Stichting 3rail Forum

Modelbaanbouw & Scenery => Modelbaanbouw => Topic gestart door: Swiss-fan op vrijdag 18 december 2020, 20:55:39

Titel: Afspanmast Viessmann
Bericht door: Swiss-fan op vrijdag 18 december 2020, 20:55:39
Beste
Ben me aan 't verdiepen in de mast met artikelnr. 4165.
Kom ik vanavond ook de 4164 tegen.
Ik denk, is de voorloper van de ..65.
Nieuwer nummer is wellicht een verbetering of vernieuwing aan de mast...?
Kan/wil iemand de verschillen schrijven...
Mvgrt.
Titel: Re: Afspanmast Viessmann
Bericht door: guyremgabdel op vrijdag 18 december 2020, 23:40:22
Beide masten zijn volgens mijn Viessmann catalogus voor 2020/2021 in het gamma. Zelf heb ik enkele 4165.
Titel: Re: Afspanmast Viessmann
Bericht door: Swiss-fan op zaterdag 19 december 2020, 07:05:30
Zojuist toch nog ff zitten vergelijken.

De 4164 is een Radspannwerk, daar maak ik van; Rijdraad op spanning houden.
Is duidelijk genoeg voor mij.

De 4165 is een Hebelspannwerk, vrij vertaald: Hefboom onder spanning houden.
Vraag ik me af, wat doet dit ?
Titel: Re: Afspanmast Viessmann
Bericht door: NL-modelspoor op zaterdag 19 december 2020, 08:48:36
Leg de foto's van beide eens naast elkaar en zoek de verschillen. Het zijn twee verschillende manieren om de rijdraad van de bovenleiding 'strak' te houden (in werkelijkheid, in model doet het niet veel).
Titel: Re: Afspanmast Viessmann
Bericht door: guyremgabdel op zaterdag 19 december 2020, 10:31:34
in model doet het niet veel

Klopt. Staat er enkel voor de show om het een beetje echt te doen lijken.
Titel: Re: Afspanmast Viessmann
Bericht door: Eric-Paul op zaterdag 19 december 2020, 10:37:00
Citaat van: Swiss-fan op zaterdag 19 december 2020, 07:05:30
De 4164 is een Radspannwerk, daar maak ik van; Rijdraad op spanning houden.
Is duidelijk genoeg voor mij.

De 4165 is een Hebelspannwerk, vrij vertaald: Hefboom onder spanning houden.
Vraag ik me af, wat doet dit ?
Wat je er van maakt (4164) en je vrije vertaling brengen je op het verkeerde been.

Allereerst staat "spannwerk" voor afspaninrichting, wat de rijdraad op spanning moet houden en dus voor beide geldt.
De prefixen "Rad" (wiel) en "Hebel" (hefboom) geven het type aan.

Bij Rad is het einde van de rijdraad aan de as van een wiel bevestigd en wordt  strak getrokken door een kabel over het loopvlak van het wiel met aan het einde een gewicht.

Bij Hebel wordt hiervoor dus een hefboom gebruikt: rijdraad aan de hefboom bevestigd en de hefboom wordt naar beneden getrokken door een kabel met gewicht.
Dit zorgt voor het straktrekken van de draad.

Een Hebelspannwerk kan de draad minder ver (strak) trekken dan een Radspannwerk.
Titel: Re: Afspanmast Viessmann
Bericht door: Swiss-fan op zaterdag 19 december 2020, 10:42:41
Dank voor deze uitgebreide uitleg :thumbup:
Titel: Re: Afspanmast Viessmann
Bericht door: loc1200 op zaterdag 19 december 2020, 10:43:13
Radspanwerk => overbrenging dmv wiel.
Rijdraad wordt op haspel gewonden met kleine diameter.
Op dezelfde as zit een groter wiel met daaraan kabel waar gewichten aan hangen.
Hierdoor is bv span-kracht 3 maal verhoogd en blijft gelijk. Dus voor lange draden geschikt.
Hevel(arm)spanwerk => overbrenging door gaffel/arm. Effect is gelijk aan bovenstaande, MAAR kan alleen korte verschillen opvangen. Werkgebied is veel beperkter.
Mvg. Marcel
Titel: Re: Afspanmast Viessmann
Bericht door: FokkoKPD op zaterdag 19 december 2020, 10:52:35
Toch heeft zelfs de modelafspanmast nog enige functie. Bij mij op de baan staat de hebelafspanmast op de kop van een kopspoor en de M* rijdraad wordt met een oogje aan de draagkabel in de mast gehaakt. De rijdraad komt met een zacht kunststof bevestiging aan de Hebel. Door de plaatsing van de eindmast kan je er voor zorgen dat de rijdraden een beetj netjes tussen de masten hangen. Met name de 360s willen soms een beetje golven. 
F.