Stichting 3rail Forum

Modelbaanbouw & Scenery => Banenplan ontwerpen => Topic gestart door: DutchBoss op zaterdag 08 oktober 2022, 19:44:10

Titel: Mijn eerste rail plan
Bericht door: DutchBoss op zaterdag 08 oktober 2022, 19:44:10
Hallo allemaal,

Vandaag ben ik even op onze zolder geweest welke absoluut niet groot is maar waar ik wel een plan voor heb gemaakt.
De hoogte valt vies tegen, Waardoor de onderste laag al op 20 centimeter zou moeten komen liggen. Om vervolgens 30 centimeter in de klimovaal te stijgen.
Let op deze klim ovaal is niet exact ingetekend. Heb alleen de verbinding getekend naar het volgende niveau.
De ruimte is 4x4 meter, Lastig is de fliso trap in het midden. En heb bij het ovaal een meter over gehouden om er eventueel achter bij te kunnen mocht het nodig zijn.

Het geheel:
(https://i.ibb.co/DYR1tkk/Screenshot-1689.png)

Boven baan:
(https://i.ibb.co/4Yzkfp9/Screenshot-1690.png)

Schaduwstation:
(https://i.ibb.co/PG2MCy7/Screenshot-1691.png)

Ben benieuwd wat jullie hier van vinden en hoor graag jullie reacties.
Groet,
Jaimy

Titel: Re: Mijn eerste rail plan
Bericht door: bellejt op zaterdag 08 oktober 2022, 20:04:33
eigenlijk rij je van schaduwstation naar zichtbaar schaduwstation en steeds in dezelfde richting.
Titel: Re: Mijn eerste rail plan
Bericht door: BlikkenTinus op zaterdag 08 oktober 2022, 20:29:11
Het lijkt er toch wel op dat er keermogelijkheden zijn...
Het is meer het laag bij de grondse avontuur dat mij wat zorgen geeft. Veel kruipen en ingewikkelde toeren om ergens bij te kunnen.
Is het niet slimmer een rondom baan te leggen zonder niveauverschillen?

Misschien wat saaier qua treinverkeer maar doordat je niet alles tegelijk ziet, kun je twee stations tegenover elkaar leggen.

Het is maar een gedachte.

Groet,

Peter
Titel: Re: Mijn eerste rail plan
Bericht door: DutchBoss op zaterdag 08 oktober 2022, 20:58:06
Helaas zit ik met een cv ketel die aan de andere kant hangt, Wel zo prettig als de monteur er bij kan haha. gelijk bij trap opkomst aan de onderzijde op tekening van de fliso trap.
Titel: Re: Mijn eerste rail plan
Bericht door: Laenderbahn027 op maandag 10 oktober 2022, 09:42:01
Hoi Jaimy,

Mijn eerste vraag: weet je het zeker?

Hoezo deze vraag? Wel, je hebt geen eenvoudige ruimte (lage zolder met vlisotrap in het midden), waarbinnen je een serieuze berg rails kwijt wil. Geen idee of je die allemaal al hebt, maar zo niet, dan praat je toch over een aanzienlijke investering. Het resultaat lijkt me een baan waarop relatief weinig te beleven is (treinen rijden rondjes, al dan niet met een mogelijkheid tot keren) en waarop je met scenery ook niet heel veel lijkt te kunnen (gezien de hoogte).

Weet je al met welk materieel je wil gaan rijden?

Weet ik het beter? Nee, zeker niet. Dat is mijn probleem. Het enige wat ik kan aanbevelen is om wat kleiner/ compacter te beginnen. Er zijn zeker voorbeelden te vinden van dergelijke banen. Bijkomend voordeel is ook dat je sneller resultaat ziet, waarna je altijd nog kunt beslissen om dingen te veranderen/ uit te breiden.

Maar hé, de keuze is natuurlijk helemaal aan jou. Ik ben benieuwd wat het gaat worden!

