Stichting 3rail Forum

Modelbaanbouw & Scenery => Banenplan ontwerpen => Topic gestart door: loc 1223 op woensdag 19 mei 2021, 11:50:00

Titel: Met een dikke knipoog naar 1971
Bericht door: loc 1223 op woensdag 19 mei 2021, 11:50:00
Na een verhuizing en verbouwing is er eindelijk tijd voor een baan op zolder. Hiervoor hebben we een dakkapel laten plaatsen om veel meer ruimte te krijgen. Wij hebben een lessenaardak wat inhield dat ik, als ik de trap op kwam, nog 1,5 mtr kon lopen en dan door de knieën moest om mijn hoofd niet te stoten. Nu hebben we dus veel meer ruimte en kunnen hier onze hobby uitvoeren. Het plan was om een baan te bouwen die altijd in m'n hoofd is blijven zitten en die velen kennen uit de catalogus van 1971. Het is een variant geworden op die baan. M-rails is vervangen door C-rails, de lange brug, met sterk stijgingspercentage, gaat nu onder het station door in plaats van er overheen en stijgt nu 2,5%. Deze helling begint bij het schaduwstation. De wens was om op een baan van 3 bij 3,5 mtr, toch met lange treinen te kunnen rijden en dan denk ik aan een 1200 met 7 rijtuigen, of een 2200 met 10 VAM wagons. In het schaduwstation is dat gelukt, hier past dat, maar hier loop ik tegen een probleem aan. Ik heb in elk van de 10 sporen 3 stuks schakelrails liggen. 2 vóór de stoprail en 1 na. De 1e stuurt de buurman weg, de 2e sluit het wissel en de 3e opent bij het wegrijden het wissel. De 3e is een 24294 ofwel een gebogen schakelrail. Tijdens het testen van het schaduwstation bleek dat een aantal loc's deze 294 niet activeerde. De sleper ging er overheen maar de hevel ging niet om. Dit gebeurd met loc's van zowel Märklin als Roco. Ik overweeg nu om alle  schakelrails te vervangen door reedschakelaars. Het schaduwstation ligt, met de helling, maar na de bocht ligt op dit moment een keerlus om weer terug in het station te geraken. Tot zover ben ik nu gekomen, commentaar en tips zijn natuurlijk welkom.

   M.vr.gr.Ab
Titel: Re: Met een dikke knipoog naar 1971
Bericht door: Pt2/3 op woensdag 19 mei 2021, 12:56:46
Ab,

De schaduwstations van mijn vorige baan heb ik jarenlang aangestuurd met reedcontacten volgens het voor jou genoemde principe : inkomende trein zet eigen spoor stroomloos en stuurt de buurmans weg.
Ik gebruikte daarvoor één reedcontact direct na de wissel van het inkomende spoor.
Magneet onder de laatste wagon van een trein.
Het reedcontact schakelde  vier magneetspoelen: twee wissels, twee relais voor de baanspanning.
Daarbij maakte ik gebruik van schakelversterkers omdat een reedcontact normaliter slechts één magneetspoel kan schakelen.
Deze versterkers liggen nu werkeloos in de kast. Mocht je daarin geïnteresseerd zijn stuur dan een pb.

Cees
Titel: Re: Met een dikke knipoog naar 1971
Bericht door: hmmglaser op woensdag 19 mei 2021, 13:50:22
Probleem met reedcontact blijft dat je vast zit aan vaste stammen ivm de magneet onder de laatste wagen. Iets wat bij een contact rails(massa contact)niet het geval is.
Titel: Re: Met een dikke knipoog naar 1971
Bericht door: Jan22 op woensdag 19 mei 2021, 15:50:54
Citaat van: loc 1223 op woensdag 19 mei 2021, 11:50:00
Ik overweeg nu om alle  schakelrails te vervangen door reedschakelaars.

Citaat van: hmmglaser op woensdag 19 mei 2021, 13:50:22
Probleem met reedcontact blijft dat je vast zit aan vaste stammen ivm de magneet onder de laatste wagen.
Bij een magneet onder de laatste wagon heb je inderdaad keus uit vaste stammen of vaste laatste wagons.
Vervelend is dat je bij pendeltreinen (geduwde treinen) er niet zeker van bent of de laatste wagon toevallig de eerste is (op de terugweg).

Probleem met reedcontact is dat er een magneet nodig is, met lichtsluizen heb je geen magneet nodig
(vaste stammen en pendeltreinen vormen geen probleem bij lichtsluizen).

Lichtsluizen zijn wel iets duurder dan contactrails .... beide type sensors (lichtsluis en contactrails) werken op basis van langdurig contact, en worden daarom meestal digitaal benut; schakelrails en reedcontact werken op basis van kortdurende puls, en worden daarom meestal analoog benut.

Citaat van: Pt2/3 op woensdag 19 mei 2021, 12:56:46
Daarbij maakte ik gebruik van schakelversterkers omdat een reedcontact normaliter slechts één magneetspoel kan schakelen.
Yes, top aanbod (als jij er niet op ingaat, doe ik het wel  :D ), want:

Een schakelversterker gebruik je ook om van een langdurige puls een korte schakelpuls te maken.
Dat is elektronisch de dubbelfunctie ervan.
En dus kun je analoog ook van een lichtsluisje of een contactrails gebruik maken om een spoel te schakelen vermits je een schakelversterker gebruikt.
Titel: Re: Met een dikke knipoog naar 1971
Bericht door: Pt2/3 op woensdag 19 mei 2021, 16:01:25
Voor nagenoeg alles is een oplossing:
a. vaste stammen is maar zeer betrekkelijk: elke trein kan in gewenste variëteit  worden samengesteld. Alleen de laatste wagon vraagt om een magneetje, dat overigens vrij eenvoudig te verwijderen is.
b. reedcontacten kunnen evenwijdig aan de linker- of rechterspoorstaaf worden gelegd. Evenzo de magneten. Bij pendeltreinen dus twee, een links een rechts aan het begin/eind van de trein. Laatste wagon wordt de eerste en omgekeerd.
Zijn bij lichtsluizen ook schakelversterkers nodig of zijn die wel in staat om vier magneetartikelen gelijktijdig te schakelen ?

