Hi, heb net nieuwe lok binnen de 37067 Reihe K - Zeer mooi lokje (niet de goedkoopste trouwens)!
Echter er is een probleem.. de voorstel wielen ontsporen in een bocht (r2 - c-rails - 24230). Ze lopen gewoon uit de rails.. en niet 1 keer maar constant
Ik heb de lok even op kleine verhoging gezet en als je de voorste wielen heen en weer beweegt dan krijg ik idd idee dat dat wat stroef loop in dat mechanisme -- met name 1 kant op - dus wellicht kwestie van smeren of bijbuigen oid ..
Mijjn vraag: wat is de bestte / veiligste manier om een dergelijke lok op zijn kop te leggen zonder dat er van alles af gaat breken ? Er zitten overal kleine kwetsbare uitsteekseltjes etc ..
Hoe doen jullie dat ???
En - is er iemand met soort gelijkj probleem met deze lok ?
gr koen
Hoi Koen,
Ik leg mijn locomotieven ondersteboven in een schuimrubber U-profiel (blauw in dit geval) prima passende breedte en hoogte, 50 cm lang. Was afval wat werd gebruikt bij verpakking witgoed.
Voorloopwiel reinigen en smeren!
Gr Matje
Een net nieuwe lok??? Niet zelf aan gaan peuteren, terug naar de winkel!!!!
Hoort, zeker als ie net nieuw is, niet te ontsporen.
Staan de wielen netjes op 14 mm tussen de flenzen afgesteld?
Is de druk van de veer voldoende?
hi dank allemaal, ja nieuwe lok, kan terug gaan maar winkel maar wil even kijken of het easy te fixen is.. ik merk een soort hapering in het bewegen van die vooras met name 1 kant op .. dusals ie de bocht ingaat kan het wiel niet draaien..
Zat ook te denken om um in dat plastic terug te doen waarin je ze koopt en dat dan op zijn kop open te maken... op zich moet dat kunenn want een lok kan ook op zijn kop in de verpakking zitten ..
keep you posted
De lok was vrij makkelijk op zijn kop te leggen via de vervoers verpakking door die op zijn kop te openen ..
Op de foto is te zien dat de voor wielen soort van scharen met 2 pinnetje door een gleufje heen... en een veertje trekt eea op de baan. Die veer kan ik niet veel aan doen maar maar ik krijg de indruk dat het geheel wat hoeking door dat geleidings gleufje loopt.. wellicht dat ietwat smeren ?
wel een top mooi lokje trouwens -- heel zwaar en degelijk voelt dat aan
Je hebt de sierstukjes nog niet op de cilinders zitten hè? Want dan is de minimale raidus ca. 500 mm, dus vanaf R3.
@citaat Beetje lastig te zien, maar die zitten er niet op.
ja zag dat in de docu - dacht dat het dan juist een grotere radius nodig had ??? wat doet dat dan ?
Dus ik moet die erin plaatsen ???
mvg koen
in het boekje suggereren lijkt me ze m.i. dat bij een radius groter dan 50 cm dat die dingen erin moeten ???
of anders dat alleen bij een radius van groter 50 cm die dingen erin kunnen
of snap ik het niet ?
Gewoon lekker terug naar de winkel het product voldoet niet aan de verwachting,laten ze het daar maar oplossen ;)
Maar het lokkie ziet er idd wel mooi uit :thumbup:
hi, ja als druppie olie niet werkt gaat ie terug.. wellicht komt er nog duidelijkheid mbt die staafjes in de cylinder maar eerlijk gezegd denk ik dat dat alleen boven de 500 mm straal is en vraag me sowieso af wat het doet en wat het nut is
lijkt me meer voor de sier en dat het dus alleen kan als de wielen niet teveel uitzwenken in grote stralen ...
Denk echt dat het in dat mechanisme zit
Die staafjes zitten op de echte lok ook.(ik dacht ter bescherming van de zuigerstang).
En de bedoeling hier is dat je deze bij het gebruik van een straal van de rail kleiner 500 mm niet moet gebruiken ,
omdat het voorloopstel dan niet helemaal kan uit zwenken, wat tot ontsporing kan leiden.
Dus alleen boven een straal van 500 mm toepassen.
