3rail Forum

Modelbesprekingen => Bespreking Märklin H0 Modellen => Topic gestart door: pajomaho op vrijdag 18 september 2020, 12:19:54

Titel: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: pajomaho op vrijdag 18 september 2020, 12:19:54
En daar is hij dan... deze week binnen gekomen, de TEE RAm 501.
Zware, grote doos (waar moet ik die nu weer laten), waarin de vier delen trapsgewijs zijn verpakt in schuim en plastic. Het motorrijtuig heeft zelfs ter versteviging een extra plastic ondersteuning.  Na het uittillen van de metalen rijtuigen aan het plastic omhulsel deze op de baan gezet. De los bijgevoegde luchtreservoirs voor onder de rijtuigen kunnen niet gebruikt worden bij M-rails. Aangezien mijn baan voor ca. 95% uit M-rails bestaat heb ik die er dus af gelaten.
Het treinstel ziet er netjes uit, mooie kleuren en fijne opschriften. Het zou wel leuk geweest zijn als er ook een boekje of inlegvel met de geschiedenis van het treinstel zou zijn bijgevoegd, nu zijn alleen handleiding en "Spielewelt-uitleg" bijgevoegd. Een (Duitse) conducteur onder F27 vertelt iets over het treinstel (staat niet in de beschrijving, maar is op de ECoS wel op te roepen).

Voor het koppelen is een handig hulpje bijgevoegd, dat ook bruikbaar is bij eerdere soortgelijke koppelingen (zoals de Donald Duck (403) en mijn Bemo BR 624), om te voorkomen dat de koppeling naar onder buigt. Sowieso is voorzichtig koppelen een dingetje: bij de eerste poging was er tussen het motorrijtuig en eerstvolgende rijtuig kennelijk toch niet voldoende contact, want bij wegrijden hield hij er meteen weer mee op. Na nogmaals gekoppeld te hebben, ging het beter en zonder storing (alle pinnetjes waren wel goed en recht, dus daar lag het niet aan; wellicht vuil of oxidatie - nu al?). Er zitten volgens de beschrijving 27 functies op (0-26), vooral licht en geluid (maar dus eentje extra op F27 - een "hidden track"). Helaas zijn de ventilatoren in het dak gegoten en kunnen deze niet draaien, dat is iets voor de volgende versie...  ;) .
Verder heb ik nog DC-analoog uitgezet met CV 50 = 13 (voor de remmodules), en het geluid wat zachter gezet (CV 63 naar 220 - bij 195 hoor je al bijna niets meer).

Om de rijtuigen te bevolken, moet je 4 schroeven losdraaien en het rijtuig uit elkaar nemen - ik ben nog niet zover dat ik daar aan toe ben, maar als iemand anders daar binnenkort ervaring mee heeft, dan lees ik dat graag. Ik moet eerst nog wat Chinezen van een andere kleur haar voorzien (zijn nu allemaal zwartharig).

Ik heb nog niet ermee gereden (op een paar cm na), dus daar kom ik wellicht later nog op terug.

Groet, Paul

Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: basjuh1981 op vrijdag 18 september 2020, 12:29:20
Het is een prachtig exemplaar. Veel plezier ermee, maar dat moet wel lukken ;)
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: Degeluidsman op vrijdag 18 september 2020, 16:42:14
Het was het wachten waard Paul, een van de mooiste treinstellen die er is ( vind ik )  :)

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: Hans V200.0 op vrijdag 18 september 2020, 16:45:14
Hoi Paul,

Heb wel een stukje mogen rijden met deze trein van iemand anders want ook die stond op een proefstukje, dus veel van het rijden heb ik nog niet kunnen genieten.

De functies zijn talrijk, zag ik op de CS 3 en daar kun je aardig mee spelen ;)

Heel veel plezier met dit treinstel en wellicht zien we die weleens op de stamtafel :D

M.v.g.

Hans V200.0
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: h0_miessie op vrijdag 18 september 2020, 16:51:09
Mooie beschrijving Paul van dit prachtige treinstel. :) :thumbup:
Ook de foto's zijn erg mooi genomen waardoor de schoonheid van het treinstel mooi tot zijn recht komt. :)
Ik heb die van mij dinsdag opgehaald en hij is nu aan het ijken zodat hij straks mee kan rijden in de dienstregeling van Michelstadt.

Heel veel rijplezier toegewenst met deze prachtige aanwinst.

Groet Michel
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: Jasperkc op vrijdag 18 september 2020, 22:17:19
Hallo allemaal,

Ik heb begrepen dat bij de trixversie de ramen van de wc niet wit geschilderd zijn. Is dat ook zo bij de Märklin versie? Zo niet, vind ik dat toch wel jammer voor een model van €900,-

Groet, Jasper.
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: ACTS.zuid op zaterdag 19 september 2020, 07:45:20
 @citaat Dit is een Trix, weliswaar niet de Insider versie. Maar waar heb jij het over, welk raam in welke bak moet wit zijn?

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/923/w5wAh5.jpg) (https://imageshack.com/i/pnw5wAh5j)

Gr, Ben.
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: Haradigi op zaterdag 19 september 2020, 12:29:29
Hi Paul,

Bij StOMM rijdt er inmiddels ook een rond, daar komen binnenkort vast ook nog reizigers in.
In die van mij (oud model) rennen ook obers en een kok rond om de erwtensoep uit te delen  >:-D
Veel plezier met die van jou, misschien maar ff naar je toe wandelen om ff bij jou te komen kijken.

groet
Harald
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: Kappa op zaterdag 19 september 2020, 16:52:24
Ik heb begrepen dat bij de trixversie de ramen van de wc niet wit geschilderd zijn. Is dat ook zo bij de Märklin versie? Zo niet, vind ik dat toch wel jammer voor een model van €900,-
Van wie heb je dat dan begrepen?
Op foto's van de Trix 22976 zie ik gewoon witte vensters bij de toiletten, met daarop de koers informatie gedrukt.
Waarom zou men daar nu onderscheid in maken?
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: Olav op zaterdag 19 september 2020, 17:35:59
Dat van die luchtroosters, heeft dat met de wissels te maken? Ik heb namelijk 1/87 rijtuigen van Roco en die komen tegen de oude grote wisselhuisjes aan. De nieuwe kleine huisjes gaan goed. Overigens heb ik mijn m-rails is schaduwstations in gebruik en heb de huisjes eraf gehaald. De lampfitting omgekeerd teruggezet voor het beter lopen van de wisselspoel
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: mDDM op zaterdag 19 september 2020, 21:51:23
@citaat Dit is een Trix, weliswaar niet de Insider versie. Maar waar heb jij het over, welk raam in welke bak moet wit zijn?

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/923/w5wAh5.jpg) (https://imageshack.com/i/pnw5wAh5j)

Gr, Ben.


Tweede raampje achter de cabine aan de rechterzijde van het stuurrijtuig is van een toilet (voor personeel?), maar is niet wit....

Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: janpeter op zondag 20 september 2020, 12:07:34
Op deze video van het ongeluk in Aitrang in 1971 duidelijk te zien.

https://www.youtube.com/v/DHJ0TPDfjHY

En deze met Kraftwerk.

https://www.youtube.com/v/61N7JJHQ7KQ

Overigens zijn er meer ramen wit, dat lijken eveneens toiletten, maar ook gordijnen.