Greetz,
William
Titel: Re: Mijn eerste rail plan
Bericht door: DutchBoss op maandag 10 oktober 2022, 10:51:47
Citaat van: Laenderbahn027 op maandag 10 oktober 2022, 09:42:01
Hoi Jaimy,

Mijn eerste vraag: weet je het zeker?

Hoezo deze vraag? Wel, je hebt geen eenvoudige ruimte (lage zolder met vlisotrap in het midden), waarbinnen je een serieuze berg rails kwijt wil. Geen idee of je die allemaal al hebt, maar zo niet, dan praat je toch over een aanzienlijke investering. Het resultaat lijkt me een baan waarop relatief weinig te beleven is (treinen rijden rondjes, al dan niet met een mogelijkheid tot keren) en waarop je met scenery ook niet heel veel lijkt te kunnen (gezien de hoogte).

Weet je al met welk materieel je wil gaan rijden?

Weet ik het beter? Nee, zeker niet. Dat is mijn probleem. Het enige wat ik kan aanbevelen is om wat kleiner/ compacter te beginnen. Er zijn zeker voorbeelden te vinden van dergelijke banen. Bijkomend voordeel is ook dat je sneller resultaat ziet, waarna je altijd nog kunt beslissen om dingen te veranderen/ uit te breiden.

Maar hé, de keuze is natuurlijk helemaal aan jou. Ik ben benieuwd wat het gaat worden!

Greetz,
William

Haha je hebt helemaal gelijk, het is inderdaad misschien wat te ambitieus!
Ik moet inderdaad veel kopen, dat is niet erg ik wil toch investeren in rails
Alleen heb je wel de vinger op de zere plek gelegd en dat is de ruimte.

Misschien moet ik me toch beperken tot iets kleiners zoals ik gister van marklin zelf vond
https://www.maerklin.de/fileadmin/media/service/downloads/MM_0405_Download.pdf

Ach we kijken rustig verder, ben allang blij dat ze hier soms tot andere inzichten brengen!

Groet Jaimy
Titel: Re: Mijn eerste rail plan
Bericht door: Laenderbahn027 op maandag 10 oktober 2022, 11:08:50
Hoi Jaimy,

Dat is waar een forum voor is, toch?

En nogmaals, ik ben echt geen goed voorbeeld. Zoals je op dit forum kunt zien, ben ik al een eeuwigheid actief, maar heb ik nog NIETS klaargespeeld op het gebied van "een baan bouwen". Daar mag iedereen wat van vinden, maar het is zoals het is  ;).

Je zou ook modules kunnen overwegen: beneden bouwen, en dan boven aansluiten. En die modules hoeven helemaal niet groot te zijn (juist niet, vanwege de trap). Wellicht leuk om hier eens te neuzen: https://www.stummiforum.de/t107756f172-MiniMax-Flachland-im-Fruehherbst-Bauabschnitte-eines-MiniMax-Standard-Moduls.html (https://www.stummiforum.de/t107756f172-MiniMax-Flachland-im-Fruehherbst-Bauabschnitte-eines-MiniMax-Standard-Moduls.html)

De vraag die bij mij blijft hangen is met welk materieel je wilt gaan rijden. Wil je daar nog iets over kwijt?

Overigens: veel rails is altijd handig. De kids vinden het geweldig wanneer we de woonkamer en keuken weer eens vol leggen... Dan heb je pas écht een mooie ruimte voor mooie lengtes!

Groeten,
William
Titel: Re: Mijn eerste rail plan
Bericht door: speeltmettreintjes op maandag 10 oktober 2022, 12:48:45
Om mee te kunnen denken over de mogelijkheden voor jouw zolder moeten we natuurlijk wel weten wat voor ruimte je tot je beschikking hebt.