Grt Jo
> betekend groter dan 500 dus niet installeeren als je radius kleiner is
Gr Ed
precies zoals ik ook al dacht
Citaat van: nobody op donderdag 25 maart 2021, 20:38:43
Staan de wielen netjes op 14 mm tussen de flenzen afgesteld?
Is de druk van de veer voldoende?
Ik had exact hetzelfde probleem. Het bleek te zitten in de afstand van de flenzen, stond niet op 14 mm. Na dit aangepast te hebben naar 14 mm was het over.
Mvg
Wim
hi wim, hoe stel je dat af ?? wat bedoel je exact ? thx koen
PS - ik meet exact 14,27 mm aan de binnenkant van de wielen (dus tussen de binnenkant van de wielen) ... is dat exact genoeg ? en gaat die 0,27 mm (als we het daar over hebben) wat uitmaken ? en hoe druk je die wielen dan naar elkaar ? zit dat los op de as ofzo ?
dit kwam ik in de wiki tegen ... ik meet dus 14,27 mm flensafstand en dat is meer in lijn met 2-rail wielen .. het zijn wel gewoon 3-rail wielen trouwens want ze zijn niet geisoleerd ...
Eigenschappen 2-rail as:
een 2-rail as, is veelal voorzien van een kunststof ringetje tussen de as en het wiel aan één kant. De wielflenzen zijn dan ook geïsoleerd ten opzichte van elkaar.
wielflenzen voor het 2-rail systeem zijn 1,2 mm hoog.
Flens afstand 2-rail = 14.2-14.4 mm tussen beide flenzen
Eigenschappen 3-rail as:
een 3-rail as is kent geen isolatie en beide wielflenzen staan dan ook in contact met elkaar
wielflenzen voor het 3-rail systeem zijn 1,35 mm hoog
Flens afstand Märklin = 13.9 - 14.1 mm tussen beide flenzen
Zou die 0,27 mm echt het verschil maken ???? eigenlijk mag het 13,9 tot 14.1 zijn kennelijk
Ook uit de wiki - aanpassen met een wielpers ... dat ga ik mooi niet doen met brand-new lok .. kennelijk heeft iemand in de fabriek dat wiel iets te ruim gehouden ...
@citaat Ja, die 0,27 mm maakt het verschil.
ok hoe passen we het aan ?
wielen eruit en tussen de bankschroef met ringetjes li/re om druk te verdelen en ruime te maken voor asje dat er .27 mm uit gaat komen dan ? zoiets ?....
Niet zelf pielen, als je garantie hebt, terug.
Groet, Anne W
eens , ga ik ook doen, maar stel je hebt geen garantie .. hoe pas je dit aan .. zit de wielen op de klem op asje ?
Inderdaad de wielen zitten met een klempassing op de as.
Groet, Anne W
Overheen gelezen of geen aandacht aan besteed? ===> klik (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=84673.msg1416443#msg1416443)
Citaat van: nobody op donderdag 25 maart 2021, 20:38:43
Is de druk van de veer voldoende?
In deze toch ietwat speciale constructie gaat het eigenlijk over de trek van de veer ;)
Voordat je met de wielen gaat klooien, zou ik eerst een drupje olie op de voorloopas en eigenlijk alle assen doen, want de loc is behoorlijk "droog".
En doe ook een klein drupje in de geleiders, waar die nokjes van het voorloopstel in bewegen.
En als je de wielafstand gaat aanpassen, gebruike dan het juiste gereedschap, want die as gaat bij gebruik van een tang zo krom en je beschadigd de lak op de spaken etc.
Waarom vragen en vragen, breng de lok naar een vakbekwame märklin winkel en laat het daar doen.
En misschien is het een druppeltje olie wat de andere al zeiden, maar zelfs dat zou een verkoper dat na moeten lopen, een stukje service en hij kan gelijk de koper adviseren over hoe je een lok moet olieën en het rijgedrag van de lok aanschouwen.
Het is allemaal niet zo moeilijk, maar ze moeten we willen.
Beste Koen,
Ga niet zelf prutsen, zelfs niet met olie, bij een nieuwe lok. (zeker met die prijs)
Deze hoort gewoon goed te rijden, dus terug naar de handelaar.
De kans bestaat dat als je nu wat doet, de handelaar zegt dat je er zelf aan hebt zitten prutsen, met alle gevolgen........
