Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

160229: Schaltposten BLAUSEE-MITHOLZ: 2de publicatie LOKI 2016/5

Gestart door Has-bls zondag 13 september 2015, 11:59:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
160229: Schaltposten BLAUSEE-MITHOLZ: 2de publicatie LOKI 2016/5
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
160229: Schaltposten BLAUSEE-MITHOLZ: 2de publicatie LOKI 2016/5
Elkaar prikkelen is in deze hobby een ware uitdaging. Toen ik aan ArjanM verzoek deed of ie voor mij van die mooie BLS-lantaarns wil maken tegen een vergoeding, kwam het idee van ?ruilhandel? tot leven. Of ik dan een schakelpost van Blausee-Mitholz wil maken!

En van 'Brunigbahn' lag al het verzoek om voor hem schakelpost AUSSERBERG te maken en is in het volgende topic te volgen: Zelfbouw Schaltposten AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls

Dat dit geen standaardposten zijn of moeten worden is al duidelijk. Fotomateriaal meer dan genoeg voor handen.  Maar hoe kom je aan bouwtekeningen?? Mailtje naar de BLS leverde mij grotendeels datgene op wat er nodig is om na te bouwen: die hebben mij de tekeningen in bruikleen toegezonden met uitdrukkelijk verzoek deze na gebruik weer retour te zenden. (zo gezegd en ook zo gedaan).

SOMMERFELDT en messingprofieltjes en wat M2 draad in een DHZ helpent me aardig op weg. Maar de diverse typen grote isolatoren met de op afstand bediende schakelkasten werd een ander verhaal! Arjan heeft goede ervaringen met ShapeWays en met hem overlegd of hij daarin het e.e.a. kan en wil betekenen.  Dat wil hij en de samenwerking is geboren.  De eerste 3D-tekeningen zijn boven verwachting.

Hierna een foto van de Schakelpost op BLAUSEE-MITHOLZ en die van AUSSERBERG. Daarin zijn al opmerkelijke verschillen te zien.  En die moeten wel tot uiting komen in de te bouwen modellen!

We zullen beiden onze voortgang hierin plaatsen en dan mogen jullie zelf verder (be)oordelen!
Re: Zelfbouw Schakelposten Blausee-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Henk

Hopelijk een vruchtbare samenwerking, gisteren nogmaals je prachtige creaties kunnen bewonderen in Werkendam, waar we weer zeer goed ontvangen zijn en een hele leuke dag gehad hebben.  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Zelfbouw Schakelposten Blausee-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Zelfbouw Schakelposten Blausee-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Allereerst het uitzetten van de matenvoeringen in de bodemplaat Blausee-Mitholz: daar waar de masten moeten komen, de poten van de 'bokken' waar straks de isolatoren op komen te rusten, de posities voor de palen van de afrastering.

Daarna de H-profielen op schaalhoogte gemaakt uit de SOMMERFELDT H-profielen 3x3 mm en daaraan M2-draadeinde gesoldeerd (max lengte 25 mm). Lengte van de masten: 2x 155 mm en 3x 143 mm.

Re: Zelfbouw Schakelposten Blausee-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Henk en Arjan,

Mooie uitdaging en uiteraard blijf ik jullie volgen.

groet
Harald
Re: Zelfbouw Schakelposten Blausee-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Zelfbouw Schakelposten Blausee-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Met het bokken- en mastwerk ziet er het nu zo uit. De geleiderails en dergelijke moeten nog allemaal aangebracht: maar dit vormt jullie vast een idee hoe dat voor BM er uit gaat zien:

Bokken zijn overigens uit messing H-profiel gemaakt (2x2 mm) en verlijmd met superlijm.

Re: Zelfbouw Schakelposten Blausee-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Met behulp van de tekeningen van de BLS is het tamelijk eenvoudig de Isolatoren na te tekenen.

Als eerste heb ik de tekeningen in Photoshop geladen en er een grid van 1 x 1 mm overheen gelegd.
De tekeningen zijn schaal 1:25, dus dan is ieder vakje 25/87 mm in H0.

Van twee van de drie benodigde types zijn er tekeningen (ik hoop dat de links naar de afbeeldingen het doen. Google doet wat moeilijk de laatste tijd):




Vervolgens is het een kwestie van tellen, rekenen en tekenen.