Cees
Titel: Re: Met een dikke knipoog naar 1971
Bericht door: Jan22 op woensdag 19 mei 2021, 16:13:55
Citaat van: Pt2/3 op woensdag 19 mei 2021, 16:01:25
Voor nagenoeg alles is een oplossing:
:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ik kon mijn waardering niet anders graderen.

Citaat van: Pt2/3 op woensdag 19 mei 2021, 16:01:25
Zijn bij lichtsluizen ook schakelversterkers nodig om vier magneetartikelen gelijktijdig te schakelen ?
Zeker wel! En bij contactrails ook. In beide gevallen is de beschikbare schakelstroom te laag om
zelfs maar 1 Märklin magneetartikel fatsoenlijk te schakelen.
Meestal zet je daar een relais of transistor tussen, om iets te kunnen schakelen,
en om schakelstroom te scheiden van detectiestroom.

Het nadeel van contactrails bij analoog is de benodigde referentiestroom. D.w.z. als een analoge trein stil staat op een bepaalde sectie, dan is er geen rijspanning in die sectie. Als je op dat moment toch analoog een trein wilt detecteren, heb je een tweede stroombron nodig. Lichtsluizen nemen ook stilstaande treinen waar.

t.a.v. b. Reedcontacten links en rechts van de baan is ook aan te bevelen omdat wisseltongen dan niet gemagnetiseerd kunnen worden. Het Voordeel is ook het Nadeel: Als een trein een keerlus door rijdt, dan zit de magneet daarna aan de andere kant (want hij rijdt de andere kant op zonder te pendelen). Als een trein daarentegen kop maakt (op een kopspoor) dan zit de magneet nog steeds aan dezelfde kant, terwijl de trein toch de andere kant op rijdt.

+ c. Je kunt de magneet in de laatste wagon vervangen door een elektromagneet.
Je geeft dan de laatste wagon een eigen relais:
de rijrichting bepaalt of de elektromagneet aan is of uit (laatste wagon of niet),
dat werkt goed zowel bij keerlus als bij pendelen,
bij gelijkstroom is rijrichting iets simpeler vast te stellen.
Titel: Re: Met een dikke knipoog naar 1971
Bericht door: loc 1223 op woensdag 19 mei 2021, 19:55:46

  @Cees; Ik neem na het weekeinde even contact met je op via een PB

  @Mark; als je een contactrail c.q. bezetmelder gebruikt en er blijft constant verbinding, is er dan geen kans op beschadiging van de wisselaandrijving en/of andere magnetische aandrijvingen??

  @Jan; Kan ik achter die schakelversterkers die mono stabiele relais plaatsen om de wissels te schakelen??
 
  Ik ben geen electrotechneut, ben altijd door schade en schande wijzer geworden op dit gebied, maar die schade wordt me nu te duur. Mijn idee is om het schaduwstation analoog te schakelen en alles wat in het zicht is via de MS2.  Dit zal nog wel enige moeite gaan kosten, maar ik heb de tijd
Titel: Re: Met een dikke knipoog naar 1971
Bericht door: Hanzi op woensdag 19 mei 2021, 21:47:03
Blijft een mooi klassiek ontwerp, en leuk gecombineerd met schaduwstation :thumbup:; wel jammer dat die mooie dubbelsporige spoorbrug daardoor komt te vervallen...
Kan je alvast wat foto's delen?
Titel: Re: Met een dikke knipoog naar 1971
Bericht door: Tim V op woensdag 19 mei 2021, 22:14:39
Ik heb met veel belangstelling gelezen over de schakelingen en ben benieuwd naar je uiteindelijke keuze en hoe dat in de praktijk bevalt. Ooit zal ik mijn baan ook uitbreiden met een schaduwstation. Maar gelukkig kan ik het waarschijnlijk nog kwijt op de baan.


M.b.t. het baanplan wil ik nog aangeven dat het veel meer mogelijkheden geeft om de bocht in de keerlus dubbelsporig te maken. Dan heb je een volledig dubbelsporige baan en heb je nooit dat er gewacht moet worden op een trein die door het enkelsporige deel moet.




Succes met het maken van keuzes en bouwen.
Titel: Re: Met een dikke knipoog naar 1971
Bericht door: Jan22 op donderdag 20 mei 2021, 18:48:07
Citaat van: loc 1223 op woensdag 19 mei 2021, 19:55:46
@Jan; Kan ik achter die schakelversterkers die mono stabiele relais plaatsen om de wissels te schakelen??
 
  Ik ben geen electrotechneut, ben altijd door schade en schande wijzer geworden op dit gebied, maar die schade wordt me nu te duur. Mijn idee is om het schaduwstation analoog te schakelen en alles wat in het zicht is via de MS2. 
Dat is mijn vak ook niet. Maar inderdaad, achter zo'n schakelversterker (ik noem die CDU), kun je een monostabiel relais hangen, en als je dezelfde hebt die ik heb (uit de jaren '60, 4 stroomkringen, schakelend bij 400 mW) dan heb je helemaal geen schakelversterker nodig, en kan 1 reedcontact 1 relais schakelen wat dan 4 Märklin magneetartikelen tegelijkertijd schakelt (via 4 CDU's). Het begrip CDU staat in de 3railwiki.