Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)

Gestart door aleva000 zondag 23 september 2012, 19:09:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
het was weer eens tijd geworden om verder de modelbaan Seetal te verfraaien. <<** Opm: - sommige foto's zijn niet hersteld; intussen nieuwe updates toegevoegd op vervolg pagina **>>
Een van de dingen die nog moesten gebeuren was de renovatie van station Seetal Dorf.
Omdat de perrons nog ontbraken konden de regionaaltreinen hier niet stoppen. Het lange wikken en wegen zat hem in de vraag of er een zijperron moest komen waarbij het middenspoor perron-loos zou blijven, of toch een eilandperron met twee perronkanten. Uiteindelijk is voor het laatste gekozen.


Het perron is er, en zo is het een veel beter gezicht als hier een trein het station aan doet

Verder lag er nog op elektriciteits-gebied nog werk. Wissels waren wel voorbereid op bediening op afstand, maar het aansluiten op de tableau's was nog niet gebeurd. Eerst was het nodig om de bedrading netjes te bundelen en met klitteband op zijn plek te fixeren. Ook het electrisch aan- en uitschakelen van de sporen werkt nu, waarbij naar keuze de spanningsvoorziening van de hoofdtrafo (cvl bij station Seetal Ahorn) of de trafo die bij dit station (vl Seetal Dorf) kan worden gebruikt. Hiermee kan het hoofdverkeer vanuit de ene trafo blijven rijden terwijl op de nevensporen de treinbewegingen vanaf een afzonderlijke trafo kan worden gestuurd.


Een goederenloc wordt tijdens het testen gebruikt voordat het traject in bedrijf wordt gesteld

groeten,
willem
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Eindelijk is het weer mogelijk geworden sfeervolle avondplaatjes te maken. In de altstadt is de openbare verlichting op de nieuwe wijze electrisch aangesloten. De bekabeling is daarbij ook netjes af- en weggewerkt.

Vandaag kwam het werk gereed mbt het electrisch aansluiten van de trolleybus-bovenleiding. Daarmee is de weg vrij gekomen om het trolleybus-bedrijf te hervatten. Na meer dan een jaar tijd kan het dieselbus ersatz betrieb worden stopgezet en kan electrisch het traject bereden worden. De electrische bekabeling werd op de nieuwe wijze aangebracht en op de inmiddels gebruikelijke manier gefixeerd mbv. klitteband.


vanaf de Zimmereck werke kunnen we mooi het dorp inkijken


hier sta ik iets verder in noordelijke richting, het fabrieksgebouw van de Zimmereck werke is net links te zien


nog even de berghelling aan de zuidelijke kant op geklommen en brengt mij dit plaatje
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Mooi Willem, wat een sfeer  B)

Mvg, Johan
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
ziet er al mooi uit hoor
ook een mooie sfeer al.

ga zo door

gr john
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Zo, dat is een flinke baan. Ziet er mooi en sfeervol uit. Leuk om straks de trolleybussen eens te mogen zien rijden en ook de tram is aanwezig (Volgens mij).  :thumbup: Erg compleet zo.

groeten Martin
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Hoi Willem.
Leuk om te zien dat er weer gewerkt wordt aan modelbaan Seetal!
Mooi dat de M-rails er nog prachtig bij liggen en met de verlichting ziet het er al behoorlijk af uit.

Veel plezier en succes met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Hoi,

Dat ziet er al knap uit. Mooie verlichting heb je al aangelegd.  :thumbup:
Groet Gerrit
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
dank voor jullie reakties.
wordt vervolgd !

groeten,
willem
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
... om de stemming er nog even in te houden heb ik hier weer een bericht over de werkzaamheden.
Eén van de leuke dingen is de sfeer in de herfstmaand oktober. Terwijl de schemer begint geniet ik nog even na van het uitzicht tijdens mijn verblijf in het Zwarte woud. Dwz mijn 'eigen' Zwarte woud in h0. Dat het ook hier leuk verlicht is heeft te maken met het geklus van vandaag. Weer een sectie van de openbare verlichting aangesloten. Het begint nu echt leuk te worden!


