Er
Waar haal jij nou vandaan dat er twijfel is over het bestaan van die 52K's?
Neen, volgens mij was het wel duidelijk dat die 52K's geen fabeltje waren.
Wat ik niet wist was dat het 53K onderstel wel gebouwd was.
Gr
Arjan
Gaaf die foto's.
Waar heb je die vandaan?
De Br 52K reed toch veelal in de Russische grensstreek en omgeving?
Vanwege de grote afstanden daar, had ie een condenstender, zodat hij grotere afstanden kon afleggen, zonder water bij te tanken.
Hallo,
sterker nog, Henschel bouwde voor de South African Railway de serie 25, die nog tot 1978 gereden heeft. Zie : http://de.wikipedia.org/wiki/Kondenstender (http://de.wikipedia.org/wiki/Kondenstender)
Ik heb zo'n krag eens op Discovery gezien, hij maakte ongeveer het geluid van een Amerikaanse Peterbuilt-truck, je verwachtte absoluut geen stoomloc toen die uit de verte opdoemde :D
Groet, Henk
Ja.. dat geluid ben ik erg benieuwd naar.
Schijnt dat de 37022 er wel in de buurt komt maar ook niet helemaal getrouw is. Van die is het jammer dat die alleen in het grijs is.
De 37021 in't zwart vind ik veel mooier maar ja... die heeft dan weer geen geluid.
Misschien ooit nog eens een 37021 met de decoder van de 37022 op de kop tikken.
Gr
Arjan
Citaat van: Arjan op maandag 05 mei 2008, 20:18:16
decoder van de 37022 op de kop tikken.
Gr
Arjan
Zou ik niet doen, krijgt ie hoofdpijn van :lol:
Mvg, Johan
Tja... had het maar geen decoder moeten worden... :D :D
Jammer dat die foto's zo klein zijn. :(
Ik heb van de br 52 met condenstender een Belgische variant.
Deze was achtergelaten door de Duitsers en door de Belgen nog enige jaren in gebruik genomen.
edward van je vorige foto's is die rechter toch echt wel machtig zeg
mooie loc om te zien
groet robert
jah, mooi ding!
wij hebben er 1, en die is nu naar de winkel voor ombouw met loksound, dus ben benieuwd naar al zn geluiden
Ik heb hier ook eens een tijdje naar gezocht, en de foto's hierboven was ik ook al tegengekomen:
Misschien is dit leuk om eens te kijken?
http://www.kondenslok.de/ (http://www.kondenslok.de/)
En voor de volledigheid:
Citaat van: 3rail op maandag 05 mei 2008, 21:04:13
hallo, drierailers.
Ja sorry jongens ga natuurlijk niet vertellen waar al die foto's vandaan komen, ga maar zoeken op internet.
Heb er nog wel 2 bij gezet.
Ik zou het heel erg waarderen als je dat juist wel doet, al is het alleen maar dat er zo meer informatie over deze toch wel bijzondere lok ter beschikking komt.
Los daarvan wordt het over het algemeen door de auteur gewaardeerd als er een bronverwijszing wordt opgenomen.
Groet,
Michel
Ha die Edward.
Prachtig deze informatie.
De foto's zijn toch wel het bewijs dat deze bijzondere en ook schitterende stoomloc ook in model een aanwinst voor het modelspoor is.
Bedankt voor al het (uit)zoekwerk! 8)
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Thanks!
dank je wél voor deze informatie ik had er zelf nieteens overgehoord maar wat een bakbeest :o :D
Citaat van: 3rail op zondag 10 mei 2009, 06:43:15
De foto's komen van: Eisenbahn stiftung Joachim schmid.
Tenminste de eerste en tweede sessie.
Ik had die laatste drie foto's al eens ergens anders gezien namelijk op drehscheibe-online.
Zie http://drehscheibe-online.ist-im-web.de/forum/read.php?17,4067264,4067264,sv=0 (http://drehscheibe-online.ist-im-web.de/forum/read.php?17,4067264,4067264,sv=0)
Maar op http://www.eisenbahnstiftung.de zijn wel hele mooie foto's te zien.
