3rail Forum

Modelbaanbouw & Scenery => Banenplan ontwerpen => Topic gestart door: Haradigi op woensdag 03 juni 2020, 18:54:58

Titel: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op woensdag 03 juni 2020, 18:54:58
Hi allemaal,

Al een hele tijd met het baanplan bezig voor BW Karbrücken, maar helaas door allerlei omstandigheden niet verder gekomen.
Gemaakt in Wintrack en ikzelf gebruik V11 eigenlijk alleen maar om te bekijken, wil het programma verder niet "leren".

Wie kan mij helpen om het baan plan verder te ontwikkelen?
Mijn wensen staan in de Index van Karbrücken.
Klik:  Index BW Karbrücken hier (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=50892.msg895600#msg895600).
Hopelijk kan iemand mij verder helpen.

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: bellejt op woensdag 03 juni 2020, 18:58:26
en waar staat die index en wat wil je ?
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op woensdag 03 juni 2020, 19:03:48
Index staat onderaan en op de eerste bladzijde staan mijn wensen.
De lengte van de baan is inmiddels 430cm.

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: bellejt op woensdag 03 juni 2020, 19:18:40
ja mss is het toch beter linkjes te geven want in het wintrack bestand staat alleen een plan van 2.70 meter breed.Als we het ganse forum moeten afzoeken zullen er weinig antwoorden komen.
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op woensdag 03 juni 2020, 19:28:45
Hoezo het Forum afzoeken je kan toch gewoon het Wintrack "Tra" bestand downloaden en
"mijn Index" (link) aanklikken daar staan mijn wensen in de eerste zinnen.

groet
Harald

- Bahnbetriebswerk op niveau "0",
- Een parade "strecke" voorlangs op +/- niveau "-0,5",
- Een parade "strecke" die over stalen Brucken gaat dwars over het Bahnwerk en het riviertje de Kar op niveau +1,
- De sporen van het BW gaan ook met bruggen over het riviertje de "Kar",
- Schaduwstation op niveau -1,
- Schaduwstation op niveau -2 (misschien).
- Alle BW in-, uitrij sporen en de twee (dubbele)parade sporen moeten gaan en komen van het schaduwstation.
- Stijg- en daal- dubbelspoor max 2% ,
- De bouw van een dubbelsporige helix (of een helling).
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: bellejt op woensdag 03 juni 2020, 19:36:07
yep .nu zie ik dat je een link hebt in je onderschrift, wat niet evident was bij de vraagstelling.Niet iedereen heeft ook de laatste wintrack aan boord en tijd om 15 pagina's te lezen.
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: BlikkenTinus op woensdag 03 juni 2020, 20:19:19
En misschien effe een plaatje als jp(e)g of png?
Ik heb niet van alle railplansoftware werkende versies of demo's en dat wil ik ook niet. Evenmin wil ik van alles downloaden, ook niet van dit forum.
Meedenken vind ik wel heel leuk.

Groet,

Peter
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op donderdag 04 juni 2020, 09:48:44
Hi Peter,

Zal kijken hoe dat uit Wintrack te halen is en hier te plaatsen.

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Maarten Marklin op donderdag 04 juni 2020, 12:11:30
Gewoon een prit screen maken Harald.
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: antonv op donderdag 04 juni 2020, 12:29:11
Als jpg:
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: speeltmettreintjes op donderdag 04 juni 2020, 12:46:36
En hier nog een paar 3D-plaatjes (de hoogtes van enkele verborgen sporen heb ik wat aangepast).

Kijkend naar de uitgebreide wensenlijst, denk ik dat alles er wel zo'n beetje in zit. Het geheel oogt echter niet al te spannend.
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: antonv op donderdag 04 juni 2020, 16:07:07
Het geheel oogt echter niet al te spannend.
Daar zou je iets kunnen aan doen door de linker verborgen sporen elk te voorzien van een uitwijkspoor, dan kunnen treinen die verdwijnen afgewisseld worden met een andere trein, want een trein die verdwijnt direct 180° gekeerd weer te zien verschijnen is altijd een ferme afknapper...
Wat heel onrealistisch oogt zijn de 2 dubbelsporige tunnelingangen onder elkaar rechts vooraan, die zouden beter wat verder van elkaar liggen.
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op donderdag 04 juni 2020, 20:42:19
Hi

Leuk hoor zo kom ik al een stuk verder.
Alle zichtbare sporen (moeten) gaan en komen van en naar het schaduwstation.
Dus geen trein een tunnel in en verderop er weer uit.
Verder is vooraan een wisselstraat en een stukje spoor, het idee was daar een kleine halte te maken (links ook een wisselstraat) voor een railbus voor personeel van het BW.
Eventueel kunnen daar de locs ook richting BW gaan.
Het probleem was hoe alles te verbinden met het schaduwstaion (een of twee) via een spiraal en/of een helling.

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: antonv op donderdag 04 juni 2020, 21:32:22
Dus geen trein een tunnel in en verderop er weer uit.
Dus de tunnel op de paradebaan links komt er dan niet?
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: BlikkenTinus op donderdag 04 juni 2020, 22:00:30
Fijn dat er een echt 'plaatje' is gekomen, want dat praat makkelijker!
Op zich begrijp ik de wens om een paradebaan te hebben, want alleen locs in het BW rondsturen, is wel heel beperkt. Het is met het beschikbare oppervlak ook begrijpelijk er niet een echt station naast te willen leggen.

Wat ik mij wel afvraag, Harald, is of je ook wilt dat de locs op enig moment los, dus zonder trein, over de brug moeten rijden. Dat is niet echt een probleem, maar het zou mij leuk lijken als de brug echt een paradebaan is en dat het BW losse locs ontvangt van en terug zendt naar een net buiten het zich gelegen station. Het lijkt anders nogal een eind rijden van het BW naar het station. Een heel logische planning is het ook niet als een locomotief vanuit een station eerst over een viaduct moet om af te dalen naar het depot. Natuurlijk kan alles; soms is er geen andere plek, maar toch, ik denk dat de spoorwegingenieurs voor het volgende station langs de lijn hadden gekozen voor de aanleg van een BW, als het allemaal zo moeilijk was. Of anders hadden ze misschien voor ophoging van het terrein en demping van het riviertje gekozen. Drastisch en zwaar knudde voor het natuurschoon maar goedkoper dan het bouwen van een lange dubbele boogbrug. De kosten daarvan zijn weer wel te rechtvaardigen als het depot er al lag, behorend bij een belangrijk station waarlangs een later geplande hoofdlijn moest worden gelegd. Beide lijnen hebben dan weinig met elkaar te maken, maar dat geeft niet, ergens moesten ze elkaar kruisen.

Heb je er trouwens ook al over gedacht, of gedroomd, hoe het treinverkeer zou moeten verlopen? Wil je een trein eerst voorbij zien rijden en dan de loc van die trein terug zien komen en het BW laten bezoeken? Of is een directe link tussen de passerende treinen en de losse locs niet nodig? Want wil je wel een dergelijk verband, dan moet je daarmee ook rekening houden met het plannen van een of twee schaduwstations.

Groeten,

Peter
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op donderdag 04 juni 2020, 23:21:06
Hi Peter,

Mooie conclusie heb je geschreven, klopt ook.
Zelf zie ik het BW met losse (zonder wagons) rijdende locs los van de twee parade banen (voor langs en over de bruggen)
Over deze parade banen komen dan locs inclusief en sleep die in de (1 of 2) schaduwstations gereed staan.
Zelf weet ik dat een klein of groot BW niet bij een grote stad hoeft te liggen kan ook halverwege (water en kolen nodig) en lijn zijn zoals bv Bestwig in het Sauerland.
(Daar waren vroeger maar enkele huizen t.b.v. BW personeel).

Verder wil ik een spoor in een schaduwstation gaan gebruiken voor alleen losse loks achter elkaar.
Maar dat is voor later, zullen wel heel wat bezetmelders gaan worden  ;)

groet
Harald
 
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: BlikkenTinus op donderdag 04 juni 2020, 23:47:21
Dan is het plan helder, Harald! En als je op een spoor alleen locs wilt opstellen, worden dat inderdaad wel een paar bezetmelders, maar het scheelt weer wissels; alleen losse locs hebben niet heel veel ruimte nodig. Anderzijds, je kunt ook een harpje met heel korte opstelsporen maken. Traincontroller kan ze vast achteruit terug laten rijden, wat in het BW alleen maar realistisch kan zijn - hangt er maar net vanaf van welk station waar op de lijn de machine vandaan komt en in welke richting hij weer terug moet.

Groet,

Peter
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: pajomaho op vrijdag 05 juni 2020, 09:56:46
Hoi Harald,
Het baanplan doet mij sterk denken aan een baan die de vader van een vriend van mij vroeger had (ergens in Tuindorp). De baan liep in de breedte van het huis onder het dak en was ca. 5m lang en niet meer dan ca. 1m diep (schaduwstation iets breder onder het schuine dak). "Probleem" daarbij was, dat de binnenste bogen de stijgende bogen waren. Er slipte nogal eens een stoomloc in de bocht naar het station (bocht links) en de brug (bocht rechts) toe. Als de baan in spiegelbeeld zou zijn gebouwd, dan zouden de buitenste bogen de stijgende bogen zijn geweest met minder kans op slippende locs. In jouw ontwerp zijn de stijgende sporen ook de binnenste, dus wellicht kan je daar ook problemen mee krijgen.
Je hebt nu wat minder of in ieder geval andere ruimte, maar misschien geeft dit nog wat extra ideeën. Ik denk ook, dat de speelwaarde hoger wordt, als je er een station of halte in bouwt, al is het maar een eilandperron (Er zijn inderdaad depots zonder noemenswaardige bebouwing, zoals Bestwig (al lag daar al een klooster) en Jünkerath in de Eifel, dat is ontstaan vanwege het depot).

Ik voeg de schematische tekening bij, ook van het schaduwstation. En ik voeg de gespiegelde tekening bij.
Legenda van de letters: A sluit aan op A, en B op B, C en D zijn keersporen, E is een opstelspoor, maar zou je (stippellijn) ook kunnen verlengen naar het station, bijv. leuk voor een pendelbusje, F is een viersporige brug (was erg mooi om te zien), G is een uithaalspoor (dat eventueel via de stippellijn ook weer naar het station kan lopen). In het schaduwstation heb ik vier en drie sporen getekend, dat kan je natuurlijk, afhankelijk van je ruimte uitbreiden.

