hallo,
ik ben nieuw en een leek in,
ik heb er geen ervaring , in herstelling of dergelijke werking,
deze model had ik open gedaan om eens te op reinigen en oliën,
nu is er een onderdeeltje uitgevallen tussen 2 tandwieltjes van één van de wielstelsel,
deze komt van Marklin, dus informatie over dit model heb ik graag aan opzoeken,
hoe doen jullie dit?
om toch deze loc graag terug rijdvaardig te krijgen,
kan men deze loc ergens opgezocht worden en een plan te vinden zijn?
graag info,
mvg,
Benny
Edit Looney Tunes: topictitel aangepast
Hoi Benny,
Ik ga ervan uit dat het hier om de ÖBB versie van de v100 gaat : click (https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bouwserie_Rh_2048)
Dat is volgens mij dezelfde loc als de 3347 : clack (https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_3347)
De tekening vind je hier : click (https://www.maerklin.de/service/produktservice/listengenerator.php?artikelnummer=3347)
Als je er daarmee nog niet uitkomt, kun je natuurlijk altijd hier verder vragen.
Groetjes,
Erik
hallo Erik,
bedankt voor deze link,
deze is een versie van,
en de stukje dat ik heb aangegeven is die nummer 15,
heb het geluk deze in te zetten maar het doet niet, alleen 1 lampje brandt en direkt terug van mijn baan afgenomen wegens begin verbrandingsgeurtje,
nu nog proberen de foto's op deze optic krijgen,
mvg,
Benny
zoals ik meld, ben ik niet bekend in analoog tegenover digitaal,
weet ik niet of deze analoog is,
ik heb alleen de originele transformators (blauw)
dus ik weet al dat ik moet oppassen met de digitale locs,
ik heb het over gekregen via erfenis van vader zaliger,
het doosje heb ik niet meer, weet niet van welk jaar deze mijn vader had gekocht,
hoe werkt het systeem waar je er aan ziet of analoog is of digitaal?
mvg,
Benny
@citaat Volgens onze WIKI is het een analoge Loc.
Zie==> klik (https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bouwserie_Rh_2048)
Edit nobody: Delta vervangen door analoge.
Die loc is analoog met een modernere versie van de omschakelelectronica. De motor is een LFCM, in deze loc volgens mij vrij lastig om te bouwen. Met een oude (blauwe) transformator zal die het prima doen.
Nummer 15 op de tekening is een H-vormig plaatje wat tussen beide tandwielen zit, en zorgt ervoor dat het draaistel kan draaien ten opzicht van de motor. Het steekt met de 4 puntjes in de tandwielen. Hier staan wat foto's : Klik (https://www.stummiforum.de/t143431f29-M-rklin.html)
bedankt Wim,
voor de link,
mvg,
Benny
Erik,
bedankt voor de inlichtingen en de link,
de tussen stukje heb ik kunnen plaatsen,
maar door het plaatsen is het normaal denk ik dat het nu niet beweegt één van de wieltjes, aansluiting motor!
nu nog de rest, oorzaak van die verbranding geur en niet rijden als het stroom krijgt,
mvg,
Benny
Volgens mij staat je motor vast.
Dwz. De olie van de lagerpunten is plakkerig en/of verharst.
Dep met een wattenstaafje een beetje wasbenzine tegen de draaipunten zodat dit hier tussen vloeit.
Even laten inwerken en na half uurtje voorzichtig proberen de motor te draaien tot dit weer soepel gaat.
Eventueel ook de tandwiel-assen behandelen. Als alles kan bewegen kan je het weer met een transformator proberen.
Mvg
Marcel
hallo Marcel,
ik heb alles van wat ik zie de tandwieltjes met wasbenzine gedept, en één druppeltje vers olie gegeven,
ze blinken, ook de sleper onderhanden genomen,
ik veronderstel dat ik de tandwieltjes niet zelfstandig kan bewegen,
aan de kant van het vertrekt, brandt het lampje, geen beweging,
alles ziet er nog nieuw uit,
moet verder zoeken waar ik de fout kan vinden, met de ervaring wat ik heb,
maar toch bedankt al degene die me raad geeft,
Als het goed is moet je het wiel waar de aandrijving zit met je vinger kunnen verdraaien. Kan dat niet dan zit er nog steeds oud vet wat er uit moet. Net zo lang schoonmaken totdat je het wiel (en daarmee de motor) kunt draaien.