De eerste foto toont het uitzicht op station Seetal Ahorn, kijkend in zuidelijke richting.
Vanaf spoor 1 vertrekt net de IR2100 naar Freudenstadt, deze keer uitgevoerd met DD-materieel


Aan de overkant van het complex staat een flat. Vanaf hier kijken we in noordwaartse richting.
De tweede foto laat RX3600 zien, die staat klaar op spoor 4. Eveneens een dubbeldekkertrein.

groeten,
willem
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Willem,

Wordt tijd voor jou om een DB 120 -er in dienst te nemen ........  B)
Die lok serie heb je nog niet en zou een goede aanvulling zijn voor de 101 IC dienst. ipv nog een 101 er bij

Mvg, Johan
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Ha Johan,

BR 120 is idd zeker een mooie loc. Dat voorop gesteld.
maar als ik nog een nieuwe serie introduceer zal het wel de BR 185 worden, voor het goederenverkeer.
Dat ontlast de serie 103 weer, die zo nu en dan moet inspringen bij 'cargo'. En wat verder in mijn flottenstrategie voorkomt is - wederom een Traxx produkt - de BR146 tbv het RX-verkeer. Maar dit zal allemaal nog wel een tijdje duren eer het zover is.

groeten,
willem
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
dit keer niet een bericht over omgeving, landschap of infrastruktuur, maar over (nieuw) materieel.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=33990.msg709418#msg709418

Gisteren avond was weer de eer aan de gehuurde Re 460 019 om nieuw materieel op te halen. Zo kwam de machine te Seetal Ahorn binnen met de loc 101 145 aan de haak. Deze werd vervolgens de locloods in geduwd. Vanmorgen werd daar begonnen met de werkzaamheden om de 101 145 in bedrijf te stellen. Zo moeten daartoe de pantografen op hoogte worden gesteld en is een kleine inspectie- en smeerbeurt nodig. Nadat dit was gedaan kon de loc beginnen met de "afnameproefritten". Dit leek aanvankelijk heel goed te gaan. Maar de in bedrijfstelling bleek toch nog een uitdaging. Want ? met een CH-express stam ? kwam de loc na enige tijd tot stilstand en moest alsnog terug naar het betriebswerk (mijn bureau). Daar bleek nog veel meer werk nodig te zijn om de tandwielen goed gesmeerd te krijgen. De gehele aandrijflijn moest dus uit elkaar om overal goed bij te kunnen. Nadat de additionele klus geklaard was kon weer verder worden gegaan met de proefrit.


de aankomst gisteren met de nieuwe loc aan de haak


te Seetal Ahorn, spoor 4


duwend richting locloods


het rijden vanochtend met losse loc en binnenkomst te Seetal Dorf, spoor3 om kop te maken


klaar om weer in zuidelijke richting verder te gaan


de 101 145 met de CH-express stam bij Zimmereck

groeten,
willem
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Ziet er allemaal geweldig uit.

Tony
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Hoi Willem,

mooie trein :thumbup: :thumbup:. Staat erg goed op de baan.

grt Martin
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
het is alweer minstens 120 dagen geleden dat ik hier mijn updates heb geplaatst. Ik ben vanaf verleden week weer aan de klus geweest. Hierbij een paar plaatjes van de resultaten.



Op deze foto zien we station Seetal Dorf. Bij de taludrand is nu een betonnen constructie verschenen met schouwpad. Ook op de achtergrond, bij het sein, is een verbeterde draagconstructie aangelegd, waarmee ook de bereikbaarheid van het sein voor onderhoudspersoneel wordt verbeterd.



Deze foto toont dat de aanleg van nieuwe bovenleiding van start is gegaan. Overigens zijn de werkzaamheden redelijk ver gevorderd. De dubbeldekkerstam rijdt kort nadat dit traject weer voor verkeer is vrij gegeven.

groet,
willem
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Hoi Willem,

Die rand doet het goed even zo de masten  :thumbup:
Ga je ook draad hangen?

Mvg, Johan
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Mooie plaatjes Willem het ziet er goed uit.

Tony
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
hier nog een paar plaatjes.



dit is een indruk bij het Steinberger massief, waar een CH-expres op weg is naar Singen Htw (kop maken en tractiewisseling) - Schaffhausen - Rorschach



hier heb je mooi overzicht op de haubtstrecke langs het dorp Seetal, waar na enige tijd de tegentrein het eindpunt nadert, met loc-serie 111 als tractie.