Snap dat je hem liever even niet kwijt bent, maar toch.....
Succes !
'k had het zefde met de 37059. Zie ===> klik (https://myalbum.com/photo/p9yAnGjsmPiM/1k0.jpg)
Beetje verhogen van de druk waarmee de wielen op de rail werden gehouden en de flens afstand op 14 mm brengen verhielpen het probleem.
Vele Märklin locs, nieuw uit de doos, mankeren wel iets. Kleine aanpassingen van node.
Andere merken reden wel. Misschien is het ontbreken van de eindcontrole bij Märklin de oorzaak?
@citaat Precies, één minuut werk. Daar hoef je niet voor terug naar de winkel lijkt me.
Gr, Ben.
@citaat Nee terug hoeft niet, maar aan de andere kant, als je voor een flinke prijs iets koopt dan mag je de verwachting hebben dat iets goed werkt!!
Als ik een nieuwe auto koop en er mankeert iets aan dan sta ik ook dezelfde dag weer bij de verkoper ook al is het maar een lampje wat ik zelf kan wisselen.
@citaat Tegenwoordig een lampje verwisselen doe je niet zomaar. Met een beetje pech moet de bumper er af. Dan maar laten uitvoeren door een monteur.
Citaat van: Mark147 op zaterdag 27 maart 2021, 15:02:26
als je voor een flinke prijs iets koopt dan mag je de verwachting hebben dat iets goed werkt!!
@citaat @citaat Je kan dat verwachten. Maar wegens ontbrekende eindcontrole bij Märklin kan je verwachting beschaamd worden. ;)
Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 27 maart 2021, 13:28:56
@citaat Precies, één minuut werk. Daar hoef je niet voor terug naar de winkel lijkt me.
Éen minuut werk om de druk op de loopas te verhogen lijkt mij krap... het betreft hier geen drukveer zoals gewoonlijk maar een trekveer.
Citaat van: BW Rheine op zaterdag 27 maart 2021, 11:51:02
breng de lok naar een vakbekwame märklin winkel en laat het daar doen.
Zijn die er nog, dan? (PC-wereld: Dozenschuivers)
Of is het alleen Märklin zelf die soms brakke monday morning waar voor je geld levert?
Ja hoor, zat.
Maar de kopers willen zelf voor dubbeltje op de eerste rang zitten.
En dan zeiken als er iets niet goed is.
Citaat van: antonv op zaterdag 27 maart 2021, 16:13:27
Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 27 maart 2021, 13:28:56
@citaat Precies, één minuut werk. Daar hoef je niet voor terug naar de winkel lijkt me.
Éen minuut werk om de druk op de loopas te verhogen lijkt mij krap... het betreft hier geen drukveer zoals gewoonlijk maar een trekveer.
Het gaat hier om een trekveer. Wanneer je deze strakker wil zetten, wat al heel lastig gaat, is de kans groot dat je er teveel aan trekt en uit trekt. Bij het opnieuw vastzetten is de kans groot dat de veer zich terugtrekt. Het er dan weer even opzetten is een ware strijd, ik spreek uit ervaring. Uiteindelijk heb ik er een nieuwe op kunnen krijgen en alleen de flens afstand teruggebracht naar 14 mm. Dit was voor mij de juiste oplossing om te voorkomen dat de voorloopas uit de rails wipt. Verder heb ik er niets aan gedaan.
Iedereen heeft blijkbaar het zelfde probleem met dit systeem van aandrukken via een trekveer en hefboom.
Ik heb het nogal radicaal opgelost maar ik ben er wel volledig van af, de loc zit al 10 jaar in zijn verpakking en 't was de laatste Märklin loc die ik gekocht heb...
Hi, dank allemaal voor de reacties, ja vanzelfsprekend kan ie terug naar de winkel etc (en die winkel geeft ook prima service sofar) maar ik probeer toch ook altijd eers t zelf te snappen wat het issue is dan kan het ook beter opgelost worden. De voorwielen lopen er al bij zeer lage snelheid in de eerst de beste bocht uit.