Succes met de verdere planning.
Groet, Paul
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op vrijdag 05 juni 2020, 10:12:38
Hi Paul,

Een vijf meter baan dan ben je daar vast vaak geweest ?  ;)
Bedankt voor het meedenken en de tekeningen.
Een stijgend "binnendste boog" spoor had ik ff nog niet aan gedacht maar ga dit wel onthouden.
Mijn max staat wel op 2 procent daar staat nu dus ook "opletten stijgend binnenste spoor" bij.
(opgeschreven op mn lijstje)

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: pajomaho op vrijdag 05 juni 2020, 10:40:34
Wellicht zou je jouw plan ook kunnen spiegelen, dan liggen de (meeste) stijgende sporen aan de buitenkant. Ik weet alleen niet of dat dan uitkomt met je grote loods.

 :offtopic: Ik was inderdaad kind-aan-huis bij dat vriendje en hij bij mij. Door de week speelden we met mijn trein, zaterdagmiddag ging zijn vader vaak aan zijn baan knutselen en rijden. Al veel kennis opgedaan toen (jaren '70).
Groet, Paul
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op vrijdag 05 juni 2020, 10:44:18
Hi Paul,

Spiegelen hoeft geen probleem te zijn, nu dus ff andersom denken.   8)

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op vrijdag 05 juni 2020, 12:57:20
Nog wat maten van de kolenopslag en de slakkenkuil.

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: BlikkenTinus op vrijdag 05 juni 2020, 17:26:07
Even terugkomend op de stijgende sporen: bij deze boogstralen en de rechte stukken ertussen, met bovendien een stijgingspercentage van 2 zie ik geen serieuze problemen, ook niet bij stijgen in de binnenbocht.
Bij de oude 5100 bochten, over 180 graden of meer, kan ik het mij voorstellen dat langere slepen omvallen, maar die zou moeten lukken en als het even kan de 36 cm radius zo veel mogelijk vermijden.

Groet,

Peter
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op zondag 07 juni 2020, 16:34:32
Vanmiddag ff aan het tekenen geweest (op papier) maar nog geen oplossing gevonden om de sporen met het schaduwstation te verbinden.

Wel een idee om vooraan de paradebaan om zowel links als rechts een wisselstraat te situeren naar een derde spoor erboven.
Links een kopspoortje "Halte" (voor railbus / personeel BW) en rechts het aansluit spoor naar het BW.

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op zaterdag 20 juni 2020, 12:46:43
Weer aan het tekenen geweest maar kom er niet uit.
Genoeg ideeën of artistieke oplossingen maar niet naar tevredenheid.
De aansluitingen van het baanwerk, de parade bruggen en de parade spoor dat voorlangs gaat wil ik dus verbinden met een schaduwstation (het liefst twee).

Wie o wie heeft ideeën of gaat iets voor mij tekenen ?
Het ruikt hier nu heerlijk in huis naar een gebakken "tulband" kan er t.z.t. misschien wel eentje brengen maar dat terzijde.

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: antonv op zondag 21 juni 2020, 10:11:32
Weer aan het tekenen geweest maar kom er niet uit.
Genoeg ideeën of artistieke oplossingen maar niet naar tevredenheid.
Beetje vreemd uitgedrukt, dit lijkt mij nu eerder een gevalletje van niet genoeg ideeën, je bent niet tevreden en je vraagt hulp....

Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op zondag 21 juni 2020, 10:15:14
Ja Anton ideeën genoeg maar door al die sporen zie ik de goede sporen niet meer .......   ;)

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Maarten Marklin op woensdag 24 juni 2020, 12:45:28
Harald, kijk eens hier of er wat bij zit.  Ik gebruik die sporenplannen als inspiratiebron.
https://www.maerklin.de/de/erlebnis/maerklin-magazin/downloads/gleisplaene-und-maerklin-freunde/ (https://www.maerklin.de/de/erlebnis/maerklin-magazin/downloads/gleisplaene-und-maerklin-freunde/)
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op donderdag 25 juni 2020, 11:13:05
Hi Maarten,

Bedankt, heb vanochtend ff een halfuurtje gekeken maar wat veel.
Helaas zijn de meeste erg klein op enkele uitgezonderd, binnenkort ga ik verder kijken.

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Maarten Marklin op vrijdag 26 juni 2020, 15:22:12
Harald, gewoon als inspiratiebron gebruiken, het beste van alles overnemen en combineren. Succes!
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: flyerman op dinsdag 30 juni 2020, 13:51:16
Hi Harald.

Dat wintrack bestand, die in de eerste post staat, is dat nog de juiste? Die afmetingen kloppen?

Heb van de week misschien wel wat tijd om te kijken of ik er wat mee kan.
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op dinsdag 30 juni 2020, 20:39:16
Hi Martin,

Heel graag.
Begrijp je een beetje wat mijn wensen zijn ?
De lengte van de baan is inmiddels 430cm.

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: flyerman op dinsdag 30 juni 2020, 21:00:41
Ik zal het eens rustig door nemen van de week. Kan jij in wintrack tekenen wat de afmeting is een wat je nu hebt waar je tevreden mee bent? En dan hier zetten?

Dat stuk wat boven het BW loopt, moet dat blijven? Vind het wat onrealistisch.
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op dinsdag 30 juni 2020, 21:05:45
Heb geen ervaring met Wintrack (gebruik V11 alleen om te kijken)
De afmetingen staan toch in het bestand ?
Bedoel je de brug die er dwars overheen gaat ?

Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: flyerman op dinsdag 30 juni 2020, 22:29:29
Ja de brug, en in je eerste post staat een wintrack bestand, vandaar dat ik dacht dat je het in wintrack had gemaakt.
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op woensdag 01 juli 2020, 08:59:30
Hi Martin,

De brug moet echt blijven daar gaat het nou net om, overigens ook het BW.     >:-D
Alles "moet" van en naar de schaduwstations dus geen trein de tunnel in en iets verder er direct (uit de zelfde tunnel) weer uit komen.

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: flyerman op woensdag 01 juli 2020, 09:24:49
Ok, prima.

Wat zijn de eventuele hoogte verschillen van de verschillende niveaus?
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op woensdag 01 juli 2020, 09:33:13
Hoogtes zijn nog niet bepaald.
De twee schaduwstations zo veel en zo lang mogelijke sporen. Lengte is belangrijker.
En .... ik zou er ook nog (redelijk) bij willen komen.
Via daal- en stijg sporen of met spiraal.
Tja het is nogal wat ben nu al nieuwsgierig..

groet
Harald
 
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: antonv op woensdag 01 juli 2020, 09:51:21
Enerzijds de hoogte in en anderzijds schaduwstations onder de baan lijkt mij op deze oppervlakte niet haalbaar met stijg- en daalsporen.
En ook voor 1 en zeker voor 2 helixen is eigenlijk ook al niet veel, om niet te zeggen geen, plaats.
Ik vrees dat je je te rijk rekent wat betreft oppervlakte en meer wil dan mogelijk is. Vandaar dat je al zo lang zoekt naar de oplossing.
Maar ik ben wel benieuwd wat iemand er weet van te maken.
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op woensdag 01 juli 2020, 09:58:10
Hi Anton,

Hopelijk via deze manier komen er misschien nog goede en leuke ideeën.
Maar je hebt gelijk en met een schaduwstation mag het ook en zo eigenwijs als ik ben denk ik dan dat er misschien best nog eentje onder kan hangen  8o

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: flyerman op woensdag 01 juli 2020, 09:59:59
Ik ben het met Anton eens, vandaar de vragen.
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op woensdag 01 juli 2020, 10:04:07
Hi Anton en Martin,

Ik ga, op korte termijn, eens goed kijken en meten of nog wat ruimere mogelijkheden kan creëren (lengte).

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: flyerman op zaterdag 04 juli 2020, 22:50:42
Ik ben eens aan het spelen geweest met wat je al hebt, en de lengte van de tafel verlengd tot 4m30, zoals je zei.

Het is erg lastig om er een daling in te krijgen naar een schaduwstation met 2 percent daling met deze afmetingen, wat het ook lastig maakt
is dat beide ingangen naar de schaduwstations aan dezelfde kant liggen, althans zo begrijp ik het uit de tekening. De brug over het BW ligt op 10 cm,
en moet dan flink zakken, terwijl het andere spoor er ook nog ligt wat naar beneden moet.

Ik denk dat je wat teveel wilt op deze ruimte. Doordat de brug over de BW moet komen, beperk je het behoorlijk naar mijn idee.
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: antonv op zondag 05 juli 2020, 11:35:08
Grote hoogteverschillen op een kleine oppervlakte zijn nochtans moeiteloos te realiseren, je maakt gewoon 2 banen op verschillende hoogte die niet met elkaar verbonden zijn. Van waar die eeuwige drang om te maken dat elke trein overal kan komen, dat is toch voor niks nodig en in veel gevallen zelfs niet wenselijk, een sneltrein moet toch niet op een lokaalbaantje komen en een boemeltrein toch niet op een sneltreinlijn?
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: flyerman op zondag 05 juli 2020, 15:30:03
 @citaat ik zou zeggen, zet je woorden om in daden, en probeer het te realiseren.

Ik ben benieuwd.
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: antonv op zondag 05 juli 2020, 16:23:15
Het was eigenlijk bedoeld om de topic starter (en volgers) tot meer realistisch denken aan te zetten, geen gooi naar de functie van ontwerper, daarvoor liggen onze ideeën waarschijnlijk veel te ver uit elkaar  ;)
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: BlikkenTinus op zondag 05 juli 2020, 16:44:42
Het kan in het door Harald gekozen thema prima om twee van elkaar gescheiden trajecten te hebben. Het Bw handelt alleen verkeer van locomotieven af en die hoeven slechts door een keerlus in een schaduwstation, hoewel pendelen ook gewoon kan. Het maakt maar heel weinig uit; je verzint gewoon zelf welke machine voor een depotbezoek in aanmerking komt.
Op een paradespoor kunnen de doorgaande treinen vrolijk voorbij komen zonder dat ze een zichtbaar station aandoen. Het maakt de aanleg van de sporen een stuk eenvoudiger en de lol niet minder.
Heb je een station met Bw als motief dan moet je wel iets met de treinen en de zichtbare locwissels. Dat kan echter ook super simpel door gebruik te maken van een fiddle yard zoals veel Britten en Amerikanen doen. Niks volautomatisch schaduwverkeer, gewoon handmatig treintjes klaarzetten voor hun optreden in de schijnwerpers en als je sessie is afgelopen, zet je alles weer neer voor een volgende dienstregeling.