Citaat van: nobody op dinsdag 05 april 2022, 14:39:35
@citaat Volgens onze WIKI is het een Loc met Delta decoder.
Zie ===> klik (https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bouwserie_Rh_2048)
Denk dat er een foutje in de wiki is geslopen. Het printje in de loc ziet er uit als een elektronische omschakel print.
Ik zal de wiki erop aanpassen.
Mvg,
Johan (treinsmurf) - wikiredactie
Zit het "H-stukje" wel goed in de gaatjes, als dat niet zo is dan blokkeer je de boel.
Groet, Anne W
Anne,
daar had ik ook nagekeken, en ja het zat goed,
na Henk zijn raad heb ik de onderstel wieltjes met dat H-stukje verwijderd,
al de radartjes met wasbenzine gepoetst,
de onderstel beweegt alles, ook de radartjes,
maar op de loc niets, ook de sleper goed gepoetst met wasbenzine,
doe ik ergens fout, dat vraag ik mij af,
ik heb eens zonder de onderstel eens getest, geen reactie, alles zit vast,
maar verder zoeken,
Johan,
wat bedoel je?
dat dit eentje dat geen analoog is?
zoals ik meld ken ik geen verschil van tussen analoog en digitaal,
wil er alles over leren!
Benny,
Als je de motor ruikt, dan krijgt deze waarschijnlijk wel stroom.
De volgende stap is denk ik het motorschild eens te verwijderen, en zien of je het anker kunt bewegen...
Erik
is gewoon een analoge lok waarbij de schakelwals vervangen is door een electronisch deel en waar dus al een magneet inzit op de motor.Makkelijk te digitaliseren dus met een nieuwe decoder (als dat nodig zou zijn).
Ps: draai eens een schroef van het motorschild een beetje los en kijk of je dan beweging hebt
@citaat k Zie duidelijk een veldspoel op de foto's van topicstarter.
Edit nobody: Magneet vervangen door spoel.
juist ff overgekeken door dat metaaldeel.Dan wordt het iets moeilijker :)
Analoge Märklin locs zijn om te bouwen met: Zie ===> klik (https://uhlenbrock.de/de_DE/produkte/decoder/I1F5A94C-001.htm!ArcEntryInfo=0004.21.I1F5A94C)
bedankt allen die mij raad en tips geven,
nu heb ik met een bang hart alle schroeven en een clipje alles open gedaan,
en ja de anker draait, maar de tandwieltjes nog niet, met mijn hand,
heb 2 foto's bij gedaan zodat jullie kan zien tot waar ik ben,
op foto's lijkt het dat er vuil is maar dit klopt niet,
het is heel zuiver van alle smeer en olie,
krijg de indruk van die foto dat er corrosie op de tandwieltjes zitten.Ik reinig die met TEC7 reiniger om ze te laten loskomen.Zit er nergens een braam tussen een tandwiel ?
neen Johnny ,
de foto's geven een verkeerd indruk, slechte verlichting,
alles blink zilver de tandwieltjes, en alles is zuiver gepoetst met wasbenzine!
nu,
als ik de anker draait, draait de rest niet mee,
als ik de anker verwijdert en alleen de tandwieltjes draait, draait alle wieltjes,
maar eens verder zoeken waar fout loopt,
sluiting anker aan tandwieltjes,
oude versie : https://www.modeltrein-ombouw.nl/motoren
Kan mij niet ontdoen dat je corrosie hebt op dat anker ook.Linker deel is toch niet volledig vlak of bedriegt de foto ? Is er ooit omgebouwd geweest (aantal tandjes ) ?
dat kan ik niet over antwoorden Johnny,
ik heb het zoals ik schreef, alles over genomen van vader zaliger, als erfenis!
wat er toen gedaan of gebeurt is weet ik niet,
als alles apart mooi draait dan terug voorzichtig monteren en proberen te draaien terwijl het motorschild er nog NIET opzit.Loopt het dan wel motorschild monteren en vijzen zachtjes aandraaien.Dan moet het ZONDER koolborstels ook nog draaien.
