Stichting 3rail Forum

Modelbesprekingen => Bespreking 3-rail modellen ander fabrikaat => Topic gestart door: Jelmer op woensdag 26 januari 2022, 21:49:49

Titel: Piko 151 (51311) vs Marklin 3058
Bericht door: Jelmer op woensdag 26 januari 2022, 21:49:49
Een bespreking van 2 modellen van de Baureihe 151 in Oceaanblauw Beige.

Voorbeeld:
Eerst wat info uit de losse pols van het voorbeeld, voor meer detail verwijs ik graag naar de diverse bronnen, waaronder https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_151
Deze locomotief serie is tussen 1972 en 1978 uitgeleverd aan de Deutsche Bundesbahn. De BR151 werd gezien als een vervanging van de eerdere serie BR 150. De inzet was voorzien voor het goederenvervoer, maar in de Bundesbahn tijd werd de locomotief serie ook ingezet in het personenverkeer. Ik heb zelfs foto's gezien van een BR 151 ingezet in een trek/duw combi met buurtverkeersrijtuigen (de Silberlingen). Tegenwoordig is de BR 151 nog steeds actief, deels nog bij de huidige DB AG, deels bij private ondernemingen. Personenverkeer komt niet meer voor, de baureihe beschikt niet over de huidige verplichte centrale deurvergrendeling (TB0).
Model:
Toen ik als kleine jongen mijn eerste echte "eigen" locomotief mocht uitzoeken van mijn ouders, wilde ik natuurlijk de meest stoere loc uit de Marklin catalogus. Een BR 103 was te duur, dus werd het een BR 151 van Marklin, artikel nummer 3058. Dit model welke nu richting de 40 jaar zal zijn heb ik naast een Piko model kunnen zetten, artikel nummer 51311.
We beginnen met een typisch TP IV plaatje; een treinstel BR 627 en een BR 151 met Silberling Wendezug. De Piko heeft schakelbare sluitlichten, iets wat de Marklin niet heeft.
De twee locs naast elkaar met neuzen; links Marklin, rechts Piko
Gezicht van opzij; links Marklin, rechts Piko
De zijkant van de Marklin volledig in beeld, de indruk is nog steeds geslaagd van dit model, ondanks zijn leeftijd en het feit dat er veel mee is "gespeeld"

De zijkant van de Piko laat zien dat het allemaal net wat fijner kan. De machinekamer kan verlicht worden.

Zicht van boven; de Marklin

En de Piko; ook allemaal wat meer fijntjes uitgevoerd, vooral de pantograven komen wat mooier over bij mij.

De Machine kamers nog eens in detail:
Marklin:

Piko:

Gaan we naar de cabine
Ondanks de leeftijd zijn de grijpstangen naast de deur nog goed weergegeven bij Marklin. Onder de deur moet je maar raden dat het een grijpstang is.

Bij de Piko zien de stangen er goed uit, de bedrukking kon echter beter, nu loopt het beige door in het onderstel.

De bedrukking vond ik bij de Marklin niet slecht:

Maar kan nog wat scherper zoals bij de Piko te zien:

Het draaistel van de Marklin lijkt meer een vormeloze massa op de foto

Terwijl de Piko ook nog de opstaptreden heeft geintegreerd.


Samenvattend heeft de Marklin nog steeds niet afgedaan bij mij, kan mooi dienst nog doen als goederenloc. Ook qua trekkracht doet deze het nog prima, de Piko heeft voor zover ik dat kon beoordelen ook voldoende trekkracht. De Piko brengt wel meer functies (sluitlichten!) en is net wat meer "fijntjes" uitgevoerd.

Groeten,
Jelmer
Titel: Re: Piko 151 (51311) vs Marklin 3058
Bericht door: Jelmer op woensdag 26 januari 2022, 21:52:08
meer foto's
Titel: Re: Piko 151 (51311) vs Marklin 3058
Bericht door: Jelmer op woensdag 26 januari 2022, 21:55:12
Nog meer plaatjes
Titel: Re: Piko 151 (51311) vs Marklin 3058
Bericht door: Jelmer op woensdag 26 januari 2022, 21:58:37
Laatste foto's
Titel: Re: Piko 151 (51311) vs Marklin 3058
Bericht door: loc1200 op donderdag 27 januari 2022, 18:06:40
Mooi stukje verslag.
Maar hoe oud is de Piko? Ook ca 40-45 jaar?
Na de uitlevering van de 3057/58 is de daaropvolgende uitvoering en alle daarna, uitgevoerd met opstaptreden aan het draaistel.
Een kleine 8 jaar geleden werden de sluitlichten ook werkend en schakelbaar.
De pantografen zijn bij de laatste 8 modellen ook filigraner uitgerust.
Maar ik vind de Piko er heel goed uit zien!
Ik denk dat Marklin ook deze loc op den duur gaat refurbischen, en een middenmotor, schaarmechanisme en betere detaillering niet lang op zich zal laten wachten.

Mvg
Marcel
Titel: Re: Piko 151 (51311) vs Marklin 3058
Bericht door: nobody op donderdag 27 januari 2022, 18:24:19
 @citaat Deze versie is ook al oud, doch ziet er al beter uit.
(https://myalbum.com/photo/aZbbeM5r7lkF/1k0.jpg)
Titel: Re: Piko 151 (51311) vs Marklin 3058
Bericht door: Sanderz28 op donderdag 27 januari 2022, 18:36:12
Br151 het mooist in het groen(vind ik), andere vraag. Waar heb je die betonplaten vandaan? O:-D
Titel: Re: Piko 151 (51311) vs Marklin 3058
Bericht door: hmmglaser op donderdag 27 januari 2022, 19:02:03
Je kunt ze onder andere hier (https://bentinkmodelspoor.nl/zoeken?controller=search&s=Betonen+stelconplaten) vinden maar vast wel meer winkels verkopen ze.
Ze heten trouwens stelconplaten.