Een zolder heeft vaak een paar schuine wanden, die maken het lastiger. Jouw opmerkingen over de hoogtes suggereren dat dat bij jou ook het geval is, maar hoe het precies zit, is me niet duidelijk. Met 4x4 meter plus de tekening met vlizotrap in het midden kennen we immers slechts 2-dimensies.
Verder las ik in je tweede post dat er in de ruimte ook nog een CV-ketel staat, die bereikbaar moet zijn voor onderhoud. Je beschrijft wel waar die ketel hangt, maar wat dat precies betekent kan ik daar niet uit opmaken. Als er nog meer dingen zijn om rekening mee te houden bij het ontwerpen, stel ik voor dat je die allemaal aangeeft, anders komen we er pas achter als we met een suggestie komen waarop jij antwoordt waarom dat niet kan.

Als de wanden recht zijn, of als het schuine deel pas vanaf een zekere hoogte begint, is 4 bij 4 m een mooie ruimte. De trap in het midden vind ik geen nadeel. Je moet nu eenmaal in de ruimte kunnen komen en als dat via een deur in één van de muren zou zijn, zou ik dat ook als een beperking bij het ontwerp zien. In jouw geval zou ik voor de veiligheid op z'n minst een stevig hek rond het trapgat willen hebben, met voldoende vrije ruimte ernaast zodat je er omheen kunt lopen. Vooropgesteld dat de CV-ketel niet in de weg staat, kan de baan dan helemaal rondom komen te liggen, langs de vier wanden. Als dat in verband met de CV-ketel niet past, wel, dan denk ik aan een U-vorm, langs drie van de vier muren. Maar voordat ik zelfs maar begin na te denken over een eenvoudig ontwerp, zou ik alles willen weten over de al dan niet schuine muren en over de exacte afmetingen en plaats de trap en van de CV-ketel, en vanaf welke kant(en) die voor het onderhoud bereikbaar moet zijn.

Citaat van: Laenderbahn027 op maandag 10 oktober 2022, 11:08:50Overigens: veel rails is altijd handig. De kids vinden het geweldig wanneer we de woonkamer en keuken weer eens vol leggen... Dan heb je pas écht een mooie ruimte voor mooie lengtes!
Ik begrijp jouw kids helemaal, ik hou ook van veel rails.

Aangezien het Jaimes eerste baan wordt, zie ik twee opties:
Titel: Re: Mijn eerste rail plan
Bericht door: Marklinbaan.nl op maandag 10 oktober 2022, 13:30:06
Ik volg al een tijdje bijgevoegde account op Youtube.
De man heeft de zolder wel langer dan 4 meter, maar ook hij heeft de spoorbaan vlak bij de grond.
Deze spoorbaan is gemaakt langs de kant van de zolder en op sommige plekken is het gedeelte wat gemaakt is heel smal.
Je zou in dit geval een smal deel voor de ketel langs kunnen maken wat weg te halen is o.i.d.
Dit sporenplan is in de basis vrij eenvoudig opgezet maar dat gevoel heb je niet.

https://www.youtube.com/user/Engelhoper (https://www.youtube.com/user/Engelhoper)

Groeten Martin
Titel: Re: Mijn eerste rail plan
Bericht door: DutchBoss op dinsdag 11 oktober 2022, 07:33:10
Heren bedankt voor de feedback!
Wat ik wil rijden? Duits, Oostenrijks, Zwitsers. En ik heb nog een verdwaalde VSM.
Vorig jaar heb ik al wat gebouwd op de keuken tafel. Hier in zie je als laatste foto ook een vloer baan met mijn materiaal in laatste post. Klik: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=88058.0
En zoals hier boven al genoemd wil ik eigenlijk me meer gaan verdiepen in de techniek. Voornamelijk de interesse in hoe werkt zo'n schaduw station en spiraal. Dus ik zal me moeten verdiepen in wat daar in mogelijk is. In het plannen en organiseren zit sowieso het meeste werk denk ik zo?   8o

De afmetingen van de zolder zijn 4x4 meter. Deze ruimte ligt tussen de balken op 60 centimeter hoogte
Daarboven word het al smaller en daarom moet ik ook dichter bij de vloer blijven? Onze zolder is echt laag ik kan er zelf namelijk ook niet staan  :-(

Ik zal de echte afmetingen rondom de trap nog moeten meten.

