Afgelopen week zag (https://www.youtube.com/watch?v=fs7VsHPUeLs&t=555s) ik bij werkzaamheden op Rhätische Bahn de constructie op de foto. Dit was aan beide kanten van het spoor en bij het uitkomen van een tunnel, vlak voor een bocht.
Ik kan een paar redenen bedenken om dit zo te doen, maar allen zijn speculatie. Weet iemand wat de officiële motivatie is voor deze constructie?
Deze vraag is een paar jaar geleden bij de buren ook gesteld en ik had daar het volgende (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95063.msg3222155728#msg3222155728) geantwoord:
Op website berghuttenzwitserland.nl lees ik het volgende:
"De treinen lijken hier wel op een heel speciale manier schoongemaakt te worden, gezien de bezems bij de ingang van de spoorwegtunnel. Doch deze dienen voor reizigers die met hun hoofd uit het raam hangen en door de bezems hun hoofd tijdig terugtrekken zodat hun hoofd niet wordt geplet door de tunnelwand."
Die website blijkt niet meer te werken, maar dit is volgens mij de meest plausibele verklaring.
Dankje. Dit leek mij een van meest plausibele opties. Wat dan weer twijfel geeft is dat het niet consequent bij elke tunnel met blinde bocht is, en ook niet specifiek bij hele nauwe tunnels.
>offtopic
De vernieuwde forum software ziet er goed uit. Misschien nog wel de "like" zin aanpassen. "Je vindt waardeert dit." is wat krom..
Ik vond deze link ==> Klik (https://www.20min.ch/story/ein-chlapf-an-den-kopf-soll-zugreisende-schuetzen-726732822484)