@ Johan, wij spraken nog erover hoe je de pantografen zodanig in stelt qua hoogte dat deze de masten nèt niet raakt.



Op deze detailfoto is te zien dat een klein wit strookje is aangebracht op het "scharnier" aan de onderkant van de pantograaf, waar hij op het dak van de loc is bevestigd. Dit strookje klemt tussen scharnier en de aanslag die Märklin heeft aangebracht en beperkt aldus de bewegingsvrijheid van de pantograaf. Deze kan nu minder hoog komen.

Oudere pantografen hebben ook altijd onderaan bij het scharnier een aanslag. Met materiaal (dun karton oid.) kan de hoogte van de pantorgraaf worden beperkt.

groet,
willem
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Mooie foto s weer Willem.
Je hebt een leuke baan zo te zien :thumbup:

Tony
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
'k heb weer een update. Het werd weer eens tijd, zou je zeggen.

Na lange stilstand is Lima-tram 5046 weer in bedrijf gesteld. Er was schade aan de geleding. Met het nodige gepriegel is de wagen nu weer dienstvaardig. Afgezien van de schade die ik aan de tram had (Johan had enige tijd terug de onderstellen van de bakken compleet gereviseerd) zijn de Lima-trams robuust en de rijreingeschappen zijn goed. Alleen onderhoud is erg lastig, als bijv. de bakken gedemonteerd moeten worden. Eén constructiewijziging heb ik aangebracht: de koplampen zijn oorspronkelijk gemaakt van een cylindervormige transparante lichtgeleider. Die grijpt aan in het metalen onderstel en reikt tot het gloeilampje in elke bak. Deze is lastig van van zijn plaats te krijgen. Ik heb dit aangepast en ipv. hiervan een glaasje aangebracht als koplamp. De lichtgeleiding naar het onderstel is er niet meer. In de praktijk is de lichtopbrengst van de koplamp zo ook voldoende. Het glaasje zit met met Velpon op z'n plek gelijmd en hoeft niet meer gedemonteerd te worden.


Hier is de wagen te zien naast zijn soortgenoot bij het pittoreske stationnetje Seetal Lokal Bf


In de middagspits rijden op het traject rondom Seetal gekoppelde wagens. Hier de 5085+5046 op de staart gefotografeerd.

Verder ben ik aan de gang geweest met het aanbrengen van (on-) kruid langs het talud van de baan. In een normale omgeving verwijder je juist
onkruid. Ik ben druk in de weer het aan te brengen. De wereld zit raar in elkaar, tenminste op h0 :-)


Langs het talud bij de Steinbergertunnel komt een regionalzug met 2 gehuurde DR-rijtuigen in de richting van het Neckar-dal
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Gisteren en vandaag reed historisch materieeel op de modelbaan Seetal. Het bestond uit loc serie 104 + vier ombouw-wagens. De trein maakte extra ritten en wel op de süd-Schwartzwald route.



Op bijgaande foto is de trein op een afstandje te zien op station Seetal Ahorn. Hij is net binnen gekomen en staat op het punt om te gaan kopmaken. De pantografen liggen al op het dak, de koppelingen worden losgemaakt en de loc zal weldra gaan omlopen.

groet,
willem
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Al enkele weken wordt met museum-materieel gereden op de noord-zuid Schwartzwald route.
Vanwege de drukte moest extra materieel bijspringen. Nu wordt op deze route meestal geëxperimenteerd met aparte treinsamenstellingen. Vandaag werd de trein versterkt met een DR-rijtuig (dat overigens door de DB wordt gehuurd voor de reguliere inzet op deze lijn - met achs km ausgleich). Hierbij een paar plaatjes om de indrukken te laten zien.







groet,
willem
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Hallo Willem,

Dat zijn mooie trein samenstellingen. Je hebt ook een leuke baan, ik hou van m-rails.
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Ik zie dat je een 3-weg wissel (metaal-rail) hebt liggen. Ik lees op het forum vaak klachten van gebruikers van 3-weg wissels. Ik had ze vroeger ook in gebruik, en had er nooit problemen mee.
Hoe kijk jij daar tegen aan, vanuit jouw ervaring?
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
hallo Jan,
op zich goede ervaringen. Alleen, de Roco treinstellen model Karlsruhe hebben relatief kleine sleepcontacten en die blijven wel eens steken tussen 2 te ver uit elkaar staande puco's bij het hartstuk. Verder gaat alles er soepel en probleemloos doorheen.

groet,
willem
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Gisterenavond arriveerde te Seetal het volgende materieel: DB 141 211-3 + MThB 51 80 09-80 202-7.



