Goedenavond. Ik ben nieuw hier. Ik heb een marklin 3029 loc die het niet meer deed nu heb ik 60943 motor gekocht en heb deze nu ingebouwd . Alleen kom er niet helemaal uit met de bedrading aansluiten. https://ibb.co/4NLWZkn dit heb ik tot nu toe gedaan.
https://ibb.co/zFzXBCC hoe moet ik het verder aansluiten de linkse ontstoorder gaat naar het contactje onder de loc de rechtse ontspoorde waar sluit ik die op aan. En de draad van de wissel relais moet die bij de onstoorder gesoldeerd worden?
Ziet er op zich goed uit.
Alleen, pas goed op dat de schroef met soldeerlip geen contact kan maken met de rechter borstelhouder. Want dan krijg je sluiting.
Ik neem aan dat je ook een decoder hebt gekocht voor een gelijkstroommotor?
Want je locomotief heeft nu een gelijkstroommotor.
Mvg. Marcel
Ik heb nog geen decoder wil ik morgen gaan halen ik zit te denken aan de 6083 decoder. Met deze decoder kan ik gewoon analoog blijven rijden toch. Met een decoder heb je geen schakelrelais meer nodig toch ? Ik ben nog echt een leek op dit gebied. :D
Hoi Mielo,
De 6083 is een wisseldecoder.
Je kan er een msd3 decoder (Märklin 60972 (https://www.maerklin.de/de/produkte/details/article/60972)) in bouwen, daarmeer kan je ook analoog rijden.
Ik zou die aansluitdraadjes van de spoeltjes veel korter make, zo maak je kans op sluiting.
Zie onderstaand voorbeeld van onze Wiki.
(https://wiki.3rail.nl/images/thumb/d/d0/Hoogvermogensmotor-1.jpg/350px-Hoogvermogensmotor-1.jpg)
Zie ook onze Wiki ==> Klik (https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_6090_Hoogvermogens_Motoren).
Oke bedankt ik ga ze korter maken . En dan ga ik voor de 60972 decoder
Ik heb ze nu ingekort https://ibb.co/1MTS67L
Toch even nakijken of die decoder er wel in past. Veel ruimte heb je niet in de lok.
De decoder wordt geleverd met een dragerprintje en kunststof houder, die precies op de plaats van het relais past.
https://ibb.co/c83DGQT heb ik het goed dat de groene en de blauwe draad naar de motor gaan rood naar het contactje van de sleper bruin naar de soldeerlip en oranje en grijs waar moet ik die aansluiten
Ik heb ruimte in de loc
Oranje en grijs is voor de verlichring, zit er niet op bij een 3029.
Mvg Gert
Oke dat dacht ik al . Bedankt
Het treintje rijd bedankt jongens. Alleen schakelt hij niet achteruit. Ligt dit aan de trafo ik gebruik nog de oude blauwe trafo van marklin
De blauwe trafo NIET gebruiken . Kan je decoder niet tegen . Te groot omschakelpuls van de trafo
Oke weer wat geleerd
De oude blauwe trafo's zijn gemaakt destijds voor 220V AC, we hebben nu al jaren 230 V AC, dus bij de blauwe trafo wordt de omschakelpuls ook een stuk hoger en daar kunnen de meeste decoders niet tegen.
Grijze trafo nemen dus.
Mvg Gert
@citaat Dat is een niet uit te roeien fabeltje, het heeft niets met de verhoging van de netspanning te maken.
Van 220 naar 230V is maar 4,5% en dat geeft aan de uitgang een verhoging van net één hele volt....... ;)
De tolerantie van de uitgangspanning van blauwe trafo's is gewoon te groot, altijd al geweest.
Gr, Ben.
Marklin heeft zelf aangegeven dat je met een mld3/msd3 gewoon de blauwe trafo mag gebruiken.
Weet je zeker dat de trafo een omschakelpuls geeft?
@citaat Of dat zo is weet ik niet. Maar eerder is Marklin een omruilactie gestart om die rommel weg te krijgen om voor haar moverende redenen. Natuurlijk had dat deels een commercieel tintje maar toch.....een nieuwe veilige trafo kost tegenwoordig minder dan een Marklin lokdecoder.
Gr, Ben.
Omruilen had ook veiligheid issue in zich.
Bij een blauwe trafo kun je een stekker in het stopcontact doen, de uitgang met een tweede blauwe trafo koppelen en dan heb je 220V op de stekkerpennen van de tweede trafo.
De grijze trafo's zijn hiertegen beveiligd.