Jan-Peter (rustig wachtend op de email van de  hofleverancier)

(Na ijlend; de volgorde van de wagons bij de foto van Ben  :thumbup:  :favorite:, lijkt niet te kloppen. In de video's; motorwagen, afdelingswagen, boordrestaurant en stuurwagen)
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: Mieke op zondag 20 september 2020, 13:27:10
Bij de 39700 is dat raampje ook niet wit.
Bij de Northlander 3150 is het ook niet wit.
Bij de Northlander 37500 is het wel wit, zelfs 2 raampjes.
Wat een toestanden, toch?
Veel plezier met de treinen.
Groet, Hans
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: fjh55 op zondag 20 september 2020, 16:57:13
Heb hem gisteren bij Huider in Heerhugowaard opgehaald. vandaag motorwagen op de railsgezet: deze meldde zichzelf keurig aan en heb hem enkele rondjes kunnen laten rijden maar daarna niks meer. Loc uit MS3 gehaald en opnieuw geprobeerd aan te laten melden: maar nu kan hij de TEE niet meer vinden... ik ga wel even terug naar de winkel want dit lijkt een losse verbinding of zie ik iets over het hoofd?
(n.b. ik heb 'zitplaatsen' laten sponsoren door vrienden en zo een mooie bijdrage opgehaald, binnen kort moet ik die zitplaatsen dus ook vullen met passagiers!)
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: ACTS.zuid op zondag 20 september 2020, 17:00:57
Het stel heeft een sleperschakeling en je moet dus met de motorwagen EN de stuurstand rijden. Of misschien wel met de hele trein want ik weet niet waar de omschakeling zit.
Als je vooruit rijdt neemt de voorste sleper stroom af, als je achteruit rijdt.... enz.. ;)

Gr, Ben.
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: Wico op zondag 20 september 2020, 17:13:25
Motorwagen + stuurstand koppelen is voldoende. Daar ben ik vandaag ook door schade en schande achter gekomen :?. Ik had al een mail naar de dealer gestuurd dat het aanmelden niet (goed) werkte, maar kreeg gelukkig elders op het forum de tip om de wagens te koppelen. Et voila: alles werkt prima. Dealer snel een extra mailtje gestuurd dat de "schuld" bij mezelf lag :).

Groeten,
Wico
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: Olav op zondag 20 september 2020, 17:38:56
Op zich verbaasd mij het niet dat motor en stuurwagen gekoppeld moeten zijn. Is bij mijn 3071 en 3150 al zo  :D
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: fjh55 op zondag 20 september 2020, 17:42:16
dank voor jullie reacties... ik zat mij ook al zo iets te bedenken... hij reed dus keurig vooruit... maar achteruit ging het mis natuurlijk want die sleeper ontbrak haha... en kon niet meer terug schakelen naar vooruit dus!
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: Marklindak op zondag 20 september 2020, 17:56:40
Het stel heeft een sleperschakeling en je moet dus met de motorwagen EN de stuurstand rijden.

Even gestoeid, er zit vlgs. mij een ouderwets relais gestuurde sleperwissel in.
Geluid staat erg hard ingesteld, moet voor mij zachter.
Verder mooi ding, ijken in KL ging met volle lengte prima! Wel lengte na de melders nodig, denk dan aan twee meter!!
Meegeleverd gereedschap om te koppelen is buitengewoon handig moet ik zeggen.

Programmeerspoor is voor mij te kort om de volle lengte er op te zetten, maar beide koprijtuigen gekoppeld werkt dan prima.

Tot zover even de overpeinzingen.
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: ACTS.zuid op zondag 20 september 2020, 18:06:39
Ik kan me voorstellen dat je aan een stel van €900 niet gelijk aan het solderen slaat maar ik zou de sleperomschakeling "overbruggen" waardoor het stel op twee slepers tegelijk rijdt. Mits je natuurlijk niet met remmodules werkt want daar is het hele gedoe voor bedacht. Dan kun je ook met alleen de motorwagen rijden als je wilt ijken of onderhoud moet gaan doen in de toekomst.

Nog slimmer: vragen of Marklin dat optioneel inbouwt een volgende keer, kwestie van een CV'tje extra bedenken als service of een dipswitch. Mag toch wel voor dat geld?

Gr, Ben.
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: pajomaho op zondag 20 september 2020, 19:23:12
Ik heb vanmiddag voor het eerst een stukje kunnen rijden en wat blijkt...
De sleperschakeling zit verkeerd om gesoldeerd. Het laatste rijtuig neemt de stroom op. Zo komt de trein dus ook pas tot stilstand als de voorste drie rijtuigen al door het station heen zijn (in beide richtingen).

Iemand een idee of dat een CV-instelling kan zijn (en welke CV waarop te zetten)?
Zo niet, dan gaat hij dinsdag woensdag terug (Zoveelste insider-loc/trein waar wat mis mee is. En ook tevens de laatste!).
Ik stuur ook een bericht naar Märklin.

Groet, Paul
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: hmmglaser op zondag 20 september 2020, 19:36:33
Sleper schakelaar kun je uitschakelen dan werkt die op één sleper zie filmpje.
https://youtu.be/rdeP6ynwwgI
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: ACTS.zuid op zondag 20 september 2020, 19:40:55
 @citaat Heel goed, dat helpt. Raar dat Marklin dat niet in de handleiding zet.

Schleiferumschaltung deaktivieren
CV 128 = 0 (1) Schleiferumschaltung vorwärts deakt. Aux 3
CV 132 = 0 (1) Schleiferumschaltung rückwärts deakt. Aux 4
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: pajomaho op zondag 20 september 2020, 20:25:19
Tja dat is ook een oplossing, maar ik wil 'm wel graag met twee slepers gebruiken, anders rijdt hij duwend alsnog het sein grotendeels voorbij voor hij stilstaat.
Ik ben niet zo heel erg bekend met de werking van de sleperomschakelaar, maar als ik CV's 128 en 132 op 0 zet, dan 1x de richting omkeer en ze dan weer op 1 zet, zou dat dan de sleper in de voorste richting houden, of floept de sleperschakelaar dan alsnog weer verkeerd om?

Groet, Paul

Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: Looney Tunes op zondag 20 september 2020, 20:36:33
 @citaat Dat zal denk ik niet werken, de CVs die Ben geeft zetten namelijk alleen de uitgangen aux3 en 4 uit.
Je kan wel in CVs aux3/4 omdraaien gebruiken al is de kans dat het na reset dan weer omgekeerd staat.
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: ACTS.zuid op maandag 21 september 2020, 08:22:20
 @citaat @citaat Dan heb je geen keus, bij 2 stroomafnemende slepers zal je trein 2x reageren op het sein: één keer met de kop, één keer met de staart.
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: pajomaho op dinsdag 22 september 2020, 14:44:02
Na retour bericht van Frank Mäder van Märklin is de TEE nu via de Märklin Store onderweg naar Göppingen...

Uns ist dieser Fehler noch nicht bekannt bei dem TEE RAm. Wir werden jedoch das Problem weiterleiten.
Gerne können Sie Ihren TEE RAm 39706  in unsere Reparaturabteilung zur Überprüfung einsenden.
Bitte legen Sie eine kurze Fehlerbeschreibung und eine Kopie der Rechnung bei.

Tja als ze bij het testen de achterste sleper niet optillen, dan weet je ook niet dat er ergens iets fout zit in de schakeling...

Na problemen met de BR 39 (licht), BR 18 (tenderkap), BR 50.40 (sleper), VT95+fietsaanhanger (2x, na 1e keer de verlichting verkeerd om), BR 103 (ramen) ben ik weer even genezen van het insiderlocs kopen.  :thumbdown:

Groet, Paul
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: ACTS.zuid op dinsdag 22 september 2020, 15:15:14
 @citaat Bizar dat je je stel opstuurt. Een DOA heet dit, dead on arrival: als ik iets in de winkel koop wat bij thuiskomst niet goed is ga ik terug en krijg ik een nieuw exemplaar. Tenzij natuurlijk ALLE exemplaren fout zijn maar dat kan ik me niet voorstellen.