De loc is op dit traject te gast voor het laten voltrekken van proefritten. De machine heeft recent een draaistel-revisie ondergaan, waarbij de gehele aandrijflijn werd gereviseerd. Hij zal gaan rijden met goederentreinen. De loc heeft de groene kleur, wat vroeger inderdaad duidde op inzet in de goederendienst.

nadat in de winterdrukte (op de noord-zuid Schwartzwald-route) gebruik werd gemaakt van de ombouw-wagens, met tractie door locs serie 104 en serie 151, wordt nu weer het normale materieel ingezet. Binnenkort - miv wijzigingsblad april - wordt een extra rijtuig ingezet, tw.: WGm Mittel Thurgau panorama.

Op bijgaande foto's is te zien hoe proefritten worden gemaakt met de gereviseerde loc met goederenmaterieel en met een IR-stam met het extra rijtuig.


gisteren avond, 14-3


gisteren avond, 14-3


vanmorgen, 15-3


vanmorgen, 15-3

groeten,
Willem
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Vanavond kwam na een reis de nieuwe NS-loc 186 002 aan op de modelbaan Seetal. Aanvankelijk zullen testritten worden gehouden. Daarna is de bedoeling om deze serie in te zetten met NS ICR rijtuigen voor een fictieve internationale IC van Amsterdam CS naar Seetal Ahorn. Met in Emmerich alleen personeelswissel, geen tractie-wissel. En vervolgens door via de Rijnroute, Mannheim, Zwarte woud, waar het tafereel Seetal zich bevindt. Een beetje een knipoog naar de werkelijkheid, maar goed. De Traxx loc is DB-geschikt (met een paar mitsen en maren) en de ICR buurlandrijtuigen eveneens (waar NS het materieel in werkelijkheid inzet is mij bekend: de HSL).

hier een paar plaatjes van de eerste ritten in de buurt van Seetal.


De machine te Seetal Dorf


Idem, met iets ander perspectief en werkende frontseinen


Op het emplacement te Seetal Ahorn


Idem, maar vanaf de andere kant

groeten,
Willem
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Mooie lok Willem, en ik denk dat het kan, zo'n traxx in Seetal   :thumbup:
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
dank je wel!



Vandaag proefbedrijf met reizigersmaterieel. Dat bracht een leuke 'bonte' samenstelling op de baan. Eén NS ICR-rijtuig is in bnl-kleuren*
Ik mag zeggen dat het allemaal perfect ging. Het was mij te doen om de trekkracht te testen. Dat had ik ook al met goederenwagens gedaan. Overigens had ik daar nooit aan getwijfeld. Verder was ik ook benieuwd naar de wijze van koppelen. De PIKO 186 heeft bij de koppelingen schaargeleiding om kort-koppelen mogelijk te maken. Af-fabriek zitten er standaard (ipv. kort) -koppelingen gemonteerd. De schaargeleiding wordt met vrij sterke veren gecentreerd. Om deze reden heb ik voorlopig de standaard-koppelingen op de loc gelaten en niet vervangen door kort-koppelingen. Dit brengt iets meer bewegingsvrijheid en hindert nergens. Dit een een betrouwbare wijze van koppelen.

Verder is ook vermeldenswaard hoe ik de loc met digitaal-module laat rijden op de analoog gestuurde modelbaan. Meestal is analoog bedrijf geen probleem. De overspanning bij het omschakelen is met mijn (blauwe) trafo relatief hoog. ik heb de spanning gedrukt door een weerstand tussen trafo en rijspanning naar de loc aan te brengen.

Bijgaand wederom wat foto-indrukken.