En om er nog een schepje bovenop te doen: trafo's hebben niet het eeuwige leven en de blauwe trafo's zijn inmiddels zo oud dat de gebruikte isolatiematerialen in veel gevallen op z'n zachtst gezegd niet best meer zijn. Ik heb exemplaren gezien waarbij het netsnoer binnen de behuizing nauwelijks meer geïsoleerd was, de brokjes rammelden vrolijk door de kast. Weg ermee dus!
:offtopic:
Citaat van: hvanschaik op zondag 22 november 2020, 09:50:03
waarbij het netsnoer binnen de behuizing nauwelijks meer geïsoleerd was, (...)
Nou je het meldt, 't is me opgevallen dat Märklin verschillende trafo-netsnoeren heeft gebruikt, bij z'n AC, 30 VA trafo's. De "grijze" zijn nieuwer dan de "zwarte". De "zwarte" vallen uit elkaar als je er naar kijkt, maar de grijze ommanteling is nog in prima staat.
Ook vreemd dat de blauwe trafo's Titan (grijze ommanteling) totaal nog geen last heeft van ouderdom, en de blauwe Temsi trafo's (overwegend met zwarte, een enkele bruine ommanteling) ook nog steeds in uitstekende staat verkeren. Zowel buiten als binnen de kast. De isolatie in die kasten lijkt te bestaan uit een soort geïmpregneerd papier, en zo te zien lusten zilvervisjes en kakkerlakken dat niet, oftewel geen slijtage, en 't valt niet uit elkaar.
Alledrie trafotypes voor primair 220 v. Die van Titan zijn voor AC, 35 VA, en die van Temsi zijn voor AC,50 VA.
Ik gebruik deze oude trafo's niet om de rijrichting om te schakelen. Daarvoor gebruik ik een 230v AC stekkervoeding die secundair 24 vAC levert, geschakeld via monostabiel relais, in verband met automatische trein beïnvloeding (analoge ATB zeg maar). :D
:ontopic
Bij een digitale loc schakel je nooit de rijrichting om met een trafo-puls. Dat moet de decoder zelf doen (tenzij die in analoge modus staat) en dus je centrale.
Daarom snap ik die opmerking niet helemaal: je bouwt een decoder in, en die ben je dan gaan testen met een analoge, blauwe trafo? Dat hangt toch af van de configuratie van die decoder, of dat kan?
Citaat van: Mielo35 op zaterdag 21 november 2020, 15:27:58
Het treintje rijd bedankt jongens.
Alleen schakelt hij niet achteruit.
Ligt dit aan de trafo? Ik gebruik nog de oude blauwe trafo van marklin
Ik zou dan zeggen de kleur van de trafo maakt niet uit.
Wat wel uitmaakt, is dat het analoge trafo is.
Citaat van: Jan22 op zondag 22 november 2020, 11:59:53
Bij een digitale loc schakel je nooit de rijrichting om met een trafo-puls. Dat moet de decoder zelf doen (tenzij die in analoge modus staat) en dus je centrale.
Daarom snap ik die opmerking niet helemaal: je bouwt een decoder in, en die ben je dan gaan testen met een analoge, blauwe trafo? Dat hangt toch af van de configuratie van die decoder, of dat kan.
Jan, wat zeg je nou?! 8o
Ook bij een digitale loc moet je toch een trafo puls geven om bij analoog bedrijf de rijrichting te veranderen?! :idea:
Moderne decoders van, pak hem beet de laatste 15 jaar, hebben automatische herkenning, ook voor analoog bedrijf en dat staat standaard aan.
En als je een mld3/msd3 decoder inbouwt staat deze standaard op de 5 polige motor ingesteld, dus zou de decoder direct in analoog bedrijf moeten werken.
Vroeger hadden we 220v op het net staan, maar door de tolerantie was dat ook vaak 230 v of zelfs hoger.
Citaat van: flyerman op maandag 23 november 2020, 09:03:23
Vroeger hadden we 220v op het net staan
Hoe vroeger?
Ik herinner me nog dat er 110 Volt uit de wandcontactdoos kwam.. :D
Das nog veel vroeger....
En dat was, althans in Amsterdam, 2 x 115 volt. Wat dan tussen de fases weer 220 volt gaf.
Als je al zo veel uitgegeven hebt aan motorombouw en decoder, kun je dan niet beter ook gelijk een goede centrale kopen? Loop je ook niet het risico dat je de decoder opblaast...
Een Delta controller zou op zich al genoeg zijn (€15), als je meer wilt is een MS2 (€100) ook prima.