Grootspoor is afhankelijker van bovenleiding dan modelspoor (https://www.watson.ch/schweiz/sbb/721366811-sbb-eurocity-nach-muenchen-bleibt-auf-stromlosen-geleise-stecken). Bij de buren (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96179.0) daalde het laatste nieuws iets eerder in.
De eerste SBB eurocity naar München werd een stukje geleid over spoor zonder bovenleiding, en dat ging uiteraard niet goed. Nu maar hopen dat de corona lockdown er zo snel komt, dat DB nog snel even het laatste stukje bovenleiding kan laten aanbrengen voordat er weer reizigers mee mogen reizen.
Edit Frenkievee: link gerepareerd door ] toe te voegen.
:D Soms zit het mee, maar daar even niet.
Moeten ze ook maar puko's gebruiken, werkt heel betrouwbaar. >:-D
Dirk-Jan
Of gewoon de juiste route volgen als treindienstleider en als machinist opletten dat je de juiste route op gestuurd wordt. Ze kunnen aan de seinbeelden aldaar zien of ze de juiste route hebben of niet.
Citaat van: Laurent op donderdag 17 december 2020, 00:11:36
als treindienstleider en als machinist opletten
Betekent dit dat de machinist altijd schuldig is (omdat hij het had kunnen zien), ook als de fout bij de treindienstleider ligt (wat iedereen in dit geval aanneemt)?
Een NL machinist overkwam ook een keer zoiets. Hij verklaarde: Een wissel vóór mij, de passagiers achter mij, de trein onder mij en dan ook nog letten op de bovenleiding boven mij?
Citaat van: Laurent op donderdag 17 december 2020, 00:11:36
Ze kunnen aan de seinbeelden aldaar zien of ze de juiste route hebben of niet.
De vraag is hoe: door de rijroute te herkennen?
En hoe doe je dat als die route ineens is veranderd?
Hoe kun je dat aan de seinbeelden zien ....
Als je de plaatselijke situatie goed genoeg kent kun je in veel gevallen aan de seinen zien welkembeperkingen je krijgt, als je bijvoorbeeld terug naar 40 km/h gaat (geel - geel 4, althans in Nederland) kun je bijvoorbeeld een redelijk vermoeden hebben dat je over het zijspoor gaat. Ik weet niet of ze in Zwitserland bijvoorbeeld ook richtingaanwijzers kennen, die staan hier ook her en der nog.
Zo is er eens een kolentrein richting Rhenen gestuurd, de machinist had echter geen bekendheid die kant op (...logisch ;) ) en herkende het seinbeeld dan ook niet als doorgaande rijweg die kant op. Dat vereiste dus een hulploc aan de achterkant...
Citaat van: Jan22 op zaterdag 19 december 2020, 22:09:38
Citaat van: Laurent op donderdag 17 december 2020, 00:11:36
Ze kunnen aan de seinbeelden aldaar zien of ze de juiste route hebben of niet.
De vraag is hoe: door de rijroute te herkennen?
En hoe doe je dat als die route ineens is veranderd?
Hoe kun je dat aan de seinbeelden zien ....
Op dit specifieke traject in dit specifieke station kan je dat zien ja. Er zijn tot dit station, Hergatz voor de liefhebbers, 2 sporen met bovenleiding komend uit Lindau. Na Hergatz splitst de lijn zich, rechtsaf ga je richting het Oosten en kan je uiteindelijk zowel in München als richting Oostenrijk komen. Dit was vroeger de meest gebruikte route met de dieselloks op de EC. Linksaf ga je de enkelsporige lijn op richting Kissleg, die is voorzien van bovenleiding, en kom je ook in München. Het station is voorzien van 3 sporen. Vanaf het meest Oostelijke spoor kan je alleen nog richting Immenstadt, vanaf de 2 westelijke stationssporen kan je naar Kissleg. Daartoe moet je voor het station een setje overloopwissels gebruiken. De baanvaksnelheid hier ligt op 130 km/h, de wissels staan slechts 80 km/h toe. Derhalve zit er een snelheidsbeperking in je seinbeeld.
https://twitter.com/ChuculatiPicchu/status/1338086924339322881
Hier het plaatje rechtsonder, duidelijk de overloper te zien met het einde van de bovenleiding.
En een grapje in die hoek, die ik ook al op Beneluxspoor heb geplaatst. Verduidelijkt e.e.a. nog wel:
(https://i.imgur.com/je5Rg8r.jpg)
macht nix , ist schiebetrix