Groet,

Peter
 
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op zondag 05 juli 2020, 22:37:58
.... 2 percent daling met deze afmetingen.....
.... beide ingangen naar de schaduwstations aan dezelfde kant liggen,
Ik denk dat je wat teveel wilt op deze ruimte. Doordat de brug over de BW moet komen, beperk je het behoorlijk naar mijn idee.

Hi Martin,

2 procent heeft nog steeds voorkeur maar ietsjes meer ........  ?
De parade brug mag ook rechts aan het begin staan.
De ingangen van beide schaduwstations hoeven niet aan een kant te zitten hoor.
Zelf vind ik die bruggen geen beperking.
Beperking ?  Heb ooit  op een forum zelf een kleinere baan gezien met twee schaduwstations met een spiraal, dat mag in Karbrücken ook. Zal eens zoeken of ik dat sporenplan terug kan vinden.

Het kan in het door Harald gekozen thema prima om twee van elkaar gescheiden trajecten te hebben.
...... gebruik te maken van een fiddle yard 

Hi Peter,

Twee aparte trajecten dat is het eigenlijk al maar het is ook geen probleem misschien zet ik er dan toch wel ergens een wisseltje tussen  ;)
Wilde toch ook al een Halte stelle maken voor een railbus (voor personeel BW), Een extra spoor bij de parade strecke voorlangs met aftakking naar BW en aan de andere kant een kopspoortje.
Ben geen voorstander van een fiddle yard wil zo veel mogelijk automatisch rijden dus ook wisselen van de (losse) loks ect.

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: antonv op maandag 06 juli 2020, 09:17:25
Heb ooit  op een forum zelf een kleinere baan gezien met twee schaduwstations met een spiraal, dat mag in Karbrücken ook. Zal eens zoeken of ik dat sporenplan terug kan vinden.
Betrof het enkel een plan of was het ook daadwerkelijk gebouwd en bruikbaar?

Wat ook een groot nadeel is van schaduwstations in verschillende lagen en die met een helix met de baan verbonden zijn is dat je altijd veel treinen hoort rijden en er weinig ziet rijden...
Ideaal is een schaduwstation zo kort mogelijk bij het zichtbare gedeelte zodat er zo weinig mogelijk hoorbare treinbewegingen uit het zicht zijn.
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op maandag 06 juli 2020, 10:50:22
Betrof het enkel een plan of was het ook daadwerkelijk gebouwd en bruikbaar?

... is dat je altijd veel treinen hoort rijden en er weinig ziet rijden...


Hi Anton,

Het was een gebouwde en rijdende baan.
Ook een vriend is aan het bouwen met een wat langere en iets bredere baan met twee kruiselings geplaatste shaduwstations een BW en een station-niveau van bijna 110 cm (vanaf de vloer) en +/- 45 cm vanaf onderste schaduw.station.
Had daar al vaker naar gekeken voor mijn baan maar ik kom er niet uit.

Verder probeer, zo goed mogelijk, het rij-geluid te reduceren (op mijn rustige) zolder.
Daarom komt dus alle rails op Neopreen band of Dupron te liggen en ze worden met flex-lijm gelijmd.
Zelfs de draaischijf "hangt" in Neopreen zie mijn draadje  (v.a. #731).
Dit om het geluid van de rijdende en sissende stoomloks goed te horen.  :)

groet
Harald

(hoogtes aangepast)
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op donderdag 23 juli 2020, 10:03:19
Afgelopen vrijdag enkele uren met een Forumlid bezig geweest om iets te bedenken.
Het was gezellig (ook ff naar zijn treinbaan gekeken) we hadden wel ideeën maar we zijn er niet uitgekomen.
Binnenkort hout halen voor de constructie dus hopelijk is er een baan-plan zodat we in de winter aan de gang kunnen.

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Maarten Marklin op donderdag 23 juli 2020, 10:18:51
Harald, zet je wensen en mogelijkheden eens op een rij dan kom je er wel uit.
Volgens mij vind je het BW het belangrijkst. Dat moet dan je uitgangspunt zijn. Wil je met goederen en goederenafhandeling rijden? Personentreinen, wendezüge, treinstellen? Grote wisselstraten of juist een lange paradebaan? Of alleen maar met losse locs? Welke scenery vind je belangrijk? Bergen, havengebied, stedelijk, dorps, waterrijk?
Vul het eens in.
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: flyerman op donderdag 23 juli 2020, 13:03:34
Sorry voor de late reactie. Ik heb er nog wat met het ontwerp gespeeld, maar kom er niet uit op wat jij wil.
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op donderdag 23 juli 2020, 13:17:01
Hi Maarten,

In mijn tekst hierboven staan al mijn wensen al beschreven.
Baanwerk met draaischijf (0), 2 x schaduw station (-1 en -2) en een brug (+1) over alles heen.
Al de bovenstaande sporen zou ik naar- en vanaf het schaduwstation willen hebben.

Hi Martin,

Had een beetje gehoopt op jou inbreng en ideeën, ga zelf ook nog eens aan de gang en kijken hoe anderen dit met 4 niveaus hebben opgelost.

Als ik iets heb of een goed idee zal ik het hier plaatsen.

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: flyerman op donderdag 23 juli 2020, 17:14:12
Ik heb van de week nog wel wat tijd over, zal nog eens een poging wagen.

Sorry Harald. Ik heb er drie dagen af en aan naar gekeken, maar krijg er niet in verwerkt wat jij wilt. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet kan.
Maar mij lukt het niet.
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op donderdag 17 september 2020, 13:40:02
Na alle perikelen van afgelopen zomer en ook het afbouwen van enkele (kleine) projecten nu ook weer verder met het Baan plan van Karbrücken .....

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Gertjan H op dinsdag 22 september 2020, 11:57:46
Hoi Harald,
De oplossing is toch eigenlijk al aangedragen in de plaatjes van reactie 9 en 10? Volgens mij zit alles er in, o.a. 2 schaduwstations. En door deze schaduwstations zie ik niet dat een trein een tunnel in rijdt en er even later verderop weer uit komt. Waar de sporen een tunnel in gaan komen ze uiteindelijk in een schaduwstation (2 x). Dan kan er altijd een andere trein uit (dezelfde!) tunnel terug komen. Wanneer je aan 1 zijde 1 schaduwstation onvoldoende zou vinden en er is voldoende hoogte, zou je nog een tweede (eigenlijk derde) laag naar beneden kunnen gaan voor een extra schaduwstation.
De schaduwstations zijn nu niet getekend.

gr. Gertjan
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op dinsdag 22 september 2020, 14:21:31
Hi GertJan,

Klopt helemaal maar wie wil voor mij de twee schaduwstations erbij tekenen in Wintrack ?
Het Tra bestand, tot nu, staat er ook bij.

groet
Harald

Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: flyerman op dinsdag 22 september 2020, 16:30:59
Ik heb het geprobeerd, maar ik denk zelf dat er te weinig ruimte voor is.
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op donderdag 10 december 2020, 13:43:36
Na afgestoft te hebben en ook weer wat meer tijd voor de hobby maar weer eens, op papier, aan het tekenen.
Wat voorbeelden gezocht met goeie ideeën maar het was net niet dat wat ik in gedachte heb.
Mooie ideeën blijven welkom.

Nog maar eens op een rijtje gezet:
- K-rail met slanke wissels,
- Bahnbetriebswerk op niveau "0",
- Een parade "strecke" evt. (voorlangs?) op +/- niveau "-0,5",
- Een parade "strecke" die over stalen Brucken gaat dwars over het Bahnwerk en het riviertje de Kar op niveau +1,
- De sporen van het BW gaan ook met bruggen over het riviertje de "Kar",
- Schaduwstation op niveau -1,
- Schaduwstation op niveau -2 (misschien).
- Alle BW in-, uitrij sporen en de twee (dubbele)parade sporen moeten gaan en komen van het schaduwstation.
- Stijg- en daal- dubbelspoor max 2% ,
- dubbelsporige helix.
- ergens stuk (pendel)spoor voor 2-rail (automatisch omschakelbaar) 
De maten zijn iets groter geworden nml: 150/175 x 470 cm

groet
Harald
 
En een leuk filmpje ter inspiratie:
https://www.youtube.com/watch?v=IhO6p8m1NYA
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: antonv op donderdag 10 december 2020, 16:27:26
En een leuk filmpje ter inspiratie:
Eerlijk gezegd inspireert mij dat niet veel, een trein in het zicht een 180° bocht zien maken op de baan, het oogt allemaal heel ongeloofwaardig  ;)
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: feniks op donderdag 10 december 2020, 17:32:54
 @citaat
wanneer is een modelbaan geloofwaardig?
Slechts enkele hebben de ruimte om een deel geloofwaardig na te maken.
wat Harald wilt maken c.q. creëren is wat hij wilt bouwen en niet wat echt is ..toch 

gr. Ruud
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: antonv op donderdag 10 december 2020, 17:54:08
 Kijk dan eens naar het eerste baanplan dat Harald hier liet zien en daar zie je dat hij ook geen voorstander is van zichtbare 180° bogen...
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op donderdag 10 december 2020, 18:11:31
Het ging mij in dat filmpje hoofdzakelijk om het oppervlakte van het BW.
Inderdaad geen voorstander van zichtbare 180° bogen.

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: feniks op donderdag 10 december 2020, 18:18:42
 @citaat @citaat
OK ;)  maar "heel ongeloofwaardig" of geen voorstander ligt wel qua mening uit elkaar.
wat mij betreft genoeg erover  :P
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: leeij012 op vrijdag 11 december 2020, 00:32:49
ik kon het niet laten en heb wat zitten puzzelen.

maar ik denk toch dat de brug een groot speelplezier in de weg gaat staan.
Offff de brug moet hoger, een extra 10 tot 15 cm

Met vriendelijke groeten Jarno
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: leeij012 op vrijdag 11 december 2020, 00:40:31
niet heel scherp maar ik hoop dat er 1 en het ander duidelijker word  :?
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op vrijdag 11 december 2020, 10:42:02
Hi Jarno,

Da's heel mooi maar waarom moet die brug 10-15 cm hoger ?
Als hij goed over die sporen heen gaat is dat toch hoog genoeg?
Zal dit weekend jou ra bestand bekijken.
Mijn tra bestand staat in dit draadje helemaal vooraan.

