mijn zolder kan ik jullie geen filmpje laten zien. Ik moet dit maken overdag, en dit zal pas zaterdag
best kunnen doen.

MAAR, mijn eerste bevindingen zijn dat deze Kadee koppelingen ook werken op 3rail !

Heb wat testen gedaan met een flexrail van marklin en ondaks de metalen onderkant van
de flexrail blijkt de koppeling wel netjes te doen zoals het hoort.

Hoe de koppelingen werken let c en m rails weet ik nog niet...

Wordt vervolgt !

Geert
Re: Kadee Koppelingen
Lid sinds: 2012

Steam is the power

offline
Re: Kadee Koppelingen
T4T koppelingen met decoder al bekeken?
Re: Kadee Koppelingen
Lid sinds: 2008

offline
Re: Kadee Koppelingen
Ik maak nu ruim een jaar gebruik van kadee koppelingen en permanent magneten van kadee icm k rails. Om goed te kunnen rangeren heb ik 6 extra vierkanten magneetjes aan de zijkant van de rails boven de kadee magneet. Dit geeft een extra kracht waardoor de koppeling beter los komt. Verder reageren de metalen assen van de wagons op de kadee magneet, hierdoor gaat ontkoppelen soms wat lastiger. Remedie 1 wagon net boven de magneet rijden en ontkoppelen gaat nu wel. Ik ben zeer tevreden over de kadee koppelingen maar wel met eerder genoemde extra maatregelen. Zowel de extra magneetjes als de kadee koppelingen komen uit Duitsland waar ze goedkoper zijn. Ik dacht 4 euro per setje. Grt Fred
Re: Kadee Koppelingen
Lid sinds: 2014

offline
Re: Kadee Koppelingen
wat ik mij afvraag waarom kies je juist voor dit systeem(ben gewoon nieuwsgierig naar de beweeg reden meer niet)omdat er zoveel verschillende manier van ontkoppelen zijn!
Re: Kadee Koppelingen
lilitrein
gast

Re: Kadee Koppelingen
Hoi Anton,

Ik gebruik al jaren kadee-koppelingen tussen mijn loks en stammen.
Door uitproberen, kwam ik op kadee koppeling 17 uit.
Uiteraard met nem norm.
Ik ben toen gaan experimenteren met magneten, maar aangezien we dus met puntcontacten rijden kwamen de gewone magneten
kwa ontkoppelkracht niet in aanmerking. ik heb dus gekozen voor de kadee ontkoppelaar  309. Dit is een elektromagnetische ontkoppelaar
met een spoel en zeer krachtig,werd er gezegd. Echter toen ik hem had in gebouwd was er maar weinig kracht in de magneet.
Dit kwam omdat het magnetisch veld werd opgenomen door de metalen puntcontact strip onder de K-rails.
Vervolgens heb ik de zijkanten van de puntcontactstrip aan de onderkant weggeslepen en de puntcontacten in de biels
met een draadje doorverbonden. Het hele spul ingebouwd en het werkt PERFECT.
Loks met een vaste koppeling, dus geen nem-norm, kan je aan passen door de koppeling af te zagen en er een afgezaagde kadee
op te lijmen met secondenlijm.

Vriendelijke groet
Bert