Marklin vrienden, het volgende mijn Eloc (3357 met 2 ,1beenige pantografen ) Heeft heel lang goed gereden aan de bovenleiding(ik rij analoog) Tot van morgen een tik op de trafo en daar stond de Eloc stil Geen beweging in te krijgen .De kapp er af vervolgens heb ik de motor schoon gemaakt (was behoorlijk vuil alle maal draadjes) in de peut en schoon geblazen droog Alles weer netjes in elkaar ,met een klein beetje Marklin olie.OP de rails maar het licht gaat wel aan ,maar niet rijden?
Geef mij maar eens raad.
groetjes Robert
Borstels gecontroleerd en terug geplaatst?
groetjes uit beetje krom
opa Cees
Ja ,daar ben ik niet aan geweest
Maar ik zal ze er uit halende schoon maken ,en dan er weer in zetten
Hallo Robert,
Is er misschien iets tussen de tandwielen van het draaistel gekomen?
Groet,
René
Rene, ik heb de tandwielen schoon gemaakt in de peut Ze waren goed vies ,waar na ik ze met Marklin olie gesmeerd heb, Met de hand rijd die wel soepel ,maar electrisch niet..Ra ra.
zou de schakelaar bovenleiding/middenrail niet verschoven zijn? mvg, Alain
Zit er een ouderwets rijrichting omschakelrelais in of een elektronisch rijrichting omschakelrelais?
Volgens de 3railwiki zit er een elektronisch relais (https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_3357) in een 3357, maar volgens de exploded view van Märklin een ouderwetse (https://static.maerklin.de/damcontent/b0/42/b042ef93b4d1f2164d383df0045595e51434541703.pdf).
En dat kan uitmaken voor het vinden van de oorzaak.
De bovenleiding schakelaar klinkt waarschijnlijk voor het niet willen rijden na een schoonmaakbeurt.
maar de tik op de trafo wijst op kortsluiting, en daarmee op een elektronisch omschakelrelais.
Er zit een gewoon relais in met een extra elektronische hulp schakeling om de bokkesprong te onder drukken.
Dus geen elektrisch relais.
Waarschijnlijk de hulpschakeling stuk.
Grt. Jo
Of draadje los naar motor.
En ik weet niet hoe je de lok in bad hebt gedaan, maar daarna alles zorgvuldig droog geblazen oid?
Wel je lichtgeleiders verwijderd? Niet alles kan tegen oplosmiddelen...
Mvg. Marcel
Meten is weten... Kijk even of je spanning hebt achter de bovenleidingschakelaar, en op de motor.
Schoonmaken zonder de koolborstels te verwijderen?? Dan zal hij nu wel lekker schoon zijn. 8o
Alleen het draaistel waar de antislip bandjes op zitten. GEEN MOTOR En de rest met een wattenstaafje schoon gemaakt
Ook heb ik nieuwe borstels er in gezet Ik ga nu eerst met mijn multimeter kijken of er stroom komt via de schakelaar van de boven leiding komt .
Citaat van: Jan22 op donderdag 08 oktober 2020, 18:30:46
Zit er een ouderwets rijrichting omschakelrelais in of een elektronisch rijrichting omschakelrelais?
Volgens de 3railwiki zit er een elektronisch relais (https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_3357) in een 3357, maar volgens de exploded view van Märklin een ouderwetse (https://static.maerklin.de/damcontent/b0/42/b042ef93b4d1f2164d383df0045595e51434541703.pdf).
Volgens mij zou er een elektronische in horen te zitten. Ik kan mij nog goed herinneren dat die "ouderwetse-bokkesprongen-veroorzakende-ondingen" geleidelijk werden vervangen. De loks die de nieuwe elektronische af fabriek aan boord hadden waren te herkennen aan een artikelnummer dat begon met 33..
Alleen in een 3557 zit een electronisch relais. (En 5-polige motor)
De 3357 heeft voorschakelelectronica.
Mvg. Marcel
@Robert,
Los van het schoonmaken met 'peut' hoop ik dat je wasbenzine bedoelt.
Maar even on topic.
Probeer met de kap van de lok een de volgende stappen:
- met een gewone trafo een verbinding maken tussen de rode bus van de trafo en de koolborstel die niet aan de v veldspoelzijde zit.
- met een tweede draad tussen bruin en een van draden tussen de veldspoel en richtingrelais.
- draai de trafo iets open, maar geen 24V.
- draait de motor dan is die verbinding ok.
- doe dat ook voor de andere veldspoel.
- draait de motor dan is ook dat in orde.
Werkt het tot dan toe niet dan zitten daar de problemen.
Je kunt dan met de borstels eruit proberen de wielen te draaien. Als dat klemt moet dat eerst worden verholpen.
Werkt de motor wel via de veldspoelen, dan moeten we gaan kijken naar het relais.
Is er een goede massaverbinding? (Vaak een koperen lipje op het draaistel met de lokmassa (bruin))
Is de verbinding tussen relais en sleper in orde? Schakelt het relais goed?
Zijn de verbindingen via het relais in orde?
John (VT601)