3rail Forum

Modelbaanbouw & Scenery => Banenplan ontwerpen => Topic gestart door: antonv op zondag 24 januari 2021, 16:42:05

Titel: KP13
Bericht door: antonv op zondag 24 januari 2021, 16:42:05
Doordat onze bouwplannen afgekeurd zijn en alles moet herbekeken worden heb ik een nieuwe plek moeten zoeken voor mijn modelbaan en werkplaats.
In plaats van op het gelijkvloers komt dat nu op het 2de verdiep, kleiner maar met uitzicht op een park en met een zeer ruim terras.
Spoor 1 buiten kan dan ook weer ;-) En zo wordt het uiteindelijk groter.
Binnen ga ik mij voor de modelbaan beperken tot een klein deel van de beschikbare ruimte want werkplek is voor mij minstens even belangrijk als een modelbaan.
De 'propere' werkplek zal voor het raam zijn, de 'vuile' werkplaats in een afgescheiden ruimte.
De modelbaan zal op het hoogste gedeelte uit 2 banen boven elkaar bestaan, onderaan de nieuwe h0 spullen en boven aan retro, deels h0, deels 0.
Onder het schuine dak komt een open schaduwstation.
En ik ga ook plaats voorzien om mijn audioapparatuur op te stellen en te reviseren (buizentechniek, radio's en versterkers, is een andere hobby).
Zo ga ik het (ongeveer) indelen:
Titel: Re: KP13
Bericht door: Gertjan H op maandag 25 januari 2021, 12:40:00
Hoi Anton,
Hoewel je waarschijnlijk geen hulp nodig hebt bij het ontwerpen, toch even een vraag over het schaduwstation.

De breedte staat er niet bij, maar het lijkt vrij smal. Wordt het een station met alleen kopsporen en is dat voor beide lagen toegankelijk, of komt er voor beide lagen een apart schaduwstation in 2 etages? (of is daar schuin dak?)

gr. Gertjan

PS: de ruimte lijkt mij trouwens wat aan de kleine kant voor alle aanwezige materiaal  >:-D
Titel: Re: KP13
Bericht door: antonv op maandag 25 januari 2021, 18:02:15
Dag GertJan,

Ik sta open voor alle suggesties, maar ik ga inderdaad eerst zelf een aanzet geven ;-)
Nu is het aftasten wat ik aan ruimte wil gebruiken en ik moet een goed evenwicht vinden tussen mijn verschillende hobby's.

Ik denk op het zichtbare gedeelte een kopstation aan te leggen en op het schaduwgedeelte zowel doorlopende opstelsporen als kopsporen (voor de vele treinstellen die ik heb) aan te leggen, achteraan afgesloten met een 180° R2 bocht (opdat zeker alles er door geraakt).
Het schaduwstation zal misschien doorlopen naar de 'vuile' werkplaats (maar zal daar uiteraard afgeschermd worden); dat geeft mij dan 10 meter lengte. Daar kan al iets opgesteld worden.
De breedte van het schaduwstation zal 90cm zijn waarvan ik de voorste 70cm ga gebruiken omdat het onder een 45° dak ligt. Op het einde zal het wat breder zijn om de 180° bocht te kunnen leggen.

Onder het schaduwstation komen allemaal kasten, onder het zichtbare gedeelte ook, zelfs aan de 2 kanten.
Opbergen van materiaal zou dus geen probleem mogen zijn  ;)
Het open schaduwstation zal dienen om in alle comfort treinsamenstellingen op te bouwen en af te breken.

Alle bedrading moet naar de rand van de baan lopen waar de decoders en terugmelders een plaatsje zullen krijgen.
Niet alleen het nieuwe huis moet aangepast zijn voor onze oude dag, ook de modelbaan  ;)

En bovenop het zichtbare gedeelte komt (misschien) een extra baan die er helemaal niet mee verbonden is, zonder schaduwstations, met M-rail baan voor mijn oude Märklin spullen en een spoor 0 baan voor mijn blikken treinen.

Dat zou zo iets moeten worden:



Titel: Re: KP13
Bericht door: Ludo1957 op dinsdag 26 januari 2021, 22:21:50
á l'eau Anton :)

Een afgekeurd (ver)bouwplan is altijd miserie, maar zo te zien blijf je niet bij de pakken zitten.

 :thumbup: voor de overzichtelijke tekeningen. Welke software gebruik je daarvoor?
Titel: Re: KP13
Bericht door: antonv op dinsdag 26 januari 2021, 22:31:45
Ik gebruik SketchUp.
Titel: Re: KP13
Bericht door: Ludo1957 op woensdag 27 januari 2021, 17:57:57
Oese , -

Zo'n groot gat in mijn (beeldbewerkings)cultuur  8)
Daar wordt dus iets aangedaan  :D
Titel: Re: KP13
Bericht door: antonv op vrijdag 29 januari 2021, 09:23:25
Ondertussen heb ik eens gezocht in mijn oude ontwerpjes of daar niks bruikbaars tussen zit en dit is misschien een goed vertrekpunt, een kopstation oorspronkelijk enkel voorzien van een draaischijf om stoomlocs te keren en met wat voorraden zowel voor stomers als de diesels.
Dat zou moeten uitgebreid worden met loc loodsen (die ik al heb) en daaruit voortvloeiend een volwaardig BW. En dat waar er plaats voor is.
De toegankelijkheid van het BW komt op het eerste zicht wat ongelukkig uit, maar aangezien het op een modelbaan altijd op een compromisoplossing uitkomt zou ik er wel kunnen mee leven. Het moet niet realistisch worden, ik moet er enkel mijn stomers kunnen showen, dus dat ze wat meer over en weer moeten rijden is geen ramp.
Nogmaals, dit is slechts een vertrekpunt waar nog veel, zo niet alles, zal aan veranderen...
Titel: Re: KP13
Bericht door: antonv op vrijdag 29 januari 2021, 20:52:15
Met wat aankleding (minimaal en enkel spoorweg gerelateerd) en hier en daar een spooraanpassing ziet het er al een beetje uit waar ik naar toe wil. 1 niveau en zo weinig mogelijk gebouwen en landschap, het gaat hem bij mij puur om de treinen. Wat ik door mijn venster kan zien hoef ik niet zo direct in huis te halen  ;)
Het wordt de bedoeling dat Koploper getrokken treinen naar het station brengt waar ik ze kan overnemen om het binnenrijden en rangeren manueel te doen. Treinstellen en trek/duwtreinen mag Koploper ondertussen zelf volledig afhandelen, dat is niet meer dan pendelen.
Met de stoomlocomotieven zal er een beetje over en weer gereden worden in het BW, een realistische treinafhandeling moet kunnen maar primeert zeker niet.
Eén ding is al zeker, het zal nog veranderen.
Titel: Re: KP13
Bericht door: antonv op zaterdag 30 januari 2021, 09:14:17
Helemaal tevreden ben ik nog niet met enkel een kopstation of toch niet zoals het nu is, het was oorspronkelijk een stukje uit een grotere baan en dit station was voornamelijk bedoeld voor personenvervoer met sporadisch wat kleine goederentreintjes. Er is niets voorzien voor de behandeling van lange goederentreinen, die mochten hun ding doen op de rest van de baan, die nu weggelaten is.
De goederenafhandeling zou nu nog wat moeten uitgebreid worden en er komt liefst nog een doorlopend spoor voor goederentreinen, maar hoe precies weet ik nog niet goed. Ik wil geen hoogteverschillen, dus wordt het moeilijk.
Helemaal vanaf nul beginnen is ook een optie, maar eerst nog wat verder sleutelen aan wat ik al heb.
Titel: Re: KP13
Bericht door: Laenderbahn027 op zaterdag 30 januari 2021, 09:31:19
Hoi Anton,

Wat me opvalt (zoals nu getekend): wanneer er een trein het station binnen rijdt, staat de stoomloc aan de voorzijde. Bij deze lengte aan wagons kom je met de stoomloc niet meer weg. Een optie zou zijn om de wagons weg te trekken en dan met de stoomloc richting draaischijf te gaan, maar waar ga je dan naartoe met de wagons?