Gr, Ben.
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: GvdW op dinsdag 22 september 2020, 16:12:31
Ja dat klopt wat je zegt, een DOA zou "gewoon" omgeruild moeten worden door de winkelier waar je deze hebt gekocht ware het niet dat dit een Insider Model is en dat de winkelier waarschijnlijk geen extra exemplaren heeft om zo maar om te ruilen daar al de toegestuurde reeds zijn gereserveerd.

Ik heb deze prachtige set inmiddels ook mogen ontvangen en heb naar aanleiding van deze topic gecontroleerd of het probleem met de sleeper zich bij mij ook voordoet maar gelukkig niet!

Dus dan is retour sturen helaas de enigste optie, ik hoop dat het spoedig herstel gaat worden voor je zodat je kan gaan genieten van de TEE RAm op de baan!
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: Jan22 op dinsdag 22 september 2020, 16:38:45
Het laatste rijtuig neemt de stroom op. Zo komt de trein dus ook pas tot stilstand als de voorste drie rijtuigen al door het station heen zijn (in beide richtingen).
Dat kan volgens mij maar twee dingen betekenen:
ofwel je gebruikt schakelrails (puntdetectie)
ofwel je gebruikt stroomdetectie over een te kort stuk.

Dat kan ik niet opmaken uit je onderschrift:
Jünkerath, Eifel - Tijdp. III/IV - ECoS2 + 2x ECoSBoost + 3x MS1 + 6021 + Iris + Android;  CS1R bij de Z-baan in gebruik
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: ACTS.zuid op dinsdag 22 september 2020, 17:14:09
 @citaat @citaat Oké, Insider model, daar dacht ik niet aan.
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: argearge1 op dinsdag 22 september 2020, 17:15:12
Zijn ze allemaal al uitgeleverd ? Ik heb ook een besteld, maar nog niets gehoord ...
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: pajomaho op dinsdag 22 september 2020, 17:22:20
 @citaat @citaat @citaat
Beide mis, Jan22: er is helemaal geen detectie, gewoon een geïsoleerd stuk (ofwel remmodule) bij een sein. Hij remt dus op de achterste sleper en de voorste rijtuigen zijn er al voorbij. (ik heb alleen (massa)detectie in mijn schaduwstations middels 5104/5-rails.)

 @citaat @citaat  De winkel had inderdaad geen ruilexemplaren voorradig. Verwachting is een week of vier (vanaf het moment dat hij later deze week een geschikte doos heeft om 'm in te verzenden). En Ben, zoals je kon lezen hadden ze dit bij Märklin ook nog niet eerder gehoord.
Ik vermoed een maandagmorgen/vrijdagmiddag-exemplaar.

Groet, Paul
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: Kappa op dinsdag 22 september 2020, 17:34:37
Je had ook simpelweg de rijrichtingsactivering van de AUX die het relais van de sleperomschakeling aanstuurt, in de functionmapping kunnen aanpassen.
Märklin past trouwens verschillende methoden toe voor sleper omschakeling.
Bij de VT11.5 37607 is het een bistabiel bipolair relais, welke de stand bewaart na spanningsloos te zijn geweest.
Maar de VT08.5 heeft een monostabiel bipolair relais dat vooruit in rust is en achteruit terugvalt nadat de spanning er af is.
Dit hoor je duidelijk als het stel al rijdend even een korte spannings onderbreking ondervindt, door bijv vuile rail en je het relais hoort klapperen.
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: feniks op dinsdag 22 september 2020, 19:06:20
 @citaat
nou lees ik dit, maar ik vraag me wel af bij welke hobby ik nu ben  8o
is dit geknutsel met electronica of treintjes rijden  :D
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: Looney Tunes op dinsdag 22 september 2020, 19:11:08
Je had ook simpelweg de rijrichtingsactivering van de AUX die het relais van de sleperomschakeling aanstuurt, in de functionmapping kunnen aanpassen.

En dan reset later de decoder zich of je reset hem zelf per ongeluk, en dan kan je weer mappen ;)
Beter gewoon dit hardwarematige probleem hardwarematig oplossen.
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: Kappa op dinsdag 22 september 2020, 19:23:14
 @citaat Ik vraag me wel af of dit een hardwarefout kan zijn.
Vanaf decoder tot relais zitten alle electrische verbindingen tussen decoder en relais op een print en daar kan je toch moeilijk een printspoor verwisselen?
En die sleperdraden zitten vast niet naast elkaar op de print gesoldeerd, waardoor het bovengenoemde effect kan optreden?
Maar dat zijn aannames van mij en ik kan er ook faliekant naast zitten. O:-D
En je staat natuurlijk volledig in je recht om het stel retour te sturen en garantie te claimen.
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: Looney Tunes op dinsdag 22 september 2020, 19:37:23
Tja, ik vind t ook vreemd, ben ook eigenlijk wel benieuwd of anderen dan Paul hier ook last van hebben.
Als dat niet zo is lijkt het me eerder draadje verkeerd dan foutieve decodermapping, maar dat is dan ook aanname van mijn kant ;)
In elk geval bij zo'n stel gewoon garantie claimen.
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: pajomaho op dinsdag 22 september 2020, 20:20:23
@Ad, de functiemapping aanpassen, dan moet je wel weten welke CV de AUX'en 3 en 4 aanstuurt. In de ECoS was bij deze decoder (mfx+) geen matrix te zien (in het loc-wijzigen menu, 3e tab). Dus zou ik het op CV-niveau hebben moeten doen. Met inderdaad het risico dat bij een reset de boel opnieuw her-ingesteld moet worden.
(Overigens heb ik wel zelf op het laatst nog een reset uitgevoerd om te kijken of dat zou helpen, maar nee).

Lekker knutselen, maar daar had ik geen zin in , laat M het maar uitzoeken en herstellen. Ik heb nu te vaak ellende gehad met nieuwe insider locs, en alles gaat terug als het niet goed is. Laat ze maar weten dat er dingen mis gaan en laten zij het maar oplossen. Dat is momenteel mijn instelling.

Groet, Paul
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: Adjebelle op woensdag 23 september 2020, 07:29:08
Dit is een mfx+ decoder. Daar hoef je de CV's niet eens voor in te stellen.
Met een programmer; CS2 of CS3 kun je de mapping van functies oproepen en naar wens aanpassen.

Aangezien mfx+ op steeds meer locs toegepast wordt zou ik je aan willen raden om je hier eens nader in te verdiepen.
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: ACTS.zuid op woensdag 23 september 2020, 07:37:09
 @citaat Allemaal leuk en aardig maar Paul heeft een CS1R/Ecos. En dit gaat niet over het mappen van functies.
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: Adjebelle op woensdag 23 september 2020, 08:27:36
 @citaat
Je hebt me nog niet kunnen overtuigen. Ik ga het zelf wel eens goed bekijken als ik hem ook binnen heb en zal mijn bevindingen hier wel melden.



Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: ACTS.zuid op woensdag 23 september 2020, 10:26:49

Je hebt me nog niet kunnen overtuigen.


Dat hoeft ook niet hoor. Maar ik ben redelijk praktisch: ik zet zo'n treinstel op de baan, programmeer via POM de max. snelheid, zet het optrekken/afremmen op minimaal, ijk 10 van de 28 stappen en rijden maar. Kost hooguit een kwartiertje en ik heb daar geen 3railforum/MFX+/CS3/programmer voor nodig.
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: Adjebelle op woensdag 23 september 2020, 10:59:57
 @citaat

Zo ongeveer doe ik het anders ook hoor. ik neem alleen 32 stappen, omdat moderne decoders 128 stappen hebben, maar komt verder exact op hetzelfde neer.
Je schrijft optrek en rem minimaal; hoeveel geef je dat. Ik zet ze eerst op 0 voor de ijking en daarna terug op de waardes die standaard in de decoder stonden.
Dat moet ik in de praktijk met iTrain denk ik nog wel verder finetunen.