Eerst werd met één rijtuig gereden. Die is erg licht van gewicht. Het koppelen ging goed en het rijden ook, waarbij ook gelet werd op de bogen (5100) en of er risico zou zijn voor overbuffering


hier is de trein te zien bij doorkomst van het station Seetal Dorf. Totaal 6 rijtuigen


de oversteek van het dal via het Zimmereck-viaduct. Een geliefde fotospot!


kopmaken te Seetal Ahorn

* bnl = benelux. In werkelijkheid geen toelating bij de DB, dus wederom een knipoogje
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Die 186 bevalt zo te zien goed, gaat men daar in de regio ook nog met fraaie geelblauwe icr rijtuigen rijden of komt er een stam Duitse rijtuigen achter deze lok te hangen?
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Hallo Frank,

ja, het is de bedoeling om met NS ICR rijtuigen te rijden. In eerste instantie een stam van 4 wagens:
1xAB    (in BNL kleuren, dus niet in geel/blauw, om wat afwisseling erin te brengen;
           overigens in werkelijkheid geen toelating op de DB, dus "knipoogje");
2x B     (wel geel/blauw);
1x BkD (ook geel/blauw).

Alleen de AB is er op het moment; de overige staan nog op mijn lijstje;
misschien later nog een vervolgserie zodat meer ICR-rijtuigen beschikbaar komen.

groeten,
Willem
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
inmiddels (sinds begin juli) is behoorlijk veel ICR materieel beschikbaar. Hier zien we een trein klaar staan te Seetal Ahorn voor de dienst naar Amsterdam CS. Ongeveer tegelijkertijd vertrekt vanuit Amsterdam CS de tegentrein. De (modelbaan-) dienstregeling voorziet in 2 treinparen per dag. Er is sprake om nog één treinpaar te introduceren vanaf september. Deze zal gaan van/naar Den Haag CS (via Rotterdam, HSL, Breda, Eindhoven, Venlo, Köln). Dat geeft mij op de modelbaan voldoende alibi om veel te rijden met dit materieel. Zo ben ik op de modelbaan niet alleen bezig met rijden met treinen, maar ook met 'dienstregeling-denken'. Dat maakt het naar mijn mening extra boeiend.

Hier enkele foto's van vanmorgen:









groeten,
Willem
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
 :) Hoi Willem, jou dienstregeling-denken geeft weer een extra dimensie aan de hobby, het is weer een uitdaging op zich om het allemaal een beetje te laten kloppen.
Erg leuk dat je het zo weet te bedenken, het maakt het inderdaad extra boeiend.
(en als je een trein(stel) echt niet meer kloppend kan inpassen kan je het altijd opvoeren als een museum/jubileum rit)

Dirk-Jan
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
hallo Dirk-Jan,

wat betreft de dienstregeling heb ik het als volgt gedaan. De modelbaan laat treinen rijden op 3 denkbeeldige lijnen:
- een tak die oostwaarts afdaalt naar het Neckar-dal;
- een tak die zuidwaarts gaat en de "echte" schwartzwald-lijn kruist, naar Basel
- een tak die noordwaarts gaat naar Freudenstadt.

Op de bovenste twee gaat elk half uur een lange afstandstrein, om en om een IC en een IR, in een "takt fahrplan" met het ene uur doorgaande verbinding van de ene tak naar de andere, en het andere uur met overstappen. En elk uur een regionaal express (RX)
Op de derde tak, gaat elk uur een IR en twee keer per uur een regionale trein (R), ook in "takt fahrplan".

ik heb een omloopschema uitgewerkt met deze dienstregeling en zonder te hoeven haasten of treuzelen past het geheel zodanig dat alle treinen op de aangegeven tijd vertrekken. Ik besef dat voor zo'n klein station als op mijn baan het relatief druk is. Maar dat voor een modelbaan wat boeiender. Verder heb ik het geheel uitgewerkt in een spoorboek (-katern) met de 3 lijnen en ik heb een vetrekstaat voor het station Seetal Ahorn.

Tenslotte maakt de dienstregeling onderscheid in wel of geen spits en jaargetijde. 's Zomers rijden bepaalde treinen niet die in de winter wel rijden.
De hele cyclus duurt twee uren. Daarna herhaalt het zich weer.

Museum materieel heb ik inderdaad ook. Het schema is zo druk dat het alleen kan rijden, ingepast in een bestaand dienstregeling pad.
Het alibi is: ik laat zo de Eisenbahn Freunde met de DB samenwerken. Bovenin dit draadje zijn er plaatjes van te zien (gedurende de wintermaanden).

