Stichting 3rail Forum

Modelbesprekingen => Bespreking Märklin H0 Modellen => Topic gestart door: dirk vlaar op woensdag 31 maart 2021, 22:19:00

Titel: Zeilend over de containerterminal
Bericht door: dirk vlaar op woensdag 31 maart 2021, 22:19:00
Ik las in artikelen over het aan te leggen CUP ( container uitwisseling punt ) in de Betuwelijn bij Valburg dat men daar gebruik wil maken van zeilend binnenrijden met complete treinen, dus waarbij de e-lok vrij uitrolt over spoor zonder bovenleiding.
Dat deed mij herinneren aan dat er jaren geleden een soort gemotoriseerde containerdraagwagens werden gebouwd, dus als dieselmotorwagen die één of twee containers vervoerden. Het achterliggende idee was dat in uitgestrekte haven- en industriegebieden deze voertuigen afzonderlijke containers vanaf de railterminal ( waar dus de lange internationale containertrein was aangekomen ) naar de afzonderlijke bedrijven die deze containers als eindbestemming hadden konden vervoeren. Een soort buurtgoederentreintje dus want ze konden ook nog één of twee containerdraagwagens trekken. Bediening en tractie waren eenvoudig gehouden. Zelf heb ik deze voertuigen nooit in de werkelijkheid ergens gezien en ik heb ook nooit vernomen of dat systeem opgang gemaakt heeft. In ieder geval heb ik wel eens gelezen dat Märklin deze voertuigen in model heeft uitgebracht want dat zou een aardige speelmogelijkheid op de modelbaan geven. Een goederenemplacementje, de containertrein komt aan, de portaalkraan pikt de container op en plaatst hem op dat voertuig die hem naar de fabriek brengt. Of zou de werkelijkheid nu zijn dat we in plaats van dat railvoertuig vrachtauto moeten lezen. Wie kan hier meer over vertellen?
Titel: Re: Zeilend over de containerterminal
Bericht door: janpeter op donderdag 01 april 2021, 02:20:07
Dat zal deze hier zijn <link>; de cargosprinter (https://en.wikipedia.org/wiki/CargoSprinter).

Als ik dat zo snel even door lees, geen groot succes, echter de basiseenheid is internationaal wel voor een tunnelreddingstrein en inspectie/werk treinen gebruikt. Op die manier toch een klein suc6je.

Jan-Peter
Titel: Re: Zeilend over de containerterminal
Bericht door: NL-modelspoor op donderdag 01 april 2021, 07:23:09
Omdat het over een modelbespreking gaat maar even de Marklin modellen erbij zetten 34090/37090 en 37091.
Titel: Re: Zeilend over de containerterminal
Bericht door: dirk vlaar op zaterdag 10 april 2021, 21:53:27
Bedankt Jan Peter en NL-modelspoor voor jullie reacties. Ik las in het betreffende artikel op Wikipedia dat de Cargosprinter totaal geen opgang heeft gemaakt en dat de voertuigen allemaal verder als werk- of dienstmaterieel door het spoorwegleven gaan.
De productbank van Märklin leert dat de artikelnummers 34090 en 37090 alleen complete treinstellen oplevert die in werkelijkheid dus amper bestaan hebben. Dat vind ik niet realistisch voor mijn modelbaan. Een losse motorwagen plus hoogstens 1 bijwagen is naar mijn mening realistischer voor mijn modelbaan. Het geeft de speelmogelijkheid om 1 of 2 containers van de railterminal naar een bedrijf te brengen, het zogenaamde haarvatenvervoer dat in de werkelijkheid nog nauwelijks voorkomt. Let maar eens op de talloze in onbruik geraakte of bijna verdwenen sporen in de haven- en industriegebieden van onze steden. Voor nummer 37091 vond ik geen vermelding.
Titel: Re: Zeilend over de containerterminal
Bericht door: Anne W op zaterdag 10 april 2021, 22:08:03
Een aantal jaren geleden is er een werkgroep geweest die gekeken heeft naar het onbemand containervervoer over de rails, ongeveer zoals nu de containers onbemand over de terminals getransporteerd worden.

Ik ben er zijdelings bij betrokken geweest, net zo goed als de Universiteit van Aken die zo'n voertuig ontwikkeld had, maar toen de subsidie pot leeg was, is de werkgroep uiteen gegaan.

Zie http://ragv.nl/

Groet, Anne W