Ik heb deze TEE al een tijdje niet meer laten rijden, en nu doet zich het volgende voor :
Hij rijdt heel normaal in 1 richting ; maar in de andere richting bromt hij alleen maar en rijdt niet.
Hoe kan ik dit oplossen ?
Zouden nieuwe veertjes een oplossing zijn ; deze zitten er bij.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Kijk eens of de sleper omschakelaar werkt, misschien draadje naar de andere sleper onderbroken.
Evt. kap eraf en extra extern draadje aan die andere sleper (in de rijrichting).
groet
Harald
Bedankt voor je reactie. Ik ga dit proberen uit te vlooien.
Als hij bromt, heeft hij wel spanning. Ik verwacht niet dat het dan de sleperomschakeling is.
Ik vermoed dat één van de twee draden van het relais naar de bovenkant van de veldspoel losgeraakt is (of de contacten van het relais zelf). Dat is naar mijn weten het enige wat richtingsgevoelig is in dit treinstel.
@citaat
Maar dan bromt ie ook niet .....
groet
Harald
Waarschijnlijk hoor je het relais brommen, dat krijgt gewoon spanning. Zie http://www.ab-treinen.nl/Techniek/Analoog/analoog.htm
Ls
Wel beide delen volledig gekoppeld tijdens het rijden?. Als je alleen de motorwagen op de baan zet, dan rijdt deze inderdaad maar 1 kant uit .
De sleper van de stuurstandwagen zorgt voor de voeding van de rijrichtingschakelaar , zeg maar, voor de andere kant uit en voor de verlichting. Mocht alles aan elkaar zijn gekoppeld en nog geen resultaat , dan kun je de contactpunten van het rijrichtingschakelaar reinigen met alcohol oid.
Wel voorzichtig doen, want anders beschadig je heel snel de contactpuntveertjes.
Controleer ook de bedrading van de motorwagen en de stekkers en aansluitingen van de overgang.
Succes
Groet, Koos
Ik heb nu na lang zoeken gevonden dat het sleepcontact van de stuurstandwagen bijna niet op de contactpunten drukt. ( onderdeel nummer 7175 )
Een nieuw bestellen, en dan verder kijken.
Enkele ruitjes moet ik ook opnieuw vastplakken, want er liggen er een paar los in de rijtuigen. Maar hoe doe ik deze open ? Ik zie geen enkel schroefje.
De zeikanten moeten er eerst vanaf, dan kan de kap er vanaf.
Mvg Bert
@citaat ???
om het motordeel te openen moet je de schroefjes (alleen de onderste of beide weet ik ff niet) op de kopse kant (in de zwarte "balg") verwijderen.
de overige rijtuigen zijn te openen door de kunststof palletjes die door de metalen bodemplaat steken los te haken. wel met enig beleid want het kunststof zal in de loop der jaren aardig uitgehard zijn.