Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Bouw spiraal

Gestart door rien vrijdag 04 september 2015, 12:42:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bouw spiraal
Lid sinds: 2007

offline
Bouw spiraal
Wat voor hout gebruiken jullie voor het spiraal?
Re: Bouw spiraal
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bouw spiraal
Mijn spiralen zijn van mdf dik 9 mm met ondersteuningen om de 30 a 40 cm.
Re: Bouw spiraal
BR98-10
gast

Re: Bouw spiraal
mdf 8 mm en draadeinden m8
op 0; 90; 180 en 270 graden  2 draadeinden en daartussen (op 45, 135, 225 en 315 graden)  een draadeind tussen de railbeddingen van het dalende en stijgende spoor

cees
Re: Bouw spiraal
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw spiraal
9 mm multiplex populierenhout (lekker licht) of berken..
Re: Bouw spiraal
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Bouw spiraal
9mm Timmerhout te koop bij oa de Gamma
is net zo stevig als populieren of berken multiplex alleen nog lichter.
Re: Bouw spiraal
Lid sinds: 2013

offline
Re: Bouw spiraal
9 mm populier , M10 draadeind
Re: Bouw spiraal
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Bouw spiraal
8 mm MDF met M6 draadeinden volgens het Rainer Lüssi systeem.
Schaduwstation is echter nog in opbouw.
Re: Bouw spiraal
Lid sinds: 2013

offline
Re: Bouw spiraal
hier 8 mm triplex hardhout met M8
R2 en R3
< link>
Re: Bouw spiraal
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Bouw spiraal
Ik gebruik een speciaal type mdf, 7mm dik.
Deze frees ik in cirkelvormige segmenten, en verlijm deze tot een spiraal van 1,5 of 2,5 omwentelingen. (of langer)
De overgangen van de segmenten zijn trapsgewijze gefreesd  in 2,3 en 4,6 mm zodat dit overal even dik blijft.
Dit word op juiste hoogte bijeengehouden door een vurenhouten frame met staanders om de spiraal aan binnen en buitenzijde. Ik werk met R1 en R2, waarbij R2 voor de stijgende treinen wordt gebruikt.

Gr. Marcel
Re: Bouw spiraal
Wil Tweeendrie
gast

Re: Bouw spiraal
8 mm multiplex en de overgangen geklemd/vast gelijmd met bruislijm in aluminium U-profiel van 10 x10 mm.

Het aantal cirkels uitgetekend in karton op een schaal van 1:10. En dat weer zitten "nesten" op een stuk stevig papier van 122 x 244 mm.
Daarna 1 : 1 uit gezaagd met de decoupeerzaag uit de plaat multiplex van 122 x 244 cm.

Op de foto wordt de flexrail gelijmd op de ondergrond.
Rechts bovenin zie je 2 stukjes U-profiel tussen de 8 mm draadstangen.

Op de 2e foto is de andere helix te zien.
De diameter buitenwerks van beiden is 125 cm.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Bouw spiraal
BR98-10
gast

Re: Bouw spiraal
Will

Wat doen al die batterijen daar ??????

Cees
Re: Bouw spiraal
Lid sinds: 2007

offline
Re: Bouw spiraal
Citaat van: loc1200 op vrijdag 04 september 2015, 21:18:40
Ik gebruik een speciaal type mdf, 7mm dik.
Deze frees ik in cirkelvormige segmenten, en verlijm deze tot een spiraal van 1,5 of 2,5 omwentelingen. (of langer)
De overgangen van de segmenten zijn trapsgewijze gefreesd  in 2,3 en 4,6 mm zodat dit overal even dik blijft.
Dit word op juiste hoogte bijeengehouden door een vurenhouten frame met staanders om de spiraal aan binnen en buitenzijde. Ik werk met R1 en R2, waarbij R2 voor de stijgende treinen wordt gebruikt.

Gr. Marcel

Marcel bedankt voor je uitleg, ben daar erg blij mee, zo help je iedereen goed op weg
Het is toch al moeilijk genoeg om een klimspiraal te maken.

Gr Rien
Re: Bouw spiraal
Lid sinds: 2007

offline
Re: Bouw spiraal
Citaat van: BR98-10 op zaterdag 05 september 2015, 02:16:17
Will

Wat doen al die batterijen daar ??????