Maar ik dacht dat het even over het sleperprobleem ging. En daar wil ik nog wel naar kijken om ervan te leren. (heb nu nog geen seinen op mijn baan staan, maar kan deze wel virtueel in iTrain aan mijn baan toevoegen en kijken wat dan het treinstel doet in de verschillende situaties.
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: ACTS.zuid op woensdag 23 september 2020, 11:25:29

Je schrijft optrek en rem minimaal; hoeveel geef je dat. Ik zet ze eerst op 0 voor de ijking en daarna terug op de waardes die standaard in de decoder stonden.


Op nul zetten bij ijken zou ik zeker niet doen, als je dat doet en de motorwagen wordt zonder vertraging aangestuurd naar volle snelheid grijpt mogelijk de beveiliging in omdat het zware treinstel veel stroom trekt. Da's nog wel een dingetje, waarschuwing zie de Marklin handleiding (die niemand leest....).

Mijn vertraging is max. 1 seconde omdat mijn treinbesturing dat regelt. En ik rij op 28 stappen.
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: Adjebelle op woensdag 23 september 2020, 11:34:05
Bedankt voor deze heldere uitleg Ben!

Hier leer ik alleen maar van. Overigens zie ik dat ook een mfx+ loc met 126 stappen voor de snelheid in feite ook 28 stappen gebruikt.
Stap 0 staat sowieso vast en stap 28 wat de max. snelheid is stel je zelf in, dus is dan ook vast. Houdt in dat je in feite met 26 stappen het verdere rijpatroon instelt.
Heel interessant om hier een beetje mee te stoeien moet ik zeggen....

Ga zeker eens kijken naar een mooie instelling voor optrek-/afremvertraging bij het ijken!
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: feniks op woensdag 23 september 2020, 14:13:14
 @citaat
in CS2 zet ik altijd de optrek en remvertraging op 1 en daarna het ijken.
zeker bij de mfx 126 stappen zijn 10 stappen meer dan genoeg.
In iTrain of een ander programma kan je spelen met de optrek-en remvertragingswaarde i.c.m. de stapgrootte.
Bij de ene lok is een stapgrootte van 2 nodig en bij de andere 4 voor een mooi gelijkmatig optrekken of afremmen.
lekker uitproberen

mvg,

Ruud
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: ACTS.zuid op woensdag 23 september 2020, 15:43:10

in CS2 zet ik altijd de optrek en remvertraging op 1 en daarna het ijken.


Dat mag dus niet bij dit treinstel. Quote uit de handleiding:

Dit model heeft door het hoge eigen gewicht veel stroom
nodig om op te trekken. De rijregelaar mag daarom bij het
optrekken zonder optrek- en remvertraging (ABV) niet
meteen op 100% worden gedraaid. Bij te snel optrekken
schakelt de motorbesturing om veiligheidsredenen uit.
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: Adjebelle op woensdag 23 september 2020, 16:08:12
 @citaat

Heeft M* er vast ingezet omdat pc besturingssoftware, waaronder iTrain, ijken met volledige controle over de decoder en daarvoor ABV inschakelen.
Dan krijgt ie dus idd de volle power er in 1x op wat dus zeker niet goed is bij dit treinstel.

Ik ga ABV uit de functies halen in iTrain zodat ie dat niet kan gebruiken en zet alleen voor het ijken zelf wel een tijdelijke lage waarde in de CV.
Ik dacht dat iTrain ook goed kon ijken met de functie "langzaam". Zal dat nog goed nakijken en die wellicht gaan gebruiken.

Bedankt voor de tip in elk geval Ben!


Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: feniks op woensdag 23 september 2020, 19:01:12
 @citaat @citaat
als eerste ik ben geen deskundige , maar als je in itrain de snelheid gaat ijken zet deze de ABV uit en dus de optrek- en remvertraging.
dus dan zou het ijken in itrain dus niet moeten kunnen...toch?

mvg,

Ruud
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: Adjebelle op woensdag 23 september 2020, 19:11:02
iTrain zet ABV directe regeling aan bij snelheidsmetingen, waarmee alle lastinstellingen als optrek- en afremvertragingen dus uit staan en iTrain de volledige controle over de decoder heeft.

Ga maar ijken met iTrain en je ziet de ABV knop aan staan.

Het is een beetje verwarrend maar het werkt wel zo.

Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: ACTS.zuid op woensdag 23 september 2020, 19:14:16
 @citaat  @citaat De handleiding waarschuwt, de decoder zal niet direct uit fikken maar ik kan me voorstellen als je dat een aantal keer achter elkaar doet en elke keer de beveiliging ingrijpt dat het wat vervelend wordt. Maar misschien loopt het wel los. IJken met alleen de motorwagen dan, minder gewicht.
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: Adjebelle op woensdag 23 september 2020, 19:19:07
Ik haal binnen iTrain de functie ABV uit (F4) eruit; dan kan iTrain deze ook niet meer gebruiken. 
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: feniks op woensdag 23 september 2020, 20:10:19
 @citaat
ik zou wat Ben voorstelt doen, ijken met alleen de motorwagen, want itrain duwt de ABV steeds uit bij het heen- en weer rijden tijdens het ijken.
immers itrain stopt maar kort voor de ijk-bezetmelders en zet daarom de ABV telkens uit, anders werkt het ijken niet daar de lok nog aan het versnellen is
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: Adjebelle op woensdag 23 september 2020, 20:28:55
Ik ga wel een beetje experimenteren wat mogelijk is.
Voorkeur gaat voor dit treinstel zeker om het gehele stel te ijken. Ik denk dan aan directe regeling iTrain uitgeschakeld. Dan CV's  aanpassen voor optrek- en afremvertraging (minimale instellingen waarbij de loc mooi loopt) en waarmee iTrain toch goed kan ijken. Het hoeft voor het ijken ook niet beide per se op 0 te staan weet ik intussen al.

Mocht het niet echt goed gaan, dan ga ik het zeker proberen met alleen de motorwagen of motorwagen+stuurstand. Ik kijk het wel even aan.

Wordt vervolgd als ik hem binnen heb.......
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: Marklindak op woensdag 23 september 2020, 21:20:16
Ik ga wel een beetje experimenteren wat mogelijk is.
Dan CV's  aanpassen voor optrek- en afremvertraging

Gewoon eerst kijken en aan laten melden, kijken hoe vertrek gaat en je ziet dat je waarschijnlijk niks aan hoeft te passen.
Kort door de bocht: Aflever instellingen staan prima!
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: Waloen op dinsdag 29 september 2020, 12:58:26
Hij is binnen! Straks controleren of het in alle bochten goed gaat. Theoretisch zou het goed moeten gaan, heb een Piko Hondekop rondrijden en die heeft dezelfde lengte als de RAM bakken dus nagenoeg dezelfde overhang in bochten. Ik laat het weten of het echt zo is, want dan is je baan testen met een Piko Hondekop iets minder risico dan met dit supermodel.

Gevalletje bijna dus, het scheelt ongeveer maar een 2mm. Conclusie: past je Hondekop door R1 en met een +- 2 mm extra ruimte dan gaat de RAM er ook langs. En gaat hij door R1: Ja, maar alleen perfect liggende R1, een kleine afwijking en hij tilt de wielen uit de rails. Waar tot nu toe al mijn materieel probleemloos door de bocht ging toch een kleine afwijking ondekt. (gelukkig nog geen volledige scenery dus de R1 bocht perfect gemaakt. PS: Piko Hondekop heeft net weer meer ruimte nodig dan de 28,2 cm rijtuigen.
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: Adjebelle op dinsdag 29 september 2020, 13:33:08
Ik heb 'm vanaf zaterdag binnen en het is echt een juweel van een treinstel.
Prachtige verlichting, mooie functies en goed rijgedrag.