De eerste komt er dan zo uit te zien:




En de tweede:


Ik heb ze daarna met "printboompjes" aan elkaar gezet om het in één geheel bij Shapeways te bestellen. Dit is het setje voor BM:


Ze zijn inmiddels besteld. Geplande afleverdatum de 23e. Ik ben benieuwd  :o) het grappige is dat ik me druk maak over details waar je waarschijnlijk niets van terug vind. De grond maat is grofweg 1 x 0,5 cm
Re: Zelfbouw Schakelposten Blausee-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Hi Arjan,

Ondanks dat je je druk maakt om de details ziet het er nu al goed uit.

groet
Harald
Re: Zelfbouw Schakelposten Blausee-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Henk en Arjan

Jullie gaan weer prachtig werk afleveren, kan alleen mijn bewondering uiten,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Zelfbouw Schakelposten Blausee-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Dit wordt een samenwerkende vennootschap welke wonderbaarlijke vruchten zal afleveren.  Hoed af.🎩🎩👑👑
Re: Zelfbouw Schakelposten Blausee-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Henk en Arjan ,

Hulde aan jullie beide , wat samenwerking allemaal niet kan opleveren.

Henk ik ga je de mast afstand voor Ausserberg wel even opmeten , je start voor Bl -Mh ziet er
zoals we van jou gewent zijn weer profi uit.

Arjan , ook voor de BLS lantaarns heb ik interesse , zij hangen ook boven Ausserberg.

Groeten Johan

Re: Zelfbouw Schakelposten Blausee-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Zelfbouw Schakelposten Blausee-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Dank Johan,

De mastafstanden zijn standaard: 4 meter hart - hart. In 1:87 betekent dit 46 mm. Zo heeft de BLS mij dat uitgelegd. Alleen BM heeft een afwijkend veld (is het stationnetje daarom zo geliefd  >:-D): die heeft een uitbreiding zoals op de foto's is te zien. Heeft te maken met voeding naar Felsenbrug (bovenste niveau) en Kandergrund (dalwaarts).

Re: Zelfbouw Schakelposten Blausee-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Henk,

Ik boedelde de dwars afstand van de masten over de sporen.
Anders stuur ik je wel een mailtje.

Groeten Johan
Re: Zelfbouw Schakelposten Blausee-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Zelfbouw Schakelposten Blausee-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Ha oké: dat is andere koek!!! Maar heel wat simpeler.
Re: Zelfbouw Schakelposten Blausee-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Dit ga ik weer met "hoogspanning" volgen. Dat wordt weer mooi strak "gespannen' werk draadje.

Maar het gekke is, dat ik de foto's in #4 wel kan zien en in #5 zie ik alleen de tekst met witte kruisjes in een zwart vlakje.
Wat staat er bij mij verkeerd ingesteld? (Windows 8 ).

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Zelfbouw Schakelposten Blausee-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Zelfbouw Schakelposten Blausee-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Ik heb Win7 Wil en ik zie ze dus ook niet meer die van Arjan.

Aan wie of wat het ligt is een raadsel: mogelijk aan onze wereldberoemde Googlelaar ;-)
Re: Zelfbouw Schakelposten Blausee-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Hier W7 64bit Prof met de nieuwste Mozilla Firefox. Alle foto's zichtbaar...
Re: Zelfbouw Schakelposten Blausee-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Hai Henk,

We zullen het daar maar op houden, als "digibeet" kan ik het niet veranderen.

groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Zelfbouw Schakelposten Blausee-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Wil, hoewel een goede gok, ligt het in dit geval niet aan Windows. Ik heb mijn foto's bij Google staan en daar loopt het niet helemaal lekker.

Volgens mij hebben ze wat problemen met authorisaties en/of  drukte. Het is heel vreemd dat één iemand ze wel kan zien en iemand anders niet.
Op mijn ene PC laad alles in een flits terwijl op een andere het heel lang duurt.

Misschien moeten ze mij maar eens inhuren om de opzet van hun datacenter door te lichten (da's wat ik o.a. naast schakelposten maken doe)

Alles zou nu weer goed moeten zijn?
Re: Zelfbouw Schakelposten Blausee-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Nu zie ik de foto's ook.  Wauwww
Re: Zelfbouw Schakelposten Blausee-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Zelfbouw Schakelposten Blausee-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Het volgende stapje:

De eerste 'bok' is voorzien van geleiderails waar straks de grote isolator+schakelkast op komt te staan:

Re: Zelfbouw Schakelposten BLAUSEE-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Dit is beter te zien dan het fotootje op de telefoon. Ben heel benieuwd hoe het eruit ziet met de kasten erop.

Voor de andere kijkers: de afstand tussen twee rails is 4-5 mm. Echt priegelwerk!
Re: Zelfbouw Schakelposten BLAUSEE-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Zelfbouw Schakelposten BLAUSEE-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
De werkzaamheden van de bokken zijn nu voorlopig klaar. Het wachten is nu op de komst van de isolatoren met de schakelkasten.