Cees

Hoi Cees,

Dat begrijp ik wel je opmerking, maar als je het bericht goed leest, dan weet je dat de rails worden vastgeplakt en

die batterijen dienen als verzwaring, om de rails goed aan te drukken op de ondergrond
Re: Bouw spiraal
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bouw spiraal
Hoi,

Kijk ook eens: Artikel: Hellingen en Klimspiralen met links naar de volgende voorbeelden: Klimspiraal systeem Rainer Lüssi, Klimspiraal Basis Plus en Praktijkvoorbeeld Klimspiraal Rainer Lüssi

En zelf gebruik ik voor de bakken Peppelplex en voor de klimspiraal ooit gebruik gemaakt van berkenplex (volgens mij  :? ) of was dat nu ook peppelplex  :? In ieder geval geen MDF omdat dat relatief zwaar is.


Citaat van: loc1200 op vrijdag 04 september 2015, 21:18:40
Ik werk met R1 en R2, waarbij R2 voor de stijgende treinen wordt gebruikt.

Zelf zou ik niet kleiner gaan dan straal 420mm (marklin R2) in je klimspiraal.

Groet Ronald.
Re: Bouw spiraal
Lid sinds: 2010

online
Re: Bouw spiraal
Mijn bodem bestaat uit twee keer 3mm multieplex overlappend op elkaar geplakt.

Zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=31046.msg570582#msg570582

Robin
Re: Bouw spiraal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bouw spiraal

Mooie spiraal,  Wil 2&3, en creatieve bevestiging van de bovenleiding !

Je ziet op dit forum 2 totaal verschillende aanpakken van de spiraal. De meeste zagen hem gewoon uit een plaat hout als een lange sliert, met veel houtverlies. De rekenwonders zagen jujubes (ruitvormige segmenten), die samen om en om een hoekige spiraal vormen, met vrijwel geen houtverlies uit een plaat.

Dan zie je stroken die enkel of dubbel verlijmd zijn, al dan niet overlappen, of zelfs uitgefreesd zijn.
En er zijn verschillen in bevestiging van de rijbaan  aan de draadstangen, en van de overgangen tussen de stukken aan elkaar.

De spiraal die ik vroeger had, was duidelijk niet slim (houtverspillend), de draadstang-moeren (met carrosserie ringen) droegen het hout rechtstreeks (niet slim), de bovenleiding bestond uit een draad, die gefreesd was aan de onderkant in de rijbaan een niveau-tje hoger, en uit zelfklevend alu-tape (ook niet slim). De overlappende rijbaanstukken waren met mecano aan elkaar geschroefd (ook niet slim).

Wat is slim en wat niet? En vooral waarom is iets niet zo heel erg slim? 
Oftewel, waar moet je zoal op letten?

Dat staat los van de vraag hoe dik je het hout neemt; ik nam wat ik toen had 9 mm multiplex.


Re: Bouw spiraal
Lid sinds: 2010

online
Re: Bouw spiraal
Jan,

Wat slim is ?  geen idee. Ik heb hem zo gemaakt als dat het mij makkelijk en stevig leek.
Bij overgangen wil de boel knikken dus heb ik het idee van de 8 hoek met twee overlappende delen genomen. Deeltjes zien er dan per strook /-\ zo uit.


Hoe dunner het hout  hoe makkelijker het is te vormen.
Je moet alleen dik genoeg zijn voor een stevige ondergrond.
Aangezien er iedere 20 cm wel een draadeind staat in de meeste spiralen kan het wat dunner als dat je normaal zou doen.Dus 2x3 of 2x4,5 mm Lijkt me dik genoeg.

In mijn 8hoek overlapt de boel voor een groot deel wat na verlijming een stevige overgang geeft zonder onder hangende uitsteeksels.
Ik heb voor een 8 hoek gekozen ipv de 6 hoek die iets minder hout verbruikt.
De reden het tekent makkelijker af 45' zit aan je blokhaak dus dat kan bijna niet meer fout gaan.
Toch heb ik na de eerste ronde een klein kiertje bij de overlappen aangebracht om te kunnen corrigeren.
Er kwam toch een kleine afwijking doordat de boel onder spanning komt te staan als je omhoog gaat.
Door ze iets scheef aan elkaar te plakken wordt dat nu gecorrigeerd.