1) De flensafstand is 14,3 mm dus 0,2 mm te breed dus dat zou het kunnen zijn maar er is nog steeds de nodige ruimte
2) het is idd een trek veer en het lijkt me lastig om die te vervangen door een wat strakkere .. bovendien zit er wel druk op merk ik en het geheel loopt al met lage snelheid eruit
3) ik denk dat het probleem niet de flesafstand of de veer is maar het "schaar mechanisme" -- het geheel schuift door een soort gleufje heen met paar bochten erin..als je die voorwielen heen en weer beweegt lijkt het alsof dat er niet vloeiend en soepel doorheen gaat.. het blijft beetje hangen omdat die bochten kennelijk ietwat hoekig zijn .. daardoor blijven de wielen recht staan en worden uit de rails gedrukt .. tenminste dat verwacht ik.. morgen zal ik heel klein beetje olie daar toepassen en kijken of het dan soepel gaat
anders gaat ie idd terug
mvg koen
Citaat van: 3railkoen op zaterdag 27 maart 2021, 21:58:40
het "schaar mechanisme" -- het geheel schuift door een soort gleufje heen met paar bochten erin..als je die voorwielen heen en weer beweegt lijkt het alsof dat er niet vloeiend en soepel doorheen gaat
Daarin wijkt deze constructie af van die van de SBB AE versies met voorloopwielen (zoals de Ae 8/14).
Die hebben wel een afstelbare veer, maar niet zo'n
voorloopgootje (schaar mechanisme).
Ook daar hebben voorloopwielstellen de neiging om uit de rails te stuiteren en een andere route te volgen dat de volgwielen.
Foto mechanisme..
het plaatje in de onderdelen lijst geeft een wat vloeiendere "goot" weer dan de werkelijkheid
Verwacht maar niet teveel van dat terugsturen, de mijne is van 2000 en jij koopt er nu nog eentje met dezelfde fout in, je zou veronderstellen dat ze dat ondertussen toch al fundamenteel opgelost hebben...
herken je dit mechanisme ?
Ja, natuurlijk, mijn loc is dan wel 20 jaar oud en blauw maar bestaat uit precies dezelfde onderdelen.
ik denk dat als die goot ietwat vloeiender zou verlopen het waarschijnlijk geen issue is
er zal ooit iemand over nagedacht hebben.. maar welliicht niet lang genoeg - lol
Ik herken hier een verwijt wat ik jaren geleden kreeg toen ik dacht het principe van een schakelrails te kunnen verbeteren. Dat verwijt was: laten de heren bij Märklin maar voor je uitmaken wat goed voor je is. Die hebben daarvoor geleerd. :D
Kortom :thumbup:
Blijf zelf nadenken, en waarnemen.
theorieën komen, en theorieën gaan
waarnemingen blijven altijd bestaan.
Citaat van: 3railkoen op zondag 28 maart 2021, 00:07:22
ik denk dat als die goot ietwat vloeiender zou verlopen het waarschijnlijk geen issue is
er zal ooit iemand over nagedacht hebben.. maar welliicht niet lang genoeg - lol
Zet dat wiel nou effe goed dan is het opgelost. ;)
Citaat van: ACTS.zuid op zondag 28 maart 2021, 09:45:55
Citaat van: 3railkoen op zondag 28 maart 2021, 00:07:22
ik denk dat als die goot ietwat vloeiender zou verlopen het waarschijnlijk geen issue is
er zal ooit iemand over nagedacht hebben.. maar welliicht niet lang genoeg - lol
Zet dat wiel nou effe goed dan is het opgelost. ;)
Klopt wat Ben zegt, alleen de afstand op 14mm zetten en niet lopen te pielen aan de goot. Daar is niets mis mee, geloof me ook daar heb ik naar gekeken.
Mvg
Wim
Dat van de wielen op 14 mm zetten, heb ik al twee maal aanbevolen. Wordt kennelijk niet gelezen/op gereageerd. Zie b.v. ===> klik (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=84673.msg1416733#msg1416733)
.
hi all, thanks voor alle reacties en ja hoor alles wordt gelezen en meegenomen en vanzelfsprekend zal ik eerst die wielen checken voordat we het ingewikkelder maken.. eerst ff kijken of die met weinig moeite uit die plastic houdertjes kunnen komen mvg koen
tryed .. maar mechanisme werk gewoon niet soepel.. je ziet gewoon dat de wiel rechtdoor gaan in een bocht om dat dat schuifmechanisme te hoekig is . Is terug gegaan naar de winkel en door naar marklin
iig bedankt voor alle hulp
mvg koen
En als M de wielen dan op 14mm zet is t hopelijk opgelost O:-D.