De reden dat ik hier aan moest denken, is dit filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=jHw2AYpGyc0

Hier rijdt de trein binnen, worden de wagons teruggetrokken, gaat de loc richting draaischijf, wagons terug, loc ervoor, en weer weg.

Ik zie ook wel dat er geen ruimte is voor een extra stel (tijdelijke) opstelsporen voor de wagons, of langere sporen waardoor de loc via de wissels om kan lopen, maar misschien dat jouw uiterst creatieve geest hier nog iets mee kan?

Groeten,
William
Titel: Re: KP13
Bericht door: antonv op zaterdag 30 januari 2021, 10:18:59
Dag William,

Ik denk niet dat er een probleem zal zijn, misschien wel zoals het getekend staat, maar dat is allemaal maar getekend om te zien wat er allemaal overal past, zo druk moet het daar nooit worden  ;)
Het is de bedoeling dat getrokken treinen altijd binnenkomen op de binnenste perron sporen, dus langs het brede perron. Dan kan de lok makkelijk weg langs de overloopwissels.
De buitenste perronsporen zullen bediend worden door treinstellen en keertreinen, die moeten niet om rijden.

Volledige stammen kunnen weggetrokken worden of teruggeplaatst worden langs de (verborgen onder een stad) sporen bovenaan rechts, langs daar is de verbinding met de opstelsporen bovenaan links.
Helemaal rechts (op een verborgen spoor) is zo een verplaatsing van een volledige stam uitgebeeld.

Ik speel ook met het idee om daar een doorgaande goederenlijn van te maken, maar daar moet aan de linkerkant iets op vinden, vermoedelijk buiten de coulissen om.

Het zou waarschijnlijk handiger zijn het uittrekspoor helemaal rechts zichtbaar te leggen, maar dan moeten de bochten bovenaan rechts ruimer en verlies ik de mogelijkheid om daar de rand van een stad boven de treinsporen uit te beelden.
Titel: Re: KP13
Bericht door: antonv op zaterdag 30 januari 2021, 11:10:32
Ik zit aan zo iets te denken. Gecombineerd goederenspoor/uittrekspoor is wat mij betreft doenbaar, al wat we kunnen uitbeelden zijn uiteindelijk compromisoplossingen, en laat dat nu net de specialiteit van de Belgen zijn  ;)
Bovenaan rechts alles zichtbaar met ruimere bogen.
De kleinste boog is R5 en wordt altijd langs de binnenkant bekeken, moet dus kunnen.
Titel: Re: KP13
Bericht door: Treingek op zaterdag 30 januari 2021, 11:53:14
Vraagje, hoe ga je weer rechts rijden met de treinen die vertrekken vanaf de sporen die bij het station liggen?
Titel: Re: KP13
Bericht door: antonv op zaterdag 30 januari 2021, 12:09:35
Dat is goed opgemerkt  ;)
Ik heb daar ook nog geen oplossing voor, of het spoor wisselen zou op het einde van de bocht naar de hoofdlijn moeten gebeuren en dat is eigenlijk wat laat... Maar zoals met alles, nood breekt wet.
Titel: Re: KP13
Bericht door: antonv op zaterdag 30 januari 2021, 12:32:59
Het is een gevolg van het oorspronkelijke ontwerp waarbij 2 enkelsporige lijnen op het kruiswissel waren aangesloten en wat nu onderaan veranderd is naar dubbelspoor.
Beter dan dit kan ik het niet direct maken, maar daar valt wel mee te leven.
Titel: Re: KP13
Bericht door: 1200Blauw op zaterdag 30 januari 2021, 13:08:02
Op het gevaar af dat het helemaal niet in de plannen of ideeën past: Kan het goederenspoor niet rechtuit, richting de werkbank, daar keren (R1 keerlus oid) en weer terug het schaduwstatuion in?
Titel: Re: KP13
Bericht door: antonv op zaterdag 30 januari 2021, 13:21:16
Dat is inderdaad een mogelijkheid maar dat kost mij heel wat plaats in de zone waar ik eigenlijk geen treinen wil hebben, ik had daar graag een monitor, printer en scanner geplaatst dwars op het venster en de keerlus verkort de werkbank aan het venster eigenlijk ook te veel, zelfs al was het maar R1. Maar de plaats is er wel, 't is wat afwegen wat ik er mee doe.
Titel: Re: KP13
Bericht door: 1200Blauw op zaterdag 30 januari 2021, 13:40:53
Ik gooi gewoon een ander SciFi-idee de groep in: Wat nu als er een spoor loopt van het schaduwstation voorzichtig een etage omlaag (wilde je eigenlijk niet) en dan langs de buitenrand onder het kopstation door, beschermd door plexiglas ruiten, wellicht mooi verlicht. Dan zie je je goederentreinen toch rijden, maar wordt het fraaie en gebalanceerde beeld van een kopstation dat je nu al hebt niet verstoord door doorgaande goederentreinen. Je creëert er als het ware een tweede wereld bij: een paradebaan waarop je je goederentreinen showt.
Het is misschien een wat wild idee en helemaal niet wat je wilt, maar het leidt wellicht tot iets dat wel acceptabel is.