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Jan22 op vrijdag 11 december 2020, 13:18:52
Da's heel mooi maar waarom moet die brug 10-15 cm hoger ?
Vanwege die dubbele tunnelmond boven elkaar. Die is weg in Jarno's plan.
En dat betekent dat je landschap daar rechtsvoor gaat veranderen ....
Daar heeft Jarno vast ook ideetjes over.
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Hanzi op vrijdag 11 december 2020, 14:06:10
Maar Harald, al dit moois voldoet toch niet aan deze wens:

Alle BW in-, uitrij sporen en de twee (dubbele)parade sporen moeten gaan en komen van het schaduwstation.?

ik kan dit niet anders lezen dan dat de 3 zichtbare baanonderdelen, te weten: de BRUG, het PARADETRAJECT en het BW niet direct met elkaar in verbinding mogen staan maar alleen via een schaduwstation. Redelijk lastig realiseerbaar of bedoel je wat anders?
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Jan22 op vrijdag 11 december 2020, 14:16:21
Dat is ook wat ik uit deze tekening opmaak:
(https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=80083.0;attach=194617;image)
Paradespoor (vooraan) en brug (diagonaal) voeren beide dubbelsporig via de achterkant naar het schaduwstation.

En dat is meteen ook de reden dat Jarno's idee om de brug 10-15 cm hoger te leggen problematisch is.
Er is dan én een helix nodig én een helling vanwege het toegenomen hoogteverschil.
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op vrijdag 11 december 2020, 15:38:30
In de eerste opzet is het linkse, licht groene, dubbel spoor niet met elkaar verbonden maar gaan ieder "eerst" naar het schaduwstation.
Iemand dacht dat die sporen aan elkaar waren aangesloten.

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Jan22 op vrijdag 11 december 2020, 15:41:46
het linkse, licht groene, dubbel spoor niet met elkaar verbonden
Goed dat je dat nog even verheldert, ik had alleen aandacht voor de rechterkant toen ik deze weergave citeerde.
Het verklaart veel.
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op vrijdag 11 december 2020, 15:47:21
Ook het oranje kopspoortje was langer gemaakt naar links met links de wissels om daar te komen.
Op deze plek dus twee doorgaande sporen en een "rangeer" spoor (3).
Links dus ook een wissel om op dat kop-spoortje van spoor 3 te komen voor de bus pendel.
De wissels rechts zitten dan precies andersom.

Aan de rechter kant zijn ook die twee dubbel sporen niet met elkaar verbonden.

De maten zijn iets groter geworden nml: 150/175 x 470 cm om eventueel rechts een spiraal te kunnen plaatsen.

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: leeij012 op vrijdag 11 december 2020, 20:46:42
Harold,

omdat ik het ZO leuk vind, nog ff zitten klooien  :D
voldoet echter niet meer aan de 2% hellingsgraad o.a maar het is maar een idee  :)

Schiet er maar op .... het zijn maar ideeën

Groeten jarno
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: leeij012 op zaterdag 12 december 2020, 22:21:09
Nog 1tje dan  :D :D
Het blijft improviseren, wikken en wegen.

Onder de 2 graden hellingshoek is er bijna niks mogelijk vanwege de brug.
Ook heb ik gekozen voor ruime bogen ivm tante M die hele mooie stoomlocs maakt,.. maar hebben een minimale boog radius van 437,5.
Dus kleiner zit er niet in.  :P

2 schaduw stations met serieuze lengtes  :D
Zelf gebruik ik 1 spoor in het schaduw station en parkeer daar 12 stoomlocs achter elkaar, ... het is maar een idee.

Het is weer een idee, bekijk het rustig ff door.
Had ik al gezegd dat ik het leuk vind ???

Groeten Jarno
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Degeluidsman op zondag 13 december 2020, 07:43:46
Hoi Jarno,

Het is altijd goed om niet over een nacht ijs te gaan, ik vind je laatste foto wel erg mooi  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: flyerman op zondag 13 december 2020, 08:58:11
Op zich een mooi ontwerp zo, maar de ruimte tussen de lagen is wel erg smal, daar kom je nooit tussen met je hand als er wat is. De bereikbaarheid van de schadustations is ook erg lastig naar mijn idee.
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: ACTS.zuid op zondag 13 december 2020, 09:28:01
Zie ik daar nou 9 (negen) tunnelingangen of moet ik de bril poetsen?
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Hanzi op zondag 13 december 2020, 09:32:07
Ben bang dat je gelijk hebt Ben.
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: antonv op zondag 13 december 2020, 12:32:57
Ik denk dat de brug die over het BW moet gaan je zal blijven opzadelen met moeilijk te integreren op- en afritten...
Er is daar wel een oplossing voor, zelfs met onbeperkte hoogte van de brug en dat is anders gaan denken: moet elke trein overal kunnen komen?
Het middelpunt van de baan wordt een BW en een paradespoor vooraan, dat zou ik zo laten maar ik zou de dubbelsporige brug enkel gebruiken om 2 treinstellen of trek-duwtreinen te laten op pendelen.
En langs 1 kant een wisselbak voorzien om de pendeltreinen af en toe te wisselen.
Ik heb snel eens geschetst wat ik bedoel voor een situatie met 1 trein per kant. Als de doodlopende sporen dubbel uitgevoerd worden met overloopwissels, langs weerskanten of langs 1 kant, kun je nog gevarieerder laten pendelen, dan hoeven de treinen mekaar niet altijd tegen te komen op de brug.
Maar 't is natuurlijk een niet-conventionele oplossing waar niet iedereen iets zal in zien...
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: antonv op zondag 13 december 2020, 13:01:34
Nog een beetje verder uitgewerkt, langs weerskanten dubbelspoor.
Niets belet om nog meer opstelsporen te voorzien, je kunt er een volledig schaduwstation van maken voor treinstellen en/of trek-duwtreinen.
En dat allemaal zonder in de weg liggende stijg- of daalsporen.
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: antonv op zondag 13 december 2020, 14:32:40
Enz...
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op zondag 13 december 2020, 18:17:14
Ook heb ik gekozen voor ruime bogen ivm tante M die hele mooie stoomlocs maakt,.. maar hebben een minimale boog radius van 437,5.
2 schaduw stations met serieuze lengtes  :D
Zelf gebruik ik 1 spoor in het schaduw station en parkeer daar 12 stoomlocs achter elkaar, ... het is maar een idee.

Hi  Jarno,

Zit alweer een tijdje te hannesen met Wintrack(11) maar goed het bekijken is gelukt.
Zelf had ik ook al het idee om in het schaduwstation meerdere lok's achter elkaar te zetten.
Ruime bogen is prima.
Hoe lang zijn de opstelsporen zie ook maar een schaduwstation ?

Maar prachig hoever het alweer is gekomen, ben er nog niet maar ziet er leuk uit.
Die groene parade sporen onderaan daar zou ook rechts nog een wissel moeten komen om vanaf het oranje-spoor op het hoofdspoor te komen.
Zo kunnen alle loks naar rechts of naar links op het hoofdspoor komen, uiteraard de railbus ook.
Links ook een klein kop-spoortje voor de Railbus.

Nog een beetje verder uitgewerkt, langs weerskanten dubbelspoor.
Niets belet om nog meer opstelsporen te voorzien, je kunt er een volledig schaduwstation van maken voor treinstellen en/of trek-duwtreinen.
En dat allemaal zonder in de weg liggende stijg- of daalsporen.


Ook Anton bedankt maar op dit moment zie ik het nog niet zo zitten in een apart stukje spoor over de bruggen.
Maar wel bedankt voor je bijdrage

Nu eerst maar eens eten koken dat had ik mijn vrouw belooft, vanavond verder.

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: antonv op zondag 13 december 2020, 18:31:20
op dit moment zie ik het nog niet zo zitten in een apart stukje spoor over de bruggen.
Komt nog wel ;)
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op zondag 13 december 2020, 18:33:54
 @citaat
Die brug (en het BW) is wel een van de belangrijkste redenen om een baan te bouwen.
We zien het wel.

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: leeij012 op zondag 13 december 2020, 23:13:13
Harald,

Kan het niet laten, moet nog even dit idee met je delen.
En ja ik weet ,... rechts is wat hoog!
Het maar voor het idee,  je daar nog mee kan stoeien.

* grote boog radius
* 2 schaduw stations ( eventueel nog aan te passen voor tussen ruimtes )
* brug   ( Naar wens te verlengen )
* bw komt nu beter tot zijn recht.
* halte voor railbus aan de linkerzijde.
*en je kunt nu vanaf bw naar links en recht naar het hoofdspoor.  :D

Met vriendelijke groeten
Jarno
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: leeij012 op zondag 13 december 2020, 23:42:41
Harald,
Voor de zekerheid nog een beetje aangekleed  :D

Groet Jarno
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Adjebelle op maandag 14 december 2020, 08:02:48
Zoals ik het nu zie ligt het BW tussen twee bergen in met de vele tunnels. Dat lijkt me een beetje teveel van het goede voor een beetje realistisch zicht. Tevens ontbreekt het aan elke dieptewerking omdat je al gelijk tegen een hoge berg met een stationnetje aankijkt. Onderaan zet ik dan ook de optie om dit geheel naar links over te brengen. dat zal veel beter staan.

Suggestie; weet niet of het kan slagen:
Het BW met locloodsen spiegelen zodat dat voor de bergwand rechts uitkomt (veel realistischer ook) en dan de sporen van het BW van rechtsonder naar linksboven laten lopen. Dan krijg je optisch gezien een betere dieptewerking. Brug houden zoals die nu ligt. Is mooi.

Misschien nog beter:de berg met locloods en BW naar links brengen (uiteraard zullen sporen daar dan ook op aangepast moeten worden, maar wel dat het BW dan loopt van linksboven naar rechtsonder. 

Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: antonv op maandag 14 december 2020, 10:08:25
Wat mij hier een beetje ontbreekt aan informatie is hoe de baan opgesteld wordt in de kamer.
Waar mogen/moeten/kunnen achtergronden geplaatst worden, waar moet het toegankelijk blijven en hoe greaak je daar aan, waar komt de bediening?
Een schets van de complete opstelling zou veel verduidelijken.

Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: antonv op maandag 14 december 2020, 12:21:24
Je spreekt in een ander draadje dat je treinsamenstellingen opslaat in plexi kokers, ik vermoed dat je die dan op een bepaalde plaats aan je baan wilt koppelen, waar is daar plaats voor?
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op maandag 14 december 2020, 12:43:35
Hi allemaal,

Leuk dat er zo wordt meegedacht.
Eigenlijk wilde ik het hier eenvoudig houden zonder allerlei extra's.

Maar goed de vragen:
Van mijn +/- 10 "Trainsafe" (plastic)kokers hangen de meeste gewoon als vitrine aan de muur.
Misschien komt er nog wel eens ergens een wisseltje om z'n koker aan te sluiten.
De baan staat tegen de muur en komt op wielen te staan dus kan ik er indien nodig helemaal vrij omheen.
Kan aan die achterkant altijd nog iets maken als achtergrond (of aan de muur ophangen).
De bediening met twee monitoren, toetsenbord, centrale ect. komt verzonken aan de voorkant.
(rechts van het bredere gedeelte)
De meeste elektronica, boosters en PC komen aan de linker zijkant in een platte kast.
Onder die kast, die aan de baan vastzit en ondersteund, komen dus geen poten maar wielen.

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: leeij012 op dinsdag 15 december 2020, 19:07:38
Harald,

welk idee staat je het meest aan ?
Of welk idee wil verder uitwerken ?

Ik heb nog 1 ideetje, maar dat vergt wat aanpassingen en wat extra werk, maar ook het vermogen om voor andere oplossingen open te staan?
Lees "omdenken " en dat woord is al een x gevallen dacht ik.
Maar wil je dat wel ? 
laat maar weten hoe je erin staat, dan ga ik,   .... als JIJ wil van het weekend weer even stoeien.

Met vriendelijke groet Jarno  :thumbup:

 
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op woensdag 16 december 2020, 12:36:33
Hi Jarno,

Eigenlijk ben ik even bedust van je snelheid en energie in ontwerpen en weer bedankt het zet mij ook richting een mooie oplossing.
Moet nu eens goed nadenken wat mijn mogelijkheden zijn, heb nu allerlei ideeën in mijn hoofd (ik denk te weten wat ik wil) maar om deze nu tot een groot idee te "koppelen" gaat niet zo snel.
Wel een vraag, is een spiraal aan de rechterkant niet makkelijker waar alles naartoe gaat en vanaf komt ?
Eentje met het buitenste spoor naar boven maar dan zou de brug andersom moeten komen (dus van rechts achter naar links voor) dat idee werd al eerder getekend.
Verder had je het over twee schaduw-stations maar ik zie er maar een en hoe lang zijn die sporen ?

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: leeij012 op woensdag 16 december 2020, 19:33:51
Harald,

Ik tel 8 sporen van 1 meter en 30 cm
En ik tel 2 sporen van ruim 3 meter.
Ook kan er gecombineerd worden met lengtes.

Ik doe er wel even een plaatje bij.

Groet Jarno
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: antonv op woensdag 16 december 2020, 20:23:23
Ik heb eens 1 van de gepresenteerde ontwerpen wat nader bekeken en kom tot de vaststelling dat de verhouding tussen treinen die je ziet rijden ten opzichte van die welke je hoort rijden heel mager is...
Los van de BW sporen zijn er 85m berijdbare sporen.
Daarvan liggen er 15 m zichtbaar.
En 20 m in opstelsporen.
Dat wil dus zeggen dat er bijna 50m verborgen (verloren...) sporen liggen om de zichtbare baan te verbinden met de schaduwstations. Daar hoor je de treinen wel rijden maar je ziet ze niet...
Moet beter kunnen toch?
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op woensdag 16 december 2020, 22:52:54
Hi Anton,

Ben het met je eens maar bogen van 180 gr of meer vind ik helemaal niks.
Maar vele tunnel portalen eigenlijk ook niet.

Hi Jarno,

Inderdaad heb het gezien twee schaduwstations.
Zou wel zeker min. zes sporen willen hebben van +/- 2m60.
Heb veel om over na te denken.

groet
Harald

Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: leeij012 op woensdag 16 december 2020, 23:32:18
Harald,

Nog 1 tje dan  :D :D :D

Simpeler,  VEEL langer opstel sporen en een brug !!
minder portalen,

Nadeeel ,.... ja ik weet ... maar he, zo ff uit het losse polsje  >:-D

Groet Jarno
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: leeij012 op woensdag 16 december 2020, 23:39:46
Harald,

Zat nog ff te denken,....
Mocht er nou behoefte zijn aan NOG MEER opstelsporen.....

Je kan deze opstel sporen eindeloos herhalen.
Een spiraaltje naar beneden en hopla nog meer,

eindeloos tot aan de kelder al zou dat moeten    >:-D >:-D >:-D

Groet Jarno
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: antonv op donderdag 17 december 2020, 09:58:16
Toch beter niet overdrijven met al die verborgen sporen...
Er zijn doordat Harold niet graag veel bochten ziet ontzettend weinig zichtbare berijdbare sporen, je mag er dus zeker van zijn dat er veel meer treinen tegelijk aan het rijden zullen zijn dan je ziet en onderschat dat niet, het geluid van een trein die rijdt en je niet ziet valt veel meer op dan het geluid van een zichtbare trein. Misschien wil Harald in zijn BW wel eens het geluid van een stomer laten horen en als dat dan compleet overstemd wordt door rijgeluiden van niet zichtbare treinen is de lol er rap af...
Iets ontwerpen met meters nutteloze sporen is gemakkelijk, kunst is de verborgen sporen tussen schaduwstation en zichtbaar spoor zo kort mogelijk te houden.
Dus best op elke laag waar zichtbaar spoor is een schaduwstation, dan is de verhouding tussen zichtbaar rijden en verborgen rijden minimaal.
Grote spelbreker hier is de brug die Harald over het BW wil laten lopen, toch als de schaduwstations onder de baan liggen, dan heb je ellenlange op en afritten nodig, vandaar mijn voorstel van gesplitste banen onder en boven.
Ik weet dat wat ik zeg niet voor iedereen duidelijk is, daarvoor moet je eens naar echte banen gaan kijken (en luisteren), op het PC scherm heb je daar geen last van  ;)
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: leeij012 op donderdag 17 december 2020, 17:20:20
Antov,

Het klopt wat je schrijft !!!

Zelf had ik daar nooit over nagedacht, maar dit kan Harald nu ook meenemen in zijn bouw.

Groet Jarno
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: antonv op donderdag 17 december 2020, 17:49:11
Met je laatste plan zal het makkelijker zijn onnodige verborgen rijlengtes te elimineren maar het beantwoordt niet meer aan wat Harold wil, een lange brug over het BW...

Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Jan22 op donderdag 17 december 2020, 17:52:07
(...) op elke laag waar zichtbaar spoor is een schaduwstation,
dan is de verhouding tussen zichtbaar rijden en verborgen rijden minimaal.
(...)vandaar mijn voorstel van gesplitste banen onder en boven.
Interessante gedachtengang.
Maakt helix en helling min of meer overbodig.
Beperkt railslengte tot een minimum.
Legt simpeler en sneller aan (vereenvoudigde tracee opbouw).
Is simpeler bestuurbaar (al mag dat met TC gold als uitgangspunt geen punt zijn).
Vergt bepaalde rollend materiaal keuze.

Goed om over na te denken.
(maar niets voor mij)
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op zondag 14 februari 2021, 16:09:15
Hi allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier iets gepost heb.
Nog steeds, zo af en toe, bezig met het baanplan, veel andere plannen bekijken en hierbij een plan
van een interessante baan waar meerdere sporen in de spiraal lopen.
Het zou bij mij toch moeten lukken om ook zoiets te maken en er nog een niveau aan toe te voegen voor de dubbelsporige brug over het BW.
Hierbij de foto, en graag reacties want ik ben er nog steeds niet uit.

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Degeluidsman op zondag 14 februari 2021, 16:42:45
Hoi Harald,

Er zijn hier een hoop mensen die jou hierbij kunnen helpen, zelf heb ik altijd moeite om dit soort plaatsjes te visualiseren.

Met jou kennis en de hulp van het forum gaat het best goed komen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: antonv op zondag 14 februari 2021, 16:48:08
Zou dat ooit gebouwd zijn? Ik zou graag die tunnelingang zo vlak naast de draaischijf eens willen zien, ik kan mij daar eigenlijk niks bij voor stellen...
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Jan22 op zondag 14 februari 2021, 16:57:42
Ik ben niet zo thuis in C-rails (gelukkig hebben we daar een 3railwiki voor).
Alle wissels in het schaduwstation aan de bovenkant van de afbeelding zijn
Standaard wissels (Links) R2 =437,5 mm. / 24,3 ° met een lengte van 188,3 mm.

Dat is natuurlijk een bewuste keuze, althans, bij mij gaat er dan een belletje rinkelen.
Er bestaan Märklin-locs (stomers) die wel rijden door R=437, maar niet door R=424,6 mm.

Ik kwam daar laatst een waarschuwend draadje over tegen, maar negeerde het omdat ik geen stomers heb.
R=424,6 mm is de R2 van K-rails (2231).

Dus keek ik nog eens goed naar het (licht)blauwe gedeelte. Daar is 2221 (K-rails R1=360 mm) en 2231 (K-rails R2=424,6 mm) in verwerkt. R2 kan kritisch zijn, R1 is dat zeker.
Maar het is dubbelspoor en bedoeld om met TC te besturen, dus alleen de buitenboog berijden (in beide richtingen) voor kritische voertuigen moet mogen.

Op de tekening lijkt de hart-op-hart afstand tussen de sporen even groot als bij C-rails, dus 77.7 mm in plaats van 64.6 mm  (https://wiki.3rail.nl/index.php?title=K-Rail_Geometrie).

Dat is ook beslist aan te raden.
Zelf kwam ik daar ook op uit toen ik een dubbelsporige bocht legde om met "type C" voertuigen te berijden.
De hart-op-hart afstand  van 64.6 mm tussen K-rails 2221 en K-rails 2231 is te krap voor lange Liliput en Roco rijtuigen en voor sommige locs.

