Hoi allemaal,
Bijna 6 jaar geleden dat ik hier iets gepost heb (onder username daanknoben, maar die account was verlopen). Om allerlei redenen ben ik niet of nauwelijks meer treintjes bezig geweest. De zolder stond ook compleet vol met troep. Afgelopen dagen alles opgeruimd en nu is er weer een nagenoeg lege zolder waar gehobbiet kan worden. De ruimte die ik nu beschikbaar heb om te bouwen is een U vorm van 5x3x2,6 meter. Gisteren een licentie van wintrack aangeschaft en nu bezig met het schetsen van wat baanverlopen. Ben er nog niet over uit of ik ga voor een kop station met doorgaande nevenlijn, of één groot doorgangsstation. Hangt er ook een beetje vanaf welke rijlengtes ik krijg met beide opties. Komende week nog vrij dus zsm een volgende update.
Gr. Daan
Hallo Daan
Dat is alvast een mooie start, we zijn benieuwd naar je baanplan.
Hoi allemaal,
Na wat schetsen ben ik er waarschijnlijk al uit. Ik heb me de volgende doelen gesteld met mij baanplan/thema:
- Grote spiralen met laag stijgingspercentage
- Radius in station van minimaal 1,5m
- Enkel slanke wissels in het zicht
- Minstens 1 perronspoor van> 3,5m
- Rondrijden moet mogelijk zijn
- Schaduwstation moet goed bereikbaar zijn
- Schaduwstation met minstens 8 sporen, liefst meer
- Bochten met radius < 1m uit het zicht
Het thema wordt een grote stad waar een internationale spoorlijn eindigt in een kopstation. Vanuit het kopstation loopt de zijn enkelsporig door naar een denkbeeldige haven waar ook boemeltjes heenrijden voor de havenmedewerkers. Aan de andere zijde vertrekt nog een enkelsporige goederenlijn. Zie hieronder voor simpel schema. Het groene vak is het zichtbare gedeelte. De kleine rode en blauwe cirkels zijn respectievelijk de havenlijn en goederenlijn.
Verder alvast een hele schematische schets van het baanplan, de spiraal wordt waarschijnlijk 3 sporig om de rijmogelijkheden te vergroten. Links zit ook het raam van de dakkapel, en loopt het dak links en rechts schuin. Nu verder met het uitwerken van het baanplan.
Hoi allemaal,
Niet stilgezeten laatste dagen. Kostte wat tijd om weer even bekend te worden met Wintrack. Inmiddels na wat gevloek en passen/meten/compromissen heb ik een eerste versie voor het baanplan van mijn schaduwstation klaar. Dit moet voldoen aan de volgende eisen:
- Minstens 1 spoor van 4 meter wat vanuit beide sporen van elke spiraal te bereiken is (dus zodat een trekduw trein met de zelfde kant naar voren weer terug komt (volledige NS ICRm stam bv.)
- Stijgingspercentage <2% wat lukt met 2251 bochten en 10cm per wending
- Schaduw station moet minstens 30cm onder het zichtbare gedeelte liggen, zodat er genoeg ruimte is om erbij te kunnen
- Beide richtingen moeten een keerlus hebben om rondjes rijden te voorkomen
Bijgevoegd het baanplan. Nu zul je denken 1,40 is erg diep, maar dat komt omdat het zichtbare gedeelte verder naar voren komt vanwege het schuine dak. In het bijgevoegde tekeningetje zie je wat ik bedoel, en is het zijaanzicht op beide poten van de U. Rood is het schaduwstation, blauw het zichtbare gedeelte.
- Donkergroen/blauw zijn de keerlus sporen.
- Lichtgroen/blauw zijn de doorgaande sporen.
- Rose is het kopspoor voor beide richtingen
- Het grijze vlak is een dakspant die danig in de weg zit ;)
Doorgaande sporen zijn allemaal tussen de 3,3 en 4m lang. Kijk er maar eens naar en schroom niet om feedback te geven. Beter de fouten er nu uithalen dan straks.
Groeten, Daan
Mooie oppervlakte heb je.
Daar kan je zeker iets leuks van maken en je bent al goed op weg zo te zien.
Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Hoi allemaal,
Vandaag het frame voor het schaduwstation uitgetekend. Ik ga het net als Guus maken van multiplex latten van 150x18m. Nu zoeken naar een goedkope leverancier die ook mijn latten perfect op maat kan zagen.