Thanx voor de link Edward. :D
Reed deze 52 op kolen? En hoe werd de stoom dan voor condensatie naar de tender gebracht? Had deze een dubbele tender?
Mijn 37023 is een machtige machine, vind het wel jammer dat de c-sinus er niet in zit want hij maakt herrie als een naaimachine
Edward,bedankt voor deze foto's
Maar kijk ook eens naar die seinen met vakwerk.
Ook niet echt verkeerd.
Groeten Michiel
was te vinden op wikipedia : Belgisch type 26 kondens :
Reihe 52 in Belgien und Luxemburg [Bearbeiten]Die in Belgien verbliebenen Lokomotiven wurden als Reihe 26 bezeichnet. Das waren Loks, die durch die belgischen Lokfabriken erst 1945 gebaut und kurz nach Kriegsende ausgeliefert wurden. Insgesamt umfasste die Reihe 26 die Loks 26.001 bis 26.100. 10 der Loks gingen 1946 an die luxemburgische CFL. Die SNCB musterte ihre letzten Loks 1963 aus. Drei Maschinen mit Kondenstender blieben ebenfalls in Belgien und wurden als Reihe 27 bis 1950 eingesetzt. Anschließend gingen sie an die DB zurück.
In Luxemburg wurden die übernommenen belgischen Loks als Reihe 56 eingeordnet. Zusätzlich wurden weitere 10 Loks bei der französischen Lokomotivfabrik Graffenstaden gekauft. Alle Loks wurden bis 1962 ausgemustert.
Rijdt hier trouwens rond op mijn baan in de versie NMBS schaal 1/87..
Citaat van: 3rail op maandag 05 december 2011, 14:22:57
Ik was weer eens aan het rond kijken op internet.
Kom ik deze tegen, ze mag natuurlijk niet ontbreken. :D
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s3pEZUQSeQ39tTFUAGn_vM8MgP6oB3IMaCr3EcpZHZr4=/http://i1119.photobucket.com/albums/k624/brawa06/br52-1.jpg)
Weet je (of iemand anders) toevallig ook waar deze foto is genomen?
een geweldige lok. heb er ook rook en een intellisound (bij de marklin)aan toegevoegd.
groet-jes (Jan)
Citaat van: AlfaRent op maandag 05 december 2011, 14:48:53
Reed deze 52 op kolen? En hoe werd de stoom dan voor condensatie naar de tender gebracht? Had deze een dubbele tender?
1. Ja
2. Via een dikke leiding, zie hier: http://www.jmpet.de/br_52_kondenstender.htm
3. Nee, alleen een hele grote tender
Heren,
De 53-er is niet verder gekomen dan de tekentafel, er is - zover mijn literatuur aangeeft - geen onderstel geweest.
Weet je (of iemand anders) toevallig ook waar deze foto is genomen? Dat is ruine Ehrenfels aan de Rijn, schuin tegenover Bingen.
Mooie techniek trouwens die condenstenders.
Thanks! 3,5 uur rijden is niet echt om de hoek, maar het had veel erger kunnen zijn. :)
Dat wordt een keer een excursie denk ik.
Citaat van: Rutger op vrijdag 09 december 2011, 02:05:09
Thanks! 3,5 uur rijden is niet echt om de hoek, maar het had veel erger kunnen zijn. :)
Dat wordt een keer een excursie denk ik.
Voordat je vertrekt: Zoek even online naar recentere foto's. Ik kan me zomaar voorstellen dat het er inmiddels anders uit ziet (ge-elektrificeerd, meer bebouwing enz)
Dat heb ik al gedaan. Kijk hier (http://www.andisfotoecke.de.tl/Rheintal.htm) maar eens. Lijkt mij nog steeds de moeite, al hangt er inderdaad inmiddels wat koper boven. ;)
Voorlopig heb ik trouwens toch geen vakantie...