Je zult het niet van plan zijn, maar ik neem het even op om je te laten zien dat fabrikanten soms maar wat beweren:
Piko-A-rails geometrie (bijlage) suggereert dat een hart-op-hart afstand van 61.9 mm al genoeg is tussen R1 en R2 voor true scale rijtuigen.
Dat kan waar zijn voor Piko-wagons van 1:87, maar is beslist onjuist voor Liliput-wagons en Roco-wagons van 1:87.
En dat heeft domweg te maken met de constructie van die rijtuigen (want die bepaalt wat overhang en uitzwenking is).
Ik heb het eerst uitgeprobeerd, en daarna berekend. De hart-op-hart afstand tussen Piko-A R2 en R3 gaat wel goed met Liliput 1:87, en vanaf R=515 mm (een kritische grens, die boog moet dan met flex-rails verlegd) kun je zelfs een hart-op-hart afstand van 57 mm hanteren. Normbladen hanteren hogere normen.
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: BlikkenTinus op maandag 15 februari 2021, 00:44:50
Zou dat ooit gebouwd zijn? Ik zou graag die tunnelingang zo vlak naast de draaischijf eens willen zien, ik kan mij daar eigenlijk niks bij voor stellen...
Hangt er een beetje vanaf. Is het een tunnel in een bergmassief of meer een onderdoorgang van een deel van een stad.
En, weliswaar een iets andere situatie: Grosmont station van de North Yorkshire Moors Railway heeft het depot ook achter een korte tunnel liggen.

Groet,

Peter
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: antonv op maandag 15 februari 2021, 09:26:19
Het gaat er mij meer om dat de tunnel gebruikt wordt om een veel te korte bocht weg te steken maar als je daar dan in mee leeft komt het rechte blauwe spoor los in de lokloods uit... Dat is toch geen zicht?
Enfin, dat is wat ik er bij voel.
Bekijk zo iets eens in 3D als je je het niet direct kunt voorstellen op een plat plan.
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: ceess op maandag 15 februari 2021, 09:56:07
Het gaat er mij meer om dat de tunnel gebruikt wordt om een veel te korte bocht weg te steken
R3 en R2 lijkt mij niet te krap toch?

En zoals Peter al schrijft
Zou dat ooit gebouwd zijn? Ik zou graag die tunnelingang zo vlak naast de draaischijf eens willen zien, ik kan mij daar eigenlijk niks bij voor stellen...
Hangt er een beetje vanaf. Is het een tunnel in een bergmassief of meer een onderdoorgang van een deel van een stad.
En, weliswaar een iets andere situatie: Grosmont station van de North Yorkshire Moors Railway heeft het depot ook achter een korte tunnel liggen.
Groet, Peter
Anders gezegd, in het grootspoor kom je soms wel gekkere situaties tegen.
Ben helaas het linkje kwijt maar er is een site waar het barst van dit soort voorbeelden.
Dat men zegt komt in het echt niet voor en dan blijkt de werkelijkheid soms nog erger.

Maar het gaat er hier nu om dat Harald verder komt met zijn baanplan!
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: antonv op maandag 15 februari 2021, 10:07:57
Het gaat er hem niet om of er nu R2 of zelfs R9 ligt, er wordt een bocht gemaskeerd waardoor de baan nu recht lijkt te lopen en dat is dwars door de locloods.
Maar jij ziet duidelijk niet wat ik zie , geen probleem.
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: ACTS.zuid op maandag 15 februari 2021, 10:09:39

Maar het gaat er hier nu om dat Harald verder komt met zijn baanplan!


Mee eens. Maar dat ligt vooral aan Harald zelf.  :D
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op maandag 15 februari 2021, 10:35:46
 @citaat
Uiteraard Ben, ik heb genoeg ideeën maar als ik nog steeds geen mooie oplossing heb ......
Langzaam komen er ideeën/oplossingen bij maar ook weggestreept.
EN .... we blijven positief en blij met alle hulp.

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Ludo1957 op maandag 15 februari 2021, 11:37:19
He Harald  ;)

Misschien ( ietwat té ) eenvoudig gedaan,
maar van 'n KISSje is nog niemand doodgegaan.

Succes verder  :D
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: antonv op maandag 15 februari 2021, 16:30:06
Laat dat idee van 3 verdiepingen en treinen die overal moeten komen gewoon liggen, op deze oppervlakte zal dat onvermijdelijk leiden tot een rollercoaster ipv een modelbaan.
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op maandag 08 maart 2021, 13:10:50
Zal hier een dezer dagen een nieuw *.tra bestand plaatsen waarop (aan de linkerkant) de sporen die de tunnel ingaan er niet direct weer uitkomen, volgens mij moet ik die ook nog hebben.
Deze sporen (van de brug en de parade-strecke voorlangs) gaan dus direct naar het schaduwstation.

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Hanzi op maandag 08 maart 2021, 15:43:23
Beste Harald, waarom hier de vraag stellen als je al een baanplan hébt??? Ben wel benieuwd, dus kom maar op!
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op maandag 08 maart 2021, 20:56:04
Hi Hans,

Dat baanplan is helemaal niet af alleen een begin was door iemand gemaakt.
Zelf beheer ik WinTrack al helemaal niet.
Er moet dus nog twee schaduw-stations onder ect.

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Hanzi op dinsdag 09 maart 2021, 06:01:19
Nogmaals, ben benieuwd! Want dan daal je in die linkerbocht dus van niveau +1 naar -1. De WOSA zal trots op je zijn, maar of jíj dat wil betwijfel ik.
Of je moet langs de voorzijde van je baan scenery hebben waarin de sporen onzichtbaar verder dalen, maar of dat er nou mooi en geloofwaardig uit gaat zien...
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Jan22 op dinsdag 09 maart 2021, 15:48:14
Nogmaals, ben benieuwd! Want dan daal je in die linkerbocht dus van niveau +1 naar -1.
hear, hear!
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Gertjan H op dinsdag 09 maart 2021, 17:45:25
Ik snap de conclusie van Hans niet helemaal. Volgens mij daal je eerst naar niveau 0 (begane grond, of het niveau waarop de draaischijf ligt). Daarna (maar dat is niet getekend) kun je aan de linkerkant verder dalen naar niveau -1. Dan kom je op de plek waar het andere eind (overgang oranje naar blauw) begint te dalen naar -1 en kun je dus evenwijdig aan die baan verder zakken naar -2. Maar je hebt dan nog meer lagen dan hier eerder werd aangegeven, nl 4 etages (-2, -1, 0 en de brug).

Denk verder dat het je niet zal lukken om 20 cm hoogteverschil te krijgen tussen de lagen met de schaduwstations.

gr. Gertjan

Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Hanzi op dinsdag 09 maart 2021, 21:47:04
Als je dit nog even leest snap je m'n conclusie wellicht beter Gertjan:
Zal hier een dezer dagen een nieuw *.tra bestand plaatsen waarop (aan de linkerkant) de sporen die de tunnel ingaan er niet direct weer uitkomen, volgens mij moet ik die ook nog hebben.
Deze sporen (van de brug en de parade-strecke voorlangs) gaan dus direct naar het schaduwstation.

groet
Harald
Van de brug direct naar t schaduwstation, dan ga je toch van +1 naar -1?
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op dinsdag 09 maart 2021, 22:12:58
 @citaat
Ja dat is de bedoeling waarschijnlijk via een lange helling naar de spiraal (rechts).

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Jan22 op dinsdag 09 maart 2021, 23:17:51
Dus die spiraal ligt nu onder vuur?

Want als ik het zo zie dan past blauw over groen.
En oranje past er tussen in.

Dus als alle lagen in die spiraal precies boven elkaar legt
zoals bij spiralen meestal het geval is,
dan is er niets aan de hand (ook niet met de radius van dat blauwe spoor).

Het enige is dat de helling over de hele spiraal misschien te steil wordt,
omdat je bij C-rails pas bij R4 (579,3 mm) en R5 (643,6 mm) een percentage haalt van 2,2% stijgend via de buitenboog, en bij K-rails lukt je dat niet eens met R3 (533,9 mm) en R4 (618,5 mm).

Ik denk toch dat je daar een paar concessies zult moeten doen,
en het door iemand die meer ervaring heeft met wintrack nog eens laten uitwerken.
Want nu ziet het er niet goed uit.

Die concessie kan ook zijn dat de tafel 10 cm langer moet zijn.
Maar ik dacht zelf aan het niet door zetten van het rode spoor.

Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Gertjan H op woensdag 10 maart 2021, 12:36:01
(Hans e.a.) Ik zie waar mijn misverstand vandaan komt. Ik keek naar de tekening van Ludo. En daar kan het volgens mij wel. Ik denk dat Harald teveel wil op dit oppervlak. De BW is de basis. Ik zou mij dus daartoe beperken en dit thema helemaal uitdiepen. De brug over het complex kan blijven en volgens mij zijn zelfs 2 schaduwstations mogelijk (met wel een beperkte tussenruimte). Het extra (blauw in de figuur van Harald) grote station direct naast de BW zou ik laten vervallen. Dat lijkt mij veel te druk/vol worden en leidt alleen maar af van het thema. Eigenlijk volgt het ontwerp dan het idee van Narwal. Er is geen groot reizigersstation, maar je ziet wel lange(re) treinen langs rijden.
Je zou nog ergens een suggestie kunnen introduceren van een 'uitloper'  van en aangrenzend station, waar je bijvoorbeeld een lokwissel op plaats laat vinden, maar ik denk dat er geen realistische ruimte is voor meer, tenzij je overal concessies in wil doen (dus ook in de opzet van de BW) en dat lijkt mij niet de bedoeling.

gr. Gertjan

Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op woensdag 10 maart 2021, 21:09:21
Het is niet de bedoeling dat er een station komt.
Wel een (railbus)halte met derde spoor (Oranje) in de parade baan aan de voorkant (roen) waar ook de aftakking zit naar het BW.
De rechtse wissels zitten dan alleen net andersom en links komt ook een set.
Dan kan je vanaf links en vanaf rechts direct na het 3e spoor.

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: ACTS.zuid op donderdag 11 maart 2021, 08:18:14
 @citaat In de aanstaande Railhobby 434 staat een artikel over een museumstoomdepot met lokverzorging: Stoombergen. Inclusief railplan, echt iets voor jou.

Sneak peek (welke nog recht doet aan auteursrechten):

(https://abload.de/img/peeklik5d.png) (https://abload.de/image.php?img=peeklik5d.png)

Waar staat "NS" mag ook "DB" zijn.

Gr, Ben.



Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Laenderbahn027 op donderdag 11 maart 2021, 11:20:11
Daar ben ik wel heel benieuwd naar, Ben! Wanneer komt deze uit?
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: ACTS.zuid op donderdag 11 maart 2021, 11:36:07
 @citaat Volgende week denk ik. Of hooguit eind maart.
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: leeij012 op zaterdag 13 maart 2021, 15:40:27
Harald,
Ik zou je heel graag verder helpen je met je baanplan.
Zelf aardig handig met wintrack en heb zo wat in elkaar gezet voor je.