Zie hieronder het frame zoals het moet worden. Lekker grote gaten in de spiraal zodat ik overal goed bij kan. Hopelijk zeer snel de eerste echte bouw update.
Gr. Daan
Je moet nog eens goed naar je opstelsporen / ruime bogen uit flexrail kijken. ( het 90' stuk)
Er zitten naar verhouding vrij scherpe knikken aan het begin en eind.
Misschien kan je ze nog wat "ronder " tekenen.
Succes en bouw ze.
Mvg Robin.
Thanks, ga ik nog naar kijken. Punt is beetje dat ik de achterste spoor bundel bereikbaar moet houden
Hoi allemaal,
Momenteel ben ik druk bezig met met het zagen en frezen van de latten van de onderstel, dit wordt gemaakt van populieren multiplex 18mm, latten van 14cm hoog. Veel werk om alles af te tekenen en geen fouten te maken met wel en niet meetellen houtdiktes :).
Zie hieronder een foto.
Ook ben ik begonnen met het baanplan voor het zichtbare gedeelte. Linkje naar banenplannen subboard hier: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=87739.0
Komend weekend ga ik het hele frame in elkaar zetten.
Groeten,
Daan
Kleine update van baanplan, was toch niet tevreden met vorige versie. Voor meer tekst en uitleg zie: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=87739.0
Hoi allemaal.
Deze week het hele zaag en freeswerk met hulp van timmerhandjes afgekregen. Best indrukwekkend dat ik van 2 platen van 250x125 maar 1 stukje van 13x14 cm over heb als zaagafval. Hier ligt het frame in elkaar zonder dat kopse kanten of kruisverbindingen geschroefd zijn. Dus vandaar dat je soms nog iets schuin ziet lopen. Morgen alles ophalen en thuis in elkaar zetten. De lange poot is 4.5m, de korte 2.6m
Groeten Daan
Vandaag het hout opgehaald en thuis begonnen met in elkaar zetten van de tafel. Op de foto zie je het kleine stukje hout wat er over bleef van 2 hele platen. Dat ging omdat we her en der latten verlengd hebben door middel van pen verbindingen. De sleuven hebben we gemaakt met een zogenaamde domino frees. Morgen weer verder en dan gaan we de echte poten eronder maken en als waterpas zetten.
Gr Daan
Mooi plan zo met die lange gebogen perrons.
Ook net frame zo uit die platen gehaald.
MvG,
Timaximus.
Hallo Daan,
Mooi frame, deze baan ga ik volgen.
Gr Einte
Mooi begin Daan :thumbup:
Een domino frees kende ik niet, zelf gebruik ik een lamellen frees, maar het principe komt op hetzelfde neer :)
Succes vandaag.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Frame ziet er netjes uit, en... een goed begin is het halve werk ;) :thumbup:
Hoi Peter.
Domino frees is eigenijk een merk naam van Festtool kom ik nu achter. Maar het systeem werkt wel geweldig.
Gr Daan
ziet er goed uit Daan, veelbelovend :thumbup:, notificatie aan gezet :)
Hoi allemaal,
Hier weer een update. Vandaag het hele frame voor de tafel van schaduwstation nivo 0 in elkaar gezet. Het vergde nog wat ongepland zaagwerk aangezien bleek dat de dakspant scheef staat, en er rechts dus 1 cm tekort was om de tafel ertussen te passen. Onder de poten heb ik schroefdoppen gemaakt zodat ik alles perfect waterpas kan zetten, omdat de betonvloer onder het laminaat zeg maar niet helemaal egaal is. Je ziet her en der iets smallere latten zitten. Op deze manier hebben we ook het zaagafval helemaal kunnen gebruiken :D
Al met al heel erg tevreden met het resultaat. Het kan wel zijn dat ik her en der nog een dwars latje ertussen maak als dat nodig is tegen het doorbuigen van de tracés die erop komen te liggen. Nu ga ik weer terug naar de tekentafel voor het definitieve ontwerp van het schaduw station. Als dat zover is gaan we 12mm multiplex bestellen om de tracés uit te zagen.
Groeten,
Daan
Hoi allemaal.
