Goede middag allemaal,
'k Heb wat interessante artikelen gevonden over zeilend binnen rijden op een emplacement of containerterminal:
https://www.prorail.nl/nieuws/treinen-die-zeilen
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2020/09/14/railterminal-gelderland-hoopt-op-nederlandse-primeur-zeilend-binnenrijden/
Vanwege het laden/lossen van containers kan een containerterminal nooit worden voorzien van bovenleiding.
Daarom zijn er geëlektrificeerde aankomst-/vertreksporen nodig en wordt een dieselloc gebruikt om de wagons naar de terminal te rijden.
Met zeilend binnen rijden zou dat verleden tijd zijn. Een e-loc komt de terminal zonder bovenleiding met exact de juiste snelheid op rijden, om aan de andere kant van de terminal net met de e-loc weer onder de bovenleiding uit te komen.
Hoe zou het sporenplan er dan uit zou komen te zien?
- Worden het dan bijvoorbeeld doorgaande sporen, net zoals bij een station? Aan komen rijden, paar containers er af en er op, en door rijden?
- Of zouden het kopsporen worden, waarbij de e-loc nog steeds moet omlopen over een geëlektrificeerd omloopspoor?
- En heb je nog steeds aankomst-/vertreksporen nodig? Of komt de trein echt zo rechtstreeks van de hoofdbaan de terminal op rijden?
Ben benieuwd of iemand hier meer over weet.
Als tijdperk 6 rijder lijkt het me namelijk wel leuk om ook qua sporenplan actueel te blijven :)
Gr Richard
Helemaal niemand die dit ook interessant vind? Of misschien zelfs meer weet? :)
Al googlend naar plaatjes is te zien dat het doorrijsporen worden. Met uiteraard ter plaatse van de terminal geen bovenleiding. En moet de trein terug zal de lok moeten omlopen lijkt mij.
https://www.railterminalgelderland.nl/
Gr, Ben.
Last Mile Diesel is natuurlijk ook een mogelijkheid, voor het geval de machinist per ongeluk te vroeg "op de rem trapt". :D
Zo te zien blijft m'n spotplekje bestaan. :)
Of een hybride model met een accupack ;)
Het lijkt wat op de oude systematiek van de glip- of sliptrein. Een deel van de trein werd al rijdend afgekoppeld en de remmer moest zorgen dat het afgehaakte deel tijdig ergens stopte terwijl de rest doorreed. Hier zou het dan de hele trein gelden die doorrolt. Er zijn trouwens ook bruggen waar de bovenleiding ontbreekt. Ook daar moet de trein voldoende vaart hebben..
Het zijn leuke 'grappen'.
Groet,
Peter
Dit gebeurde vroeger toch ook al op grensstations waar niet van bovenleidingspanning gewisseld kon worden.
Dat men met gestreken stroomafnemers binnen kwam rollen waarna de loc door een rangeerlocomotief weer naar het spoor met de juiste spanning werd gebracht.
Bedankt voor de antwoorden en de andere leuke weetjes :)
Ik zal het zelf ook in de gaten houden. Ik hoop ergens nog een keer een concreet sporenplan te vinden, zodat ik het na kan bouwen.
Of gewoon op de Duitse manier: stroomafnemer aan de niet lokzijde op en tot een halve loklengte onder de draad vandaan rijden.
Zo dus:
(https://www.eurailpress.de/fileadmin/_processed_/0/3/csm_Porsche-182-2_01_3e266562fa.jpg)
bron (https://www.eurailpress.de/nachrichten/betrieb-services/detail/news/hamburg-ubf-billwerder-bekommt-drittes-terminal.html)
In Nürnberg hebben ze dit verder geperfectioneerd naar de manier die Gelderland wil, daar kan je een rondje rijden over de terminal en de aangrenzende havensporen. Op snelheid vanaf de ene kant dus binnenrijden, freewheelend over de kabelloze sporen heen de andere kant en de lok stil zetten zodra je onder de draad staat met de neus.
Citeerstroomafnemer aan de niet lokzijde op
Wat is dan de niet lokzijde van een lok ?
Je bedoelt de niet bemande lokzijde. :)
Ik bedoelde niet treinzijde.