Echter moet je wel concessies gaan doen !!
Vergeet de 2% helling.
Vergeet de brug over je bw.

Reden hiervoor is dat je totaal geen zicht meer gaat hebben op je bw als daar een brug overheen ligt.
En dat zou eeuwig zonde zijn !!

Ook is het zo dat je kolen instalatie met kraan vrij hoog is,   dus de brug moet dan NOG hoger.
Dat geeft dan weer als nadeel lange stukken rails, veel herrie met lange treinen, en de 2% niet haalbaar!

Harald, met plezier help ik je !! :thumbup: :D
Met vriendelijke groet Jarno
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: leeij012 op zondag 14 maart 2021, 00:21:29
Beste Harald
heb even zitten stoeien, ten eerste alle scherpe bogen verwijderd in het opzetje wat ik eerder heb gezien.
daarna alle wissels vervangen door slanke wissels.
ook heb ik in dit verhaal minimaal r553 aangehouden.
Reden hiervoor is : als jij overal zoveel aandacht aan schenkt krijg je echt spijt van te krappe bogen !

eerlijk is eerlijk , meer vragen dan antwoorden en ik heb wel wat vragen  :D
Schiet er maar op los  :P

Groet Jarno



Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Hanzi op zondag 14 maart 2021, 08:55:28
@citaat & @citaat Harald gaat echt zijn stalen boogbruggen niet gedag zeggen, vermoed ik.
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: BlikkenTinus op zondag 14 maart 2021, 10:44:31
Nope, daar was alles zo ongeveer om begonnen, brug, rivieren en BW... En dat kan wel, maar een spaghetti aan schaduwstations dreigt alles in het honderd te sturen.
Eerst prioriteiten stellen. Mag ik een voorschot doen?
Een plek waar de locomotieven gestald worden, buiten het depot, is een must. Dat neemt niet heel veel ruimte in, er kunnen heel veel locs achter elkaar staan.
En dan zou het leuk zijn af en toe een hele trein voorbij te zien komen. Dat valt misschien in te passen, maar beperkt en voor veel afwisseling is de Hand van God en Trainsafe of iets van dien aard nodig.

Groet,

Peter
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: ceess op zondag 14 maart 2021, 14:28:31
@citaat & @citaat Harald gaat echt zijn stalen boogbruggen niet gedag zeggen, vermoed ik.

Hans dat is 100 % zeker (die bruggen zijn al bijna gereed) en ook al waren ze het niet!


 @citaat
Nope, daar was alles zo ongeveer om begonnen, brug, rivieren en BW...
Een plek waar de locomotieven gestald worden, buiten het depot, is een must. Dat valt misschien in te passen, maar beperkt en voor veel afwisseling is de Hand van God en Trainsafe of iets van dien aard nodig.
Groet, Peter

Peter, daar heb je een punt, Harald heeft daar ook al over gedacht, maar nog geen "ei" gelegd.
Overigens denk ik dat die beperking wel meevalt, in die twee schaduwstations alleen al kan hij sporen daarvoor reserveren.

EN

Die 2% waar Jarno het over heeft, is interessant.
Daar moet Harald eens even stevig over nadenken.
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: BlikkenTinus op zondag 14 maart 2021, 14:41:49
Volgens mij zijn juist die twee schaduwstations wat problematisch. Er moet al veel geklommen en gedaald worden om zowel onder als over het BW te  kunnen rijden. Dat is niet zo simpel. Natuurlijk kun je zo laag mogelijk over de behandelsporen, zolang er maar geen rijdende kranen onderdoor hoeven, is 7,5 cm genoeg. Maar dan nog wordt het een uitdaging. Dat is intussen ook wel gebleken.

Maar er komt vast een oplossing of een ei! Het is bijna Pasen.

Groet,

Peter
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op zondag 14 maart 2021, 16:44:37
Iedereen bedankt voor het meedenken en de evt. aanpassingen.
Zoals Cees al schrijft de brug moet blijven.

Vanmiddag behoorlijk zitten klooien, bijlage een Wintrack bestand.
Inmiddels is bij de oranje sporen onder een derde spoor bijgekomen maar vind het ff niet terug
Hierin staat ook nog de oude baan maat maar deze was al 470 cm geworden.

Zit nu te bedenken dat in de spiraal de treinen naar boven de buitenste moeten gaan nemen en dat betekend misschien dat de brug niet van rechts-onder naar links-boven maar van links-onder naar rechts-boven moet komen te liggen.
Of BW en spiraal verwisselen (BW dus naar rechts).
Weer genoeg om over na te denken.

groet
Harald
 
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op zondag 28 maart 2021, 17:30:17
........ alle scherpe bogen verwijderd  :thumbup:
........ alle wissels vervangen door slanke wissels  :thumbup:

Hi Jarno,

Vandaag, op papier, aan het tekenen geweest en vanavond weer eens verder met jouw tra bestand, ben benieuwd wat ik daar verder mee kan.

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: leeij012 op maandag 05 april 2021, 23:27:23
Harald, ik heb je "tra "bestandje even door genomen.

Ik zal ff een plaatje erbij doen.....  :-( :-( :-(

1: bewerking bevoorrading kolen
2: bewerking ontslaken
3: bewerking water bevoorrading
4: bewerking zand bevoorrading

Maar hoe moet dat dan met het riviertje ??
De brug en de kraan voor kolen bevoorrading ??

Als jij er maar gelukkig mee bent.

Groet Jarno

Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: BlikkenTinus op dinsdag 06 april 2021, 00:42:40
3D plaatje ziet er redelijk geloofwaardig uit, op de rivier na. Geen weldenkende ingenieur zou dit zo doen. Los van de instabiele ondergrond die ik zo maar vermoed bij het water, is de enige optie om door je Bw te bewegen, over de spoorbruggetjes. Ook het personeel kan niet even op het gemak langs het spoor van de loods naar andere delen van het depot lopen.
Daarbij zijn die bruggetjes onderhoudsgevoelig en duur in aanleg.
Overkluizen is een optie. Ook duur, maar misschien beter. Behalve wanneer het heel erg regent en er tegelijk smeltwater uit de Bergen komt... Dan spoelt alsnog de hele boel weg. Ik denk dat de spoorwegdirectie een andere locatie zou kiezen voor het Bw.
Het valt nog niet mee, Harald, maar dat merk je zelf ook. Misschien kan de rivier afbuigen en parallel aan je depot lopen? Minder leuk misschien, maar wel realistischer.

Groet,

Peter


Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Laenderbahn027 op dinsdag 06 april 2021, 07:28:24
Wellicht is een “industrieel kanaal”, met rechte kades, een idee?
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op dinsdag 06 april 2021, 12:13:16
Hi allen,

Die rivier de "Kar" is op een gegeven moment gewoon ff ingetekend voor het idee.
Deze hoeft niet op deze plek te stromen maar mag ook ergens anders zijn weg vinden.
En uiteraard mag de brug de kolenkraan niet in de weg zitten of andersom de kolenkraan de brug.
Overigens zal ik mijn oude foto's eens bekijken want ergens is een BW met een riviertje er dwars door.
In Hagen (D) daar gaat het riviertje de "Volme" net langs het Hbf. Vroeger redelijk open met ook bruggen tegenwoordig door een koker.
Nog enkele bruggen foto's uit 1966 van Hagen Nord zonder BW, enkele jaren geleden daar nog geweest alles is er nog alleen veel dichtgegroeid (zie mijn eerdere foto's).

groet
Harald

Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Maarten Marklin op zaterdag 10 april 2021, 14:49:30
Bij Keulen, Köln Deutz, is ook zo'n bruggenconstructie. Net tegenover de kleine draaischijf. Op google earth te zien, misschien zit er een ideetje voor je bij.
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op zaterdag 10 april 2021, 15:10:56
Hi Maarten,

Ja die plek vlakbij Deutzerfeld-BW ken ik, vaak geweest om mee te rijden met een machinist.
Van Deutzerfeld en van Koln-Nord heb ik vele foto's helaas niet van die bruggen.
Met baard.  8o

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Hanzi op zaterdag 10 april 2021, 16:25:11
Baarden zijn weer helemaal "in" hoor Harald :D!
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op dinsdag 20 april 2021, 21:58:37
Er weer mee bezig geweest en de rivier heb ik maar "even" vergeten die komt wel weer bij veel regen  ;).
Het is nu wel bijna zeker dat de brug anders wordt geplaatst.
Nu van links onder naar rechtsboven dit omdat het beter is dat in het buitenste spoor, in de spiraal, het spoor naar boven komt.

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: wimpietje op woensdag 21 april 2021, 08:22:14
Nou Harald, nog even door je draadje gelopen, dat is nogal een ge-bestudeer zeg. Knap hoor! Wil in mijn baan1 wat wijzigingen doorvoeren en jouw BW plan inspireert me wel. Dank daarvoor  :thumbup:
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op woensdag 21 april 2021, 09:29:17
 @citaat
Heb je dit Railplan draadje of heb je ook mijn "gewone" BW Karbrücken draadje gelezen ?

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: wimpietje op woensdag 21 april 2021, 13:06:55
Dag harald, de 2 natuurlijk, is een goeie bron van inspiratie hoor. Ook het filmpje en de vele fotos...
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op zaterdag 03 juli 2021, 14:04:29
Na veel overleg ook weer iets definitiefs op papier.
Ook aan een digitale versie in Wintrack word gewerkt.

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op zaterdag 03 juli 2021, 14:09:05
En een foto van het onderste schaduwstation (op -2).
Als we verder zijn komt het bestand van Wintrack ook.

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Hanzi op zaterdag 03 juli 2021, 17:47:25
Railplan klaar en bouwen maar!
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: ACTS.zuid op zaterdag 03 juli 2021, 17:53:20
 @citaat @citaat Brrr....... 3-weg wissels, een gruwel. Ik hoop dat het uitrijders zijn?
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Maarten op zaterdag 03 juli 2021, 18:39:46
Ze zien er inderdaad niet uit, maar rijden ze ook slecht?
(Ik heb zelf alleen maar slanke wissels in gebruik)
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op zondag 04 juli 2021, 11:06:38
Brrr....... 3-weg wissels, een gruwel. Ik hoop dat het uitrijders zijn?
Oeps..... niet gezien, drieweg wissels heb ik niet en ga ik ook niet gebruiken.
11 sporen zullen het ook niet worden dan kom ik er moeilijk bij
Er komt nog een tweede schaduwstation en dan heb ik zeker genoeg opstelsporen.