Ik had alleen moeite met het koppelen van de treinstellen met het speciale spateltje wat je eerst op de rails moet zetten. Wat ze in de gebruiksaanwijzing voor het koppelen van de rijtuigen er niet bij laten zien is dat een mannetje en een vrouwtje koppeling hebt. Dat moet je dus maar net weten, en valt ook helemaal niet op omdt die koppelingen door de balgen nauwelijks zichtbaar zijn. Eerst toen ik dat in de gaten kreeg ging het eigenlijk vanzelf.

Ik heb motorrijtuig + stuurstand al op mijn ijkspoor gehad voor snelheid, maar dat was niet te doen op 2.4m lengte.
Ik ga de snelheid voor deze trein ijken op het normale spoor waarbij ik 'm rond kan laten lopen. Duurt wel wat langer dan, maar hoef ik niet veel aan te passen.

Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: Waloen op vrijdag 02 oktober 2020, 14:26:19
Zonder aanpassing van Cv waarden werkt hij prima op mijn remmodules (Bogobit)
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: kiel op zondag 11 oktober 2020, 17:24:17
Heeft er iemand ontdekt hoe je op een eenvoudige manier rijtiugen terug kan ontkoppelen?
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: ACTS.zuid op zondag 11 oktober 2020, 17:32:04
 @citaat Lepeltje eronder en uit elkaar trekken......
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: thelasman op dinsdag 13 oktober 2020, 13:07:08
Hoi allemaal,
Ik heb mijn 39706 TEE Insider besteld in november 2019. Heb nu tot vandaag mijn exemplaar niet ontvangen. Bij contact met de dealer, wist deze  niets van aankomende leveringen. Ik kan op de Insider Website niets terugvinden van voorbije bestellingen. Heeft iemand info of de meeste of alle leveringen van de TEE Ram al gebeurd zijn? Wie wacht nog op zijn exemplaar?
Met dank
Paul
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: Adjebelle op dinsdag 13 oktober 2020, 13:26:13
Ik denk dat je gewoon nog wat geduld moet hebben. Ik heb 'm ook nog maar een paar weken terug op kunnen halen (en toen waren er ook al heel veel geleverd voordat ik 'm kreeg).
Je woont in BE zag ik....kan ook nog verschil geven tov NL....

Mocht je echt dringend willen weten wanneer je 'm kunt verwachten kun je natuurlijk ook altijd kontakt opnemen met klantenservice Marklin Goppingen. Zij kunnen misschien meer vertellen.
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: pajomaho op dinsdag 13 oktober 2020, 17:21:51
 @citaat @citaat Ik heb wel eens begrepen dat het op volgorde van bestelling gaat, maar het kan ook zijn dat dat alleen in mijn winkel zo werkt.
De Store regelt de bestelling direct per computer. Ik weet niet wanneer jouw dealer de bestelling heeft doorgegeven aan Märklin (en per computer of via het formulier - wellicht heeft hij de formulieren allemaal verzameld en ineens in de laatste week ingestuurd. Dan zit je dus ook later in de uitlevering).
Ik had de mijne op 7 december 2019 besteld en kon 'm 22 september 2020 ophalen en 29 september weer terugbrengen (zie de eerste posts in dit draadje). Wacht nu op  een gerepareerd/vervangend exemplaar...

Ik heb wel eens eerder een insider model aan het eind van de termijn besteld en kreeg 'm dan ook later dan anderen. Maar goed, jij was er vroeg bij, dus zou je verwachten dat je 'm al zou kunnen ophalen - tenzij je dealer traag was...

Groet, Paul
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: Tjoekedoris op donderdag 15 oktober 2020, 22:16:54
Hoi allemaal, ik heb dit treinstel gisteren afgehaald. Een prachtig en loodzwaar dingetje. :P
Vanavond eens even op mijn baan gezet.

Omdat ik met Tams/iTrain wil rijden en al mijn locs op DCC staan ingesteld, wilde ik deze loc ook met DCC laten rijden en een ander adres geven, omdat ze standaard af fabriek voor DCC een adres 3 hebben meegekregen.
Daardoor heb ik in mijn centrale standaard de instelling van loc adres 3 op DCC staan, zodat ik elke nieuwe loc direct kan uittesten en op het programmeer deel een ander adres kan geven.
Maar helaas reageert de loc niet. Er is geen beweging in te krijgen. Ook niet als ik het protocol wijzig in MM met adres 50.
Dit vind ik enorm irritant.

In het stuurstand rijtuig zit ook een sleper, terwijl ik de motorwagen op de rails heb gezet.
Kan het daar aan liggen?
Heeft iemand dezelfde ervaring of wellicht de oplossing?
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: Looney Tunes op donderdag 15 oktober 2020, 22:26:04
In het stuurstand rijtuig zit ook een sleper, terwijl ik de motorwagen op de rails heb gezet.
Kan het daar aan liggen?
Heeft iemand dezelfde ervaring of wellicht de oplossing?
Ja, lees het draadje maar eens door ;)
Beide kopbakken op de rails zetten!
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: Waloen op vrijdag 16 oktober 2020, 00:24:43
en wel koppelen natuurlijk :-)
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: pajomaho op vrijdag 16 oktober 2020, 14:27:38
Zo, mijn TEE RAm is gisteren na 23 dagen teruggekeerd uit Göppingen in Klein Jünkerath. De servicebrief die erbij zat vermeldde:
    Defekte Platine wurde ausgetauscht und Zug auf Funktion geprüft.
Helemaal perfect ingepakt was hij niet: het witte beschermmatje lag op het koprijtuig i.p.v. voor de kop, die zat dus tegen het kartonnetje aan. Gelukkig geen beschadiging te zien.

Zelf ook nog even kort getest, en inderdaad: nu neemt de voorste sleper de stroom op, zoals het hoort.
Met mfx-uit een paar CV's gewijzigd: geluid zachter, binnenverlichting iets gedimd, lampwisseling wat vertraagd. In DCC wilde hij alleen CV 50 niet op 13 zetten (DC-analoog uit). Nog eens een keer proberen met Mfx aan, wellicht werkt het dan wel. Overigens remt de trein bij remmodules wel normaal zoals je zou verwachten (schiet niet door of terug zoals bij sommige decoders gebeurt). Schakelmagneet onder een van de rijtuigen geplakt en hij kan op pad.
Dit weekend eens gaan rijden buiten het station, want daar heb ik nog geen tijd voor gehad...

Groet, Paul
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: Tjoekedoris op vrijdag 16 oktober 2020, 14:40:13
Ja, lees het draadje maar eens door ;)
Beide kopbakken op de rails zetten!