Zo zoek ik de problemen met tandwieltjes al jaren op
zover ben ik al Johnny,
de anker en de wieltjes draaien,
nu de schild, maar daar klopt iets niet alles blokkeert, borsteltjes wacht ik tot als laatste als alles oké is,
met of zonder vijsjes ?
hallo Johnny,
hier is het goed nieuws,
heb stilletjes stuk per stuk aaneengesloten,
hij loopt goed, getest aan de transfo,
nu nog de onderstel met de H-stuk,
mss vind je het op de explo view : https://www.maerklin.de/service/produktservice/listengenerator.php?artikelnummer=3473
Heren,
bedankt voor jullie steun en raad,
dit had ik nooit gedacht dat ik het opgelost gemaakt heb met geen ervaring van Electra in deze hobby,
het is gelukt dankzij jullie,
ik heb het getest en hij rijdt zalig over de baan,
bedankt ,
PS: nu de volgende testen!
vraag maar op en de oudjes helpen je wel :)
zal ik doen Johnny,
het gaat nu deze worden,
een oude V60 1009,
eerst eens zien wat met deze moet gebeuren,
raad vragen komt later, eerst alles poetsen met wasbenzine en koolborsteltjes vervangen,
heb je de explo files van marklin ?Zoniet stuur een berichtje met je mailades naar mij en ik zet het op wetransfer .Moet je niet telkens gaan zoeken
:offtopic:
hallo,
een vraag,
mag ik in deze optic blijven voor andere locs of is het beter telkens een andere optic te openen?
zoals men weet moet ik er nog een heel deel locs terug operationeels rijden na stil liggen na 20 jaar!
makkelijker om volgen hier
ik heb hier een rail-bus,
als ik zoek naar gegevens staat er alleen maar made in Marklin, Westen Germany,
geen cijfers, beschrijving, huls is van plastiek, dak rood dus geen grijs gedeelte als ik google opzoek,
koolborsteltjes zijn vervangen, de rest nog, het stotter op de rails,
is dit origineel of wat?
het is een oude analoog, want komt van mijn vader zaliger en die had het voor jaar 2000,
ik zoek gegevens en een plan,
hier zijn foto's van,
netjes reinigen zoals vorige en zal al veel beter rijden.Kan er niet direkt een nummer op kleven.Heb je die PDF 's graag die ik je aanbood ? Van alle oudere M modellen de exploded view en kan je zelf zoeken.Van M waren vele modellen met ander nummers maar hetzelfde binnenwerk
Johnny,
heb je een mail gestuurd!
normaal krijg je een mail met een link.
Voor de volgers die ze ook willen : https://we.tl/t-BNcDXVvZGQ
Johnny,
bedankt voor de files,
hallo,
ik ben aan deze railbus,
maar dan een oude versie van voor het jaar 2000, analoog
nu dankzij Johnny hulp, volg ik een plan, den 3016!
daar heb ik ontdekt dat bij een schroef 16 volgens plan iets van een diodes los hangt aan de éne kant,
moet die ergens aan vast gesoldeerd worden aan die schroef???
diode ? Maak er eens een foto van want denk dat het zo een condensatortje is
Johnny,
heb het gevonden, en ja is een condensatortje,
heb het eraan gelast aan een onderdeeltje dat vast zit aan die schroef,
nu nog de rest, stottert nog en de wieltjes nr 11 draaien niet mee,
wat ik raar vindt, is dat daar antislipbandjes zitten terwijl op de plan geen zijn,
dit klopt niet, ik ga ze verwijderen,
op achterste wielen wel hoor.Zitten er gleufjes in het wiel dan moeten er antislip bandjes op.Tekening nr 10 en 9
dat klopt,
die zijn er nog op,
het rijdt , maar soms stottert het nog, en lichtjes flikkeren,
nog verder en beter poetsen,
wat ook doet is lichtjes stoppen op de schakelrails (nog niet aangesloten), ik heb die met de gom (Rocco) zuiver gemaakt maar toch,
nogmaals bedankt voor al je hulp,
om te cleanen gebruik ik meestal die TEC7 cleaner (tandwieltjes) of voor delikaat SR24 met wattestokjes.Daarna afblazen en fijn olieen
@citaat
dat kan, dat het gespoten is!
