Hoi
Na lange tijd weer eens een plan gemaakt.
Hier en daar wat gepikt van andere plannen, waarom zelf het wiel opnieuw uitvinden.
De onderste laag is nog niet helemaal naar mijn zin, maar daar zal nog een verbetering komen.
Wat een verademing, eindelijk nog eens een hele leuke kleine baan, met een Spitzkehrenbahnhof dan nog wel, prachtig!
Op deze oppervlakte is een kopstation en enkelsporige lijnen DE oplossing om een interessant treinverkeer met veel mogelijkheden te creëren. Dubbele aankomsten, dubbel vertrek, allemaal mogelijk.
Ik volg ;)
Inderdaad een verbluffend ontwerp! Je hebt enorm veel mogelijkheden voor zo'n klein oppervlak. Let nog wel even op of je overal wel goed bij kunt. Kun je om de tafel heen lopen, of moet alles vanaf de voorkant? Met welk materieel wil je erop gaan rijden?
Wat een schitterend baanplan, en inderdaad, ik herken bepaalde oplossingen/ keuzes, maar dat moet gezien worden als een compliment! Hopelijk komt er nog een opvolging (de genoemde verbetering van de onderste laag)...
Met vriendelijke groet,
William
Er wordt aan gewerkt.
Er kunnen natuurlijk nog meer opstelsporen bij. Gaan we er een probleem van maken dat er een S-bocht in zit?
Daarnaast kunnen de doorgaande opstelsporen ook uitgebreid worden door rechts boven 2 bochtenwissels te gebruiken. Daardoor heb je wel maar 2 lange sporen, maar minstens 3 wat kortere sporen. Ik denk dat je daar wat meer aan hebt op deze baan?
Met vriendelijke groet,
William
Bijzonder geslaagd, dit idee. Idd mogelijk nog wat fijnslijpen op het onderste niveau.
Het lijkt bijna of het de signatuur van Franky draagt :thumbup:
gr. Gertjan
Chapeau....een geslaagd ontwerp op een klein oppervlak met veel mogelijkheden. Om in te lijsten. :-)
Rechts boven uitbreiden met bochtwissels gaat niet lukken, want daar ligt het steigende spoor naar de tussenverdieping.
De enige s-bocht is een wissel met een 224 (dat is in feite een omgekeerde wissel) hier mee heb ik nog nooit problemen mee gehad.
Mogen er toch problemen voordoen ligt dit vooraan dus makkelijk bij te komen maar verwacht daar geen problemen.
Citaat van: Gertjan H op zaterdag 08 januari 2022, 14:06:57
Het lijkt bijna of het de signatuur van Franky draagt :thumbup:
Vaak met bewondering zitten kijken wat franky (of 1 van zijn synoniemen) voor elkaar krijgt, maar bij de oosterburen zit er ook 1.
Ik kijk vaak naar de ontwerpen van BJB.
Een ontwerp van hem is als basis van dit ontwerp gebruikt.
Ik ben de bijdragen van "BJB" aan het bekijken, en snap helemaal wat je bedoelt. Daar staan ook erg leuke dingen tussen! Ik zag dat hij ook degene is van de "flex C-rails". Geweldig...
Zeker een leuk ontwerp! Dit is modelspoor, wil ik zeggen. Een mooie poging om op een klein oppervlak een geloofwaardig en leuk spoorbedrijf te creëren en een leuk ogende scenery te maken.
Niet teveel meer aan 'knoeien'. Dit ziet er al heel mooi uit.
Groet,
Peter
heel mooi plan maar ga je dat halen met stijgen en dalen ? Bv tussen je bovenste laag en die eronder moet je via de brug dus minstens 8 cm hebben enkel om en trein te laten passeren.
@citaat Inderdaad. Gerekend vanaf de brug via overgang "C" tot onder de brug is nog geen 2,5 meter rijlengte. Om een hoogteverschil van 8cm te kunnen bereiken kom je dan op een stijging van 3,4 a 3,5%. Helaas worden geen railnummers genoemd dus het blijft een schatting.
Tot 4 of zelfs 5 % is toch geen probleem voor korte treinen?
Akkoord, een Lima uit de jaren 70 haalt dat niet, maar voor een Märklin loc is dat peanuts 😉
En 1 winding R1 is zelfs nog veel minder dan 2m50 en toch worden er klimspiralen mee gebouwd...
Het plan wat bijgeschaafd, door het plan 10cm groter te maken krijg ik bij een stijging van 3,25 % al 8,5 cm ruimte.
Ik heb het nieuwe traject over het oude heen gelegd.
Op een klein plan is het vaak kiezen of delen en alle kleine beetjes kunnen dan helpen, maar vaak is het kiezen tussen twee kwaden.
Een andere optie voor het schaduwstation
Verbetering?
Sommige mensen hebben het over digitale baanontwerpen als ze bedoelen dat een baanontwerp beter automatiseerbaar is met behulp van een PC dan met analoge schakelingen. Dit is er zo eentje.
Want hoe maak je kop op een kort rechtlopend kopspoor?
In een boog gaat ontkoppelen en aankoppelen niet zo goed.
Het stuk rechte rails is zo kort, dat je op de mm aankomt om snel genoeg af te koppelen.
En waar staat de wissel-loc opgesteld die je moet inzetten als je pendelt zonder trek-duw treinen?
Ik heb een Rode F gezet bij het spoor waarvan ik verwacht dat je dat gebruikt om kop te maken (met de gehele trein). Met stoomlocs kan ik me dat idee voorstellen.
Daar is een keerdriehoek ook voor bedoeld.
Maar ik vind het op de een of andere manier zonde van de ruimte.
Er wordt geen kop gemaakt.
Trein rijd vooruit het schaduwstation in en rijd naar jouw rode F.
Trein rijd vervolgens achteruit naar de opstelsporen.
En rijd vervolgens weer vooruit het schaduwstation uit.
[/quote]
Ik kijk vaak naar de ontwerpen van BJB.
Een ontwerp van hem is als basis van dit ontwerp gebruikt.
[/quote]
Heb je een link? Ben benieuwd.
@citaat
Ga naar het Stummiforum en gebruik als zoekterm bjb. Gegarandeerd pagina's lang scroll-plezier!
Met vriendelijke groet,
William
Dank!!