Groetjes
Jaimy
Titel: Re: Mijn eerste rail plan
Bericht door: speeltmettreintjes op dinsdag 11 oktober 2022, 09:29:00
De laatste keer dat ik met scenery bezig was, was in de 70-er jaren. Hoewel dat tamelijk bescheiden was, ging daar véél meer tijd in zitten dan in het plannen en het neerleggen en aansluiten van de rails en de electronica en ik denk dat dat nog steeds zo is.

Dat neemt niet weg dat het naar mijn idee verstandig is om goed na te denken over wat je wilt en daarna iets te plannen wat daar bij past. Daarna kun je gaan bouwen. Daarbij loop je ongetwijfeld tegen uitdagingen aan en bij het proefrijden ontdek je misschien beperkingen in het baanontwerp waar je iets aan wilt doen. Dan kun je kiezen tussen aanpassen van het ontwerp of doorbouwen. Af en toe iets aanpassen moet natuurlijk kunnen, maar als je dat te vaak doet, schiet de bouw niet op en als het te lang duurt, heb je er misschien geen zin meer in.

Als de baan er eenmaal ligt kun je rijden en kun je je helemaal gaan uitleven op de techniek, ook als er nog helemaal geen scenery is. Sterker nog, scenery ligt daarvoor alleen maar in de weg.


Citaat van: DutchBoss op dinsdag 11 oktober 2022, 07:33:10
De afmetingen van de zolder zijn 4x4 meter. Deze ruimte ligt tussen de balken op 60 centimeter hoogte
Daarboven word het al smaller en daarom moet ik ook dichter bij de vloer blijven? Onze zolder is echt laag ik kan er zelf namelijk ook niet staan  :-(

Dat is al iets, maar er is meer informatie nodig om een baanontwerp te kunnen maken.

Stel je eens voor dat je vraagt om een zolder te bouwen, met niet meer dan deze beschrijving. Geen enkele zichzelf respecterende aannemer zal daar genoegen mee nemen. Voor het maken van een baanontwerp is weliswaar minder informatie nodig dan voor het bouwen van de zolder, maar dit is nog niet voldoende. We weten nu alleen maar dat wanneer de baan 60 cm van de grond komt te liggen, hij niet groter kan worden dan 4x4 meter. Maar hoe zit dat als de baan lager komt te liggen, bijvoorbeeld op de grond? Is dat ook 4x4 of is het meer? Welke wanden zijn recht en welke schuin? En zijn de schuine wanden overal even schuin, van grond tot plafond? Je kunt er niet staan: hoe hoog is de ruimte dan wel?


Aangezien je schrijft dat je er niet kunt staan, ga ik uit van een baan op de vloer of er dicht boven. Met de laagste sporen op de vloer heb je dan tenminste nog wat ruimte voor een baan met wat hoogteverschillen. Bij het ontwerpen en bouwen van een baan speelt bereikbaarheid altijd een belangrijke rol. Met een vlakke baan met sporen los op de vloer is dat zelden een probleem, maar bij een vaste baan moet je van tevoren nadenken hoe je problemen oplost. Bij een ontsporing moet je er bij kunnen komen om de trein van de rails te pakken. Met sporen op (of vlak boven) de vloer met daarboven scenery of andere sporen moet dat bovenste deel afneembaar zijn, anders gaat dat niet goed lukken. Verder gaat er incidenteel nog wel eens iets kapot. Misschien moet je ooit een wisselaandrijving vervangen bijvoorbeeld. Van onderen kun je er niet bij, dus dat zal ook van boven moeten en daarvoor moet je de wissel los kunnen halen.