Complimenten overigens voor het fraaie kopstation dat je ontworpen hebt. Dat doe je niet voor het eerst.
Titel: Re: KP13
Bericht door: antonv op zaterdag 30 januari 2021, 13:59:38
Ik zou het inderdaad liefst houden bij wat mogelijk is op een volledig vlakke baan.
Dit om de hoogte wat te beperken want ik wil daar nog een baan boven die met de onderste niets te maken heeft en de afstand tussen die banen toch zo groot mogelijk houden.
Maar zoals al gezegd, er is ruimte genoeg om meer mee te doen dan ik nu voorzie, maar juist het zich beperken is een leuke uitdaging  ;)

De kans is wel groot dat ik terug vanaf nul herbegin met plannen, maar ik ben nu gerust met de ruimte die ik mijzelf toeken iets kan uitleggen waar ik mee verder kan en ik ook met mijn andere hobby's niets te kort kom. Donderdag is de volgende afspraak met de architecte en we willen delen van de bouwplannen definitief kunnen vastleggen, vandaar dit snel intermezzo, na de hobbyruimte moeten ook de andere verdiepingen nog definitief vastgelegd worden en daar is ook nog heel wat denkwerk aan...
Titel: Re: KP13
Bericht door: antonv op zaterdag 30 januari 2021, 17:19:19
Ik heb je eerste idee eens ingetekend maar dat valt toch af.
Het is een beetje te ver buiten de lijntjes kleuren, er gaat 80cm werkblad verloren aan de vensterkant en er is nog een bijkomend probleempje, de aftakking moet in het zicht gebeuren op een R5. Ik wil daar in het zicht zeker geen R2 wissel en met een R9 wissel komt de boog naar het station dan niet goed meer uit met R5 voor de rest. Of als ik die verder leg komt de andere boog aan het 2de wissel dan weer niet netjes uit...
En dat alles om een stukje van 1m80 goederenspoor zichtbaar te maken, meer wordt het niet, want al de rest zit achter de coulissen.
Dan toch liever de goederenlijn over de hele lengte van de zichtbare baan leggen, maar misschien beter achter de opstelsporen voor personenwagons dan er voor.
Titel: Re: KP13
Bericht door: Laurent op zaterdag 30 januari 2021, 18:06:29
Anton, wat ik mij afvraag: Kan je niet beter de 2 sporensets wisselen? Een uithaalspoor de bergen in terwijl de rest er niet in gaat vind ik niet echt heel erg realistisch. Dat zou logischer zijn voor een doorgaande lijn. Bij Tarvisio zie je dat ook, daar gaat alles de berg in.
Titel: Re: KP13
Bericht door: antonv op zaterdag 30 januari 2021, 19:27:27
Laurent, er is op de laatste tekening aan de rechterkant niets meer verborgen. De korte bochten zijn vervangen door R9/R5 en zijn zichtbaar.

Ik heb de goederenlijn nu naar achter gelegd en op die manier kunnen er ten minste goederentreinen in groot ornaat passeren, zelfs zonder ineens het volledige beschikbare spoor te bezetten.
Het zal eerder zo iets worden.
Maar dan moet er wel een uitneembaar stuk voorzien worden achter de coulissen, de boog van de baan naar de muur van de werkplaats passeert het gangpad...
Titel: Re: KP13
Bericht door: antonv op zondag 31 januari 2021, 21:34:52
Nog een beetje gesleuteld aan een paar zaken die mij een doorn in het oog waren, de knik bij de rode pijlen door het korte rechte stukje dat tussen 2 ruime bogen zit, dat is voor een lange sleep volgens mij geen zicht en de bocht achter de coulissen voor de goederenlijn (bij de blauwe pijl) steekt mij wat te ver uit in de loopgangen.
En dan nog her en der wat kopsporen op dezelfde lengte gebracht, dat staat ook wel netter.
 
Titel: Re: KP13
Bericht door: antonv op maandag 01 februari 2021, 16:56:00
Zo, ik ben ongeveer waar ik naar toe wil.
Hou er rekening mee dat ik geen modelbouwer ben en ook niet wil zijn, al wat niet met de spoorweg te maken heeft interesseert mij totaal niet, het is mij puur om de treinen en wat er mee te maken heeft te doen.

Waar ik naar streefde:
Alles op 1 niveau.
Geen spaghetti baan.
Geen knikken in de rijwegen.
Enkel bochten op de achtergrond, zo ruim mogelijk en van de binnenkant bekeken.
Overgangsbochten met R9.
Zo goed als geen tegenbogen waar lange rijtuigen door moeten.
Een stuk spoor in 1 stuk van 6m met een ruime boog in om een deftige goederentrein te kunnen laten voorbij rijden.
Een voldoende groot kopstation.
Omrijd mogelijkheid voor locomotieven van lange getrokken treinen langs weerskanten van een breed perron.
Omrijd mogelijkheid voor kortere getrokken treinen langs de smalle perrons.
Enkele korte sporen voor lokale treinen en postafhandeling.
Een kleine goederenkoer.
Opstelplaats voor complete stammen.
Een redelijk uitgebouwd BW, zowel voor stomers als diesels, met aparte loc werkplaats.
Plaats voor loodsen voor 12 locomotieven rond de draaischijf.
Dubbel sporige hoofdlijn waarvan de 2 sporen in dubbelrichting kunnen bereden worden (ik zie graag dubbele aankomsten en vertrekken).
Overgang naar achtergrondplaat met een bos.
Geen nood aan niet spoorweg gerelateerde gebouwen, het station vult netjes de beschikbare plaats, er zijn geen witte vlekken.


Compromissen
Gedeelte van de goederenlijn gebruiken om met complete stammen op te rangeren.
Toegang naar de draaischijf niet rechtstreeks.

Maar met die compromissen kan ik leven.
En met wat kan ben ik tevreden.
Meer moet dat toch niet zijn?

Nu nog een beetje laten bezinken.
Commentaar altijd welkom.

 
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: antonv op maandag 01 februari 2021, 18:13:07
Nog een paar plaatjes vanaf de bedieningsplaats om af te sluiten.
Alhoewel dit het resultaat is van een vluggertje, ben ik al bij al tevreden, ik heb ooit al op slechter papier geschreven  ;)
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: antonv op maandag 01 februari 2021, 21:51:19
Nog een schaduwstation onder het schuine dak erbij verzonnen, de treinen moeten immers ergens naar toe rijden en ergens vandaan komen:
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: antonv op dinsdag 02 februari 2021, 08:51:23
Voor wie het schaduwstation nogal onconventioneel vindt het volgende, dat klopt, zo zie je het niet veel, misschien wel nooit, het bestaat uit 2 van functie totaal verschillende delen.
Omdat ik heel veel materiaal heb dat niet bij elkaar past en ik niet tegelijk op de baan wil hebben moet het linkse gedeelte dienen als opstelplaats voor een bont allegaartje, een soort bibliotheek, en het rechtse deel als schaduwstation voor het materiaal waar ik wil mee rijden en dat wel bij elkaar past. Ook losse locomotieven om het BW wat afwisseling te geven zullen in het schaduwstation opgesteld worden, vandaar de vele korte kopsporen.
Het verplaatsen van dat materiaal laat ik aan Koploper over, daar ga ik mij niet mee bezig houden.
Koploper mag ook treinstellen en keertreinen naar en van het kopstation brengen.
Het schaduwstation zit zo in elkaar dat van alle 3 de sporen rechts treinen kunnen binnenkomen en indien nodig gekeerd worden en op alle 3 de sporen treinen kunnen vertrekken.
De grote goederenomloop wordt door treinen bereden met een vaste rijrichting, de open goederenwagons in de ene richting beladen en in de ander richting een identieke trein leeg. Het staat een beetje lullig een trein vol kolen te zien passeren en hem dan vol te zien terugkeren (zoals het op de meeste banen jammer genoeg zo te zien is). Goederen worden van de ene plaats naar de andere gebracht en keren nooit terug.

Verder moet de hoofdbaan en de 4 langste kopsporen van het station nog onder draad gebracht worden, de elocs moeten ook hun ding kunnen doen.