tja, kreeg net bericht dat de m* reparatieservice in nl het probleem niet knn reproduceren ... bij mij loopt ie 20 out of 20 keer de rails uit in een r2 bocht.. ff gebeld .. ze hebben de wiel afstand gechecked en die was ok .. ben benieuwd ...
mvg koen
Citaat van: Edwin1962 op zaterdag 27 maart 2021, 12:23:14
Ga niet zelf prutsen, zelfs niet met olie, bij een nieuwe lok. (zeker met die prijs)
Deze hoort gewoon goed te rijden, dus terug naar de handelaar.
De kans bestaat dat als je nu wat doet, de handelaar zegt dat je er zelf aan hebt zitten prutsen, met alle gevolgen........
Beetje rare opmerking Edwin, Märklin beschijft in de handleiding dat je de loc om de 40 rijuren moet smeren.
Ze zeggen alleen niet dat je een nieuwe loc ook moet smeren, maar ze worden wel "droog' in de doos verpakt.
Smeer je de loc niet, loop je alleen maar kans op een stroef lopend loc en verhoogde slijtage.
Als je dan bij Märklin aanklopt, krijg je te horen dat je loc niet goed hebt onderhouden.
Natuurlijk zal het met een nieuwe loc allemaal niet zo snel gaan, maar voorkomen is beter dan genezen.
Ik heb deze loc trouwens ook, alleen de 37059, maar die is technisch gelijk aan de 37067 op de decoder en aandrijving op alle wielstellen na.
Ik kocht deze 2dehands, maar in absolute nieuwstaat en deze stond ook krukdroog, dus meteen een beetje olie op de wielassen en tandwielen en tandwielassen gedaan.
Op mijn baan heb ik geen enkel probleem met uit het spoor lopen.
Ben wel benieuwd of de loc bij terugkomt niet meer ontspoort.
@citaat Ad: is dit echt zo, moet je nieuwe locs ook eerst smeren?
@citaat "om de 40 rijuren"
hi, in mijn geval ging het alleen om een druppie olie in dat gleufje waar de voorste voorloopwielen in geleiden bij deze lok. Dat mocht niet baten trouwens.
Ik denk nog steeds dat dat mechanisme waar die voorste voorloop wielen in geleiden (een soort gebogen gleufje) bij deze lok net iets te hoekig loopt en daardoor niet vloeiend gaat maar licht blijft hangen... je ziet ook echt dat bij een zeer lage snelheid de wielen gewoon rechtdoor gaan en dus uit de rails gedrukt worden ... hopelijk gaat m* dat ook inzien na mijn uitleg...
mvg koen
Citaat van: wimpietje op vrijdag 11 juni 2021, 07:51:52
@citaat Ad: is dit echt zo, moet je nieuwe locs ook eerst smeren?
Wim, ik doe dat wel.
Bij locs met wormwielaandrijving is het wormwiel wel van vet voorzien, maar tandwielen staan in de meeste gevallen gewoon droog.
bovendien is een lok die 'nieuw' uit een winkel komt daar soms al vele jaren gelegen heeft voordat ie een keer verkocht is ..
@citaat meestal is dat geen nieuwe maar gewoon een 2de hands model of een omruilertje.
Als een model jaren in de winkel ligt doe je als winkelier toch echt iets verkeerd.
Maar om even op Ad's opmerking terug te komen ik heb nu toch al meerdere malen gelezen dat mensen een rekening kregen voor reinigen van de lok omdat er te royaal was gesmeerd.
Je kan smeren en je kan smeren, Mark ;).
Een loc met een druppeltje olie smeren is natuurlijk wat anders dan een loc helemaal volpompen met olie wat sommige hobbyisten doen, kennelijk in de hoop dat een slecht rijdende loc dan beter gaat rijden...
Ja maar daar is de clue, wat als jij alleen een druppeltje hebt gedaan en zij zeggen dat die vol zat.
Dan word het een getouwtrek doe je niks en lever je de lok in niks aan de hand ;)
Zelf hebben al loks onder handen genomen die geen meter gereden hebben maar wel vol met olie zitten rara hoe kan dat?
ik denk dat het in de voorloopwiel constructie zit.