Van tijd tot tijd (maar lang niet elk jaar) optimaliseer ik het geheel omdat ik dan tot de ontdekking kom dat de dienstuitvoering handiger kan, of omdat er aan beschikbaarheid van materieel iets verandert. Bij het optimaliseren is het zo dat er een balans zit in het boeiend houden van het bedrijf enerzijds en efficiency + eenvoud anderzijds.

Voor de tramlijn heb ik overigens hetzelfde, maar die omloop is iets eenvoudiger.

groeten,
Willem
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
wetende dat de laatste berichten meer gaan over nieuw materieel (en minder of aanleg van de baan),
hierbij wederom wat nieuws over de PIKO NS 186. Verleden week had ik op het forum verteld dat de 186 019 bij mij is aangekomen.
Vandaag zijn daar ritten mee gemaakt op de modelbaan. Uiteraard zijn de eerste ritten bedoeld om te testen; dat gebeurt sowieso altijd. Daarbij wordt oa. erop gelet of de pantografen op juiste hoogte gesteld zijn (irt. de model-bovenleiding, niet werkelijk functionerend) en of het sleepcontact goed over alle wissels gaat. Wederom waren geen noemenswaardige problemen te verwachten.

Hierbij een paar plaatjes.


De 186 019 staat hier voor het bloksein te Seetal Zimmereck. Het duurt even voordat het sein op 'veilig' gaat. Dat levert mooi de gelegenheid om een foto te maken van de machine.


De loc komt zijn soortgenoot (met ICR-stam) tegen op Seetal Ahorn. Zo kunnen we naast elkaar zien (links) 186 002 en (rechts) 186 019.
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Mooie aanwinst Willem. :thumbup:
Prachtige foto de laatste waar ze naast elkaar staan te pronken. :) :)
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Hallo Willem,
Mooie baan heb je.
Er staat ook heel wat mooi materieel op de baan.

Groeten,

Remco
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Dank jullie wel voor je complimenten!

Op de rubriek "show je nieuwe aanwinsten" (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=53431.msg1015402#msg1015402) heb ik gemeld dat ik weer 3 NS ICR-rijtuigen mocht toevoegen aan het materieelpark (1 BkD en 2 B's). Vandaag werden ze opgehaald door loc 101 008. Daarna werd een complete stam geformeerd door een eerste klas rijtuig toe te voegen.
Er zijn nu twee stammen beschikbaar op de modelbaan. Ze werden aan de 'pers getoond' en er werden extra ritten gemaakt met het materieel.


Loc 101 008 haalt het materieel op van het "opzetspoor" en rijdt als het ware het dorp Seetal binnen


Een foto-stop voor de liefhebbers te Seetal Dorf


Twee stammen geformeerd op Seetal Ahorn








vanuit alle denkbare perspectieven een plaatje


en tenslotte een indruk van één van de extra ritten, genomen bij Seetal Zimmereck

Het lijkt onderhand een NS-verhaal te worden, met al dat blauw en geel. Dat is uiteraard niet de bedoeling (het moet een Zwartewoud-verhaal met DB voorstellen),
maar ik vind dit persoonlijk wel een erg leuke curiositeit, het rijden met internationale treinen van en naar Nederland met grensoverschrijdend NS-materieel.

groeten,
Willem
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Mooie aanwinsten Willem. :)
Veel rijplezier toegewenst. :thumbup: :thumbup:
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
 :thumbup:
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
-Willem:
Alle stammetjes zijn echt prachtig, veel plezier met de treinen, dorp Seetal begint ook al mooi te worden,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Goedemiddag,

de dagen voor kerst zijn weer een paar werkzaamheden aan de modelbaan Seetal uitgevoerd.
Een aantal wissels en sporen waarvan de aansluiting deels voorbereid was zijn aangesloten.
Daarmee is in het wat drukkere treinverkeer wat meer gemak bij de centrale verkeersleiding ontstaan.
Verder lag nog een tweetal Brawa lichtmasten te wachten op hun plek bij het rangeer-emplacement.
Veel werk - je kunt het er niet aan afzien - is verricht aan het talud langs de hoofdbaan. Het is gestabiliseerd. Daardoor wordt het gemakkelijker om wat kunstmatige vegetatie aan te brengen en daarmee de omgeving wat te verfraaien.


