Ik heb een ertswagon gekocht waar een kleine beschadiging op zit. Nu zit ik even hoe ik deze het beste weg kan werken/minimaliseren.
Weatheren zie ik eigenlijk niet zo zitten, want 1 vieze wagon in een 'schoon' stammetje vind ik ook niet zo fraai staan. Graffiti doe ik ook niet aan, dus dat is ook geen optie.
Zelf wilde ik proberen om er een laagje blanke lak over te spuiten, in de hoop dat het daarna minimaal opvalt. Maar ik hoor graag of jullie een beter idee hebben. :)
(https://files.3rail.nl/looney_tunes/erz/1.jpg)
(https://files.3rail.nl/looney_tunes/erz/2.jpg)
(https://files.3rail.nl/looney_tunes/erz/3.jpg)
(https://files.3rail.nl/looney_tunes/erz/4.jpg)
(https://files.3rail.nl/looney_tunes/erz/5.jpg)
Hi John,
Toch zou ik het "repareren" alsof er een nieuw (rechthoekig) stuk is ingezet, mag een iets andere kleur zijn.
groet
Harald
Er is een keer iemand onvoorzichtig geweest met een vrachtwagen of zo en heeft flinke krassen gemaakt, die zijn netjes dicht geplamuurd en daarna is er een stukje opnieuw geverfd.....
Kustvaarders zagen er vroeger altijd zo uit, roestplekje-roestverwijderen-2 keer in de menie-1 keer in de grondverf-2 keer in de verf, alleen dat was nieuwe verf, dus zo'n kustvaarder was één "bijgeplekt" geheel.
Groet, Anne W
Blanke matte lak helpt altijd, veel zal gecamoufleerd worden. Gewoon doen zou ik zeggen, de hele kar spuiten in twee dunne lagen uit een knikkerbusje: Humbrol 6049 of iets vergelijkbaars.
Gr, Ben.
Wagen is gespoten en de laklaag is ter plaatse min of meer weg geschraapt. Doe je daar niets aan, dan zal de blanke laklaag daar ook niet veel aan bijdragen. Ik denk dat je de oneffenheden eerst moet vlak schuren met fijn waterproef schuurpapier. Ben je in het bezit van een airbrush, dan voorzichtig plaatselijk spuiten en bij de letters afplakken. Doch spuitnevel bij afplakkend vandaan houden. Werk in dunne lagen en niet te snel na elkaar. Elke laagdikte-overgang moet je vermijden. Daarna indien nodig een matte transparante laag er overheen. En oefen eerst op wat anders.
Sterkte / succes.
Mvg.
Marcel
Inderdaad een klein rechthoekje schilderen in bijna dezelfde kleur. Gebeurd in het echt continu.
Dank voor de reacties!
Het plekje overschilderen met een bruine kleur die in de buurt van de wagon komt zou inderdaad ook een goede optie kunnen zijn, daar ga ik even over nadenken. Vraag me namelijk af of dat niet net als wheateren gek gaat staan als 1 wagon in de stam een vierkant vlak heeft in een andere bruintint.
De wagon is overigens van bruin plastic, of die ook bruin daarover gespoten is betwijfel ik zelf. Dat er een blanke laklaag over zit lijkt me wel het geval, die lijkt namelijk verdwenen. Vandaar dat ik dacht van blanke lak erover om de plek zoveel mogelijk zien te verkleinen.
Ik ga het even laten bezinken, kijken wat voor verf ik nog heb, en zodra ik de keuze heb gemaakt zal ik het laten weten/eindresultaat tonen.
Hallo, ik denk niet dat Märklin deze wagens van ABS(?) kunststof heeft voorzien van een laagje lak. Ik vermoed eerder dat de matte kleur komt van het spuitwerk in de mal. Van de wanden van de mal waar het kunststof met hoge druk tegenaan wordt geperst. Ik heb een 4633 en 4619 met afgebroken bordes, net dat deel waar de de zwarte reling aan de wagenzijkant zit. De kunststof is door en door bruin gekleurd. Ik heb wel vaker wagens van de vijfcijferige nummering gezien die ook uit door en door gekleurd kunststof bestaan. Maar om nou te adviseren de kunststof warm te gaan maken en dan glad te strijken. Nee, dat zou ik niet gaan doen, je krijgt het nooit weer zo mooi als nieuw/gebruikt. Dat warm maken en kunststof wegdrukken doen de patineerders wel om deuken en butsen na te bootsen.
Ik zou voorstellen wat al werd aangeraden volgen, gladslijpen en er een reparatiestuk van maken. Geen matte blanke lak. Over afwijkend beeld gesproken: Mä 47342.
Suc6,
Dirk
meest zuinige,goedkoopste en gemakkelijkste oplossing de andere kant van de wagon in beeld te zetten. Misschien gaan weatheren want in het echt reed er niet één zo'n propere wagon rond ! Eventueel nog meerdere blutsen, ......aanbrengen?
@citaat @citaat Ook insiderwagen 2019, Mä 48169 had "reparatievlakken", zie de foto op de website van Märklin. Tijdens het rijden valt dat overigens nauwelijks op.
Groet, Paul
Misschien hebben de preisertjes met heftruck een onwillige klep geprobeerd dicht te drukken...