Omdat het bij mijn locs bij ontsporende voorloopwielen altijd daarin zat.
Als ik gewoon nog eventjes kijk naar de foto van TS:
(https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=84673.0;attach=209717;image)
Dan zie je (net als b.v. bij een SBB Ae 4/7 of een BLS Ae 6/8) dat er in de voorloopwiel ophanging een verticale speling zit. Die speling moet er zijn om het verschil van een vlakke baan en de voet of top van een helling op te kunnen vangen.
Een beetje teveel speling (had ik bij een oude HAG-loc) dan stuitert het voorloopwiel uit de rails als er een raillasje scheef zit), een beetje te weinig speling dan ontspoort het voorloopwiel aan het begin en eind van een helling.
Nou ziet de constructie van dit voorloopwiel eruit alsof het een doorontwikkeld ontwerp betreft, in het bijzonder de geleidegleuf (waaruit het palletje niet kan ontsnappen) is nieuw, maar ook een potentiële bron om met vuil dicht te slibben.
Dus mijn hamvraag is: waar treedt de ontsporing op: op vlakliggende rails of op een helling?
Bij een wissel, kruising of kruiswissel of bij een spoorstaafovergang tussen twee rails?
Koen schrijft dat het voorloopwielstel rechtdoor gaat in R2-bochten, zelfs op kruipsnelheid.
Dus lijkt het eerder te gaan om een stroef schuivende constructie dan om te veel/weinig ruimte in verticale richting.
Het irritante is natuurlijk dat het bij M wel goed gaat. Het zou mogelijk ook nog aan de verkanting van de rails kunnen liggen; de vraag is dan of daar al dan niet sprake van is bij Koen of M.
hi gm, nee bij mij was het gewoon een plat test ovaaltje met 3 rechten en dan een bocht r2 etc.. ja ik heb er van dichtbij nara gekenen en het is net alsof die wielen vast zitten en daardoor rechtdoor gaan..
Citaat van: Jan22 op dinsdag 15 juni 2021, 01:19:24
Nou ziet de constructie van dit voorloopwiel eruit alsof het een doorontwikkeld ontwerp betreft, in het bijzonder de geleidegleuf (waaruit het palletje niet kan ontsnappen) is nieuw,
Nieuw valt wel mee, mijn 37059 is uit 2000 en heeft dezelfde constructie van het voorloopwielstel.
(https://files.3rail.nl/kappa/37059/20210615_225236%20%28Custom%29.jpg)
Ze heeft alleen meer tandwielen, de middelste 4 wielstellen zijn tandwielaangedreven.
hi, dat lijkt net iets vloeiender te verlopen... als je op een eerdere foto van mij kijkt zie je een meer hoekige gleuf bij deze lok..
gr koen
@citaat Denk het niet hoor Koen.
Dat zou betekenen dat ze de constructie zouden hebben veranderd en slechter hebben gemaakt.
Het is dezelfde mal, dus hetzelfde onderdeel.
Wat ik wel merk is dat het voorloopwielstel vanuit de middenstand wat weerstand heeft, bij het zijwaarts bewegen.
Dit is als de twee metalen pennetjes van het voorloopwielstel tegen de twee "bultjes" van de geleidesleuf zitten.
Maar de weerstand is maar heel subtiel en kan niet de oorzaak tot ontsporen zijn, wat de loc op mijn baan dan ook niet doet.
Probeer de boel niet uit elkaar te halen, want het voorloopwielstel en het het veertje is een lastige constructie.
Het veertje zit namelijk bovenin het lokframe gehaakt en daar kom je heel slecht bij, mits je de bovenbouw (ketel + Machinsitenhuis) er af haalt.
Maar de bovenbouw zit vast met een schroef onder de grote stoomdom en die stoomdom krijg je er heel lastig af.
Ik heb het niet geprobeerd, want de kans op lakbeschadiging is groot.
hi kreeg net bericht dat ie terug is en weer opgehaald kan worden ..op mijn vraag of ze wat gefixed hebben: nee ze kunnen het niet reproduceren op een r1 bocht. Ik heb diverse malen aangegeven dat het bij mij een r2 was ..maar ala dat zal dan op r1 ook niet werken lijkt me .. bij mij ging ie er constant af ... anyways .. dat wordt weer testen en filmpje maken dan maar .. wellicht hebben ze geen kruipsnelheid getest ..
