eigen ontwerp van een keerlus voor dubbel spoor
Leuk en heel behulpzaam voor mensen die met de geometrie worstelen.
Ik vind 'm zo ook wel lekker strak, maar dat kan alleen als je er de ruimte voor hebt.
De wissels aan de uiteinden heb ik ingetekend om aan te geven dat de lussen eindigen in een standaard M-railspoorafstand, dus niet voor de extra treinbewegingen.
Dit is niet een echte keerlus. Bij een keerlus komt de trein in omgekeerde richting op hetzelfde spoor uit als waarvan hij vertrok. Maar het is wel een aardige constructie.
In het eerste ontwerp zitten nogal wat bochten direct gevolgd door een tegenbocht. Dit staat minder mooi en is ontsporingsgevoelig. Het tweede ontwerp is een stuk vloeiender maar neemt vrij veel ruimte in beslag.
Kruiswissel vervangen door 2 normale wissels waarvan de bogen deel uitmaken van de "keerlus" gevolgd door 1/2 bocht is nog mooier én compacter. Onderstaand een schetsje met railsjabloon 1.0.
In mijn eigen baan ligt ook een dergelijke "keerlus" maar dan met aansluitingen vanaf 3 kanten ipv 2.
Ook zit daar een variant van de zgn Hosenträger in gebruik makend van 2 normale en 2 meegebogen wissels >:-D.
@citaat Dubbelspoor?
De keerlus zelf niet, de aansluitingen vanaf 3 kanten wel.