Hier weer een update van mijn kant. Dit weekend volop tijd om meters te maken. Eergisteren 3 platen populieren multiplex 12mm binnen gekregen. Op mijn werk met de A0 plotter het hele baanplan 1:1 uitgeprint. Hiermee ben ik de tracés gaan aftekenen en vervolgens met het decoupeerzaag uitgezaagd. De linkerkant is inmiddels klaar. Zie de foto's hieronder. Ik moet zeggen dat populieren hout heerlijk is om mee te werken. Tevens zie je een van de 6mm depron platen die ik ga gebruiken als ondergrond en isolatie. Heb ze hier gehaald trouwens: https://www.vloervoordeel.nl (https://www.vloervoordeel.nl/depron-xps-ondervloer-3-mm/)
Tevens heb ik een plaat 4mm multiplex laten zagen in stroken van 3cm, dit worden de vangrails. Hopelijk morgen de andere helft en het aanbrengen van de vangrails.
Groeten Daan
Je pakt de zaken grondig aan Daan, ik kan hier echt van genieten :thumbup: :thumbup:
Ik neem aan dat de waslijnen straks niet meer boven de baan hangen :)
Mvg,
Peter Degeluidsman
Hi Daan,
Dat ziet er netjes en doordacht uit, zelf ben ik nog niet zover voor tracé trajecten te monteren maar waarom zo dik ?
groet
Harald
Hoi harald .
De reden dat ik 12 mm heb genomen is zodat ik straks ook probleemloos draadeinden enzo voor spiraal kan monteren zonder dat eea gaat doorbuigen.
En idd Peter de waslijn gaat nog weg
Gr Daan
netjes maar heb je daar achteraan rekening gehouden met de hoogte van de loks en wagons onder het schuine dak ? Zie dat die tekening er heel dicht bij ligt.
Netjes :thumbup: maar net als wat Haradigi zegt, waarom zo dik 12mm hout en 6 mmm isolatie. (voor de draadeinde lees ik net, maar dat kan met 9mm ook prima, heb een proef spiraal gemaakt van 9mm en dat buigt echt niet door)
Ik ben van plan met 9mm populieren te gaan werken , de bochten wil ik gaan doen met deze methode https://www.stayathome.ch/gleiswendel.htm ,kan voor spiralen maar ook voor bochten. Rechten stukken ipv bochten uitzagen, scheelt aanzienlijk aan hout :D
9 mm, van 3 mm strookjes zagen en op de kopse kant een sleufje frezen, verlijmen en klaar is de bocht :) MDF vind ik niet zo geschikt, smalle stroken voor dubbel tracé hangen snel door (50-60 cm) is al te groot.
Peter
Citaat van: pjotterke op zondag 27 februari 2022, 10:58:52
Netjes :thumbup: maar net als wat Haradigi zegt, waarom zo dik 12mm hout en 6 mmm isolatie. (voor de draadeinde lees ik net, maar dat kan met 9mm ook prima, heb een proef spiraal gemaakt van 9mm en dat buigt echt niet door)
Ik ben van plan met 9mm populieren te gaan werken , de bochten wil ik gaan doen met deze methode https://www.stayathome.ch/gleiswendel.htm ,kan voor spiralen maar ook voor bochten. Rechten stukken ipv bochten uitzagen, scheelt aanzienlijk aan hout :D
9 mm, van 3 mm strookjes zagen en op de kopse kant een sleufje frezen, verlijmen en klaar is de bocht :) MDF vind ik niet zo geschikt, smalle stroken voor dubbel tracé hangen snel door (50-60 cm) is al te groot.
Peter
De spiraal zelf wordt idd 9mm, het gaat me meer over de ondergrond zodat ik ook ergens kan leunen tijdens de bouw zonder dat het doorzakken enzo. Idd mdf werkt helemaal niet fijn ook.
Trouwens thanks voor de tip mbt spiraal bouw. Zelfs met een tooltje om het uit te rekenen
Gr. Daan
Citaat van: bellejt op zondag 27 februari 2022, 10:58:11
netjes maar heb je daar achteraan rekening gehouden met de hoogte van de loks en wagons onder het schuine dak ? Zie dat die tekening er heel dicht bij ligt.
De hele tafel staat los en kan in zijn geheel nog ca 5cm naar voren als het moet 👍
Dat ziet er goed en veelbelovend uit Daan :thumbup:
Hoi allemaal,
Dit weekend even goed doorgewerkt aan het schaduwstation. Als eerste de ontbrekende stukken hout op maat gezaagd, en vervolgens voorzien van depron isolatie platen en vangrails. Het vastlijmen van de depron platen doe ik met speciale polystyreen lijm, omdat andere kit meestal het polystyreen wegsmelt :?
