Hallo iedereen.
Ik heb eens een vraag waar ik zelf al een tijd mee rondloop. Bij stoomlocs is de voorkant van de loc de schoorsteenzijde. Dit betekent dat op bijvoorbeeld de ecos de loc ook netjes weergegeven wordt als de loc vooruit rijdt. Bij diesellocs en e-locs is het niet zo eenvoudig. Ik heb altijd geleerd dat de voorzijde van zo'n loc de zijde is waar de fabrikant de sleper heeft gemonteerd. Anderen zeggen dat de voorzijde bij deze locs de cabinezijde leidend is. Nu heb ik van de week mijn Piko br 216 010 eens nader bekeken en ik kom erachter dat de sleper bij cabinezijde 2 zit en dat toch Piko ervoor gekozen heeft om cabinezijde 1 als leidraad te nemen. Ik kwam hier onlangs achter toen de loc vooruit reed (sleperzijde) en de centrale aangaf dat de loc achteruit reed. Mijn vraag is dan ook simpel. Is er een leidraad of is het zo dat de fabrikant bepaald. In dit geval dus cabinezijde 1 is de voorkant.
Fijne dag/avond,
Jasper
Bij marklin is het gebruikelijk dat de sleper aan de voorkant bij cabine 1 zit. Hoe dat bij andere merken is geregeld weet ik niet.
Hallo allemaal,
Zou het ook handig zijn om dit probleem/vraag vast te leggen in een NEM-norm zodat alle modelspoorfabrikanten hetzelfde uitgangspunt hebben. Bijvoorbeeld cabinezijde 1 bij een loc waarbij de voorzijde hetzelfde is als de achterzijde. Of is er al zo'n NEM-norm?
Groet,
Jasper
Is niet. Maar waarom zou je dat willen?
Om recht te doen aan een onduidelijkheid
Groet, Jasper
Bij verbrandings en elektrische locomotieven/treinstellen in Duitsland:
V of 1 = voorzijde
H of 2 = achterzijde
Hoi,
Citaat van: Jasperkc op dinsdag 16 februari 2021, 23:25:34
Om recht te doen aan een onduidelijkheid
Het is een "probleem" dat alleen bij het 3rail-systeem voordoet. En zo groot is het probleem ook weer niet. Je doet je zelf een "recht aan" als je zelf even de lok draait op de baan. Of je gaat aan de gang met CV29 in DCC-modus om de richting aan te passen. Als je een lok zelf gaat ombouwen heb je de mogelijkheid om het goed te doen :)
Groet Ronald.
@citaat @citaat Soms een weinig verwarrend. Zo is bij de BR E60 de korte huif, de voorzijde.
Bron afbeelding: Nobody