Op zich is dit allemaal best te doen, als je er maar van tevoren rekening mee houdt. Als er voldoende ruimte is tussen CV-ketel en de muur, dan heb ik daarvoor alvast een idee: leg langs die hele muur een aantal opstelsporen vlak boven de grond en dek ze af met een paar opklapbare deksels. Zo heb je een schaduwstation om treinen te parkeren, vrij van stof bovendien. Links, rechts of aan beide kanten kun je één of twee sporen uit het schaduwstation laten komen als verbinding met de rest van de baan. In het begin hoef je niet de hele verborgen ruimte vol te leggen met sporen. Je kunt klein beginnen en later, als je meer rollend materiaal koopt, extra sporen toevoegen. Ook bij het proefrijden is het handig als er nog niet zo veel sporen liggen.

Maak de constructie sterk genoeg om op te staan en leg er als afwerking iets als parket of linoleum bovenop. Dan heb je in feite langs die muur een 15 cm verhoogde vloer waarop je kunt zitten om naar de baan te kijken en tegelijk blijft de CV-ketel prima bereikbaar.
Titel: Re: Mijn eerste rail plan
Bericht door: DutchBoss op zondag 23 oktober 2022, 15:36:35
Beste Rob,

Bedankt voor je bericht en je hebt inderdaad gelijk dat er te weinig informatie beschikbaar is. Helaas werden de laatste weken hier opgeslokt door werk en een verbouwing bij een vriend. Dus helaas weinig tijd voor mezelf. Ik zal binnenkort is goed gaan meten op de zolder om te kijken wat er mogelijk is.

Alleen kreeg ik gister het Marklin magazin binnen en werd ik toch wel aangetrokken door dit plan wat er in stond.
https://www.maerklin.de/fileadmin/media/journal/maerklin-magazin/2022-05/Gleisplaene_Maerklin-Magazin_05-2022.pdf

Hopelijk krijg ik snel wat meer tijd voor de hobby weer!
Titel: Re: Mijn eerste rail plan
Bericht door: BlikkenTinus op maandag 24 oktober 2022, 07:02:26
Het plan lijkt wat op je eerdere baanplan, dus dat het je leuk lijkt, is wel begrijpelijk.
Echter, bij nadere beschouwing stelt het weinig voor. Het station is aardig, maar het paradespoor met de twee bruggen is zinloos. Het is een passeerspoor, maar nutteloos; om de hoek ligt immers het station.
Verder zijn de schaduwstations een crime qua bereikbaarheid.
Alleen in Trix gleis uitgevoerd lijkt het trouwens nog redelijk te kunnen werken. In Märklin C-gleis zit er een 3-wegwissel aan een contrabocht. Dat is een garantie voor ontsporingen en doffe ellende.
In K-gleis klopt er helemaal niks van. Het linkerspoor van het station sluit nergens meer op aan! Het paradespoor zit daar ineens op een schaduwstation met keerlus aangesloten.
Misschien nog wel een aardige optie, trouwens, maar het station lijkt niet bedoeld als eindstation...
Overigens is het in beide andere ontwerpen toch gewoon rondjes rijden.  Samengevat is het eigenlijk niet heel best wat hier gepresenteerd wordt.
De ontwerpen van Pit-Peg uit de vorige eeuw zijn stuk voor stuk heel wat waardevoller. Probeer daar eens op te googelen of te zoeken op een beurs waar wat boekjes worden aangeboden.
En ik denk dan je er slim aandoet je tot een enkel niveau te beperken op de krappe zolder die je hebt. Een ander idee is elders in huis een leuk klein wegklapbaar baantje te maken. Beetje rangeren met twee locjes en wat goederenwagentjes in mooie scenery die je super kunt detailleren kan ook heel veel plezier geven. Of je maakt een locdepot: kun je ook met grote machines rijden.

Groet,

Peter