(https://i.imgur.com/f4XTIIn.jpg)
Vervolgens om te zorgen dat de aangebrachte dotten met lijm goed plat zijn en geen ongewenste bobbels onder de depron platen veroorzaakt, heb ik een simpele rol aluminiumfolie gebruikt, omdat daar een harde kartonnen binnenkant in zit. Deegroller is te grof om in de kleine hoekjes te komen.
(https://i.imgur.com/XmKrq8w.jpg)
Omdat ik te graag wat rails wilde neerleggen doe ik het laatste stukje met de rechter spiraal komend weekend. Zo ziet het er nu uit, paar foto's met 1:1 baanplan, en een paar zonder. Best heel tevreden met het resultaat.
(https://i.imgur.com/faI0TSC.jpg)
(https://i.imgur.com/lbZ7ZqO.jpg)
(https://i.imgur.com/1ceQ5Ak.jpg)
(https://i.imgur.com/Z7UqKHB.jpg)
(https://i.imgur.com/xiPYqcp.jpg)
(https://i.imgur.com/NKMVbxX.jpg)
En toen kon het leggen van de rails beginnen :D :D
(https://i.imgur.com/sTzdiCt.jpg)
(https://i.imgur.com/nL6ZEWs.jpg)
En toen kon ik ook eindelijk eens mijn volledige 12-delige ICRm met stuurstand kwijt :favorite:
(https://i.imgur.com/qr9EGlN.jpg)
Tot de volgende update,
Groeten,
Daan
Wat voor soort printertje gebruikte je hiervoor?
(https://i.imgur.com/faI0TSC.jpg)
De mijne kan alleen formaat A4 (of kleiner) ... :idea:
Citaat van: Jan22 op vrijdag 11 maart 2022, 19:02:29
Wat voor soort printertje gebruikte je hiervoor?
(https://i.imgur.com/faI0TSC.jpg)
De mijne kan alleen formaat A4 (of kleiner) ... :idea:
De a0 plotter op m'n werk. Een HP design jet geloof ik
Hoi Daan, Johnny wees je er in bericht 23 al op maar ook ik denk niet dat er op het achterste spoor onder de schuine kap een trein past. Als je dit zelf al hebt uitgetest dan geven de foto's kennelijk een verkeerde indruk.
Wel een imposant baanplan trouwens.
groet, Wim
Zo te zien past het net. Het achterste schot loopt vrij steil. Maar krappies is het wel, je moet die rails daar niet willen schroeven.
Hoi Daan,
Door je bestelling van de 3 Koplopers maar eens je draadje bekeken. Ziet er goed uit! Maar, is er sinds maart 2022 nog iets gebeurd aan de bouw van je baan?
Notificatie staat aan!
Met vriendelijke groet,
William
Er is wel degelijk het een en ander gebeurd, maar niet super veel. Mega druk met werk en brugklassende kinderen :P .
Hier effe snel een paar foto's van het schaduwstation zoals t er nu bij ligt.20221207_205729.jpg20221207_205749.jpg20221207_205757.jpg20221207_205810.jpg
Gr. Daan
Hoi allemaal,
Valt mee, pas 1 jaar geleden sinds de laatste update hier. Komt omdat ik n hele periode in het buitenland gewerkt heb. Maar nu gaan we weer vol goede moed verder. Vandaag heb ik de houten traces voor spiraal 2 gemaakt, voorzien van depron isolatieplaat en vangrails. Nu zul je denken waarom die 90 graden hoek aan de binnenkant, maar dat is omdat de spiraal daar toch al omhoog gaat en ik als het zover is een diagonaal dwarsbalkje maak voor de bevestiging.
20231018_163240.jpg
Gr. Daan
Zojuist begonnen met het leggen van flexrails voor de keerlus om spiraal 2. Ook heb ik boekbinders lijm gehaald van Collall. Deze heb ik 1:2 verdund met water. Nu vroeg ik me af hoeveel lijm ik nodig heb om flexrails goed vast te hebben liggen. Hieronder 2 foto's met "veel" en "weinig" . Misschien kunnen de kenners wat loslaten over de hoeveelheid lijm?
Mvg Daan
20231020_151448.jpg
20231020_151430.jpg
als je zoveel lijm gebruikt zou je wel eens kortsluitings of stroomverlies tussen massa en puko's kunnen hebben.
OK, daarom vraag ik het idd :-)
ik plooi ze zelf eerst hoe ze moeten liggen en dan schroefje erdoor tot net tegenaan om ze vast te houden.Niks lijm eronder.Je zou versteld staan hoe die flex hun vorm behouden.
