3railforum

Overige Spoorzaken => Station Grootspoor => Topic gestart door: pitsar op donderdag 25 juni 2020, 19:58:38

Titel: Mat’64 drietje?
Bericht door: pitsar op donderdag 25 juni 2020, 19:58:38
Hallo,

was het mogelijk om een Mat’64 drietje samen te stellen uit twee tweetjes of één viertje? Dus: kon dit?

Bijkomende vraag: gebeurde dit ooit weleens?

Groet, Patrick
Titel: Re: Mat’64 drietje?
Bericht door: Blausee-Mitholz op donderdag 25 juni 2020, 20:08:56
Ja diesel versie Plan U

Mvg Johan
Titel: Re: Mat’64 drietje?
Bericht door: rscosworth op donderdag 25 juni 2020, 20:24:38
Uit 2 tweetjes? Dat ziet er niet uit, aangezien je geen tussenbak hebt.
Titel: Re: Mat’64 drietje?
Bericht door: MaK man op donderdag 25 juni 2020, 20:39:49
Plan U was lager qua hoogte , dus kon kompleet niet gebruikt voor bakwissels .

Ik weet dat een Mat 54 als een drietje heeft gereden voor tests tussen Eindhoven en Venlo , maar een Mat 64 als drietje is mij niet bekend
Titel: Re: Mat’64 drietje?
Bericht door: Erik Baas op donderdag 25 juni 2020, 20:44:45
Bovendien zit bij Plan U de koppeling een heel stuk lager. Natuurgetrouw wordt het dus al zeker niet.
Titel: Re: Mat’64 drietje?
Bericht door: Eric-Paul op donderdag 25 juni 2020, 20:55:00
Als je niet natuurgetrouw wilt rijden, dan kun je natuurlijk altijd nog zelf een Mat 64 drietje maken.
Met 1 viertje en 1 tweetje heb je zelfs al 2 drietjes.
1, 2, 3
Titel: Re: Mat’64 drietje?
Bericht door: Kappa op donderdag 25 juni 2020, 23:04:09
was het mogelijk om een Mat’64 drietje samen te stellen uit twee tweetjes of één viertje? Dus: kon dit?
Uit twee tweetjes (Plan V) gaat dat sowieso niet, omdat een kopbak niet als tussenbak kan dienen.
En waarom een plan T uit elkaar trekken om een plan V te "vergroten".
Nee het lijkt me onwaarschijnlijk dat dit ooit gebeurd is.
Titel: Re: Mat’64 drietje?
Bericht door: Jan22 op vrijdag 26 juni 2020, 17:47:56
Nadat alles is gezegd over de vraag "hoe wil je dat doen"

Ik zie alleen de vraag: kon dit (?), en denk
wat zegt de stichting Mat'64 (https://www.mat64.nl/_07_mat64_algemeen.html) daarover?

Die zegt dat er tweetjes (plan V) en viertjes ( Plan T) zijn gebouwd, geen drietjes.
En verwijst voor verdere details naar de wikipedia (https://nl.wikipedia.org/wiki/Mat_'64).

Het korte antwoord: op het grootspoor bestond het drietje formeel niet.

Bij de buren liep een fotodraadje bij het afscheid (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67140.0),  van de Mat'64, en het aardige daarvan is, dat er allerlei foto's staan van treinspotters. En kijk maar eens goed of het allemaal tweetjes, (drietjes) of viertjes zijn. Natuurlijk gaat de site van  Nico Spilt (http://www.nicospilt.com/Treinstellen_TV.htm) niet verder dan tweetjes en viertjes.
 

Titel: Re: Mat’64 drietje?
Bericht door: Blausee-Mitholz op vrijdag 26 juni 2020, 18:13:13
Mat 64 als tweetje (Plan-V) en als viertje (Plan-T) zijn broer en zus en konden met elkaar gecombineerd worden.
Echter de kopvorm Mat 64 is afgeleid van de diesel Plan-U wat inderdaad een ander treinstel is, plan U is een driewagen stel.

Mat 64 heeft ook nog een neefje en dat is de Mp ofwel motorpost. Kopvorm maar ook de tractie installatie (incl draaistellen en motoren) zijn het zelfde.

Van het Zwitsers/Nederlands Ram Tee dieseltreinstel is de Plan-U afgeleid zowel de motoren ect al de kopvorm heeft daar model voor gestaan.
De kop is later overgenomen in mat 64 en Mp.

