Stichting 3rail Forum

Modelbaanbouw & Scenery => Modelbaanbouw => Topic gestart door: Yeoman op maandag 19 mei 2008, 21:13:24

Titel: Automatische overweg
Bericht door: Yeoman op maandag 19 mei 2008, 21:13:24
Hoi allemaal,

Heeft iemand een goeie oplossing voor een automatische overweg?
Contactrails kan ik (denk ik) niet gebruiken, omdat er direct na de overweg een wissel zit.
Ben op dit moment bezig met het ontwerpen en/of aanpassen van een bestaand baanontwerp met C-rail.

Groeten,
Yeoman
Titel: Re: Automatische overweg
Bericht door: Anne W op maandag 19 mei 2008, 22:49:56
Beste Yeoman,

Er is geen bezwaar tegen om contact rails te leggen na de wissel, alleen zul je er dan twee moeten leggen en afhankelijk hoe je verder schakelt (direct, relais of pc) zal er nog wat moeten gebeuren.

Groet, Anne W
Titel: Re: Automatische overweg
Bericht door: guyremgabdel op maandag 19 mei 2008, 22:53:53
Anne W heeft volkomen gelijk. Je zal contact moeten maken na de overweg (desnoods op beide sporen na de wissel) wil je die overweg terug open krijgen. Contact kan je amekn met contactrails, schakelrails (indien richtingsafhankelijk) of reed contacten.

Guy
Titel: Re: Automatische overweg
Bericht door: minirailz op dinsdag 20 mei 2008, 18:33:12
schakelrails is niet aan te raden.

Deze geven alleen een korte '1' als er een sleper overgaat.
Ik raad 2 of meer contactrails aan...

Dennis
Titel: Re: Automatische overweg
Bericht door: Yeoman op woensdag 21 mei 2008, 12:09:52
Ok, bedankt voor jullie info.

Ik geef zelf ook de voorkeur aan contactrails, maar ik wist niet dat die ook werkt met een wissel er tussen.

Groetjes,
Yeoman
Titel: Re: Automatische overweg
Bericht door: OmeLaurus op woensdag 21 mei 2008, 13:36:28
Even voor de duidelijkheid, gaat het over contactrail (2 geisoleerde railstaven) of de marklin schakelrail?
Ik gebruik die laatste voor diverse toepassingen en heb er nooit problemen mee.
Titel: Re: Automatische overweg
Bericht door: minirailz op woensdag 21 mei 2008, 14:37:53
contactrail.
schakel rail heeft een andere werking dan schakelrail.

over de werking ervan(problemen?) hebben we het nog niet gehad.

Dennis
Titel: Re: Automatische overweg
Bericht door: Yeoman op woensdag 21 mei 2008, 15:06:05
Schakelrails wordt toch aangestuurd via de sleper...
Ik heb meerdere treinen rijden met meerdere slepers (sluitsein op laatste wagon, of stuurstandrijtuig, of verlichting in rijtuigen) dus kan ik schakelrail niet gebruiken voor dit doel.

Groeten,
Yeoman
Titel: Re: Automatische overweg
Bericht door: minirailz op woensdag 21 mei 2008, 15:08:49
Ik heb dat ook en heb mijn schakelrails strategisch geplaatst.

Hierdoor is een vlekkeloos bedrijf onmogelijk.
contactrails is eigenlijk even erg aangezien je dan een voordurend contact hebt op het betreffende relais.
Maar, gelukkig wordt dat meestal automatisch afgeschakeld.

Dennis
Titel: Re: Automatische overweg
Bericht door: OmeLaurus op woensdag 21 mei 2008, 15:32:34
@yeoman,
Schakelrail (C-rail) is een tweezijdige schakelaar, rij je er in 1 bepaalde richting overheen dan schakelt hij bij elke sleper hetzelfde..  je hebt dus een linksom en een rechtsom schakeldraad.
Titel: Re: Automatische overweg
Bericht door: minirailz op woensdag 21 mei 2008, 17:10:28
idd, bij mij is het zo dat hij in een richting rood schakelt( na sein) en als ie naar het sein toe rijdt automatisch groen schakelt aangezien dit sein voor de andere rijrichting dient.

Dennis
Titel: Re: Automatische overweg
Bericht door: Yeoman op woensdag 21 mei 2008, 20:01:26
@OmeLaurus:
Het inschakelen van de overweg lukt ook wel met een schakelrail, maar wat ik wil is dat de overweg ook weer automatisch opengaat.
Afhankelijk van de treinlengte ligt de 2e schakelrail dan te kort bij of te ver weg na de overweg. Vandaar dat contactrail in mijn geval denk ik een betere optie is. Dan maakt de treinlengte niet uit en zal de overweg op het juiste moment weer opengaan.