Over de Br 53 heb ik gelezen dat er wel degelijk gebouwd is aan een prototype maar dat de bouw werd stilgelegd wegens andere prioriteiten. Hier staat ook nog wat info over deze lok waarin een ooggetuige vertelt dat hij de Br 53 in opbouw heeft gezien: http://www.malletlok.de/ge/ge_d/br53.htm
Ik heb overigens de Br 52 met condenstender en (later ingebouwd) geluid en de Br 53 staat ook nog steeds op mijn verlanglijstje.
Citaat van: 3rail op zaterdag 10 december 2011, 13:13:31Ook heb ik ergens een foto van dat frame gezien met een kerel er op.
Daar ben ik wel benieuwd naar.
bedankt voor de tip maar letop dit is geen echt maar zelf gemaakt..
M.v.g.
mark
Zijn die modellen van de br 52 dan zo zeldzaam?
==> Hier <== (http://www.ebay.de/itm/Marklin-37171-Dampflok-Baureihe-52-mit-Kondensationstender-Spur-H0-OVP-/270900252171?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item3f12e9ce0b) staan er ook twee (37171) in de verkoop.
De 0 is anders van formaat? Het ziet er echter niet verkeerd/Photoshopped uit.
..ah, ik zag waarschijnlijk de wèl betrouwbare en normale uitvoering.
Zo tezien op de foto is het ook de Belgische uitvoering.
Gr.ton
Hoi Edward,
Niet dat ik naar deze loc op zoek bent, maar wel goed dat je ons waarschuwt.
Er zijn er genoeg die dit verschil niet zo snel zouden herkennen.
Groeten,
Ton.
Beste Adward,
graag even de puntjes op de i: de valse uitvoering heeft teksten op de lok staan en de punt in het artikelnummer op de doos is rond.
De originele uitvoering van M heeft geen teksten op de lok en de punt in het artikelnummer op de doos is vierkant.
Dit heb ik althans begrepen uit bovenstaande teksten. Als het toch anders is graag reactie
Toch geen april grap?
Nico
http://tinypic.com/fld0u1.jpg
Een gepanzerte Zuglok Br 52 2021 met kondenstender
Ik was wat oude topics aan het bekijken en kwam bij deze uit.
De BR 52 met condenstender kwam zelfs in Nederland getuige deze foto uit het boek "de Nederlandse stoomlocomotieven"
van H. Waldorp.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sUAJE7czNCcZRaSlDWOElcvcHrz9SSLcgQl8ie_4kPVk=/http://i249.photobucket.com/albums/gg222/nijlnijlpaard/Modelbaan/BR 52 K Rotterdam_zpstappqfxw.jpg)
Onderschrift bij deze afbeelding:
"Dolle dinsdag" 5 september 1944. Op het emplacement Rotterdam DP staat bij de Essenburgsingel een trein van de Wehrmacht gereed voor vertrek richting
Utrecht. V.l.n.r. SNCF 40. 915 en DRB 58 1245, 55 4787 en 52 1959, deze laatste met kondenstender. (J.J. Overwater)
Citaat van: 3rail op zaterdag 10 december 2011, 13:13:31
Ik had dat ook ergens gelezen dat het frame er stond ( BR 53 ).
Ook heb ik ergens een foto van dat frame gezien met een kerel er op.
Er staat me iets van bij dat er jaren terug in de Märklin Magazine of Insider een keer een artikel over de Br 53 stond. En daar stond ook een foto bij van een onderstel of zoiets dergelijks.
Ik zal eens thuis gaan zoeken, kijken of ik die uitgave nog heb.
Dirk-Jan
Citaat: "Die Kondensationslokomotiven (52 1850?2027) besaßen 5- bzw. 4-achsige Kondenstender der Bauart 3'2' T 16 Kon. bzw. 2'2' T 13,5 Kon. von Henschel."