Tram (wagen-) nr 5085 staat te Seetal Shopping centre juist op het punt te vertrekken en zal het gestabilieerde talud passeren


rangeerloc 350 001 staat met een stam IR-wagens (deels in fraaie turquoise/beige kleurstelling en deels in de wit/blauwe IR-produktfarben) op het emplacement dat nu verlicht is met de lichtmasten van Brawa

groeten,
Willem
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Gisteren en vandaag is gewerkt aan de verfraaiing van de omgeving van Zimmereck.
Bijgaande foto toont hoe en wat er geklust is.



groeten,
Willem
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
via deze weg de beste wensen voor 2016!

intussen is op deze nieuwjaarsdag weer verder gewerkt. Relatief veel inspanningen zijn verricht om hier bij het fabrieksgebouw het talud te verbeteren. Het gebouw zelf - eens neergezet ca. 5 jaar geleden - was provisorisch op zijn plek gezet. Ruiten in de ramen ontbraken en verder stonden de kartonnen gevels gewoon los. Daardoor maakte het geheel een wat verzakte indruk. Dat is gisteren en vandaag verholpen. Grond gestabiliseerd en het gebouw eveneens. Onderstaande foto laat een en ander zien.



groeten,
Willem
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Waar ik ook mee bezig ben geweest is het plaatsen van h0-poppetjes. Hier zie je hoe ik 3 Spanjaarden van een transparant onderzet-voetje voorzie.
Daarna kunnen ze een plek krijgen, elk met meegeleverd bagage-karretje en koffer. ik noem het Spanjaarden omdat ik ze van mijn zwager gekregen heb. Hij is met een Spaanse getrouwd en heeft deze poppetjes in een Spaanse modelbouwzaak voor mij gekocht. Later heb ik ook 6 Duitsers (Preiser) van een voetje voorzien en een plaats gegeven.



groeten,
Willem
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
goede avond,

weer een bericht in deze rubriek. ik ben weer 'aan de klus'. De berg (met keertunnel) die bij mijn modelbaan door het leven gaat als het 'Steinberger massief' wordt nog een beetje mooier en groter. ik ben bezig er nog een klein bergje aan te maken. Zie hier een tussenstand.



zo wordt het geheel wat attractiever en ontstaat er een gezellig hoekje. Uiteraard wordt ook vegetatie aangebracht.
Met Bizon kit en gekleurd karton is heel veel mogelijk. Professionele modelbouwers pakken zoiets overigens anders aan; dat weet ik.

groeten,
Willem
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Willem,

Hoeft niet altijd professioneel te zijn, met gewone middelen kom je er ook wel, dat zien ik aan de foto's die je tot nu toe al gepost hebt.

Mvg,

Luc
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
 :thumbup: dank voor je reactie
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Goede middag,

nieuws over de materieel-inzet en exploitatie. In het kader van standaardiseren van treinstammen en optimale inzet heb ik nu twee stammen geformeerd.
Ze worden ingezet op de fictieve trajecten op de noord/zuid Schwartzwald-route en de Zwitserland expres-diensten. Dit gaat alternerend. De omloop is zodanig dat na een gehele cyclus beide stammen zijn verwisseld van traject. Dit levert wel een leuke afwisseling. De stammen bestaan elk uit: DB Bpmz + DR Ame (of Bme) + 2 SBB EW ii + postwagen (of MThB WGm-pano). Loc-inzet: serie 111 op de noord-tak van de Schwartzwald-route; 101 op de zuid-tak; SBB Re 460 (geleend) op de route naar Singen resp. Zwitserland. Zie bijgaand een aantal plaatjes.









groeten,
Willem
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Dat ziet er goed uit Willem. Interessante samenstellingen. Ik zie dat je analoog met blauwe trafo's rijdt. Gaat dat goed met de Re 460? Is deze loc niet met digitale decoder? Ik vraag dat omdat dit type loc ook op mijn wensenlijstje staat en ik ook analoog met blauwe trafo's rijd. Dus ik ben wel benieuwd of dat dit kan ;)