Ik heb stroken laten zagen bij de bouwmarkt.
Voordeel :
Ze zijn (vrijwel) recht
Makkelijker te vervoeren.
Alleen aan begin / eind wat verlies.

Thuis onder 45" op maat afzagen en twee lagen op elkaar plakken.
Bij voldoende voorraad cirkeltje uitleggen en aan elkaar maken.

Nadeel :

op elkaar plakken vraagt de nodige droogtijd. Mijn voorraad lijmtangen is maar beperkt.
Dus elke ochtend na het ontbijt een setje en s avonds ook nog een.
Na een week lag er voor 1,5 ronde klaar. Incl schuimlaag voor de demping.

Maar een ander kan heel andere punten als uitgangspunt nemen.
Ik kon in ieder geval zonder problemen halverwege een afslag in de spiraal bouwen.

Mvg Robin
Re: Bouw spiraal
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Bouw spiraal
Citaat van: loc1200 op vrijdag 04 september 2015, 21:18:40
Ik gebruik een speciaal type mdf, 7mm dik.
Deze frees ik in cirkelvormige segmenten, en verlijm deze tot een spiraal van 1,5 of 2,5 omwentelingen. (of langer)
De overgangen van de segmenten zijn trapsgewijze gefreesd  in 2,3 en 4,6 mm zodat dit overal even dik blijft.
Dit word op juiste hoogte bijeengehouden door een vurenhouten frame met staanders om de spiraal aan binnen en buitenzijde. Ik werk met R1 en R2, waarbij R2 voor de stijgende treinen wordt gebruikt.

In principe heb ik ook geen houtverlies.
Ofwel: bij het maken van een spiraal dient de dikte van het materiaal zo klein mogelijk te zijn, maar dik genoeg om er een schroefje in te draaien om de (c-)rail vast te zetten.
Ik vrees de overgangen van de segmenten trapsgewijs, daar op deze manier het materiaal na verlijming (op speciaal montageframe) overal dezelfde weerstand tegen buigen houdt, zodat het makkelijk en gelijkmatig vervormbaar blijft. In de segmenten heb ik ook 2 montage-hartlijnen voor R1 en R2 gefreesd, zodat het monteren van de rails makkelijker is.

Wat je ook moet weten, is dat per omwenteling je spiraal niet exaxt 360 gr. is, maar bv 356 gr. Dit komt doordat de afgelegde weg omhoog langer is, dan in een plat vlak. Hierdoor zal je na ca 1.5 omw. een extra gebogen railstuk van ca 5,5 gr. nodig hebben om je symmetrie  gelijk te houden.

Draadeinden gebruik ik niet. De kans op beschadigingen van een loc die net even langs een draadeind schampt vind ik te groot. Daarintegen, met 4 staanders aan de buitenzijde (om de 90 gr.) is er voldoende ondersteuning voor de hele spiraal. Wil je verkanting, dan plaats je ook aan de binnenzijde staanders.
Door alles goed te berekenen weet je exact wat de afstanden tussen de uitsparingen moeten worden, zodat de spiraal correct wordt ingeklemd.

Begin het maken van een helling / stijging al voor je je spiraal in duikt, zodat je in je spiraal direct per rails 9mm kan stijgen / dalen. Dit om na 12x 9mm op een onderlinge afstand van 108mm te zitten.
trek hier je materiaaldikte en railhoogte af, en je weet de hoogte welke beschikbaar is voor je trein. (met geheven stroomafnemers)

Tafelhoogte voor paradebaan is ca 90 cm, welke ik bij een vriend heb gebouwd.
Het onderstation lag ca 25-30 cm lager, en was max 1 meter diep. (ook hier was de frame dikte ca 5 cm, waardoor er 20 cm nuttige ruimte over bleef)
(ik heb nog een paar spiralen in voorraad. Dus bij interesse mail je maar)

Gr. Marcel
Re: Bouw spiraal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bouw spiraal
Citaat van: Hero op zaterdag 05 september 2015, 12:39:38
Wat slim is ?  geen idee. Ik heb hem zo gemaakt als dat het mij makkelijk en stevig leek.
Bij overgangen wil de boel knikken dus heb ik het idee van de 8 hoek met twee overlappende delen genomen.