Bron ===> klik (http://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_52)
Citaat van: Apeldoorn CS op zondag 22 februari 2015, 10:52:11
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sUAJE7czNCcZRaSlDWOElcvcHrz9SSLcgQl8ie_4kPVk=/http://i249.photobucket.com/albums/gg222/nijlnijlpaard/Modelbaan/BR 52 K Rotterdam_zpstappqfxw.jpg)
Onderschrift bij deze afbeelding:
"Dolle dinsdag" 5 september 1944. Op het emplacement Rotterdam DP staat bij de Essenburgsingel een trein van de Wehrmacht gereed voor vertrek richting Utrecht.
Mooi die oude foto's. Voor de grap de locatie eens bekeken met GoogleMaps. Is eigenlijk niet veel veranderd in ruim 70 jaar, behalve wat hoogbouw, bomen en betaald parkeren
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sxLaJkbTls2DmILV6OuxQniLzJbhg5ErIqFBM18QYY-U=/http://vrouwenpower.nl/smilies/forumsmiley344.gif) (http://vrouwenpower.nl/forum/smilies.php) of toch niet helemaal? :D
Citaat van: Dirk-Jan op zondag 22 februari 2015, 11:05:17
Er staat me iets van bij dat er jaren terug in de Märklin Magazine of Insider een keer een artikel over de Br 53 stond. En daar stond ook een foto bij van een onderstel of zoiets dergelijks.
Ik zal eens thuis gaan zoeken, kijken of ik die uitgave nog heb.
Er staat een artikel in de Märklin catalogus van 1988/1989 op pag. 12. De foto die daarbij staat is niet van de Br53.
Het artikel verteld wel dat er waarschijnlijk toch een Br53 in aanbouw is geweest.(ik heb alleen de engelse versie gelezen op internet, dus wat lastig interpreteren) misschien iemand nog zo'n catalogus thuis?
En hier nog wat info;
http://www-personal.umich.edu/~khmiska/_derived/Borsig%20Mallet.htm
Dirk-Jan
Citaat van: 3rail op vrijdag 02 mei 2008, 10:31:52
De br 53 heeft ook bestaan, teminste het onderstel.
Helaas is door het einde v/d oorlog dit project nooit af gekomen.
Nou helaas... :roll:
Hola koekenbakkers!
Op het gevaar dat we afdwalen, maar de Br53 heeft wel degelijk bestaan. Ze was namelijk de DRG opvolgster van de Pruisische G4.3.
En als je het helemaal compleet wilt hebben:
Baureihe 53.0: Preußische G 4.2
Baureihe 53.3: Preußische G 4.3
Baureihe 53.6-7: Sächsische V V
Baureihe 53.8: Württembergische Fc
Baureihe 53.10: Oldenburgische G 4.2
Baureihe 53.70-71: Preußische G 3, PKP-Baureihe Th1
Baureihe 53.70II: BLE G 4.2
Baureihe 53.71II: BBÖ 47, BBÖ 49, BBÖ 58, BBÖ 56, JD? 124
Baureihe 53.72: BBÖ 59, PKP-Baureihe Th24
Baureihe 53.73: EWA IIIc
Baureihe 53.74: ČSD-Baureihe 322.4
Baureihe 53.75: ČSD-Baureihe 324.3
Baureihe 53.76: Preußische G 4.1
Baureihe 53.76II: ČSD-Baureihe 334.3
Baureihe 53 7607II: GWR-Klasse 2301
Baureihe 53.77: PKP-Baureihe Th3, PKP-Baureihe Th4
Baureihe 53.78: EWA IIb
Baureihe 53.80-81: Bayerische C IV
Baureihe 53.82: Sächsische V
Baureihe 53.83: Württembergische F
Baureihe 53.85: Badische VIIa
Baureihe 53.85: Badische VIIc
Hoezo bestaat niet? B)
H la P
Fred
Hoi Fred, ik denk dat je zelf een beetje op een dwaal spoor bent gekomen, want het topic gaat over de Br 52 en niet de Br 53. :P
Nietus!
Allemaal leuk en wel van de BR52 met condenstender, maar hoe werkt zo'n condenstender eigenlijk? Wat is de functie?
Tim
http://nl.wikipedia.org/wiki/DRB_Baureihe_52