Net je foto met 'veel' en 'weinig' gezien. Zelfs dat 'weinig' is nog veel te veel. Ik breng het aan met een pipet om de andere biels. Zodat net de bodem bedekt is. De lijm trekt zichzelf onder de bielzen en door het gewicht erop te zetten plakt dat als een gek vast.
Helemaal duidelijk. Thanks.
Korte update. Werkt perfect. Muurvast :thumbup: B) B) :thumbup: :thumbup:
Welke oplossing is het geworden? Die van Johnny of die van Henk?
Henk.
Vandaag weer effe verder kunnen werken aan het leggen van flexrails, maar ik moet zeggen zonder Dremel (ofja het doosje met opzetstukjes is kwijt :-( ) schiet het niet zo op. Al met al niet heel ontevreden met het resultaat, hoewel een knikje me eigenlijk niet aanstaat (zie rode cirkel). Kwa ruimte kan het niet anders, maar ben wel een beetje benieuwd of ik een geduwde trein met 8 wagens door die binnenbocht krijg, zonder dat het ontspoort. De radius is ca 48cm. Hieronder paar foto's.
20231022_140331[1].jpg
20231022_140231[1].jpg
20231022_134024[1].jpg
Denk niet dat je van dat 'knikje' veel last gaat hebben. Heb het wel erger gezien. Wat je kunt doen om het te voorkomen is voor het lijmen een recht strookje metaal (aluminium) ertegenaan te drukken en vast schroeven. Na het drogen van de lijm kun je dat weer weghalen en heb je een strakke las. Aluminium of messing is weer makkelijk los te halen van de lijm.
ha Daan, wellicht gaat het knikje geen problemen opleveren maar aarzel niet om stukken flex een keer opnieuw te leggen of wat extra te buigen voor het leggen. Zeker het schaduwstation en toeritten, stijgbanen etc. moeten perfect liggen voor het langdurige plezier. Ik heb dit geleerd van de heren 'Schade en schande'. :-)
Hoi allemaal,
Hier weer een kleine update uit het Reuselse. Afgelopen dagen verder gegaan met het leggen van flexrails. Ik moet even wachten op een bestelling raillasjes voordat ik verder kon.
De voorste 6 sporen van het schaduwstation liggen nu. Het voorste spoor is nu de lijm aan het drogen, en het tweede spoor moet nog vast (vandaar dat die nog niet perfect recht ligt ;) )
Die boekbinderslijm werkt echt fantastisch, en het is verbazingwekken hoe weinig er nodig is, zelfs in de bochten. En door ze op zon mijn mogelijk plekken te lijmen, minimaliseer je ook het geluid. Ook heb ik om de sporen perfect parallel te leggen van stukje vangrail even een mal gemaakt voor 5 sporen op 57mm van elkaar. En met een vangrail van een meter zorg ik dat ze kaarsrecht liggen.
de aansluitingen van de puko's liggen overal, die van de massa en terugmelding niet, maar die kan ik makkelijk naderhand solderen.
Hieronder een paar foto's, hopelijk morgen nog wat voortgang met het leggen van de achterste 5 sporen.
20231111_135307.jpg20231111_135350.jpg20231111_135405.jpg20231111_135439.jpg20231111_135455.jpg
Voor mij niet zo voor de hand liggend;
Bakstenen om de boel te verzwaren tijdens het drogen vd lijm, meestal zoeken we naar iets dat binnen ligt voor dergelijke doeleinden.
Zelf ga ik ook met K-rails aan de gang.
Die bakstenen lagen in onze bijkeuken ;)
Schroefjes en ringetjes is voldoende. Niet te strak aandraaien, anders heb je platte puko's.
Hoi allemaal,
Kerstvakantie, lekker 2 weekjes vrij, dus volop tijd voor de hobby. Afgelopen week veel kunnen doen:
- Leggen en slijpen van de laatste sporen met flexrails
- Boren van de gaatjes voor voeding en terugmelding
- Bevestigen kabelgoten
- Spelen met de OC32 NG om o.a. seinen en wissels te besturen
- Begonnen met bedradingsplan
Alle rails voor het schaduwstation liggen nu op hun plek, behalve de opritten van de spiraal, dat komt later. Zoals je op de foto's kunt zien een 10 tal sporen varierend van 3 tot 4,5 meter, waaronder 2 kopsporen voor treinstellen zoals, Plan V, wadloper, DDM-1 enz.