Intussen zijn de gaatjes voorgeboord voor de afrastering. Verder worden op de masten de SOMMERFELDT klampen #064 aangebracht om de U-balkjes die de dwarsverbindingen vormen. Ook mastklampen aanbrengen op de buitenste masten: dit ter bevestiging van de afrastering.

Deze klampen worden ook nog aangebracht op de 2de en 3de mast van links: daar worden de lantaarns binnen de afrastering bevestigd.

Re: Zelfbouw Schakelposten BLAUSEE-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Henk en Arjan

Prachtig werk geleverd weer,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Zelfbouw Schakelposten BLAUSEE-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Hoi Henk,

Dat gaat een mooie schakelpost worden. Ik geloof dat we maar eens moeten kijken of deze ook op mijn baan past :D

groetjes Martin.
Re: Zelfbouw Schakelposten BLAUSEE-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Zelfbouw Schakelposten BLAUSEE-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Dank allen:

Ja Martin alleen jij rijdt nu weer in hoofdzaak SBB. Daar zijn vast legio voorbeelden van om daar een poging aan te wagen. Als bepaalde onderdelen standaard zijn (isolatoren, schakelaars en schakelkasten) dan wordt het 'een makkie'.

Maar eerst de handmonsters eens voor elkaar krijgen voor BM en AUSSERBERG.

Heb mezelf een paar dagen vrijaf gegeven. Snipperdagen moeten ook op en even afstand nemen van het werk. Dus lekker de tijd gehad om twee masten van Veld-1 op te tuigen en het de racks aan te brengen waar laten de schakelaars als geleide-isolatoren moeten komen.

Drie foto's van de huidige voortgang:

Re: Zelfbouw Schakelposten BLAUSEE-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Henk

Mooie constructie reeds, maar je hebt reeds wat ervaring met het bouwen van schakelposten,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Zelfbouw Schakelposten BLAUSEE-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Zelfbouw Schakelposten BLAUSEE-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Je draadje net ontdekt, maar ga dit zeker volgen.
Want wat ik tot nu toe zie ziet er goed uit zeg!

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Zelfbouw Schakelposten Blausee-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Citaat van: ArjanM op zondag 13 september 2015, 17:19:22
Wil, Alles zou nu weer goed moeten zijn?

Helaas, het blijven bij mij kruisjes.

En als aanvulling, perfect soldeerwerk. :thumbup:

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Zelfbouw Schakelposten BLAUSEE-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Dat wordt een schitterende post😄😄😄
Re: Zelfbouw Schakelposten BLAUSEE-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Het is vreemd. Wanneer ik uitgelogd ben uit Google, kan ik de foto's ook niet zien. Log ik in dan wel. Ook onder een ander account. Lijkt alsof Google alleen eigen volk toegang geeft. Een maatschappelijke ontwikkeling die je de laatste tijd wel vaker ziet....

Ik zal vanaf nu de plaatjes als bijlage opnemen, dan moet het goed gaan.

Dacht ik klaar te zijn met mijn aandeel, kreeg ik vandaag van Henk een seintje dat we nog iets voor de schakelaars moeten verzinnen. Op de eerste foto zie je een vergroting van wat hij bedoeld.

Dus weer gaan tekenen (met behulp van de BLS tekeningen) en dit nu besteld bij Shapeways (10 x 2 x 6,4 mm)
Re: Zelfbouw Schakelposten BLAUSEE-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Bedankt Arjan, gelukkig zijn de foto's nu wel te zien.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Zelfbouw Schakelposten BLAUSEE-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Zelfbouw Schakelposten BLAUSEE-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Ik zie ze ook weer de foto's.

Vandaag echt zo'n druilerige knutselmiddag. Het framework van de Schakelpost BLAUSEE-MITHOLZ is nu klaar en het wachten is op de onderdelen om deze verder te kunnen afbouwen.

Morgen op jacht naar een U-profieltje 1x1 mm. Die moet nog bovenaan over de volle breedte van de schakelpost worden aangebracht. Bovendien heb ik die ook nodig voor de schakelpost AUSSERBERG: daar wil deze week nog een begin mee gaan maken.

@Wil: dank voor je compliment. Ik moet je wel erbij vertellen dat het messingwerk gelijmd is met superlijm. Het Nickel-Silver en de dwarsbalkjes in het frame is gesoldeerd.

Re: Zelfbouw Schakelposten BLAUSEE-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Zelfbouw Schakelposten BLAUSEE-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Vandaag met dit ontzettende bokkenweer de grondplaat voor de opbouw van de Schakelpost AUSSERBERG in gereedheid gebracht.