Perfect, de trein rijdt. :) :thumbup:

Nu heb ik echter toch nog een probleempje.
Het adres 3 in DCC wil ik wijzigen, en daartoe heb ik de motorwagen en stuurstand gekoppeld naar de programmeerrails gereden,
schakelaar omgezet zodat het traject nu kan programmeren, maar hij leest de loc niet, terwijl dat automatisch moet gebeuren.
Andere locs er even op gezet en dat geeft geen probleem, die worden keurig ingelezen.
Hij blijft steevast met deze TEE "fout" melden. Wat kan dat zijn?
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: fjh55 op vrijdag 16 oktober 2020, 15:26:31
passagiers aan het 'instappen' hier: zet ze op hun plek met fotolijm... dit is altijd weer te verwijderen (al mijn zitplaatsen zijn 'gesponsord' dus het werd wel tijd dat dit gebeurt!
en inmiddels druk in de restauratie wagen...
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: Wimdouwe op vrijdag 16 oktober 2020, 17:49:05
 @citaat
Dat ziet er toch veel gezelliger uit dan een lege trein  :thumbup:
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: ROMiJo op zaterdag 17 oktober 2020, 16:23:04
Hallo Insiders ;)
Gisteren kon ik ook mijn TEE ophalen :) En alle lovende woorden van voorgaande posts hier zijn van toepassing; wat een enorm mooi treinstel :thumbup:
Al snel wat adviezen opgevolgd en het geluid een tikkie zachter gezet. CV63 op 220 klinkt mooi, ook vergeleken met de andere locs. In iTrain de ijking van de snelheid uitgevoerd (de beveiliging is daarbij niet ingeschakeld) en dat levert een prima curve op (zie afbeelding). Alleen bij de maximale snelheden zit er wat verschil tussen vooruit en achteruit, maar dat levert voor het rijden geen probleem op.

MAAR: ik heb de eerste ontsporing ervaren en dat was wel even schrikken 8o De trein reedt achteruit over een wisselstraat (R2) en de laatste twee bakken veroorzaakten de ontsporing. Ik heb langzaam rijdend gekeken wat er gebeurd en het blijkt dat er 'iets aan de hand is' met de balgen tussen de achterste twee bakken. Ze blijven op een bepaald punt kleven, waardoor de wielen van de rails komen. De balg van de achterste bak springt er opeens uit, terwijl de andere balgen een soepele beweging maken. Hieronder een foto van de balg op het moment dat deze net met een 'klak' naar buiten is gesprongen. Ik heb er verder nog niet naar gekeken, want ik durf de bakken nog niet uit elkaar te trekken. Ik neem aan dat de manier om deze te ontkoppelen 'gewoon hard trekken' is?

Mocht iemand een advies hebben dan lees ik dat graag.

Mvrgr,
Rob.
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: ACTS.zuid op zaterdag 17 oktober 2020, 16:50:28
 @citaat Koppelhulpje er onder en de bakken uit elkaar trekken. Dan kun je zien of de balgen goed naar binnen kunnen bewegen, mogelijk zit er een gietbraampje of zoiets.

Gr, Ben.
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: Marklindak op zaterdag 17 oktober 2020, 17:20:29
Zal iets dergelijks moeten zijn zoals Ben aangeeft, bij mij totaal geen problemen.

Wisselstraten zonder problemen en aanpassingen in decoder instellingen waren voor mij niet noodzakelijk!
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: ROMiJo op zaterdag 17 oktober 2020, 18:11:20
 @citaat @citaat Hallo Ben,
Bedankt voor je hulp; zoiets moet het wel zijn :thumbup: Zojuist de balgen van de laatste en één na laatste bak onderzocht. Ik dacht het lek gevonden te hebben, want de 'ijzerdraadjes' van het handvat van de achterste deur staken uit in de ruimte waar de balg in glijdt en die kwam daar tegen aan. Zover mogelijk weggebogen, maar het was helaas niet de oplossing. Verder zie ik geen onregelmatigheden en bij het handmatig bewegen van de balg gaat dat soepel en bij allebei op dezelfde manier. Bij wat hogere snelheden heb ik er weinig last van, maar langzaam rijden achteruit leidt tot ontsporen. Vooruit gaat het wel goed, maar zie je ook dat het niet soepel gaat. Ik blijf nog even in de mode onderzoek, maar als ik geen oplossing vind gaat deze helaas retour.

@Fred: enige aanpassing aan de decoder is uiteindelijk het geluid geworden. Zelfs de max snelheid ligt maar iets boven die in het grootbedrijf.

Mvrgr,.
Rob.
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: ROMiJo op zondag 18 oktober 2020, 12:24:22
Hierboven info over de ontsporing en mogelijke oplossing van het balg-probleem. Ik ben er nog niet uit of ik toch de achterste twee bakken zelf ga open maken of het onder garantie laat oplossen. Het lijkt niet al te moeilijk te moeten zijn, maar ik twijfel...

Wel verder gegaan met inregelen van dit prachtige treinstel in iTrain. Misschien dat jullie belangstelling hebben voor de resultaten. Vandaar hieronder de uiteindelijke locomotiefeigenschappen en de functiemapping. Alleen CV63 (geluid) is aangepast. En jullie ideeën daarover zijn natuurlijk welkom :)

Binnen iTrain is functiemapping wel een dingetje overigens. De lijst met functies waar je uit kunt kiezen is binnen iTrain ook leidend voor acties die het programma uitvoert (dus niet de uiteindelijke functielijst van een loc/trein). Voorbeeld: de functie 'Interieurverlichting' heb ik toegewezen aan de binnenverlichting (F1), tafelverlichting (F11) en bagageruimteverlichting (F13). Als mijn treinen het schaduwstation verlaten heb ik een actie gemaakt waarmee oa het machinegeluid en de verlichting aangaat. Maar de actie 'interieurverlichting aan' wordt alleen toegepast op F1 en niet op de anderen. Daar moet je dus een andere functie (uit de iTrain-lijst) voor bedenken.

Mvrgr,
Rob.

Edit: vernieuwd functieoverzicht ingevoegd.
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: ROMiJo op maandag 19 oktober 2020, 12:20:55
Zojuist heb ik hierboven in mijn bericht de afbeelding van de 'functiemapping' van de TEE in iTrain vervangen door een definitieve ( ;)) versie. Omdat de TEE over vele functies beschikt die niet zomaar allemaal binnen iTrain eenduidig kunnen worden toegewezen ben ik daar eens wat dieper ingedoken. De reden dat iTrain gebruik maakt van een lijst voorgedefinieerde functies is omdat er bij locomotieven/wagons onderling verschillen zitten tussen de toewijzing van een functie aan een functietoets. De functietoets F1 bijvoorbeeld is niet standaard gereserveerd voor de interieurverlichting. Door nu in acties/routes een voorgedefinieerde functie te gebruiken, gaat het toch goed als er verschillen zitten tussen de locomotieven/wagons onderling. Als gebruiker moet je de functie 'Interieurverlichting' dan wel bij iedere locomotiefdefinitie toewijzen aan de juiste functietoets, maar het maakt dan voor de actie niet uit of dat F1 of F21 is :)

In iTrain zitten ook 'vrije' functies, zoals Licht 1 t/m 5 en Geluid 1 t/m 5. Wil je daar zinvol gebruik van maken in Acties, dan moet je wel consequent zijn in het toewijzen van een gebeurtenis aan zo'n functie. Hieronder een voorbeeld van hoe ik dat heb gedaan voor Geluid:
Geluid 1 => Piepende remmen UIT
Geluid 2 => Waterpomp (stoom)
Geluid 3 => Injector (stoom)
Geluid 4 => Diesel/Water bijvullen
Geluid 5 => Diversen/alle andere geluiden. Bv.: overweg

Gisteren al mijn loc definities langs gelopen en de functiemapping waar nodig aangepast. Aardig klusje, maar het levert veel voordelen op bij het programmeren van Routes of Acties :thumbup:

In het bijgevoegde bestand (wel de extensie .tcd verwijderen) staan alle iTrain functies en de manier waarop ik het heb ingericht. Puur voor de info.