Kabelgoten heb ik 40x40mm pvc goten van attema voor gebruikt. Werkt super fijn, en heel makkelijk op maat te slijpen met de dremel.
20231228_125000.jpg
20231228_124945.jpg
20231228_125056.jpg
20231228_125031.jpg
Hieronder zie je de OC32, een werkelijk fantastisch apparaat met ontelbare mogelijkheden. Elke OC32 heeft 32 poorten waarmee je dingen kunt besturen, bv 8 NS 3 lichtseinen. Heel makkelijk te configureren via de PC, en heeft standaard al een hele hoop configuraties voor verschillende seinstelsels, magneetartikelen etc. Zie ook een filmpje van de NS sein. Erg mooi hoe hij door de seinbeelden loopt vind ik zelf.
20231228_131829.jpg
20231228_131852.jpg
Vervolgens komt het hoofdstuk bekabeling. Heb me laatst eens goed laten voorlichten bij Martin Domburg (top bedrijf ;) ). Ik ga werken met 3 draad diktes:
- 1,5mm2 voor de hoofdverbinding tussen bv CS3+ en verdeelpunten, of tussen gelijkstroom voeding voor OC32 en verdeelpunten
- 0,75mm2 voor de voeding van componenten vanuit verdeelpunten, zoals terugmeldmodules en OC32
- 0,25mm2 voor de verbdinging van verdeelpunten naar alle rails, en voor de verbinding van componenten naar wissels en seinen etc.
Ik ga PTFIX blokken gebruiken om alle draden te verbinden. Werkt super, gewoon voedingsdraadjes met stuk of 6 bij elkaar draaien, en in 1 gaatje van de PTFIX blokken prikken. Ik gebruik zelf de volgende kleuren:
- ROOD/ZWART --> digitale spanning baan
- GROEN --> terugmelders naar S88 modules van Marklin
- ORANJE/BLAUW --> gelijkstroom voeding 12V voor de OC32
- vanuit OC32 naar wissels/seinen gewoon de kleur zoals die uit seinen/wisselmotoren komt
Voor de kleinere kabelbundels gebruik ik plastic bindruggen van 10 en 19 mm doorsnede, die niet je zo vast op het hout, en zo blijft alles lekker geordend.
Andere kleuren kunnen er later nog bijkomen, mocht ik extra booster kringen of bv MCC autotjes willen.
Kwa kabelgoten, leg ik alle voedingen bij elkaar, en alle terugmelders/patchkabels in een aparte goot om storingen te voorkomen. Nu ben ik bezig met het bedradingsplan. Allereerst bepaal ik waar alle terugmeld modules en OC32's moeten komen, evenals de gelijkstroomvoeding en CS3+. Vervolgens ga ik die elementen allemaal plaatsen en de voeding hiervan evenals de verschillende verdeelpunten aansluiten. Als dit allemaal getest is en met de computer communiceert, gaan we verder met het aansluiten van alle draadjes vanuit de baan. Hopelijk snel weer een update.
20231228_131807.jpg20231228_131814.jpg
Groeten,
Daan
Hallo Daan,
Je bent weer een mooi stukje verder met de opbouw van je baan, leuk dat je de OC32 ontdekt hebt, voor onze hobby een zeer uitgebreid apparaat.
Op mijn eigen baan komen straks ook de OC32 printen voor seinen maar ook de huisjes, straatverlichting en dergelijke wil ik erop aan gaan sluiten.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Hallo Daan, ik ben erg benieuwd naar je ervaringen met de PTFIX blokken. Dat werkt wel heel strak en netjes denk ik. Succes, Peter
Hoi allemaal,
In tussentijd hebben we niet stilgezeten. We hebben alle componenten besteld, montage draad en bindruggen om het overzichtelijk te houden.
Besturing:- Intel NUC PC (win11)
- Itrain
- OC32 NG
- Marklin S88 terugmeldmodules (60881)
- Meanwell 12V 50W gelijsktroom voeding voor de OC32 (en dus de seinen)
- Meanwell 18V 50W gelijkstroom voeding voor de wisselspoelen (die hebben hun eigen voeding op de OC32)
- SP04 --> printjes die ism OC32 de servo's voor de wissels in eht zichtbare gedeelte aansturen
Bedrading:- PTFIX blokken als verdeelpunt zoals eerder getoond
- 1,5mm2 draden van de gelijkstroom voedingen en centrale naar de verdeelblokken
- 0,75mm2 draden van de verdeelblokken naar de componenten, voor nu zijn dat de OC32NG en de S88 modules
- 0,25mm2 draden voor het voeden van de baan, de terugmeldingen en de verbinding tussen OC32 en seinen/wissels
De volgende kleuren heb ik toegepast:- Zwart/Rood --> Digitale baanspanning
- Oranje --> 12V +
- Wit --> 18V +
- Blauw --> gezamelijke GND voor de gelijsktroom voedingen
- Groen --> terugmelders
- UTP kabel voor S88 bus/R485/servobesturing. S88 naar de Central Station 3+ voor de terugmelders, R485 van de OC32 naar de Intel NUC(PC).