Er moet ook nog ergens een treinenlift ingepast worden.

En nu eerst nog het huis laten bouwen waar alles moet in onder gebracht worden, dat duurt dus nog wel even...
 
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: Gertjan H op dinsdag 02 februari 2021, 11:08:10
Dag Anton,
Het schaduwstation vind ik erg goed doordacht  :thumbup: Was het SpitzKehrbahnhof hier een vingeroefening voor?

Heb nog wel een vraag over het doel van de sporenbundel in het hoofdstation: de serie doorlopende sporen die als opstelspoor dienen?
Deze sporen hebben volgens mij weinig verbinding met het hoofdstation. Hoe kun je hier opgestelde treinen uithalen en verbinden aan het stationsverkeer? Of bijvoorbeeld koppelen  aan bestaande treinen, dan wel delen van bestaande treinen daar parkeren?
Of is dat helemaal het doel niet?

gr. Gertjan
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: antonv op dinsdag 02 februari 2021, 11:53:43
Ik zal eens een animatie moeten maken, dat zal duidelijker zijn.
Ik ga gebruik maken van de goederenlijn rechts bovenaan om op te rangeren en rijtuigen te verplaatsen van de perronsporen naar de opstelsporen en omgekeerd via de 2 bochten rechts bovenaan.
Wat nu ook een goederenlijn is was oorspronkelijk enkel uittrekspoor.
Via de bovenste bocht rechts kan ik alle opstelsporen bereiken, via de bocht er onder kan ik alle perronsporen bereiken en de koppeling is het uittrekspoor rechts annex goederenlijn.
Dat is 1 van de compromissen die ik maak. De hoofdlijn blijft maximaal vrij, de goederentreinen zullen moeten overeenkomen met de rangeerders. Met de nodige signalisatie moet dat kunnen.
Ik kon er ook nog eens een spoor bij leggen, maar daarvoor ontbreekt het mij aan plaats en ik vind het gecombineerd gebruik goederenlijn/uittrekspoor helemaal niet erg. Zo druk zal het daar ook wel niet zijn zeker?

PS: en wat de inspiratie was? Jarenlang 100-den zo niet 1000-den baanplannen en stationsontwerpen bekijken, en vooral, zelf veel ontwerpen en goed weten wat ik wil ;)
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: antonv op dinsdag 02 februari 2021, 12:29:19
De strip versie  ;)
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: antonv op dinsdag 02 februari 2021, 12:30:37
De stripversie - part 2
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: BlikkenTinus op dinsdag 02 februari 2021, 13:31:44
Zo te zien kan het allemaal, Anton.
Je zegt geen modelbouwer te zijn, en vooral een soort showcase te willen maken voor je rollend materieel. Als ik je tenminste goed  begrepen heb.
Maar dit ontwerp is goed gepland om er leuk en vrij realistisch treinbedrijf mee te kunnen doen.
Wel blijft het BW aan de grote kant en is het vanuit het station niet super goed bereikbaar. Dat heb je al onderkend en is voor jou geen issue.
Toch wil ik nog opmerken dat je de kopspoortjes links van het BW en onder het station als fake kop-einde van het station kan ontwerpen met een verborgen verbinding naar het spoor dat naar je schaduwstation gaat. Het zichtbare deel van je station blijft als kopstation bruikbaar maar over de onderste sporen kunnen losse locs rijden maar ook hele treinen heen en weer gaan naar het schaduwstation en terug.
Het hele station krijgt meer body, al zie je er maar een stuk van. Het komt meer in balans met het depot en er is nog meer bedrijvigheid mogelijk.
De sporen kun je laten verdwijnen onder een overkapping loopbrug, of eventueel het stationsgebouw dat over de sporen gebouwd kan zijn.
Het is maar een gedachte. Niks hoeft, kwam min of meer spontaan bij mij op.

Groet,

Peter
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: antonv op dinsdag 02 februari 2021, 16:04:07
Je hebt helemaal gelijk Peter, wat je voorstelt is zeker een meerwaarde voor de baan, maar ik moet dan al een 2de keer het gangpad over steken. Er is al de oversteek voor de goederenlijn en dan komt er nog eentje bij.
Maar misschien kan ik de 2 combineren in een opklapbaar deel tegen de wand ven de werkplaats, als ze als 1 geheel bedienbaar zijn maakt het eigenlijk niet uit.
Het gangpad tussen werkplaats en modelbaan zal tijdens de bediening van de baan toch niet gebruikt worden, ik blijf tussen baan en open schaduwstation.
En als het niet bevalt kan ik het nog altijd weer weghalen en dan val ik terug op hoe het nu is.
Ik ga dat eens intekenen.
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: antonv op dinsdag 02 februari 2021, 19:55:45
Wat daarnet nog een goed idee leek zal moeilijk kunnen gerealiseerd worden, als ik onderaan het station 1 of meerdere kopspoortjes verleng komen ze net uit op de enige plaats waar ik een treinenlift kan plaatsen, die moet tegen een voldoende hoge muur komen en dat is dan de enige plaats die er is, het muurtje tussen modelbaan en werkplaats.
Eigenlijk is een treinenlift niet perse nodig, er zijn al veel opstelsporen, maar aangezien ik de basis er voor al heb zou ik mijn idee van treinenlift toch graag eens uitwerken.
Weer teveel ideeën om ze allemaal toe te passen  :)
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: antonv op dinsdag 02 februari 2021, 23:07:44
Toch nog eens getekend.
Door aan te sluiten op de keerlus zelf blijft er plaats voor een treinenlift, maar hoe je het doorlopend spoor geloofwaardig van de baan laat aflopen is mij een raadsel. Je kunt het spoor wel ergens onderdoor voeren maar dan passeert het open en bloot naast je in het gangpad aan de voorkant van de baan, dat komt de geloofwaardigheid van een kopstation niet echt ten goede vind ik.
Dat wordt het dus wel niet.
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: BlikkenTinus op dinsdag 02 februari 2021, 23:39:15
Hm. Ik zie je punt... Het enige wat kan om te maskeren dat er stiekem een spoor doorloopt, is een overkapping over het station maken vanaf de helft van de bovenste sporen. Die  trek je ook over de onderste sporen, die dan nog net bedekt worden. Het is tricky en misschien niet alle moeite waard.
Ik zat de denken aan een van de ontwerpen van Wim Douwe (als ik het goed heb, draadje met 'ontwerpen op de achterkant van de harde schijf').  Daar zit er ook een bij van een nepkopstation. Het oogt zo, maar is stiekem een doorgangsstation. Kun je wel leuk mee spelen.
Maar fijn dat je er toch even aan geknutseld hebt om te kijken of het gaat. Is het niks, dan laat je het zoals het is, want dat werkt ook. De compromissen zijn duidelijke keuzes en zeker geen verkeerde. Het gaat om een leuke treinenloop en geloofwaardige scenery. Dat het depot fors uitgevallen is dat is dan maar zo. Gevolg van  selective compression.l die nu eenmaal noodzakelijk is.