En nee ik ga er zelf niet aan klooien. En idd je voelt zekere weerstand door dat mechanisme.. kortom . bwe gaan het zien
gr koen
Misschien zit er een giet-braam in de gleuf.
Mvg
Marcel
hi , nee ziet er strak uit
Het schuifgedeelte ziet er erg droog uit. Een beetje smeren met teflon doet wonderen. Dat kan je zelf doen. Aan die wielafstand zelf zou ik niets veranderen.
Waarschijnlijk heb je het probleem niet als de lok achteruit rijdt.
Die "beschermhulsen" zijn voor in de vitrine of als je een baan hebt met een grote radius.
Bij een gemiddelde spoorbaan kan je ze er beter aflaten anders lopen de loopwielen ertegenaan.
Dan gaat het zeker mis..........
hi, die zitten er niet op, ik had het al ietwat gesmeerd voordat ie weg ging want was idd vrij droog.. ben nog niet in de gelegenheid geweest eea opnieuw te testen .. maar verwacht niet dat het opgelost is .. keep you posted gr koen
Gister lok opgehaald die was ter reparatie naar de nederlandse marklin reparateur gegaan. Geen idee wat ze gedaan hebben maar hij rijdt nu zonder problemen rond en de voorloopwielen blijven netjes in de baan. Echter ze hebben het wel voor elkaar gekregen om de voorlichten te molllen.. die werken niet meer en zitten los en tevens wat lakschade op de lok. Dus deze gaat terug met geld terug. Goede service verder van de winkel (mte).
mvg koen
Dat is altijd mijn grootste angst bij retourneren van artikelen onder garantie.
Vaak komen ze gerepareerd terug, maar met ergens wel wat schade.
De lampjes zijn insteeklampjes, die je in het chassis steekt, misschien even lostrekken en opnieuw insteken.
Vaak gaan de contactvlakjes wat oxideren en maken ze slecht contact.
Citaat van: 3railkoen op donderdag 26 augustus 2021, 13:49:38
Geen idee wat ze gedaan hebben maar hij rijdt nu zonder problemen rond en de voorloopwielen blijven netjes in de baan.
Dat is dus ook zo'n dingetje: gebrek aan documentatie.
Wat ze eraan gedaan hebben, dat is nou juist waar het om gaat.
Hallo Koen,
Zie je nog kans om de as afstand te kunnen meten, ik ben nl nieuwsgierig of men die heeft aangepast.
BVD,
Wim
Citaat van: dezee op zaterdag 28 augustus 2021, 09:37:02
as afstand
Wat is dat?
Bedoel je: Afstand tussen de flenzen?
Correctie: Meervoud van flens is flenzen.
Ik schaam me om het te opperen, maar - gelet op de losse lampjes, de lakschade plus het nu wel goed lopen van de vooras - weet je zeker dat je je eigen exemplaar hebt teruggekregen?
Citaat van: hvanschaik op zaterdag 28 augustus 2021, 09:48:42
Ik schaam me om het te opperen, maar - gelet op de losse lampjes, de lakschade plus het nu wel goed lopen van de vooras - weet je zeker dat je je eigen exemplaar hebt teruggekregen?
Daarom altijd het nummer op sticker die op het motorblok zit, noteren of bijhouden in een lijst.
Willy
@citaat Doe ik ook en ik kreeg destijds ook een andere lok retour en ik kon dit met een foto van de sticker aantonen.
Hi, ik heb de lok niet meer in bezit. De winkel heeft um zonder problemen terug genomen ivm opeenvolgende gebreken. Dus kan niet meer meten of men de wielen heeft aangepast.
ps - bovenstaande suggestie doe ik ook als ik wel eens iets verkoop. Dan markeer ik het object bijvoorbeeld met stift puntje ergens (als er gene serial op staat) om te voorkomen dat een koper met aan andere soortgelijke terugkomt (kan dan herkennen of het de originele is) . Denk trouwens wel dat ik wel de originele terug gekregen had want de kans dat men dze vrij dure lok toevallig nogmaals had liggen lijkt me klein.
Dank voor alle meedenken. Nu nog ff de perikelen met de draaischijf fixen. Dat is echt een drama ding.
gr koen