Vervolgens alle voedingen bij elkaar in de kabelkoker/bindrug, en alle UTP kabels bij elkaar in een goot.
20240202_132837.jpg
DIe PTFIX blokken werken echt fantastisch, en het ziet er ook nog eens ontzettend gaaf uit :P
20240202_132920.jpg
En zoals je ziet gaan er stiekem al best veel draadjes doorheen.
20240202_132845.jpg
De Intel NUC links, en de 12V voeding rechts.
20240202_132853.jpg
Ook de 220V loopt hier netjes door de goten.
20240202_133000.jpg
Een van de 2 OC32's
20240202_133032.jpg
Twee van de 4 S88 modules met de GND al aangesloten.
20240202_133048.jpg
Die bindruggen werken super makkelijk. Heel goedkoop bij bol.com ofzo voor 100stuks ineens, en met een niettang zet je ze zo vast. Blijft alles netjes georganiseerd.
Ook in iTrain het baanplan met de teugmelders alvast ingetekend.
20240202_133313.jpg
Ondertussen ook beneden op de eetkamer tafel met een proefbaantje wat zitten spelen met iTrain. Een stuk makkelijker om alles zo onder de knie te krijgen. Zie hieronder n klein filmpje. Ook het configureren van de OC32 is een fluitje van een cent. Werkt echt fenomenaal en de mogelijkheden zijn oneindig.
Nu verder met een voor een alle voedingen aansluiten, en daarna zijn de terugmelders aan de beurt.
Groeten Daan
Mooie update, Daan!
Is bij een PTFIX-blok 1 draad de voeding, en de rest een aftakking van deze voeding? Of worden ze van achteren gevoed?
Alvast bedankt voor de toelichting.
Met vriendelijke groet,
William
Citaat van: Laenderbahn027 op vrijdag 02 februari 2024, 14:36:55Is bij een PTFIX-blok 1 draad de voeding, en de rest een aftakking van deze voeding? Of worden ze van achteren gevoed?
Idd,aan de achterkant zit niks, gewoon een x aantal 2,5mm2 connectors die verbonden zijn.
OK, thanks!
Dan heb ik gelijk een vervolgvraag: voor een ringleiding heb je zo'n blok niet echt nodig, toch? Of wellicht eentje van 3? Daar kun je vanuit 1 voedingsdraad 4 aftakkingen maken naar de rails en 1 vervolg van de voeding?
Citaat van: Laenderbahn027 op vrijdag 02 februari 2024, 14:52:15OK, thanks!
Dan heb ik gelijk een vervolgvraag: voor een ringleiding heb je zo'n blok niet echt nodig, toch? Of wellicht eentje van 3? Daar kun je vanuit 1 voedingsdraad 4 aftakkingen maken naar de rails en 1 vervolg van de voeding?
Dat is precies het punt. Je moet geen ringleiding gebruiken maar een stervorm. En alle sterren hebben in het midden zo'n blok en zijn met 1,5mm2 onderling verbonden.
DTS heeft een zeer nuttig artikel geschreven hierover met uitleg waarom beter geen ringleiding te nemen.
Klik (https://domburgtrainsupport.nl/bedrading-onder-uw-modeltreinbaan/)
Een huis heeft ook geen ringleiding, met n goede reden ;)
Gr Daan
Lekker bezig Daan :thumbup: :thumbup:
Persoonlijk zou ik de 230V spanningen niet bij de overige bekabeling leggen.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 02 februari 2024, 15:59:33Lekker bezig Daan :thumbup: :thumbup:
Persoonlijk zou ik de 230V spanningen niet bij de overige bekabeling leggen
Why not?
Bekabeling met hoge spanning kan allerlei storingen veroorzaken, ( straling / magnetisch-veld ) dat invloed kan hebben op bv de draden van terugmelders.
Dat is ook een van de redenen waarom afgeraden worden om draden van bv baanspanning en wissels parallel langs terugmeld draden te laten lopen.