Groet,

Peter
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: antonv op dinsdag 02 februari 2021, 23:56:08
Het BW is inderdaad te groot voor het station. Allez, eigenlijk is het station te klein voor het BW want ik wil het BW echt wel groot hebben, ik ben een loc verzamelaar  ;)
Misschien oogt het allemaal wat overladen en kan ik beter wat loodsen weg laten, maar ik heb ze nu eenmaal, ik was ooit van plan een veel grotere modelbaan te bouwen en alles evenredig downsizen valt mij te zwaar.
Het moet dan ook niet perse een perfecte modelbaan worden maar eerder een showcase voor al mijn locs die nu al jaren in dozen en kasten steken.
Treinen die rijden interesseren mij niet zo erg, beetje over en weer in het BW is mij meer waard dan constant 'er over en er onder' over bruggen en door bergen.
Aankomsten en vertrekken in het station interesseren mij ook meer dan rijden, van daar de keuze voor een kopstation.
Ik denk wel dat dit ontwerp mij wel zal blijven boeien en zo niet, dan herbeginnen we maar. Niet erg, ontwerpen is eigenlijk een hobby binnen de hobby, dat verveelt mij nooit.
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: antonv op woensdag 03 februari 2021, 10:27:21
Morgen naar de architecte voor de laatste aanpassingen aan ons bouwplan.
'k Ben benieuwd wat er over blijft van mijn plannen, 't wordt 1 man tegen 2 vrouwen, en mij plaats toe eigenen is 1 ding, die daadwerkelijk krijgen is nog iets anders  ;)
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: 1200Blauw op woensdag 03 februari 2021, 11:26:49
Pas op dat je bij het baanontwerp de KISS-methode niet uit het oog verliest. Dat is ook altijd mijn valkuil.

Sterkte bij de architect. Weet dat we achter je staan :D
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: Laenderbahn027 op woensdag 03 februari 2021, 11:45:49
 @citaat

Inderdaad, als 1 (stoot-)blok!
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: Wimdouwe op woensdag 03 februari 2021, 12:21:42
Ik zat de denken aan een van de ontwerpen van Wim Douwe (als ik het goed heb, draadje met 'ontwerpen op de achterkant van de harde schijf').

Aangezien mijn naam genoemd wordt  ;) toch maar reageren.

Hallo Anton,

Fijn dat mijn ontwerpje aangehaald wordt maar wat ik hier zie is toch van een ander niveau.
Een elegant ontwerp met een goed verhaal.
Dat grote BW is totaal geen probleem, hier doen ze de revisies die ze op andere BW's niet kunnen  :P
Ik zie ook dat je bij diverse slanke wissels de passtukjes niet gebruikt, dat levert een mooie kleine afstand tussen de sporen op.

Succes bij het verder ontwerpen en het ompraten van de architect.
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: Pt2/3 op woensdag 03 februari 2021, 12:49:44
Een goede architect(e) maakt een ontwerp dat:
a. voldoet aan de wensen van de opdrachtgever(s) en
b. past binnen de regels.voorschriften van de overheid (bestemmingsplan, bouwbesluit)
en dat zonder zijn/haar eigen opvattingen/zin door te drijven.

Ook ik gebruik geen passtukjes 071 bij de slanke wissels; het geeft een mooier verloop en de parallelle hart-op-hart afstand van twee sporen is 53 mm. Vraagt wel enige nauwkeurigheid bij het noodzakelijke zaagwerk;er moet immers een de van de railbedding af.

Cees
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: antonv op woensdag 03 februari 2021, 15:17:11
De architecte zal zeker doen wat de opdrachtgever wil, maar de hoofd opdrachtgever is mijn vrouw, ik mag alles voorstellen maar zij beslist, vandaar 2 vrouwen tegen 1 man  :)
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: antonv op woensdag 03 februari 2021, 19:38:58
Nog een probeerseltje.
Allemaal R9.
Meer en even lange opstelsporen rond de draaischijf, niet onbelangrijk voor een loc verzamelaar.
BW sluit beter aan, zowel op het kopstation als op ver verwijderd station waar ze geen BW hebben  ;)
Goederenlijn dient nog altijd om op te rangeren, maar kruist nu de hoofdbaan...
Kortere opstelsporen voor personenrijtuigen.
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: 1200Blauw op woensdag 03 februari 2021, 20:18:33
Zo op het oog lijken je stationssporen nu korter, of is dat verbeelding? Je oorspronkelijke ontwerp leek ook natuurlijker, logischer op de één of andere manier. Bovendien hield je BW die bocht mooi uit het zicht. Ondanks R9 is die natuurlijk nog steeds aan de krappe kant...
Maar gewoon doen wat je zelf mooi vindt natuurlijk! :) :thumbup: Ik snap dat je locs kunnen showen ook heel belangrijk voor je is.
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: antonv op woensdag 03 februari 2021, 21:17:26
De perronsporen zijn net even lang, het vorige ontwerp is enkel wat verdraaid.
Een R9 bocht bekeken vanaf de binnenkant valt wel goed mee, dat heeft een straal van meer dan 1 meter, op een modelbaan zie je zelden groter.
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: Pt2/3 op woensdag 03 februari 2021, 22:09:13
Anton,

Wellicht overbodig: ik gebruik 2 x 912 (R9) met daartussen 1 x 206. Dat maakt samen 29,9 graden , een te verwaarlozen verschil met een rail van 30 graden van de andere boogstralen.

Cees
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: antonv op woensdag 03 februari 2021, 22:38:01
Zie je dan geen knik met dat stukje R2 tussen de R9's? Ik ben daar nogal gevoelig voor  ;)
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: antonv op woensdag 03 februari 2021, 22:41:44
Nog een beetje verder aan 't baantje gesleuteld en overgeschakeld naar 2 enkelsporige lijnen die samen komen in het kopstation als spitzkehre  en waarvan 1 lijn verder loopt als goederenspoor.
Nu is er wel een uittrekspoor om personentreinen uit elkaar te halen of samen te stellen.
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: BlikkenTinus op woensdag 03 februari 2021, 23:02:26
Ja, dat kan ook! Het BW oogt zo wel mooier. Enne, ik zou de loodsen laten aansluiten. Niet al die open sporen ertussen. Natuurlijk is het een mooie showcase, maar toch wat ongebruikelijk.
De gedachte dat het depot ook gebruikt wordt voor een ander doel dan dit ene station,  is niet heel gek. Kan prima zelfs.
Ik vond wel het station in de eerdere ontwerpen er mooier bij liggen. De rangeerbewegjngen vond ik daarbij ook leuk. Niet heel praktisch, maar dat kan in de werkelijkheid soms ook zo zijn. Niet altijd is elke planning geweldig. Ik heb wel gekkere voorbeelden gezien.
Even de opties laten bezinken. Wie weet welke ingevingen je nog meer hebt!

Groet,

Peter
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: antonv op woensdag 03 februari 2021, 23:13:10
Ik heb 2 totaal verschillende loodsen voor telkens 6 sporen, ik denk niet dat ze heel goed bij elkaar passen, maar aangezien er rondom dezelfde spoorlengte beschikbaar is kan ik ze plaatsen waar ik wil.

