Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Digirails decoder vs Ecos II

Gestart door h0ogovens zondag 27 september 2015, 20:50:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digirails decoder vs Ecos II
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Digirails decoder vs Ecos II
Hoi,
Ik heb diverse digirails DR4018 V1.2 decoders. Ik weet dat ik er een hoop mee kan schakelen maar het gaat mij hierbij om het omzetten van wissels. Adres 1, 2, 3, 4 en 5 heb ik in ecos in gebruik door marklin dipswitch decoders. Mijn probleem is dat ik de digitalis decoders niet kan laten communiceren met de centrale. Ik heb de signal en power beide aan de ecos track uitgang verbonden. Het lampje gaat ook branden zoals in de handleiding omschreven. Waar mogelijk heb ik DCC ingegeven. Ik heb geprobeerd om een wissel actief te krijgen op adres 6 en 9 met geen resultaat. Ik vermoedde daarna dat ik de decoder eerst adres 6 of 9 moest geven. Via POM dat beide geprobeerd, eigenlijk zoals de handleiding van digitalis dat zegt. Loc adres 9999 en cv waarde 513 geprobeerd te wijzigen naar 6 of 9. Een wissel die vervolgens 6 of 9 krijgt toegewezen geeft geen respons. Heb ook het idee dat het programmeren ook niet juist werkt. " druk op de schakelaar totdat de led dooft'  staat er beschreven, maar ik kan blijven drukken, de led blijft branden tot ik mijn vinger er af haal. Een korte druk op de schakelaar en deze gaat direct uit. Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes Michel
Re: Digirails decoder vs Ecos II
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: Digirails decoder vs Ecos II
Hoi Michel,

Ik ben niet bekend met deze decoders maar vaak werken ze in groepen van 4 adressen.

Als je in de programmeer mode zit en je stuurt wissel adres 1 aan vanuit je ecos dan zit wissel 1 t/4 erin.
Adres 2 is wissel 5 t/m 8 enz.

Probeer dat eens.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Digirails decoder vs Ecos II
Adres 6 => wissel 21 en hoger toch?   Deze decoder luistert naar de wissel adressen.
Ik denk dat je in je ecos nu decoder groepen van 4 wissels aangeeft. Ga je daar de fout niet in?


Deze decoders programmeren moeilijk met een gemixt signaal van MM en DCC is mijn ervaring.


Mvg Robin
Re: Digirails decoder vs Ecos II
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re: Digirails decoder vs Ecos II
Hi Robin & Peter. Beiden bedankt voor het meedenken. Ik heb een stuk of 5 van die digirails decoders, idd adres 6 voor de decoder bedacht en 21 voor het wisseladres gebruikt. Resultaat nul-komma-nul, idem voor 9 =>37. Omdat ik het niet kon uitstaan heb ik vervolgens gezocht naar een esu switchpilot die ik ergens moest hebben liggen. Aan de ecos gehangen, decorder adres gewijzigd naar 6, wisseladessen 21 t/m 24 gebruikt -> klaar. Man-man-man, ik heb de tijd niet opgenomen maar dat duurde toch niet langer dan 3 of 4 minuten... Jammer dat m'n leverancier vandaag dicht is want ik ga nog zeker even 5 stuks switchpilots erbij halen, dan kan ik gewoon weer verder zonder ergernissen.

Die digirails decoders reserveer ik nog even voor het toekomstige seinwerk, als ik wat meer rust er voor kan opbrengen ga ik die nog eens rustig proberen uit te vogelen...

Grtz Michel
Re: Digirails decoder vs Ecos II
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Digirails decoder vs Ecos II
Hallo Michel,

De 4018 heb ik ook en bij "druk op de schakelaar totdat de led dooft" kun je lang wachten (tot je eigen ledje dooft).
Gewoon loslaten en klaar.
Ik heb ze met MS2 geprogrammeerd, ik zal eens kijken wat gebeurt als ik ze met mijn onlangs aangeschafte Ecos probeer te programmeren.

Groet, Eric-Paul
Re: Digirails decoder vs Ecos II
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Digirails decoder vs Ecos II
Hoi Michel

De DR4018 is toch voor 8 wissels?.
Je hebt echt geen switchpilots nodig. De 4018 werkt het beste in DCC modus
Doe de volgende stappen
Maak op de Ecos een wissel aan met adres 1 in DCC modus
Druk op de programmeer knop van de 4018 de led blijft branden
Selecteer op de Ecos wissel 1
Nu dooft de rode led en de 4018 is geschikt voor de adressen 1 t/m 8
voor de volgende 4018
maak een wissel aan met adres 9
Druk op de programmeer knop van de 4018 de led blijft branden
Selecteer op de Ecos wissel 9
Nu dooft de rode led en de 4018 is geschikt voor de adressen 9 t/m 16
enz.