Gr,
Rob.
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: mDDM op maandag 26 oktober 2020, 21:42:36
Kwam zojuist dit filmpje tegen:

https://www.youtube.com/watch?v=xOCENS1IAH0
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: ROMiJo op maandag 26 oktober 2020, 22:17:02
@citaat Geweldig filmpje en het is een prachtig mooi treinstel :thumbup:

Update: al eerder in dit topic hebben jullie kunnen lezen over het 'balgprobleem' met mijn Insider RAm TEE. Inmiddels heb ik contact gehad met mijn 'hofleverancier' en hem ook video's gestuurd van wat er mis gaat. Eén van de medewerkers van de winkel heeft zelf ook deze TEE en eea uitgeprobeerd. Het resultaat was hetzelfde als bij mijn TEE: langzaam achteruit rijdend ontspoord de trein als deze over een wisselstraat (R2) heen rijdt met waarschijnlijk dezelfde oorzaak: de balgen tussen de achterste twee bakken lopen niet soepel langs elkaar heen, maar blijven op een zwaar punt steken. Er wordt contact opgenomen met de importeur en ik wacht de resultaten daarvan verder af. Ik laat dat ook hier weten natuurlijk.

Mvrgr,
Rob.
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: mDDM op dinsdag 27 oktober 2020, 20:50:58
Op Stummi worden wat problemen met de kardan gemeld:
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?p=2179742#p2179742
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: ACTS.zuid op woensdag 28 oktober 2020, 09:31:59
En draadbreuk aan de draaistellen door beweging. Da's wel een dingetje bij MaTrix, stug draad en ook nog eens verkeerd gelegd.
https://stummiforum.de/viewtopic.php?p=2163797#p2163797
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: mDDM op zondag 15 november 2020, 00:37:13
Ik heb even een vraagje aan de gelukkige bezitters van dit prachtige model. Vandaag heb ik eindelijk mijn exemplaar kunnen ophalen en alles lijkt correct te functioneren. Alleen realiseerde ik mij vanavond dat in de speelwereld modus mijn CS2 niet het plaatje van de cabine toont dat in de handleiding staat, maar een andere eenvoudiger cabine, die bovendien niet voor alle functies knoppen en schakelaars heeft. Hoort dat zo? Zo nee, hoort het bestand met het plaatje van de cabine op de decoder te staan en zo ja, waarom leest mijn CS2 het dan niet in? Bij de 1200 en ICM krijg ik wel gewoon een 1200- respectievelijk ICM-achtige cabine.
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: Seinwezen op zondag 15 november 2020, 08:11:01
Heeft je cs2 de laatste updates?
Want ik vermoed dat de plaatjes op je cs2 staan.

Ikzelf heb geen cs2 en maak ook geen gebruik van MFX, dus het is maar een gokje.

Groeten Sander
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: leendert op zondag 15 november 2020, 18:17:48
Tip Voor wie de sleperschakeling wil overbruggen

Het relais dat in de motorwagen zit is een standaard 10 pilig relais. De 5 soldeereilandjes boven op de print, net naast het relais zijn redelijk bereikbaar. De middelste daarvan, dat is die vertind mag worden en daarna voorzien van een rode draad, die op zijn beurt weer gaat naar de rode draad links, die van de sleperkomt en daar dus ook vlak bij zit.

Groet,
Lendert
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: mDDM op maandag 23 november 2020, 23:42:54
Heeft je cs2 de laatste updates?
Want ik vermoed dat de plaatjes op je cs2 staan.

Ikzelf heb geen cs2 en maak ook geen gebruik van MFX, dus het is maar een gokje.

Groeten Sander

Ik denk inmiddels ook dat de plaatjes van de cabine (en bedieningselementen) niet in de decoder staan maar in het geheugen van het CS2, en dat bij elke update de nieuwste worden toegevoegd.
Update CS2 naar Versie 4.2.9 (0) heeft mijn probleem echter niet verholpen.
Ik krijg nog steeds niet de cabine van de RAm.
Zou het kunnen dat deze nog niet in de laatste update is meegenomen en dus nog moet komen?
Dat zou betekenen dat iedereen met dit treinstel nog niet over de "goede" cabine beschikt.

Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: ROMiJo op woensdag 02 december 2020, 23:42:47
@citaat
...
Update: al eerder in dit topic hebben jullie kunnen lezen over het 'balgprobleem' met mijn Insider RAm TEE. Inmiddels heb ik contact gehad met mijn 'hofleverancier' en hem ook video's gestuurd van wat er mis gaat. Eén van de medewerkers van de winkel heeft zelf ook deze TEE en eea uitgeprobeerd. Het resultaat was hetzelfde als bij mijn TEE: langzaam achteruit rijdend ontspoord de trein als deze over een wisselstraat (R2) heen rijdt met waarschijnlijk dezelfde oorzaak: de balgen tussen de achterste twee bakken lopen niet soepel langs elkaar heen, maar blijven op een zwaar punt steken. Er wordt contact opgenomen met de importeur en ik wacht de resultaten daarvan verder af. Ik laat dat ook hier weten natuurlijk.
Zoals toegezegd, hier het laatste nieuws. Afgelopen weekend ben ik gebeld door de treinenwinkel en het 'balgprobleem' met mijn Insider RAm TEE zoals hierboven beschreven blijkt -helaas- geen incident te zijn. Ik kan het hele treinstel inleveren (dat ga ik in januari doen als de kerstdrukte voorbij is) en dan wordt het probleem onder garantie verholpen. Jammer natuurlijk, maar het blijft een genot om die trein over de baan te zien rijden en de service is prima!

Mvrgr,
Rob.
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: PietMarklin op vrijdag 04 december 2020, 12:22:35
Prachtig treinstel deze.
Ligt het in de lijn der verwachting dat dit model één van de komende jaren ook wordt uitgebracht voor een breder publiek?
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: Yeoman op vrijdag 04 december 2020, 13:04:11
Van dit model waren 5 nummer varianten.
En een paar hebben in een andere kleurstelling in Canada rondgereden.
Kan nog wel een paar jaar duren, maar ik verwacht dat er nog wel eentje uitkomt.

Groeten,
Ton.
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: pajomaho op vrijdag 04 december 2020, 19:47:52
@citaat
...
Update: al eerder in dit topic hebben jullie kunnen lezen over het 'balgprobleem' met mijn Insider RAm TEE. Inmiddels heb ik contact gehad met mijn 'hofleverancier' en hem ook video's gestuurd van wat er mis gaat. Eén van de medewerkers van de winkel heeft zelf ook deze TEE en eea uitgeprobeerd. Het resultaat was hetzelfde als bij mijn TEE: langzaam achteruit rijdend ontspoord de trein als deze over een wisselstraat (R2) heen rijdt met waarschijnlijk dezelfde oorzaak: de balgen tussen de achterste twee bakken lopen niet soepel langs elkaar heen, maar blijven op een zwaar punt steken. Er wordt contact opgenomen met de importeur en ik wacht de resultaten daarvan verder af. Ik laat dat ook hier weten natuurlijk.
Zoals toegezegd, hier het laatste nieuws. Afgelopen weekend ben ik gebeld door de treinenwinkel en het 'balgprobleem' met mijn Insider RAm TEE zoals hierboven beschreven blijkt -helaas- geen incident te zijn. Ik kan het hele treinstel inleveren (dat ga ik in januari doen als de kerstdrukte voorbij is) en dan wordt het probleem onder garantie verholpen. Jammer natuurlijk, maar het blijft een genot om die trein over de baan te zien rijden en de service is prima!

Mvrgr,
Rob.

Rob, welke wagens zijn dat precies? De wagen voor het motorrijtuig (in duwende richting) die uit de rails getild wordt?
Dat heb ik inmiddels ook ontdekt als de mijne in een 5202 rechts en vervolgens 5208 links rijdt, dan komt het laatste draaistel van de wagen voor het motorrijtuig omhoog en rijdt (in mijn geval) het perron op.
Heb je andere bronnen waar dit ook optreedt gevonden (het zou een bekend probleem zijn)?
Balen, maar dan gaat de mijne binnenkort ook (voor de 2e keer) naar Göppingen...