Als elektrisch treinstel is er dus nooit een drietje geweest maar als diesel zeker nl Plan -U

Mvg, Johan
Titel: Re: Mat’64 drietje?
Bericht door: pitsar op vrijdag 26 juni 2020, 19:01:22
Bedankt voor alle reacties  :thumbup:
Leuk.


Richard, je hebt gelijk: een drietje uit twee tweetjes (afgezien van de vraag of het al zou kunnen ) slaat nergens op. Even over het hoofd gezien.

Groet, Patrick
Titel: Re: Mat’64 drietje?
Bericht door: rscosworth op vrijdag 26 juni 2020, 21:01:27
We zetten allemaal wel eens iets op het forum zonder er goed over na te denken :D

Ben overigens wel benieuwd waar de vraag vandaan komt. Waarom zou je het willen?

Gr Richard
Titel: Re: Mat’64 drietje?
Bericht door: Marklindak op vrijdag 26 juni 2020, 21:24:23
Beetje historie:

Plan T = Mat 64 4tje, de eerste is destijds afgeleverd met een lage koppeling en kon gekoppeld worden met hondekop en plan U.

Rijdend met ouder stroomlijnmaterieel was dit geen succes en werd de 501 aangepast met een hogere koppeling en gelijk gemaakt aan de rest van de serie.

Tweetje of viertje heeft alleen bestaan. Het breken van een treinstel is ook alleen voorbehouden aan werkplaatsen, je doet dit niet effies.
Titel: Re: Mat’64 drietje?
Bericht door: pitsar op zaterdag 27 juni 2020, 21:06:59
Ben overigens wel benieuwd waar de vraag vandaan komt. Waarom zou je het willen?

Hi Richard, dank voor je bericht. Het is niet iets wat ik op mijn modelbaan wil. Ik was vooral benieuwd of het kon (daar geeft Fred ook antwoord op: het kan, maar het is niet een kwestie vergelijkbaar met aan- of afkoppelen van rijtuigen) en of het weleens gebeurd is dat er een drietje (niet zijnde Plan U) reed. Dat laatste is voor mij als spoor-leek voorstelbaar, bijvoorbeeld in een combinatie van factoren: er is een traject waar een tweetje telkens te klein blijkt voor het aantal passagiers. Een viertje is dan weer te groot. Er staat in een werkplaats een middenbak terzijde. Waarom die niet in een tweetje inbouwen? Of van een viertje met beschadigde middenbak een drietje maken?

Ik begrijp van somda dat het onderling uitwisselen van bakken tussen viertjes wel gebeurde (bijvoorbeeld met twee beschadigde treinstellen. Om dan niet twee maar slechts één treinstel uit de roulatie te hoeven halen) , maar altijd alleen tijdelijk (de uitwisseling werd na reparatie van de andere treindelen weer ongedaan gemaakt). In principe bleef een treinstel zijn gehele levensduur samengesteld uit dezelfde delen. Waarom dat daar zo strikt de hand aan gehouden werd weet ik niet. Misschien vanwege de slijtage en revisietermijnen die anders door elkaar gingen lopen, of verschillen tussen de deelseries die problemen zouden veroorzaken bij combinatie?

Het is mijn nerdachtige belangstelling voor dit soort dingen. Ik vraag me voor Koplopers en Hondekoppen ook af of daarvan treindelen werden uitgewisseld (maar ik denk dat ik het antwoord al weet  :D  ).

Groet! Patrick
Titel: Re: Mat’64 drietje?
Bericht door: Marklindak op zondag 28 juni 2020, 09:38:58
Patrick, lees hier maar eens doorheen: KLIK (https://nl.wikipedia.org/wiki/Mat_%2754). Veel leesplezier.
Titel: Re: Mat’64 drietje?
Bericht door: Jan22 op zondag 28 juni 2020, 12:11:05
Het is mijn nerdachtige belangstelling voor dit soort dingen.
De mijne ook, en ik ben ook maar een leek. En daarom ben ik in jouw vraag net zo diep gedoken als jijzelf.

Wat mij intrigeert is de definitie van een treinstel als vaste combinatie van twee of meer bakken.
In de 3railwiki zijn motorrijtuigen (rijtuigen met twee stuurstanden en een zelfstandige motor, met of zonder koppelingen) ingedeeld bij treinstellen, in elk land.
Voor NS-treinstellen realiteit (het is niet een kwestie vergelijkbaar met aan- of afkoppelen van rijtuigen),

Maar elders lijkt het iets complexer te liggen, en hangt het van allerlei dingen af, zoals:
-Welke stuurkabeltypes (versies) moeten aanwezig zijn in alle bakken, om zo te kunnen koppelen dat je kunt pendelen?
-Is er maar een bak met motoraansturing of hebben in alle bakken alle draaistellen motoren?
-Mag je vooruit en achteruit rijdend dezelfde snelheid voeren
 (m.a.w. hoe zinvol is het om met een bepaalde combinatie te pendelen)?

