Mijn allereerste topic op dit forum.
Via een veiling heb ik 10 rijtuigen uit de 4024 e.v. serie gekocht. Van deze rijtuigen wil ik eigenlijk de draaistellen en koppelingen vervangen. Heeft iemand daarmee ervaring, op 3Railwiki en hier heb ik nog geen beschrijving ontdekt.
Draaistellen vervangen?
Maar wat zou er dan onder moeten?
Er blijft dan niet veel meer over. Daarnaast zitten ook de buffers aan de draaistellen..
Misschien is de koppeling te verwijderen, maar of er ruimte genoeg is om er een symoba schaargeleiding onder te lijmen zal de praktijk uit moeten wijzen.
Houdt rekening met €10 per rijtuig.
Mvg. Marcel
Dank voor je antwoord. Sorry dat mijn vraag niet helemaal duidelijk is. Ik zou graag de bestaande draaistellen vervangen door nieuwe draaistellen.
Hi Martin,
Is het niet handiger andere (nieuwere) rijtuigen (met koppeling schacht) te kopen of verstandiger ivm de kosten die je erin wilt steken ?
groet
Harald
Even www-opzoeken met trefwoorden aliexpress wheel boogies 1/87 levert misschien een oplossing op.
Hieronder alvast een idee (prijzen zijn niet meer van toepassing)
(https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=69545.0;attach=156948;image)
Citaat van: Heynsbergen op zaterdag 23 januari 2021, 20:42:32
Dank voor je antwoord. Sorry dat mijn vraag niet helemaal duidelijk is. Ik zou graag de bestaande draaistellen vervangen door nieuwe draaistellen.
Maar
waarom wil je ze vervangen? Wat is t doel, wat wil je bereiken?
Als we dat weten kunnen we ook beter meedenken en je de juiste tips geven.
Eigenlijk om twee redenen:
1. Om de rijtuigen kort(er) te kunnen koppelen
2. Ommdat bij sommige draaistellen de wielstellen eruit lopen
Tja, het is een keuze.
1) vwb het uitlopen van de wielen: je kan de scheenplaten ietsje naar binnen buigen.
Maar alleen als ze echt verbogen zijn. Dan ook eerst HEEL voorzichtig de springringen zijdelings loswippen, (kleine schroevendraaier) anders kunnen de draaistel imitatie/zijkanten afbreken bij deze verbinding.
Dan verbogen delen herstellen.
Als je het draaistel hebt "uitgekleed" kan je overwegen een koppeling af te knippen, (zagen/slijpen) zodanig dat de buffers behouden blijven. Doe je dat met 2 draaistellen, dan kan je bv 2 cm (afstand zelf vaststellen) vanaf het draaipunt een gaatje boren van rond 1,6 mm en hier schroefdraad M2 in tappen.
Dan is het mogelijk om een NEM-schacht te plaatsen, waarin later een kortkoppeling of een vaste koppelboom kan worden geplaatst. Je kan ook met een stripje metaal zelf van draaipunt naar draaipunt een zg koppelboom maken.
Ik zal zo nog even kijken voor onderdeelnummers en wat maten.
Mvg. Marcel
Toevallig heb ik deze week in een 'oud' Märklin Magazin nr 4/1982 pag. 10 (190/82) een artikel gelezen over kort koppelen met metalen staafje.
Misschien kun je daar iets mee.
Zie bijlagen.
Succes, Theo
Grappig, dat laatste heb ik ook bij een stammetje kunststof wagonnen gedaan, maar dan met printplaat met twee spoortjes. Op die manier heb ik een soort stroomvoerende koppelingen gemaakt. Ik moest wel per setje wagons de ideale afstand bepalen, die verschilde nogal.
De 4024 is echter van metaal, je kunt daar de koppeling afzagen en er symoba's op lijmen. Er is een hele serie Märklin Magazine artikelen over geweest. Link (https://www.maerklin.de/fileadmin/media/journal/maerklin-magazin/downloads/Fo.10_11_12_Kurz_gekuppelt.pdf)
Da's waar ook. Ik heb die hele serie, 18 artikelen, ook gezien. Stonden in Märklin Magazin vanaf 4/2002
De hele serie is nog te zien op de Märklin website:
https://www.maerklin.de/de/erlebnis/maerklin-magazin/downloads/themen-specials-und-serien/ (https://www.maerklin.de/de/erlebnis/maerklin-magazin/downloads/themen-specials-und-serien/)
en dan naar beneden scrollen naar: Alte Modelle - kurz gekuppelt (MM 04/2002 bis 04/2006)
Heel veel dank allemaal, dit helpt echt geweldig. Net een dag of twee op dit forum en er nu al veel plezier van. 3 rail rocks!!
Ja, zo gaat dat hier :D
Zat adviezen, gevraagd en ongevraagd maar altijd goed bedoeld ;).
Zo vraag ik me af wat nou de hele winst is om die tinplate rijtuigen te voorzien van kortkoppelingen. Ik heb ze zelf hier ook rijden en vind de afstand -zeker die tijd- zeer acceptabel. Ook vraag ik me af of je je geen problemen qua ontsporen etc op de hals haalt. Aan de andere kant, er zijn er meer die het doen getuige de artikelen in bovenstaande reacties.
Ter illustratie 2 foto's ter ondersteuning van mijn stelling dat Märklin het vroeger al niet verkeerd deed qua afstand tussen de rijtuigen (rode rijtuigen) t.o.v. bijvoorbeeld Lima (TEE).