Mvg,
Peter Degeluidsman
volgens mij is er geen straling maar het magnetisch veld is dan de boosdoender
dat proefbaantje is toch ook een ringleiding ;), verder doe ik er geen uitspraken over O:-D;
mvg,
Michel
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 02 februari 2024, 16:35:35Bekabeling met hoge spanning kan allerlei storingen veroorzaken, ( straling ) dat invloed kan hebben op bv de draden van terugmelders.
Dat is ook een van de redenen waarom afgeraden worden om draden van bv baanspanning en wissels parallel langs terugmeld draden te laten lopen.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Klopt, om die reden ook alles moeten omleggen qua bedrading.
Erg veel spookmeldingen
Ik heb gelukkig alleen de voedingen gemaakt. Terugmeldingen en utp kabels liggen nog niet die die kan ik nog prima beiden in een eigen goot leggen.
Gr Daan
@citaat
Een eigen goot is een goed idee, maar deze dien je wel uit de buurt van de huidige goot te houden, moet je onverhoopt oversteken doe dat dan als een kruis, dus zo min mogelijk de kabels parallel laten lopen.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Dat was de gedachte. Voorkant van de modules zit nu de spanninggoot. Achterkant de terugmelders.
Citaat van: Daan op vrijdag 02 februari 2024, 16:21:36Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 02 februari 2024, 15:59:33Lekker bezig Daan :thumbup: :thumbup:
Persoonlijk zou ik de 230V spanningen niet bij de overige bekabeling leggen
Why not?
Normalerwijze zal er niks fout gaan wanneer 230Volt en 12 &16 Volt leidngen naast elkaar liggen. Beide kabels zijn afdoende geïsoleerd om spanningsoverslag te vermijden. Maar niet alles is altijd wat het lijkt.
Bij het inschakelen en in mindere mate bij het uitschakelen van een 230V gebruiker (trafo, verlichting ed.) treedt er een stroompiek of spanningspiek op afhankelijk van de gebruiker (inductief of capacitief). Deze piek veroorzaakt een magnetisch veld dat weer een inductie kan veroorzaken in naast gelegen kabels. Bij kabels met gelijke spanning is deze piek te verwaarlozen maar bij laagspanningskabels naast hoogspanning is dat niet zo. Dan kan het opgewekte magnetisch veld een relatief hoge inductiespanning veroorzaken. En wanneer dat een digitale voedingskabel is dan wordt je digisignaal vernaggeld en kunnen er hele rare dingen gebeuren. Of een draad die je wissel bestuurd kan zomaar het wissel onbedoeld omgaan. Dat heeft dan ook hele nare gevolgen voor je treintjes.
Dus daarom nooit hoogspanningskabels, en ja 230 Volt is hoogspanning, direkt naast laagspanningskabels leggen in dezelfde goot. Altijd in een aparte goot leggen en dat die dan direct naast de andere goot ligt is geen probleem, zover reikt het magnetisch veld dan ook weer niet.
Hoop dat deze uitleg duidelijk is. Heb geprobeerd zo min mogelijk technische termen te gebruiken.
Ik snap het Henk. Dat lijkt mij een prima graadmeter ;)
Heel erg duidelijk Henk. Thanks. Als ik dus de 220v aan de achterzijde van het hout waar de goot nu zit monteer zou het goed moeten komen.
Op zich een duidelijk verhaal Henk, maar 230V is absoluut geen hoogspanning.
Tot 1000V wisselspanning of 1500V gelijkspanning heet het nog gewoon laagspanning. Hetgeen zeker niet verward mag worden met veilige spanning, want dat is het natuurlijk niet.
En Daan, als je dan je 230V aan de andere zijde van het hout monteert doe dat dan voor de zekerheid niet op dezelfde hoogte als het kabelgootje aan de voorkant. Maar bv 10cm lager; met wat extra afstand nemen de storingsinvloeden keihard af.
Nou in mijn tijd, en die is waarschijnlijk wat ouder als jouw tijd, wel. Ik kan mij nog heel goed de (groene) schakelkasten herinneren waarop stond: "GEVAAR - Hoogspanning 380Volt". Is dus 2 fase 220V.
Mensen kunnen van alles op schakelkasten zetten Henk, al is het maar om af te schrikken. Maar officieel is het zoals ik schreef en da's niks van de laatste tijd.
Terug naar de Modelbaan van Daan maar weer!
Dat is al spannend genoeg!