Groet, Paul
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: ROMiJo op zondag 06 december 2020, 10:52:08
@citaat
Hallo Paul,
Vooruitrijdend gaat het over de balgen die tussen de twee achterste wagens zitten: die blijven in een bocht zoals jij beschrijft even aan elkaar 'kleven' (zwaar punt) waardoor de wagen wordt opgetild. Ik zal er vandaag nog even een foto van maken en toevoegen aan dit bericht.

En de enige bron die ik heb -naast bevestiging door de importeur- is een medewerker van de winkel, die hetzelfde treinstel heeft en daarmee hetzelfde probleem ervaart. Ik begreep overigens dat de trein niet richting Göppingen gaat, maar in Nederland wordt hersteld.

Mvrgr,
Rob.
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: ROMiJo op zondag 06 december 2020, 11:35:50
@citaat
Hieronder een foto van de laatste twee wagens en de balgen waar het over gaat. Destijds heb ik ook een video gemaakt waarin je kunt zien wat er gebeurt. Voor de komende zeven dagen is deze hier (https://wetransfer.com/downloads/8d2d8fbf4a77f4e3c05b018bc38b483420201206102413/7ee82e510b03b9cfda72a230e69a7cbc20201206102439/6977e5) via WeTransfer te downloaden.

Mvrgr,
Rob.

Edit: en de video vooruitrijdend ook nog even toegevoegd: klik (https://wetransfer.com/downloads/a7b7b6281f943baac46542278476f79d20201206104240/0ecc285e0f896679870f895ce2bc7e7f20201206104310/9264c8).
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: pajomaho op zondag 27 december 2020, 20:02:03
Daar mijn RAm alleen op deze wissel 5202R ontspoorde heb ik de wissel vervangen. Ook heb ik de helling voor de wissel iets opgehoogd (kartonnetje eronder). Inmiddels is mijn ontspoorprobleem verdwenen.

Groet, Paul
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: mDDM op zondag 27 december 2020, 23:05:15
Ik vermoed dat dit probleem ontstaat doordat er in verticale richting heel weinig speling zit russen de bovenkant van de koppeling/connector en de onderkant van de bak. Dat is fijn bij het koppelen, want dan kan de koppelboom niet naar boven uitknikken. Maar bij een lichte verticale knik in het spoor (bijvoorbeeld bij het eind van een helling) tilt de motorbak met die vrij starre koppeling het direct daarachter/voor lopende tussenrijtuig een beetje op, waarbij de verticale krachten op het kortkoppelmechanisme ervoor zorgen dat er wat weerstand ontstaat bij het uit/indraaien. Dat is tenminste wat ik bij zorgvuldig analyseren gezien denk te hebben wanneer mijn Ram op mijn testovaaltje (met motorwagen voorop) van recht spoor een R1 bocht indraait. Daarbij ontspoort het draaistel overigens niet. Ik heb nog niet kunnen testen wat er gebeurt op een wisselverbinding. Vanwege het enorme gewicht van dit prachtige treinstel, heeft Märklin alles zwaarder moeten dimensioneren. Waarschijnlijk zit hierdoor minder natuurlijke speling in de mechanismen, en wordt het treinstel derhalve heel gevoelig voor de ligging van het spoor. Ik ben benieuwd of er Ram-bezitters zijn die mijn analyse delen.
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: KeyWest op maandag 28 december 2020, 08:01:22
Zou het kunnen dat deze nog niet in de laatste update is meegenomen en dus nog moet komen?
Dat zou betekenen dat iedereen met dit treinstel nog niet over de "goede" cabine beschikt.
ik ervaar hetzelfde probleem. Mvg.
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: hans spoor op maandag 28 december 2020, 09:44:42
Opmerkelijk, mijn oude 3070 heeft hetzelfde probleem. Gaat soms niet goed bij de wissels. Rijtuig wordt zijdelings omhoog geduwd, terwijl ik niets vreemd aan de wissels kan ontdekken.  Weet niet of het onderstel van de modernere versies wezenlijk afwijkt van het oude. Jammer van dit prachtige model!
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: Marklindak op maandag 28 december 2020, 12:40:53
Weet niet of het onderstel van de modernere versies wezenlijk afwijkt van het oude. Jammer van dit prachtige model!

De 3070 en varianten lijken in niets op dit insider model, geen vergelijk mogelijk vind ik.

Ik ervaar geen problemen met de zaken in dit topic, spiraal rijden gaat zonder problemen.
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: ROMiJo op maandag 28 december 2020, 14:39:43
Ik vermoed dat dit probleem ontstaat doordat er in verticale richting heel weinig speling zit russen de bovenkant van de koppeling/connector en de onderkant van de bak.
...
Ik ben benieuwd of er Ram-bezitters zijn die mijn analyse delen.

mDDM,
Dit is precies waar ik ook naar heb gekeken, maar ik kan geen probleem ontdekken in verticale richting. Mijn TEE RAm rijdt zonder problemen hellingen op en af. Waar het misgaat is in mijn volledig vlakke schaduwstation en je ziet in een R2 bocht ook direct (beide kanten op) dat de grijze kunststof balgen blijven hangen op een zwaar punt en op een bepaald moment bij terugdraaien van de bak los schiet uit de 'behuizing'. Dat gebeurt niet bij één specifieke wissel(straat) maar in alle situaties waar een overgang is van R2-wissel naar een recht stuk en de bakken dus eerst helemaal uit elkaar draaien en dan weer terug draaien. In die laatste fase - waar de bakken weer recht achter elkaar komen- is te zien dat het niet helemaal goed/gladjes gaat.

Mvrgr,
Rob.
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: ACTS.zuid op maandag 28 december 2020, 14:55:24
Wie dit treinstel nog zoekt: KLIK (https://www.modeltreinexpress.nl/webshop/article.xhtml?articleid=1066676).

Gr, Ben.
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: antonv op maandag 28 december 2020, 15:05:27
De prijs doet in ieder geval niet vermoeden dat je er niet deftig kunt me rijden  :(
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: mDDM op maandag 28 december 2020, 23:44:53
Ik vermoed dat dit probleem ontstaat doordat er in verticale richting heel weinig speling zit russen de bovenkant van de koppeling/connector en de onderkant van de bak.
...
Ik ben benieuwd of er Ram-bezitters zijn die mijn analyse delen.

mDDM,
Dit is precies waar ik ook naar heb gekeken, maar ik kan geen probleem ontdekken in verticale richting. Mijn TEE RAm rijdt zonder problemen hellingen op en af. Waar het misgaat is in mijn volledig vlakke schaduwstation en je ziet in een R2 bocht ook direct (beide kanten op) dat de grijze kunststof balgen blijven hangen op een zwaar punt en op een bepaald moment bij terugdraaien van de bak los schiet uit de 'behuizing'. Dat gebeurt niet bij één specifieke wissel(straat) maar in alle situaties waar een overgang is van R2-wissel naar een recht stuk en de bakken dus eerst helemaal uit elkaar draaien en dan weer terug draaien. In die laatste fase - waar de bakken weer recht achter elkaar komen- is te zien dat het niet helemaal goed/gladjes gaat.

Mvrgr,
Rob.

Rob,

De weerstand in het koppelmechanisme en het blijven hangen van de balgen zijn twee verschillende fenomenen die volgens mij niks met elkaar te maken hebben.
Titel: Re: TEE RAm Insider 39706
Bericht door: ROMiJo op dinsdag 29 december 2020, 09:52:13
@citaat
Klopt. Dat probeerde ik ook op te schrijven ;)
Mvrgr,
Rob.