Railplan klaar en bouwen maar!
Nou er moet nog meer getekend worden.

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Lobomotion69 op zondag 04 juli 2021, 17:33:41

Nou er moet nog meer getekend worden.

groet
Harald

Heb je geen kinderen? Die vinden dat toch prachtig. Een blad papier, een bak met kleurkrijtjes en tekenen maar.  >:-D
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: ACTS.zuid op zondag 04 juli 2021, 17:44:03

Oeps..... niet gezien, drieweg wissels heb ik niet en ga ik ook niet gebruiken.
11 sporen zullen het ook niet worden dan kom ik er moeilijk bij


Heb je het uitbesteed dan? Misschien moet je zelf even gaan tekenen dan krijg je dit soort rare fratsen niet.
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op zondag 04 juli 2021, 19:22:22
Hi Ben,

Nee ik wil het niet zelf tekenen dus iemand helpt mij.
En inderdaad net zoals bij b.v. software ontwikkeling de programmeur en de klant moeten heel goed communiceren (weet ik uit ervaring).
Nog iets die drieweg wissels zijn aan de "uitrij" kant.

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Hanzi op zondag 04 juli 2021, 19:30:58
Ik vroeg me ook al af wat voor railplan je ons op de foto liet zien, Harald. Met meer sporen dan je wil én met 3-wegwissels die je ook niet wil...
edit: berichten elkaar gekruist.

Het getekende schetsje ziet er hoopvol uit en lijkt je wensen te herbergen. Hopelijk past het plan ook met rails en zijn de hellingspercentages acceptabel te houden!
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op vrijdag 06 augustus 2021, 17:17:28
We komen steeds verder.
Gisteren en vandaag druk geweest met het railplan en in het bijzondere de aftakking aan de spiraal.
Zoeken of ik iets kon vinden en een voorbeeld van het Forum geplukt.
Gemaakt met slanke wissels en binnenboog (naar beneden) met 2241 en de buitenboog (naar boven) met 2251
Het past, alleen (bij de wissels) iets van de binnenste- en buitenste boog afhalen hier zijn de beide bogen met 2241 gemaakt.
Verder nog bekijken of het nog beter of handiger kan.
Misschien is het mogelijk om die grotere (2241) onderste boog nog kleiner te maken.
Uiteraard zitten ze niet aan elkaar maar steeds een niveau hoger.

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: feniks op vrijdag 06 augustus 2021, 17:37:55
 @citaat
Harald,

puur uit nieuwsgierigheid... dit draadje over je baan duurt nu al een tijdje (vermakelijk dat wel) maar heb je voor jezelf al een planning of iets dergelijks  :D

gr. Ruud
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op vrijdag 06 augustus 2021, 17:52:32
Hi Ruud,

Nee niet echt een planning maar hopelijk wel sneller.
Als je mijn "gewone" draadje bekijkt dan zie je dat ik wel steeds verder kom.
De poten van de baan zijn gereed  :D  dus kan ik nu een stuk houten constructie maken zodat ik verder kan met het monteren van de voedingen, boosters, PC, draaischijf en locloods.
Daarna is de Spiraal aan de beurt.

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Hanzi op vrijdag 06 augustus 2021, 18:02:56
Maar voordat je je draaischijf en locloods plaatst lijkt t me wel handig dat je een definitief baanplan hebt, anders loop je de kans dat t net niet lekker aansluit.
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op vrijdag 06 augustus 2021, 19:27:33
Hi Hans,

Je hebt helemaal gelijk maar de draaischijf heeft tot nu alleen nog maar de loodssporen verder niets.
Zit op een plaat die moet nog op maat worden gezaagd en kan dus nog gedraaid / verschoven worden.
De "extra sporen liggen klaar en de slakkenkuil voor vier locs is ook gereed.
Op de spiraal weten we waar er wissels moeten komen en er wordt aan het railplan gewerkt.

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Jan22 op donderdag 12 augustus 2021, 13:55:43
Wat me nou zo opvalt is dat je andere draadje (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=50892.msg1433597#msg1433597) en dit draadje bijna naadloos in elkaar over lopen.

Heeft het nog wel zin om die twee draadjes naast elkaar gaande te houden?
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op donderdag 12 augustus 2021, 15:31:31
Dit draadje is eigenlijk gestart voor de hulp bij het maken van een railplan.
Voor mij geeft het in ieder geval nog input en reacties.
In mijn Droom draadje "BW Karbrücken" staat alle bouw- en ombouw activiteiten ect.

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op woensdag 01 september 2021, 15:10:56
Na allerlei bezigheden de tuin of vakantie en uiteraard kleine projectjes in de hobby hier weer eens wat plaatsen.
Geprobeerd om een mooie digitale tekening te plaatsen maar na, niet gelukte, probeersels maar een foto van het scherm.
Ook het TRA bestand toegevoegd,

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: flyerman op woensdag 01 september 2021, 15:47:20
Harald, je kan exporteren als jpg of bmp.
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: basjuh1981 op woensdag 01 september 2021, 15:53:29
 @citaat Inderdaad. Zit in het menu onder Bestand.
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op woensdag 01 september 2021, 21:41:49
Mijn Opa zei altijd, "Je bent nooit te oud om iets te leren".
Zo eenvoudig, bedankt.

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Hanzi op woensdag 01 september 2021, 22:23:28
Ik zie nu een hoop sporen die in het niets eindigen. Moet dat nog verder bedacht worden of staat er een laag uit? Is het mogelijk om de verschillende niveaus per stuk te tonen, dan komt het wat duidelijker over. Gaat je zeker lukken, want je opa had gelijk ;)!
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: basjuh1981 op woensdag 01 september 2021, 23:23:59
Goed geleerd Harald :D
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: ACTS.zuid op donderdag 02 september 2021, 06:44:02
Het wordt mooier en mooier. Kan niet wachten tot de eerste schroef de plaat in gaat.  :thumbup:

Gr, Ben.
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: BlikkenTinus op donderdag 02 september 2021, 08:14:06
Waar jaren van dromen en puzzelen al niet goed voor zijn!
Visueel ligt er nu een heel aantrekkelijk plaatje. De sporen liggen logisch en in een mooie S-flauwe boog. De lange brug breekt dat beeld weer fraai en vormt een mooie paradebaan voor treinen, waar het depot alleen het verkeer van locomotieven kent.

Is er nog plek voor je rivier, de Kar? Misschien een klein stukje.  En dat is best.
Het lijkt mij dat dit het  gewoon is.

Groeten,

Peter
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op zondag 05 september 2021, 12:02:21
Er wordt nog druk getekend aan het baanplan en het riviertje de "Kar" daar vinden we vast nog wel een "laagste" plekje voor.
Vier bruggen daarvoor liggen al gereed misschien komt er nog een stenen of betonnen brug bij.
Het zaagplan voor het hout is ook bijna gereed en dat wordt binnenkort sjouwen.

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op donderdag 23 september 2021, 10:53:57
Hi allemaal,

Inmiddels zijn we een tijd verder in de tijd maar ook met de houten constructie.
De trafo-, voedingen-, booster- en PC-kast is inmiddels gereed.
Ook de "tafel" constructie met de poten en wielen zijn klaar.
Vanochtend komt Peter om weer overleg te hebben voor het baanplan en ook gezellig lunchen.

groet
Harald

Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op donderdag 23 september 2021, 22:34:46
........ Kan niet wachten tot de eerste schroef de plaat in gaat.  :thumbup:

Speciaal voor Ben, foto van de eerste schroef (al op 15 sept)   ;)
Inmiddels is het eerste doosje met schroeven al bijna leeg.

Vandaag probleempjes besproken en de voorste parade strecke (oranje) komt om de spiraal heen en wordt dan met een lus aan de bovenkant van de spiraal aangesloten.
Zodat de schaduw sporen links om naar boven gaan en alle sporen in het zicht rechtsom naar beneden.
Ook het "Tra" bestand toegevoegd.

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Hanzi op donderdag 23 september 2021, 22:52:36
Kan je het railplan ook zichtbaar maken voor hen die geen railplansoftware hebben en die over onvoldoende voorstellingsvermogen beschikken om je omschrijving te visualiseren?
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op donderdag 23 september 2021, 23:33:36
Bij deze

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Hanzi op vrijdag 24 september 2021, 07:20:21
@citaat bedankt Harald, heb je ook al losse baanplannen van de verschillende niveaus? Het geheel zit ingenieus in elkaar!

Ik neem aan dat alle oranje sporen op hetzelfde niveau liggen. Als dat inderdaad zo is, is het dan niet mooier om de 3 voorste (parade-?)sporen een iets flauwere hoek mee te geven zodat niet álle sporen (parade én BW) exact parallel lopen? Geeft een wat minder stijf geheel lijkt me.
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op vrijdag 24 september 2021, 10:17:20
Hi Hans,

Die oranje sporen is niveau "0" we zijn daarmee bezig ze verder aan te sluiten dus nog ff geduld.
Alle niveaus dat kan uiteraard, zal dat in orde maken.
De BW aansluiting wordt nog aangepast.

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op vrijdag 24 september 2021, 15:22:20
de niveaus

groet
Harald
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: André67 op woensdag 16 maart 2022, 08:48:43
Beste Harald,
Al geruime tijd ‘volg’ ik de ontwikkelingen rondom dit prachtige baanplan. Ik worstel zelf al heel lang met het maken van een baanplan, maar deze is bijzonder mooi. Al heel wat forums en baanplannen afgestruind maar deze blijft maar in m’n hoofd zitten.
Je schrijft dat een deel nog in ontwikkeling is, ik ben reuze benieuwd of je nog met deze baan bezig bent?
Groet, André
Titel: Re: Railplan BW Karbrücken
Bericht door: Haradigi op woensdag 16 maart 2022, 09:39:53
Hi André,

Zeker weten dat ik er nog mee bezig ben alleen ff niet hier met het baanplan.
Wel bezig met hulp om in Wintrack de zichtbare sporen aan te sluiten op de spiraal.
Zie voor allerlei bouw activiteiten mijn "BW Karbrücken" draadje.
Klik eventueel hieronder op de Index.

groet
Harald