Dat zou bij NS ook best zo kunnen zijn, maar dan weet ik dat niet.
Ik heb er in iedere geval niets over gevonden.
Titel: Re: Mat’64 drietje?
Bericht door: VT601 op zondag 28 juni 2020, 13:11:44
In essentie zit bij de mat 64 (en ook de oudere stellen) de gehele benodigde installatie verdeeld over de gehele trein.
Technisch is een bakwissel daarmee alleen mogelijk met hetzelfde type.
Zelfs het wisselen tussen de Bk-bakken van Plan V(2tje) en Plan TT (4tjes) kwam nauwelijks voor.

Het enige stel dat ik ken waar achteraf een tussenbak is toegevoegd bij de SGM/Sprinter. Hierbij werd tussen de niet identieke kopbakken een rijtuig tussengeplaatst en werd zo de serie 2000 de serie 2800.
Hierbij werd overigens ook de 1e klas uit de ABk-bak omgebouwd naar 2e klas.

John (VT601)
Titel: Re: Mat’64 drietje?
Bericht door: serie1200 op zondag 28 juni 2020, 14:40:49
Bij plan-T zit de tractie in de tussenrijtuigen. Het weglaten van 1 tussenrijtuig scheelt de helft van het vermogen. Dus gaat dat nog werken ? Bij plan-V heeft iedere bak 1 aangedreven draaistel. Plaats je hier een bak met tractie tussen dan krijg je een super sprinter.
Titel: Re: Mat’64 drietje?
Bericht door: serie1200 op zondag 28 juni 2020, 14:48:25
Patrick, lees hier maar eens doorheen: KLIK (https://nl.wikipedia.org/wiki/Mat_%2754). Veel leesplezier.

Verkeerde type, topic gaat over mat 64 en niet over mat 54.
Titel: Re: Mat’64 drietje?
Bericht door: Eric-Paul op zondag 28 juni 2020, 15:56:48
 @citaat
Ik neem aan dat Fred dat ook wel weet en gewoon op deze aanvullende vraag van Patrick (hoe dat met Koplopers en Hondekoppen is) heeft geantwoord.
Daarbij is het op zich al een mooie aanvulling over hoe dat met dat materieel in zijn werk gaat.

Het is mijn nerdachtige belangstelling voor dit soort dingen. Ik vraag me voor Koplopers en Hondekoppen ook af of daarvan treindelen werden uitgewisseld (maar ik denk dat ik het antwoord al weet  :D  ).
Titel: Re: Mat’64 drietje?
Bericht door: pitsar op maandag 29 juni 2020, 20:17:20
leuk topic geworden zo. Ik begrijp nu dat het effectief nooit gebeurde dat er drietjes gecreëerd werden en ook waarom dat helemaal niet voor de hand liggend is   :thumbup:

bedankt voor alle reacties. Groet! Patrick
Titel: Re: Mat’64 drietje?
Bericht door: Laurent op zondag 26 juli 2020, 00:15:25
Het enige stel dat ik ken waar achteraf een tussenbak is toegevoegd bij de SGM/Sprinter. Hierbij werd tussen de niet identieke kopbakken een rijtuig tussengeplaatst en werd zo de serie 2000 de serie 2800.
Hierbij werd overigens ook de 1e klas uit de ABk-bak omgebouwd naar 2e klas.
Feitelijk is hetzelfde gebeurd bij de verlenging van het dubbeldeks interregiomaterieel. Alleen waren het toen nog treinstammen die enigszins flexibel waren.

In dit licht wellicht nog een leuke: Er heeft enige tijd een Railjet met 4 in plaats van 7 rijtuigen gereden tussen München en Salzburg. Door schade waren 3 rijtuigen dusdanig beschadigd geraakt, dat die hersteld moesten worden. De treinstam is vervolgens als versterkingsstam tussen München en Salzburg ingezet. Foto's daarvan kan ik echter zo snel niet vinden.
Titel: Re: Mat’64 drietje?
Bericht door: hmmglaser op zondag 26 juli 2020, 22:27:35
Er zijn nog wel wat testen gedaan met de Plan-V in de begin jaren 2000.
Foto's komen van de site van Nico spilt.