In ieder geval bedankt voor je input...

Groetjes,
Yeoman
Titel: Re: Automatische overweg
Bericht door: Laurent op woensdag 21 mei 2008, 21:18:39
Als het goed is moet het wissel ook wel te isoleren zijn...
Titel: Re: Automatische overweg
Bericht door: Henk op dinsdag 17 juni 2008, 16:40:19
Als je C-rails gebruikt, kun je eenvoudig van ieder railstuk (behalve wissels) een contactrail maken door de verbinding tussen de twee railstaven weg te halen.

Als je de wissel "isoleert", kun je na de wissel het contactstuk verlengen.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sGPfJaOCR9y2n0wsW7PsOCyKcPaRekhZFQ9cmJNxOUw4=/http://web.inter.nl.net/users/bravocie/trein/Ma24920_Overweg.jpg)

In het voorbeeld zijn 5 isolaties (rood) nodig. De paarse railstaven worden met elkaar verbonden en geven het signaal voor de overweg.

Alleen als je met losse locomotieven rijdt zal de overweg open gaan, zodra de locomotief op de wissel staat. In andere gevallen zal er altijd nog een wagon op het contactstuk staan en de overweg gesloten houden.

groetjes
Henk
Titel: Re: Automatische overweg
Bericht door: Yeoman op woensdag 18 juni 2008, 21:19:30
Hoi Henk,

Bedankt voor je duidelijke uitleg en tekening.
Hier kan ik zeker wel wat mee doen.

Groeten,
Yeoman.
Titel: Re: Automatische overweg
Bericht door: Davekuh op zaterdag 21 juni 2008, 13:06:42
Hey,

Deze tekening kan ik ook gebruiken om de overweglampjes mee aan te sturen. En is duidelijk te zien hoe je contactrails maakt met isolatieblokjes  :D
Titel: Re: Automatische overweg
Bericht door: conducteur op maandag 23 juni 2008, 21:03:16
zal door die wissel,die niet geïsoleerd is,de overweg niet gesloten blijven?
Titel: Re: Automatische overweg
Bericht door: Laurent op maandag 23 juni 2008, 23:56:19
Nee, want je isoleert eigenlijk het wissel van de rest van de rails :P

Er is dus geen contact tussen wissel en geisoleerde railstaaf.

Het wissel zou wel grotendeels te isoleren zijn, door erin met een dremeltje te gaan zagen. Rechtdoor zou je dan een goed stuk geisoleerd kunnen krijgen, en met wat zaag en soldeerkunst moet het gebogen stuk in het wissel zelf, totaan de tong, ook geisoleerd kunnen worden. Maar het wordt dan wel prutsen en priegelen.
Titel: Re: Automatische overweg
Bericht door: Tom_k op woensdag 09 juli 2008, 12:42:40
Een c-rail overweg heeft merktekens (blauwe rondjes met witte pijltjes) die aangeven hoe de rails moet worden aangesloten. Er zit ook een merkteken op de overgang zelf. Omdat het weggedeelte aan de overgang zit vastgelijmd, kan ik niet meer zien waar het merkteken op de overgang zit (Dom, ik weet het). Heeft iemand een tip hoe ik kan zien waar dat merkteken hoort te zitten?

(Er zit namelijk een duidelijk verschil in het functioneren van de gehele baan als ik de gehele overweg omdraai.)
Titel: Re: Automatische overweg
Bericht door: Freak op woensdag 09 juli 2008, 13:05:14
Hallo Tom_K,

Kijk eens naar de spoorstaven. 1 spoorstaaf is geisoleerd.

Mvg,
Peter
Titel: Re: Automatische overweg
Bericht door: Tom_k op woensdag 09 juli 2008, 13:29:44
Hoi Peter,

Bedankt voor de info. Als ik het goed begrijp en de onderkant van de overgang bekijk:

Titel: Re: Automatische overweg
Bericht door: Freak op woensdag 09 juli 2008, 13:33:39
Dat zou ik niet direct durven te zeggen.

Mvg,
Peter
Titel: Re: Automatische overweg
Bericht door: Tom_k op woensdag 09 juli 2008, 14:03:57
Bedankt. Ik puzzel lekker verder.
Titel: Re: Automatische overweg
Bericht door: Henk op donderdag 10 juli 2008, 14:29:56
Tom,

Sluit de overweg aan en probeer het. Als de overweg verkeerd om aangesloten is, zal de overweg altijd dicht zijn. Het "detectiespoor" heb je dan aan de railstaaf van de baan aangesloten. Wel of geen trein maakt dan niets meer uit.

Kun je als je uitgevogeld hebt hoe het moet, een foto van de onderzijde plaatsen van de overweg ?
Dan kunnen anderen het altijd hier terug te vinden.

succes
Henk