Hallo, al vanaf mijn 6e (inmiddels 50) ben ik bezig met het bouwen van modelspoorbanen. Ik rij met Märklin niet in een bepaalde periode. Ik rij gewoon met wat ik mooi vindt. Van uitdenken en tekeningen van tevoren maken ben ik niet. Meestal begin ik gewoon en gaandeweg ontstaan er een baan. De baan staat op zolder die ik moet delen met mijn vrouw haar hobby en de was. Door niet te tekenen maar gewoon te beginnen lukt het mij vaak om de laatste baan weer net iets groter te krijgen dan de vorige :D.
In oktober 2017 ben ik uitgevallen lasgevolg van een hartinfarct en ben sindsdien intensiever met de hobby bezig dan voorheen voor de nodige ontspanning. Ook sinds die tijd lid van de stamtafel Utrecht. Je steekt er altijd wat op.
Er moest een spiraal en een schaduwstation in komen. Ik rijd met iTrain.
Station Bonn vind ik persoonlijk wel een van de mooiste stations.
En hierbij de overzichtsvideo van de baan.
https://www.youtube.com/watch?v=B-yNi7lmXdo (https://www.youtube.com/watch?v=B-yNi7lmXdo)
Uiteindelijk liep ik tegen teveel problemen aan en was het niet naar mijn zin. Overnieuw begonnen dus. Eerst een soort van layout op de grond gemaakt. Geen spiraal meer!
Om het schaduwstation van 2 kanten te kunnen inrijden en in mijn beleving de variatie en onvoorspelbaarheid van iTrain te kunnen gebruiken had ik een aantal wissels gelegd.
Helaas werkte de praktijk anders. Misschien kon het wel, maar het lukt mij niet. Dus wissels eruit en aangepast naar hoe het nu is.
Station Bonn staat vast op zijn plek.
Hier even een overzicht van de nieuwe baan
https://www.youtube.com/watch?v=cvjXeunqhLw
Na een bezoek aan de beurs in Houten met wat ballast en de uitleg hoe te gebruiken gelijk aan de slag gegaan. Voor het verhogen gebruik ik ondervloer folie. IK plak 2 lagen op elkaar. Ook de start van mijn rotswand heb ik gemaakt.
Bij Bentink in Apeldoorn een paar vormen gekocht om zelf rotsen te maken.
Uiteindelijk kreeg ik weer problemen en storingen met de stroom her en der. Dus alles los gehaald en alles opnieuw aangesloten op een overzichtelijk bord.
Ondertussen best enthousiast geworden over het maken van de scenery, dus nogmaals in de auto om een grasmaster aan te schaffen.
Ziet er mooi uit en u kunt met lange treinen rijden. Heb je misschien een baanplan?
Citaat van: bascas op zondag 26 april 2020, 11:36:18
Door niet te tekenen maar gewoon te beginnen
Geen baanplan dus ;)
:) Mooie baan, je bent lekker bezig met alle facetten van de bouw, sporenaanleg, elektra, automatisering en scenery en dat allemaal zonder plan.
Daar hou ik van, gewoon doen en al gaande weg komt er wel vorm in. B) :thumbup:
En ook bezig met de grasaanleg, je mag wel eens maaien. :D Nee, effe serieus, ziet er goed uit. :thumbup:
Dirk-Jan
De baan staat op zolder die ik moet delen met mijn vrouw haar hobby en de was.
De was bij je treinbaan is niet goed voor je treinbaan.Ik heb het ook gehad en kreeg roestvorming.
Harrie
Je gaat voortvarend te werk, top!
Ingewikkelde dingen met wissels en dergelijke ben ik in het verleden ook vaak tegenaan gelopen. Tegenwoordig werk is volgens KISS: Keep It Simple Stupid. Hoe ingewikkelder ik het maak, hoe meer problemen ik tegen ga komen. Daarom ga ik de laatste tijd vaak voor de simpelste oplossing, vereenvoudigen dus, zoals jij ook hebt gedaan. Ik heb ook alle rails er al eens af gehad, meermalen zelfs.
Succes, ik kom hier eens vaker kijken.
Citaat van: wimpie op zondag 26 april 2020, 16:32:02
Ziet er mooi uit en u kunt met lange treinen rijden. Heb je misschien een baanplan?
Mijn blokken zijn geschikt voor een loc met 4 rijtuigen. Langer past niet. En het scheelt, ik heb ze ook niet langer. :P
Citaat van: DEBORA0517 op zondag 26 april 2020, 17:56:03
De baan staat op zolder die ik moet delen met mijn vrouw haar hobby en de was.
De was bij je treinbaan is niet goed voor je treinbaan.Ik heb het ook gehad en kreeg roestvorming.
Harrie
Bedankt voor je tip Harrie. Ik zelf heb er nog nooit last van gehad, maar ik heb altijd schuifjes van de ramen open staan. EN dit gaat al jaren zo. Maar ik zal eens kritisch kijken. Wellicht zie ik wat over het hoofd.
Citaat van: wimpie op zondag 26 april 2020, 16:32:02
Heb je misschien een baanplan?
Ik heb geen baanplan, maar wel een schematische weergave van de baan.