Wat niet slim was, daar kwam ik toen achter, ja:


  • Ik had m'n spiraal van cirkelvormige segmenten gemaakt, en wist nog niet dat er programmaatjes in omloop zijn om segmentering in 6-hoeken of 8-hoeken uit te rekenen.
  • bij de overgangen ging de boel knikken; dat is bijvoorbeeld op te lossen met u-vormig aluminium of u-vormig styreen
  • draadstang met plastic slangetje erom heen houdt trein heel, maar de bevestiging aan het hout is door de hellingshoek niet fraai; het is bijvoorbeeld op te lossen met metaalstrips waarop het hout rust, of met u-vormig alu of u-vormig styreen profielen die om het hout heen kunnen klemmen
  • bovenleiding uit lasdraad of alu-tape op de onderkant van de bovenliggende rijbaan, vergt een heel secure afstelling van alle rijbaan-niveau's; slimmer is dan om die bovenleiding wel in hoogte verstelbaar aan de draadstang vast te maken, maar niet aan de rijbaan erboven

Ach ja. Zucht. Die baan is ooit bij een verhuizing afgebroken.

Bij de nieuw te bouwen baan twijfel ik nog: wel of geen spiraal, of 2 lussen boven elkaar (zonder verband, zonder helling); de vraag is gewoon, waar leg je het breedste punt van de baan (zo ver mogelijk weg van de ingang).

Ik moest even denken aan dit draadje: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=55446.50
met deze foto:

Die heren weten hoe het kan!

Re: Bouw spiraal
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw spiraal
Dag Rien.

Ik heb de gehele onderbouw van de baan gebouwd met 8mm MDF
in combinatie met M10 draadeinden, glijmoeren en Flamcorail.
De complete baan 'hangt' hiermee tussen twee staanders en de muur.
Zeer stevig en sterk: het eigen gewicht ervan is geen issue voor mij :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Bouw spiraal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bouw spiraal
Re: Bouw spiraal
nobody
gast

Re: Bouw spiraal
Google is ook uw beste vriend.
Als enig typwerk (in 't zoekvak) niet té veel moeite is... ;) ;)
Re: Bouw spiraal
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw spiraal
Citaat van: Jan22 op donderdag 10 september 2015, 16:29:30
Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 05 september 2015, 15:02:06
glijmoeren en Flamcorail.
ehhh ???

Flamcorail is een constructierail toegepast in de industrie en utiliteitsbouw
voor het ophangen van luchtkanalen, leidingwerk en kabelgoten.
In combinatie met draadeinden, moeren, glijmoeren en (carroserie) ringen
is een bijzonder stevige constructie te bouwen.


Bron: flamcogroup.com

Normaliter wordt het hangend toegepast - ik heb dat dus omgedraaid :wink:
Hieronder een foto van de constructie zoals ik die gemaakt heb.
Ook pas ik veel driehoekconstructies van spijkerband toe: ook erg stevig!



Groeten,

Erik.
Re: Bouw spiraal
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw spiraal
Mooi zeg, ziet er solide uit  :thumbup:
Re: Bouw spiraal
Wil Tweeendrie
gast

Re: Bouw spiraal
Dat is het,  gegarandeerd. :D

Mooi gedaan, Erik.


groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Bouw spiraal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bouw spiraal
Er gaat weer een wereld voor me open!
Re: Bouw spiraal
Lid sinds: 2007

offline
Re: Bouw spiraal
Ik vraag me af, als je een spiraal bouwt, hoeveel procent stijgt het dan als je rondom rekent?
Re: Bouw spiraal
Pjedro
gast

Re: Bouw spiraal
Hoi Rien,

De stijging is afhankelijk van welke straal van de bochten je gebruikt.
En of je een ovaal wil maken of een cirkel.
Kijk anders even in dit draadje : http://forum.3rail.nl/index.php?topic=55446.50
Vanaf post #57 zijn we met de spiraal bezig.

Met vriendelijke groet,
Peter