Mooi vergelijk tussen deze 2 modellen die 40 jaar van elkaar verschillen.
Misschien nog eens doen als Marklin een nieuwe versie heeft uit gebracht😉
Titel: Re: Piko 151 (51311) vs Marklin 3058
Bericht door: michiel op donderdag 27 januari 2022, 19:27:53
Zet die van Esu er ook even naast.
Ik vind dit nu echt appels met peren vergelijken.
Het tijdverschil vindt ik te groot.

Groetjes michiel
Titel: Re: Piko 151 (51311) vs Marklin 3058
Bericht door: frank-103 op donderdag 27 januari 2022, 19:45:36
Mooie vergelijking Jelmer, leuk om te zien. Piko maakt echt mooie loks, Roco trouwens ook, Marklin moest het altijd hebben van vooral degelijke modellen.
Titel: Re: Piko 151 (51311) vs Marklin 3058
Bericht door: flyerman op donderdag 27 januari 2022, 19:57:57
Hoe dik zijn die stelconplaten als ik vragen mag? Stond er niet bij in de link die je gaf.

Merci
Titel: Re: Piko 151 (51311) vs Marklin 3058
Bericht door: Hans V200.0 op donderdag 27 januari 2022, 21:14:35
Volgens mij zijn die uit MDF gelaserd gezien een beetje "smoke" resten.
Titel: Re: Piko 151 (51311) vs Marklin 3058
Bericht door: Jelmer op vrijdag 28 januari 2022, 11:35:20
Zo mensen, ik heb even wat gemist geloof ik, notificatie was niet aan...

Citaat van: loc1200 op donderdag 27 januari 2022, 18:06:40
Mooi stukje verslag.
Maar hoe oud is de Piko? Ook ca 40-45 jaar?
...
Ik denk dat Marklin ook deze loc op den duur gaat refurbischen, en een middenmotor, schaarmechanisme en betere detaillering niet lang op zich zal laten wachten.

Mvg
Marcel

Marcel,
De Piko is afgelopen najaar uit de voorraad van een nabij gelegen modelspoorwinkel gekomen. Ik denk dat Piko deze rond 2017-2018 heeft geintroduceerd. Er zit dus een hele tijd tussen het uitkomen van deze modellen en dat zie je terug in de Piko. Ik denk ook dat Marklin nog wel eens met een nieuwe versie komt, de laatste versie die Marklin heeft uitgebracht had al sluitlichten, maar dit was een versie van een private vervoerder, terwijl ik het voor dit model graag in tijdperk IV houdt.

@Wim,
Ook een mooie die BR150, maar daar ging deze vergelijking niet over.

@Michiel,
Ik ben er van overtuigd dat die ESU zeker het heel goed zou doen in deze vergelijking. Alleen, die heb/had ik niet tot mijn beschikking. Ik heb juist deze twee naast elkaar gezet omdat gezien de prijs van de Piko deze min of meer in het zelfde "verkoopsegment" zou opereren als het Marklin model. ESU is in mijn ogen echt meer van een andere categorie vanwege alle extra functies. Het viel mij op dat de Marklin en Piko qua indruk erg met elkaar overeenkwamen, met toch een duidelijke fijnere uitvoering van de Piko. Dat beeld heb ik willen neerzetten.

@All,
Die Stelcon platen komen inderdaad bij Ronald Koerts vandaan (Ronaldk hier op het forum). Verkoop in de winkels alleen via Bentink geloof ik. Is inderdaad gelaserd MDF. Dikte is ongeveer 4 mm.
Ronald heeft voor mij in opdracht wat zaken gemaakt, daarvoor heb ik hem rechtstreeks benaderd.

Groeten,
Jelmer



Titel: Re: Piko 151 (51311) vs Marklin 3058
Bericht door: ACTS.zuid op vrijdag 28 januari 2022, 12:51:43
Citaat van: Jelmer op vrijdag 28 januari 2022, 11:35:20

Het viel mij op dat de Marklin en Piko qua indruk erg met elkaar overeenkwamen


Dat komt omdat ze beide dezelfde lok als voorbeeld hebben..... ;)

Maar daar blijft het bij, in niets zijn beide modellen met elkaar te vergelijken. Je kunt wel zeggen dat de Marklin voor jou nog steeds voldoet maar da's een beetje buikpraat. Het model is van 1976 en technisch zowel als optisch al lang achterhaald.

Kortom: ik vind het een vergelijk van niks, als eerder gezegd: appels met peren.

Gr, Ben.
Titel: Re: Piko 151 (51311) vs Marklin 3058
Bericht door: Laurent op zaterdag 29 januari 2022, 17:28:49
Toch kan het Ben. Iemand kan het simpelweg niet zien of de meerwaarde van de nu veel duurdere Piko het niet waard vinden. Ik heb op Stummis wel eens 2 qua bouwserie identieke ÖBB rijtuigen naast elkaar gelegd en vergeleken, met foto's van alle hoeken. De vraagsteller zag ook geen verschil tussen de Roco en de ACME... Prima, maar neem dan alsjeblieft de Roco, die is een stuk goedkoper.