hij rijdt nu goed vlot,
ik ben nu aan de volgende bezig,
E41024 of volgens google V37470
daar heb ik de koolborsteltjes vervangen,
hij rijdt vlot,
maar moet er bij kopen de antislipbandjes 7153, er waren geen op de wieltjes,
de 2 pantografen zijn niet volledig,
kan men dit nog vinden en herstellen,
ja.Ik bestel mijn onderdelen in italie.Goedkoop en snel geleverd.
hier een foto,
dit is marklin 3037.1 dus explo 3037. Pantografen zijn 7218 en verkrijgbaar voor 13.50 euro/stuk. Je kan ze allemaal dichtbij bestellen of hier bij deze superverkoper : link italie (https://www.benl.ebay.be/itm/192448995570?hash=item2ccedaa0f2:g:vS0AAOSwoRBaed0p) .Bestel meteen 2 zakjes bandjes dan heb je reserve.
Ik heb gezien je meerdere locs bespreekt hier, de topictitel even wat algemener gemaakt.
oké John,
bedankt voor de tip,
hallo,
al 2 locs opgepoetst en koolborsteltjes geplaatst,
de 3000 89028 loc en de 81004 loc,
ze rijden vlot over de baan,
de railbus moet ik weer opnieuw nakijken, stopt regelmatig,
zal eens openen en opnieuw poetsen, de reden zoeken,
hallo,
ik zit met een probleem,
ik gebruik K rails, dus ook de wissels, allemaal 2262 & 2263 + 1 kruiswissel 2260,
de locomotieven dat ik hier gemeld heb rijden allemaal goed over de wissels,
maar deze 3133 serie 54 en de 050 082-7 lukt niet > ontsporen over de wissels,
ligt dit aan de sleper of aan de wissels ? graag info,
in bochten en rechte rails rijden deze heel vlot over de rails,
alleen de wissels is het niet! zoals de oude en de nieuwe wissels!
Kijk eens naar de wielafstand.
Groet, Anne W
Anne,
een domme vraag van mij,
sorry, alles is nieuw voor mij!
hoe en wat doe je dat,
als de 3133 de eerste gedeelte over de wissel rijdt waar geen sleper tussen is, rijdt daar vlot over,
maar dan komt de rest en daar gaat het ontsporen,
alles is nog origineel, geen vervangingen,
De afstand tussen de wielflenzen op één as. Wanneer deze te groot (of te klein) is ontspoort het geheel.
Indien de ontsporing alleen gebeurt bij het draaistel met de sleper kan het zijn dat de sleper niet genoeg omhoog kan en zo de trein uit de rails tilt.
Henk,
zal eens goed bekijken waar het juist ontspoort met de 3133,
maar bij de 050082-7 valt het mij op vooraan bij de eerste assen dat daar ontspoort over de wissel, en daar zijn de assen niet allemaal de zelfde afmetingen,
eerste en losdraaiend op een veertje 13.51 en vervolgens 13.57-13.66-13.44-13.55-13.55,
de tender 13.87-13.95-13.95-13.64, de sleper is met de vinger volledig ingedrukt dat de wielen 4 mm spel heeft bij de tender, daar geen probleem!
(kan mij niet herinneren dat mijn vader daar iets over gezegd heeft, dat er problemen waren met deze locs,
waren toen veel mee gereden over zijn tafel,)
De afstand van Trix (international) wielen dienen voor Märklin rails op 14,1 mm tussen de flenzen afgesteld te zijn.
hallo Wim, Henk en Anne,
oei, dan moet ik al die wielassen moeten vervangen???
zal ze dan maar moeten binnen doen, want dit is voor mij totaal onbekend terrein,
ik heb ook die 3133 getest op de baan, daar waar de sleper zit tussen de as die stoort en ontspoor de loc,
een nieuw sleper bestellen en zetten op de loc, denk ik,
Als je dan toch de assen wilt vervangen, zet er dan meteen wisselstroom assen onder.