Mvg
Koos
Re: Digirails decoder vs Ecos II
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: Digirails decoder vs Ecos II
Ik zat dus in de goede richting, ik wist alleen niet dat deze decoders 8 wissels kunnen bedienen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Digirails decoder vs Ecos II
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re: Digirails decoder vs Ecos II

Dank je Koos, stappen van 8 natuurlijk (stomstomstom), even geprobeerd en ja hoor probleemloos vanaf adres 73 kunnen programmeren. Je hebt me pittig wat geld bespaard!  :thumbup:

Groetjes Michel
:)

Citaat van: KdeB op maandag 28 september 2015, 12:35:45
Hoi Michel

De DR4018 is toch voor 8 wissels?.

Mvg
Koos

Re: Digirails decoder vs Ecos II
Citaat van: degeluidsman op maandag 28 september 2015, 16:51:38
Ik zat dus in de goede richting, ik wist alleen niet dat deze decoders 8 wissels kunnen bedienen  :)
Voor alle mogelijkheden van de DR4018 zie: http://www.digikeijs.nl/dr4018-schakel-decoder.html

Prijs ? 32,49 voor 8 wissels (= ? 4,06 per wissel).
Bij ANW zelfs voor ? 29.25 (= ? 3,66 per wissel). 


Mvg,
Peter
Re: Digirails decoder vs Ecos II
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re: Digirails decoder vs Ecos II
Hoi! Nou als gezegd was alles dik voor mekaar. ik was toe aan het maken van de tableaus -zeg maar de vereenvoudigde weergaven van de baangedeeltes- in ecos II. Dat lukte prima, kon de magneetartikelen (wissels) ingeven en alles werkte bij het toevoegen van steeds weer een wissel naar behoren. Echter, plotseling na het invoeren van de laatste wissel werkten er 5 niet meer. Ze werkten alle dus eerst wel, ook in het ecos II magneetartikelen overzicht.

Preciezer: het gaat om mijn wissels 'station'  2-3-4-5-6-7-8. resp. adressen 73-74-75-76-77-78-79
(wissel 1 is verbonden aan een nog vrije esu decoder ingang overgehouden van het schaduwstation)

Alle zijn verbonden aan 1 en dezelfde digirails decoder. Zomaar zonder aanwijsbare aanleiding werd wissel 2 actief op adres 78 (met de stylus op het ecos scherm klikkende op wissel 7) en wissel 3 op adres 79 (met de stylus klikkende op wissel acht). Wissel 2-3-4-5-6 zoals in Ecos II gedefinieerd gaven geen respons meer, 7 & 8 stuurden nu ineens dus 2 & 3 aan.  8o

Ik heb de wissels verwijderd en opnieuw ingevoerd, geen effect. Ik heb de baan en ecos volledig uit gezet en alles opnieuw gestart, ook geen effect. Me dunkt dat de digirails decoder het ook nog doet, immers 2 van de 7 gebruikte ingangen werken. (Niet goed maar toch)

Ik vraag me af wat dit kan zijn, heeft iemand dit al eens meegemaakt?

Groetjes Michel
Re: Digirails decoder vs Ecos II
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re: Digirails decoder vs Ecos II
Ik heb inmiddels dezelfde wissels op een volgende decoder aangesloten op adressen 81 t/m 87 en nu doen de wissels het weer okay. Blijft me een raadsel wat er is gebeurd, decoder duidelijk defect geraakt...
Re: Digirails decoder vs Ecos II
Hoi,

Neem even wat draadjes door bij de buren: Probleem met programmeren Digirails DR4018 en DR4018's verliezen adres. Zo zijn er nog meer draadjes bij de buren. :)

Groeten Ronald.
Re: Digirails decoder vs Ecos II
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re: Digirails decoder vs Ecos II
Hoi Ronald!
bedankt voor de links, tja duidelijke zaak  :thumbup: . Trafo van 10Va zal de boel in verwarring hebben gebracht, denkelijk na wat snel schakelen van de wissels waarbij de Ms-en elkaar hebben overlapt. Die heb ik sowieso een lager waarde toegekend en nu gelijk op zoek naar een meer geschikte trafo.
Groetjes michel