Mvg
Marcel
Zelf heb ik al diverse krassen verwijderd met professionele reinigings(ontvetter)middelen of sticker verwijderaar, en dan met een wattenstaafje of katoenen doek poetsen tot je tevreden bent eventueel met blanke lak spuiten om de kleur egaal te maken.
Anders zou je hier nog misschien kans hebben,
https://www.ebay.de/itm/313622812936?hash=item4905605908:g:HSkAAOSwz~BhBWxa
Weatheren ga ik zoals gezegd niet aan beginnen, een reparatievlak twijfel ik nog over. Ik vond op internet dat DB RAL8012 gebruikte voor goederenwagons, dus een flesje verf zal ik wel meenemen als ik langs de modelbouwwinkel ga. Dan probeer ik eerst aan de binnenkant hoeveel verschil het geeft. Dan kijk ik verder wat ik doe. Deuken wil ik sowieso niet en reparatievlak als het teveel scheelt ook niet, dan liever het plekje zien te minimaliseren met blanke lak.
Tim, dank voor de link, maar ik ga geen nieuwe wagon kopen, ik had dit nummer al. Maar deze heb ik als project gekocht, waar iemand is begonnen om een sluitlamp op de wagon te bouwen, mocht het lukken om hem op te knappen is het leuk als sluitwagon. Lukt het niet, dan is het jammer, maar helaas. :D
Dat heet met een mooi woord Postzegelen. Ik heb het veel vuldig gedaan op de WPH Tilburg bij locomotieven.
Valt het niet beter weg te poetsen, bijvoorbeeld met autowas (cleaner)?
ik zou het zo laten.
nu let je erop en erger je eraan, maar eenmaal als ook je andere treinen rijden, is na verloop van tijd ook dit geen punt van ergenis meer.
Citaat van: frank-103 op zaterdag 07 augustus 2021, 17:42:12
Valt het niet beter weg te poetsen, bijvoorbeeld met autowas (cleaner)?
Je bedoelt waarschijnlijk commandant? Vroeg had je veel van die wondermiddeltjes werkten goed maar waren slecht voor het milieu en de mens :D
Commandant is een polijstmiddel, als je dat op de wagon gebruikt zal je de plek niet wegkrijgen denk ik, maar gaat de boel wel enorm glanzen vrees ik.
Postzegel lijkt me nog de beste oplossing John.
Bijplekken of postzegelen, op de foto zie je een kustvaarder waarop je dat ziet, als je goed kijkt.
(https://imagizer.imageshack.com/v2/800x600q90/922/tcid8f.png) (https://imageshack.com/i/pmtcid8fp)
Ik denk dat ze vanuit dat roeibootje dat bijplekken ook aan het doen zijn, nee ik was niet daarbij denk ik, ik kan me niet herinneren dat ik met de werksloep bezig ben geweest, overigens als je die "plekken" wilt bekijken, dan kan dat als je kunt duiken, het schip is een duikobject ergens in de Griekse wateren.
Groet, Anne W
Mooie kuster, Anne!
@citaat
Ja hè, twee neven van mij hebben er op gevaren en ik ben er twee maal mee naar Zuid-Amerika geweest, rivier de Parana op richting Paraguay met allerlei luxe goederen voor de "upper ten" daar, is gebouwd in Makkum, waar ze nu jachten bouwen die 2-3 keer zo lang zijn....
Groet, Anne W
Citaat van: Kappa op zaterdag 07 augustus 2021, 21:28:16
Commandant is een polijstmiddel, als je dat op de wagon gebruikt zal je de plek niet wegkrijgen denk ik, maar gaat de boel wel enorm glanzen vrees ik.
Commandant is idd een polijstmiddel en wat doen deze middelen ze maken de toplaag van het materiaal week zodat je het er als het ware af poetst. Daarom werd het vroeger ook veel gebruikt en kon dat ook omdat er een dikke lag lak op auto's, at tegenwoordig niet meer je poets al snel de lak eraf ;)
@citaat:
Wat bijzonder. Mijn betere helft had een beschadiging opgelopen aan de Volvo en deze is bij een schadebedrijf eerst van binnenuit als het ware uitgewreven en daarna is de lak met polijsten weer hersteld. Daarvoor werd oa. Commandant 7 gebruikt.
Citaat van: hmmglaser op maandag 09 augustus 2021, 02:00:20
wat doen deze middelen ze maken de toplaag van het materiaal week zodat je het er als het ware af poetst.
Lijkt mij stug. Er zit siliciumcarbide (SiC) - ook wel carborundum genoemd - in. Dit is behoorlijk hard en schuurt gewoon een laagje weg. En dat is door de bank genomen geen probleem, aangezien het om een paar micron gaat. Gemiddeld is de laklaag van een auto al gauw een 100 micron en bij metallic lak zelf meer, aangezien er dan ook nog één of meerdere blanke laklagen overheen liggen.
Edit: verschrijving verwijderd
Een oppervlakkige kras in de clear coat krijg je misschien wel weg, maar eenmaal door de lak heen, dan houdt het echt wel op.
@citaat:
Dat is vanzelfsprekend, maar mijn reactie was eerder bedoeld voor Mark, die in mijn ogen een wat bijzondere opmerking maakte.
Ik zou eens proberen er een leuke decals op te plakken.