Wim,
is dit ook veilig voor analoog rijden,
want alles is analoog bij mij, ook de transfo's zijn van de oude soort, blauwe,
Eerst maar eens die afstand tussen de wielflenzen meten, heb je een schuimaat?
Groet, Anne W
@citaat Is toch al gedaan ?
@citaat
Overheen gelezen, in ieder geval te kort, groet, Anne W
Citaat van: Silverrails1921 op zaterdag 30 april 2022, 18:24:54
Wim,
is dit ook veilig voor analoog rijden,
want alles is analoog bij mij, ook de transfo's zijn van de oude soort, blauwe,
Ja.
ja Anne,
tekort, als ik het juist gemeten hebt,
ik heb de schuifpasser tussen de 2 wielen van de as binnenkant gemeten, zo moet dat toch of bedoelen jullie dit?
:offtopic: sorry Forum leden, heb eventjes de wiki foto gebruikt om aan te tonen hoe ik gemeten hebt,
Heel goed, nu de afstand groter maken, als dat mogelijk is, groet, Anne W
Anne,
kan ik dit met deze wielen ook doen verschuiven?
hoe gaat dit dan, ben daar weinig in thuis deze herstellingen doen,
het zou leuk zijn als ik dat zelf doet, anders moet ik het naar een winkel gaan laten herstellen,
hoe meer ik via jullie kan leren hoe beter, uitdagingen hoort bij deze hobby,
al ben ik daar een leek in,
Daar zijn andere deskundigen voor op het forum.
Groet, Anne W
Citaat van: Anne W op zondag 01 mei 2022, 11:10:42
Heel goed, nu de afstand groter maken, als dat mogelijk is, groet, Anne W
Vertel hem dan even hoe het moet anders heeft je post weinig zin.
@citaat
Jongeman kijk even boven jouw "gekat".
Groet, Anne W
hallo,
mijn vraag is nu, kan ik zelf iets er aan doen met deze problemen?
bij kruiswissel en rechte rails rijdt het vlot, juist alleen bij die wissels,
en ik weet nu al dat die assen van die ene loc niet juist zijn,
bij 3133 is het blijkbaar denk ik de sleper,
die zal ik vervangen,
graag info aub,
is er ergens bij iemand van de leden er over uitgebreid en gedetailleerd over assen geschreven?
zo ja bij wie? zodat ik daar alle info kan lezen en bij leert,
via Wiki kan ik niets over vinden, zelfs deze loc 3133 ken men niets,
hallo,
nu heb ik ontdekt dat de loc 3133 rijdt zonder te ontsporen,
leuk om zelf te ontdekken waar het fout is :)
@citaat
En wat was de fout?
Groet, Anne W
Anne,
door deze 3133 op te poetsen moet ik de koppelhaken verwijderen om de loc opbouw af te halen,
daar waar de assen in huist bij de ene waar de sleper is, is er een losse onderdeel een draaistelframe!
die was niet op zijn plaats,, ik heb ze correct geplaatst, dat haperde telkens keer tegen de wissel, mijn lesje geleerd,
zo leer ik toch bij hé,
nu aan de 050082-7 en de rest beginnen als ik de bestelling binnen hebt,
tussen door proef rijden met alle locs en info zoeken seinen en wissels aansluiten,
de oude wagonnetjes komen later aan de beurt, de meeste assen zijn stroef,
bedank voor je hulp,
Benny,
Wat jij nodig hebt is een wielenpers.
KLIK: zelfbouw wielenpers (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=59821.msg1079186#msg1079186)
KLIK: nog een zelfbouw voorbeeld (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77612.msg1385273#msg1385273)
KLIK: wielenpers (https://www.fohrmann.com/de/radsatz-richtgeraet-fuer-modellbahn-spur-h0-mit-zubehoer-tt-und-n.html)
Zelfbouw is natuurlijk een stukje goedkoper.
Henk,
bedankt voor je tips, :thumbup:
zal eens zien of ik nog iets van liggen hebt tussen mijn spullen, om dit te maken,
heb eventjes of de site gekeken, dat bedrag kan ik andere leuke spullen kopen voor de baan, O:-D
toch bedankt,