De gaten voor de masten en de poten van de bokken zijn voorgeboord; evenals de 0.9 mm gaatjes voor de palen van de afrastering.
Vanavond en morgen mooi de tijd om de bokken op maat te gaan maken en idem de masten die ook nog worden voorzien van M2 draadeinden.

De proefzending van het 3D-geprinte materiaal is inmiddels onderweg begreep ik van Arjan. We zijn reuze benieuwd!
Re: Zelfbouw Schakelposten BLAUSEE-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
We kijken vol bewondering en wachten in spanning af!  Heerlijk👀👍
Re: Zelfbouw Schakelposten BLAUSEE-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Hoi Henk en Arjan.
Ik vindt dat echt heel erg gaaf wat jullie maken.
Mijn complimenten.
Wim.
Re: Zelfbouw Schakelposten BLAUSEE-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Zelfbouw Schakelposten BLAUSEE-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Vandaag een aanzet gegeven voor de opbouw van de buitenste mast van schakelveld-4. Het is niet alleen goed naar de tekeningen van de BLS kijken, maar nog veel meer naar HQ-fotomateriaal wat Arjan mij beschikbaar heeft gesteld.

In de opbouw gaat nu de meeste tijd zitten: kijken, vergelijken, meten en monteren en nog eens nameten. Er zijn zovele details aanwezig dat ik best mogelijk wel eens iets 'over het hoofd zal zien'........

Het eerste resultaat (en vergelijk de foto's in de eerste post):

Re: Zelfbouw Schakelposten BLAUSEE-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Niet normaal meer, perfect man. :thumbup:

Groet

Wil Tweeendrie
Re: Zelfbouw Schakelposten BLAUSEE-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Henk

Top werk weer, laat het maar afwijken van de realiteit, blijft even mooi. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Zelfbouw Schakelposten BLAUSEE-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Prachtig mooi gedaan Henk. :thumbup:
Re: Zelfbouw Schakelposten BLAUSEE-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Henk

Hoe doe je het toch, dat is gewoon prachtig werk. dat doet je niemand na hier, en echte meester herken je aan zijn vak.
Re: Zelfbouw Schakelposten BLAUSEE-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Zelfbouw Schakelposten BLAUSEE-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Hoe ik het doe?? Gewoon doen! En ik ben ook niet snel tevreden met eigen werk. Zoals dit detail wat gisteren op de mast ontbrak.

Een snapshot uit de foto van Arjan en close-up van het gewijzigde en meer gedetailleerde onderdeel:
Re: Zelfbouw Schakelposten BLAUSEE-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Hi Henk,

Inderdaad gewoon doen en in dit geval ziet het er ook nog eens perfect uit dus je mag tevreden zijn,.... of ben je dat nog niet ?.

groet
Harald
Re: Zelfbouw Schakelposten BLAUSEE-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Zelfbouw Schakelposten BLAUSEE-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Ja nu wel Harald.  >:-D >:-D En fijne dagen he in Domburg!
Re: Zelfbouw Schakelposten BLAUSEE-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Henk,

Jij zegt gewoon doen ok, maar doe je het toch niet na hoor. wel prachtig als je dat kan maken.
Re: Zelfbouw Schakelposten BLAUSEE-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Bedankt Henk. Ben gelukkig aardig opgeknapt dus dat lukt wel

groet
Harald
Re: Zelfbouw Schakelposten BLAUSEE-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Doen is snel geschreven. Je moet het nog kunnen ook😜😜wauwww
Re: Zelfbouw Schakelposten BLAUSEE-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Henk

Ik snap niet waar jij het geduld vandaan haalt doe het je in ieder geval niet na.
Maar het ziet er allemaal zeer goed uit  :thumbup:  :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: Zelfbouw Schakelposten BLAUSEE-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Henk,

Ik val weer van de ene verbazing in de andere.
Barin, hoe zo Barin,  nee een Schuppers dat is het.
Top. :thumbup:
Re: Zelfbouw Schakelposten BLAUSEE-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Topklasse gewoon - geen andere woorden voor en kwijl loopt me hier zowat uit de mond :P
Re: Zelfbouw Schakelposten BLAUSEE-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Zelfbouw Schakelposten BLAUSEE-M. en AUSSERBERG: samenwerking ArjanM en Has-bls
Vandaag verder met het verfijnen van de schakelpost, waaronder het aanbrengen van steuntjes in het U-profiel voor de isolatoren.

Hierlangs worden ook de draden geleid die van de schakelkast afkomen en via de nog aan te brengen schakelaars naar de bovenste - ik noem het maar even zo - verdeeldraden gaan (nog niet gemonteerd). Vandaar uit worden de bovenleidingsecties gevoed.

Laten de bijgaande foto's voor zich spreken ...........