In deze versie kunnen makkelijk op voorhand stammen samengesteld worden die dan in hun geheel naar een perronspoor gebracht worden, of omgekeerd, dat vind ik ook wel interessant.

Ik vind het BW ook makkelijker toegankelijk nu.

Maar met ieder voordeel komt er ook altijd weer een of ander nadeel.



Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: Pt2/3 op donderdag 04 februari 2021, 08:58:25
Anron,

Als je er bewust op gaat letten wel, maar gewoon "op het zicht" valt dat kleine knikje niet op.

Cees
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: antonv op donderdag 04 februari 2021, 09:13:41
Mij valt dat geweldig op als er een lange sleep door zo een soort bocht rijdt, precies een slang met een rugletsel  ;)
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: Wimdouwe op donderdag 04 februari 2021, 09:36:43
 @citaat
Dus zaag je een stukje 24912 op maat neem ik aan?
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: antonv op donderdag 04 februari 2021, 09:51:59
Ja, dat ben ik van plan. Ik ga ook geen rekening houden met standaardlengtes van rechte rails, met standaard rails geraak je niet ver, je kunt het wel passend krijgen maar het lijkt meestal nergens op.
Ik zou graag eens iemand mijn plan met alleen standaardrails zien uitwerken, er zal niet veel meer van over blijven denk ik. En je moet niet alles aanpassen, hier en daar iets inkorten maakt al een wereld van verschil.
Als je bij C-rail alleen vasthoud aan de vorm en de lengte aanpast kun je er echt heel fraaie dingen mee doen.
En zelfs de vorm is aanpasbaar... Ik heb al banen gezien waar je denkt dat er flexrail gebruikt is maar het is bewerkte c-rail, dat zie je uiteindelijk wel aan het profiel, K-flex is al meer dan 50 jaar oud en dat zie je  ;)
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: antonv op donderdag 04 februari 2021, 10:28:53
Nog eens de rails en signalen alleen om een duidelijker beeld te geven wat ik precies wil en hoe er zal op gereden en gerangeerd worden.
Na mijn dagelijkse uitstap naar Gent voor radiotherapie en het bezoek aan de architecte deze middag maak ik nog wel eens een legende (als dat dan nog nodig is...)
Een mens met kanker heeft het voorwaar nog druk  ;)
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: Ludo1957 op donderdag 04 februari 2021, 15:10:11
Indrukwekkend en logisch ogend plan !  :)

Als je in de buurt van Zwijnaarde komt en daar zin in hebt:
altijd welkom voor een (koffie-of-zo-)praatje  ;)
* Kan perfect corona-proof op het tuinterras (toegankelijk via 'n hekje dat uitgeeft op de  de aanpalende publieke parking die nooit volzet is en... eerder uitzonderlijk voor de Gentse rand... helemaal gratis).

Ludo
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: antonv op donderdag 04 februari 2021, 18:04:39
Net terug van de architecte en oef... ik ben geslaagd  ;) Al wat ik mij toe geëigend had kan ik behouden.
De grootste hindernis waren de ramen tot op de grond die voorzien waren over de ganse breedte achteraan en ik wil daar over het grootste deel een werktafel hebben.
Dat wordt opgelost door raamopeningen te voorzien van vloer tot plafond maar door ipv allemaal glas te steken de onderzijde uit te voeren met panelen en dan glas boven tafelhoogte.
Als de ruimte later ooit voor iets anders gebruikt wordt zitten er zonder zware verbouwing kamerhoge ramen in.
En de doorgang tussen modelbaan en werkplaats is gereduceerd van 80cm naar 70cm, nog genoeg om er makkelijk door te geraken.
Ik ben content  ;)

Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: 1200Blauw op donderdag 04 februari 2021, 19:05:03
Gewoon een kwestie van "de poot stijf houden", "rechte rug" etc. :D
Of gewoon politiek bedrijven...
Maar je hebt natuurlijk gewoon een bijzonder sympathieke, lieve, charmante en aardige vrouw :-*
(wie weet leest ze wel mee - voorzichtig zijn)
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: antonv op donderdag 04 februari 2021, 22:03:21
En omdat er oneindig veel mogelijkheden zijn, nog eentje  ;)
De goederenbaan buitenom is wel beter dan dwars door het station, maar die 90° bocht, als is het R9 bevalt mij niet helemaal.
Maar het is wel logischer, er komen 2 enkelsporige lijnen samen in een spitzkehre en de ene enkelsporige baan loopt rond het BW verder als goederenlijn.
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: basjuh1981 op vrijdag 05 februari 2021, 12:22:03
Gewoon die 90-graden bocht camoufleren. Aan de ene kant heb je dat al gedaan met die rij bomen.
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: antonv op vrijdag 05 februari 2021, 13:34:56
Aan de linker kant gaat de goederenlijn tussen de bomen door naar de andere kant van de coulissen, daar is het vanzelf opgelost, maar de rechterkant had ik liever niet perfect 90° gehad. Ik ben nogal gevoelig aan geometrie en zo een perfect haakse bocht lijkt mij altijd zo vals op een modelbaan. Dan nog liever 100°  ;)
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: basjuh1981 op vrijdag 05 februari 2021, 14:36:06
Dat van die 90-graden bochten herken ik wel. In de niet-zichtbare stukken vind ik het geen probleem.
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: antonv op vrijdag 05 februari 2021, 19:01:42
Bij mij is het niet zozeer de bocht op zich maar de rechte stukken langs weerskanten van de bocht die perfect haaks op elkaar staan. Dat zal wel een of andere afwijking zijn   ;)
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: antonv op vrijdag 05 februari 2021, 19:23:06
Het schaduwstation heb ik nu aangepast aan 2 baanvakken ipv 3.
Geel is de aansluiting van beide baanvakken op de keerlus en de opstelsporen.
Op die gele sporen sluiten ook de meeste kopsporen aan, enkele kopsporen zijn enkel bereikbaar als het bovenste spoor in het schaduwstation leeg is.
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: antonv op vrijdag 05 februari 2021, 19:28:40
Van de baan zal vanuit de rest van de hobbyruimte bijna niks zichtbaar zijn, de achtergrondplaten moeten de baan zoveel mogelijk weg steken.
Het enige dat zichtbaar zal zijn is een (wegneembare) R9 bocht aan de achterkant van de achtergrondplaten bovenaan links.
De achtergrondplaat zal daar aan 2 kanten dienen en doorbroken worden door een spoor tussen de bomen.
't Is de bedoeling dat Koploper mij daar afwisselend zoveel mogelijk treinen laat zien terwijl ik in mijn luie zetel zit te genieten van een glaasje wijn  ;) 
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: antonv op vrijdag 05 februari 2021, 19:30:41
En nog eens een overzicht van alles:
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: antonv op vrijdag 05 februari 2021, 19:32:26
En misschien nog dit, er is maar 1 keerlus  ;)
Die dient enkel voor het kopstation.
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: 1200Blauw op vrijdag 05 februari 2021, 20:04:19
Ik verwacht eerlijk gezegd dat die goederentrein straks heel vaak op het overige verkeer moet wachten, jij niet? In het zicht heb je alle sporen in principe dubbel, maar de keerlus wordt uiteindelijk je probleem, evenals de sporen die alleen van de buitenste lus rechts gebruik gaan maken (of zijn dat alleen losse locs die dat zelden zullen doen?). Dat geldt eigenlijk ook voor het gehele linkse schaduwstation. Die moeten namelijk ook het pad van de goederentrein gebruiken om het schaduwstation te kunnen verlaten. Volgens mij ben je er nog niet helemaal...
Heb je de ruimte om de goederentrein òm de keerlus heen te leggen?
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: antonv op vrijdag 05 februari 2021, 20:39:32
Mijn prioriteit is al wat in het kopstation en BW gebeurt. Het maakt mij niet uit hoe lang een goederentrein die zal bestuurd worden door Koploper zal moeten wachten.
En dat wachten zal wel meevallen, de keerlus zal enkel gebruikt worden als er eens een getrokken trein het station verlaat. Bedenk daarbij dat zo een trein heeft moeten omrijden in het kopstation of zelfs helemaal opnieuw is samengesteld. Hoeveel treinen gaan dat zijn als ik dat allemaal alleen en met de hand doe?
De enige treinen die koploper naar het station zal brengen zijn treinstellen of keertreinen en die hoeven al helemaal niet gekeerd worden.
Ik denk dat het enige waar zal moeten op gewacht worden ik zelf ben  ;)
Heel af en toe een trein die automatisc rijdt is meer dan genoeg, het moet geen koekoeksklok lijken die is blijven haperen op 12 uur  :)
De grote omloop zal waarschijnlijk nauwelijks gebruikt worden. Heel af en toe een goederentrein is ook meer dan voldoende. .
Als het kopstation niet gebruikt wordt dient de grote omloop om van langs de achterkant van de baan enkel en alleen op de R9 bocht afwisselend treinen te showen en dan moeten die nooit wachten.
Het linkergedeelte van het schaduwstation is ten andere helemaal geen echt schaduwstation maar een pool van locomotieven en wagons die voor zo ver ze samen horen tegelijk zullen gebruikt worden op de baan, dat 'speelt' dus niet mee.
Af en toe zal er met een gans andere ploeg materiaal gereden worden dat daarvoor is klaar gezet op voorhand.
Maar dat had ik eerder al beschreven.
Ik denk niet alleen dat ik er ben, ik ben er zelfs zeker van  ;)


Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: Ludo1957 op zaterdag 06 februari 2021, 02:29:40
Fijn voor je, Anton  :)

Als exploitant van 'n modeltreinbaan moet er nogal 's onderhandeld worden met oog op kolonisatie van extra terrein. Zo te zien, ben je een top-diplomaat  :D

Zelf ben ik ook aan 't schipperen. Vrouwlief vindt zo stilaan tijd worden dat ik uit-gekoloniseerd ben zodat zij op de zolder ruimte overhoudt voor haar hobby-toestanden (zij maakt  haar kleren zelf en stalkt stoffenverkopers).
Bijgevolg ga ik eerstdaags bij voorrang aan de slag met het ombouwen van een niet echt handige zolderberging tot volwaardige inbouwkast en is m'n nieuw plan nog even op de wachtlijst beland.

Wat jouw plan betreft: dat volg ik met aandacht op ;-)
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: antonv op zaterdag 06 februari 2021, 09:29:19
Ik zit al te broeden op het 2de verdiep, eerlijk gezegd iets dat mij meer interesseert, namelijk een nostalgische volledig analoge baan voor het oude spul. Daar zal ik mij kunnen uitleven zoals ik mij mijn beginperiode herinner, brommende blauwe trafo's en een gedreun van zware brokken metaal op blikken sporen. En de rails zowat kriskras door elkaar zonder logisch verband, een baan puur om op te rijden. En daar zal ook een stukje blikken spoor 0 liggen, de hele oudjes moeten ook aan hun trekken komen.
Enfin, de tweedracht die in velen schuilt en tot uiting komt in veel baanontwerpen realiseren met 2 of misschien zelfs 3 aparte banen  ;)
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: antonv op zaterdag 06 februari 2021, 17:39:57
Dit laat zien waarom ik alle loodsen niet aan elkaar wil plaatsen, het BW bestaat rechts uit een oud gedeelte dat tegenwoordig voor de diesels gebruikt wordt en links een nieuwer gedeelte anex loc werkplaats dat gebruikt wordt voor de stomers.
Ik vind het er zo wel goed uit zien, en bovendien, ik heb de nu getoonde loodsen al en het komt mij goed uit voor de bocht in de baan die er rond loopt  ;)
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: BlikkenTinus op zaterdag 06 februari 2021, 23:09:57
Zou het niet toch een idee zijn van een van de twee loodsen een uitbreiding met 3 of zelfs meer sporen erbij de zetten. Dat doorbreekt visueel de symmetrie en maskeert misschien net ook de 90 graden boog met de haakse stukken spoor van de goederenlijn. Het is niet meer dan suggestie, maar ik heb het idee dat het wel kan werken.
Ik vind het aantal opstelsporen in de openlucht toch nogal groot. Ik weet ook dat het wel voorgekomen is, als gevolg van bomschade dat bepaalde locdepots een deel van hun stallingsruimte kwijt waren en lang hebben geïmproviseerd.

Maar goed, het is helemaal aan jou. Ik vind het een mooi ontwerp en denk dat ik het mooier blijf vinden dan je wilde spaghetti-plannen met klassiek spul. Ook 'vroeger' wilde ik het zo echt mogelijk en stond soms vertwijfeld naar mijn glimmende M-railsbedding te kijken en zuchtend in mijn portemonnee met (toch te weinig) zakgeld voor K-rails of zelfs een hele omschakeling naar iets anders. Dat allerlaatste werd het niet. Het streven naar mooie scenery bleef, maar ook de fascinatie voor mooi rollend materieel!


Groet,

Peter



Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: antonv op zondag 07 februari 2021, 06:31:30
Van de oude loodsen rechts kunnen er net 3 bij, anders past de R9 bocht er niet meer rond.
Wat mij dan weer stoort dat de diesels meer overdekte plaatsen hebben dan de stomers, of ik moet ze wat mixen.
De bocht rond de loodsen denk ik ook nog een beetje te moeten camoufleren, aan de rechterkant kan daar best nog wat groen bij.
Titel: Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bericht door: Robert op zondag 07 februari 2021, 15:02:45
Mooie aansluiting draaischijf op sporenplan!
Titel: Re: KP13
Bericht door: antonv op dinsdag 16 maart 2021, 23:07:37
Na een maandje 'rijpen' is het ontwerp voor mij zo goed als af, er zal nog weinig of niets meer aan veranderen.
't Is de bedoeling bijna niets van baan niet te zien vanaf de zithoek in de luisterruimte, enkel een enkelsporige baan over een hoge brug in een wijde boog zal vanaf daar zichtbaar zijn om mijn treinen af en toe eens te laten paraderen.
De brug moet wegneembaar zijn om te kunnen passeren.
Het rijden over de paradebaan moet volautomatisch gebeuren.
De baan zelf zal manueel bediend worden staand tussen baan en open schaduwstation.
In de werkplaats naast de baan zullen de opstelsporen netjes afgesloten onder een werktafel liggen. Dat moet een soort 'magazijn' zijn om mijn locs op te stellen (ik heb veel meer locs dan wagons). Dat moet de locs beschermen tegen vuil.
Nog wat schetsjes hoe de baan zal geïntegreerd worden in de hobbyruimte samen met voor het venster een grote werkbank voor het propere werk, een muziek luisterruimte en een afgesloten werkplaats voor het vuile werk.
Titel: Re: KP13
Bericht door: basjuh1981 op woensdag 17 maart 2021, 14:45:17
Ziet er goed uit Anton :thumbup:

En waar komen de retro M-rail- en Spoor 0/1 banen?
Titel: Re: KP13
Bericht door: antonv op woensdag 17 maart 2021, 14:49:59
Spoor 0 en M-rail zijn voorzien om takelbaar boven het centrale gedeelte te hangen. Ze worden volledig vlak, zonder schaduwstations, dus hoogte is er genoeg.
Spoor 1 komt op het dakterras met parkeerplaats in de buitenberging.
Dat is iets waar ik mij de rest van mijn leven kan mee bezig houden  ;)
Titel: Re: KP13
Bericht door: antonv op woensdag 17 maart 2021, 15:39:52
Het zichtbare gedeelte lag dan wel al vast, maar aan de schaduwstations moest nog wat gesleuteld worden.
Aangezien de baan op 90cm hoogte zal liggen en dat net de goede hoogte is voor een werkbank moet het schaduwstationgedeelte in de afgesloten werkplaats lager komen te liggen (schaduwstation komt onder de werkbank).
Om voldoende hoogteverschil te hebben zal ik het achterste spoor van het open schaduwstation laten dalen, dat kan makkelijk 10 cm binnen de 3% en dan (met pijn in het hart) onder de keerlus een spiraal leggen van 1 of 2 windingen... Nood breekt wet... Maar gelukkig moeten niet perse alle treinen die helling nemen  ;)
Het verste schaduwstation is nu ook wat verder uitgewerkt om niet enkel losse locomotieven maar ook indien gewenst complete treinen te kunnen opstellen en is nu afgesloten met een keerlus om het rijden wat te vergemakkelijken.
Zo zou het er dan ongeveer moeten uit zien:
Titel: Re: KP13
Bericht door: Haradigi op woensdag 17 maart 2021, 16:38:42
Hi Anton,

Dat ziet er goed uit EN je kan er erg veel opstellen.

groet
Harald
Titel: Re: KP13
Bericht door: antonv op woensdag 17 maart 2021, 16:54:00
De klimspiraal zit mij toch nog niet lekker... Ik hou daar hoegenaamd niet van  :( Veel te veel meters spoor die eigenlijk voor niets dienen en veel rijlawaai met zich brengen... Maar dat geldt voor de schaduwstations ook, ik denk dat bij een rijsessie altijd het voorste schaduwstation (vanaf de zichtbare baan) zal gebruikt worden en het achterste schaduwstation meer als magazijn zal dienen om tussen de rijsessies door wat bij elkaar passend materiaal klaar te zetten. Niets vervelender dan treinen die je hoort en niet ziet.
Voor de helix zal er gelukkig plaats zijn voor R3, dat zal de doorgang dan plaatselijk wel versmallen naar 65cm, dat lijkt mij niet direct en probleem, het smalste deurtje dat ik nu in huis heb is ook maar 63cm breed en voor de rest is er waar ik moet staan (of zitten) voor de bediening 100cm tussen baan en vast schaduwstation.
Om de grote omloop te leggen zal ik de doorgang aan de kop van de baan ook moeten versmallen naar 65cm, dat lijkt mij daar ook doenbaar. Alhoewel ik er aan denk om dat gedeelte opklapbaar te maken tegen de muur, dan is er als de gebogen brug weggenomen wordt  een doorgang van 80cm.
Een schetsje om een en ander duidelijk te maken:
Titel: Re: KP13
Bericht door: antonv op woensdag 17 maart 2021, 16:56:38
je kan er erg veel opstellen.
Nu ook, jammer genoeg in dozen en kasten  :)
Titel: Re: KP13
Bericht door: antonv op donderdag 18 maart 2021, 12:02:49
Dit zou het enige zichtbare moeten worden vanuit het niet-modeltrein gedeelte van de hobbyruimte, een brug in een wijde boog waar heel af en toe een trein, of zelfs maar een losse loc, passeert, liefst altijd een andere, meer moet dat voor mij echt niet zijn.
Titel: Re: KP13
Bericht door: antonv op donderdag 18 maart 2021, 16:59:02
En waar komen de retro M-rail- en Spoor 0/1 banen?
Ik heb eens geschetst hoe de banen moeten opgehangen worden boven de C-rail baan.
Ze hebben dezelfde afmetingen als het centrale gedeelte van de onderste baan en zullen opgetakeld dienen als verlichtingsarmatuur voor de onderste baan.
Helemaal opgetakeld hangen ze 1m90 boven de baan, meer dan hoog genoeg voor mij.
Het takelmechanisme zal op de toegankelijke zolder boven de hobbyruimte komen, het plafond van de hobbyruimte en de vloer van de zolder er boven worden in gipsplaat en OSB plaat op een houten roostering uitgevoerd.
Dat wordt dus een relatief eenvoudig werkje.
 
Titel: Re: KP13
Bericht door: ArjanBosman op donderdag 18 maart 2021, 18:56:44
Wat een boeiend en ingenieus plan, weergegeven in een mooi tekenprogramma.
Greetz, Arjan
Titel: Re: KP13
Bericht door: Ludo1957 op donderdag 18 maart 2021, 20:40:46
He Anton,

Ingenieuze baan !

ik wou dat ik even mooi softwarematig tekenen & plannen kon   ;-)

Intussen mijn eerste FreeCad-stapjes aan het zetten, maar nog een lange weg te gaan...
Titel: Re: KP13
Bericht door: BlikkenTinus op vrijdag 19 maart 2021, 00:31:45
Even in reactie op bovenstaande opmerking over Freecad. Dat vind ik ook geen gemakkelijk programma.
Aan de stijl te zien (of las ik het ook ergens?) is dit met Sketch Up getekend. Dat is gebruikersvriendelijker voor het tekenen van interieursven dergelijke.

Groet,

Peter
Titel: Re: KP13
Bericht door: antonv op vrijdag 19 maart 2021, 08:32:57
Onze architecte tekent ons nieuw huis in ArchiCad. Zij bezorgd mij en de interieurarchitecte regelmatig een export van haar werk als ifc bestand dat ik dan kan inlezen in SketchUp. Dat is volledig in 3D en dat kan ik dan verder bewerken in SketchUp. Al wat hobby gerelateerd is werk ik zelf verder af. Ik gebruik enkel SketchUp.
De binnenhuisarchitecte houdt zich met de andere verdiepingen van het huis bezig en werkt in SketchUp voor de visualisatie en en in AutoCad voor de uitvoeringsplannen van het interieur.
Leuke manier van samenwerken in deze Corona tijden  ;)