Hoi Bas,
Leuke baan ben je aan het bouwen, en het rijd al lekker rond zo te zien :thumbup: :thumbup:
Nu de scenery op de baan komt zie je de baan tot leven komen, erg leuk om te zien.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Echt mooie baan die je aan het bouwen bent ,proficiat al!!
Ondanks het mooie weer toch weer wat aan de baan gedaan.
- Geprobeerd de geluiden op het juiste moment af te laten spelen. Is nog knap lastig :)
- Vogelgaas gebruikt om een altweide te maken
- Papier-maché gebruikt voor de afwerking, maar ook gips. Gips is toch steviger weet ik inmiddels
- Nog wat probeersels met de grasmaster
- Als laatste de opstelsporen afgedekt.
https://youtu.be/7fzQDTdheNg (https://youtu.be/7fzQDTdheNg)
Eerst gaas en gips of papier-maché daarna de grasmaster
Mooi filmpje hoor, zegt meer als woorden :)
Alleen ik zag die wasmand voor een modernistisch gebouw aan >:-D
Van vogelgaas een almweide in voorbereiding
Het opstelspoor is afgedekt en daar kan een dorpje komen.
Hoi Bas,
Inmiddels ook jou draadje gevonden en helemaal doorgelezen.
Mooie vorderingen heb je inmiddels gemaakt.Leuke filmpjes :thumbup: :thumbup:
Het enige wat ik jammer vind, en dat zie ik bij meerdere bouwers, zijn de bovenleidingen in de bochten die mee gebogen staan. 8o
Het is natuurlijk misschien allemaal niet zo eenvoudig als dat het er uitziet.Maar dat is maar een detail.
Zelf heb ik nog geen bovenleidingen op mijn baan dus zal ik nog maar niet te hard roepen hé :o).
Maar die wil ik er in de toekomst wel op zetten en Ik ga dan trachten, want ik weet ook niet in hoeverre het allemaal mogelijk is om de bovenleidingen meer hoekig over de bochten heen te zetten.
Maar dat is voor mij allemaal nog toekomst.
Het ziet er bij jou al heel mooi uit. Ik kom geregeld nog weer eens kijken naar je vorderingen.
Grts Freddy
Hoi Bas
zojuist je draadje ontdekt, je bent lekker bezig zie ik. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Hey Freddy,
Het klopt wat je schrijft over de boevenleidingen. En je kan ze idd hoekig laten lopen. Van Märklin bestaan deze, maar mijn portemonnee is daar niet toereikend voor. Deze had ik nog en ik vind het wel een beetje nostalgie hebben. Maar, natuurlijk zou ik het ook het liefst zo natuurgetrouw de baan willen maken. Dit jaar heb ik heel veel geïnvesteerd in scenery. De grasmaster maar ook pakketten van die kant en klare bosjes bij Wentink vandaan. je kan je geld maar een keer uitgeven hè :D :D
Hele mooie baan. Mooi treinen verloop.
Leuke baan en filmpje Bas :thumbup:
Vooral de bocht vind ik erg mooi vormgegeven.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Citaat van: DEBORA0517 op zondag 26 april 2020, 17:56:03
De baan staat op zolder die ik moet delen met mijn vrouw haar hobby en de was.
De was bij je treinbaan is niet goed voor je treinbaan.Ik heb het ook gehad en kreeg roestvorming.
Harrie
Mijn vrouw heeft ook de was op de zolder, daar is niets aan te doen.
Ik ventileer zoveel mogelijk om het vocht te verwijderen, en dat gaat prima, nergens last van.
Ventilatie en niet al te grote temperatuurverschillen in de ruimte zijn van belang. Ook bij mij hangt er wel eens was te drogen en dat geeft na zo'n vier jaar, en alle seizoenen wel een paar keer gehad hebbend, geen problemen.
Ik had meer last van restjes S39 soldeervloeistof op rails die jaren opgeslagen waren. Dat roest en vreet in!
Groet,
Peter
mooie baan in wording Bas, jazeker ventileren belangrijk, ook ik zit in dakkapel en ventileer via veluxraam dagelijks, mijn 2de baan nu nog geen 2 jaar oud, ze is nog niet volledig afgewerkt heeft voorlopig geen last van vocht :)
spoorse groeten
Erwin
Bas,
Ik moet zeggen een mooie baan, vooral dat parade stuk in het midden, schitterend.
Rij je ook met iets van een railprogramma, zoals Koploper of I-train?
Gr Rien, ik ga je volgen
Vooral leuk om te zien hoe je die scenery zo mooi opbouwt. Ik moet daar nog aan beginnen, dus je geeft weer een hoop inspiratie om daar ook eens werk van te gaan maken. Blijf het zeker volgen.
Rien, ik rijd met iTrain.
Mooi filmpje Bas 👍🏻
Ondanks het mooie weer toch maar wat aan de baan gedaan. De plek van mijn bos en almweide had ik al voorzien van gaas en papier marche, maar dat bleek niet zo handig. Als jee het papier marche insmeert met lijm om het gras erop te doen, werd het helmaal week en slap. Ik heb er dus gips overheen gedaan, en dan is het toch steviger.
Voor het bos een soort proefopstelling gemaakt en ook weer begonnen met het maken van rotsen voor de wand.
Het eindresultaat
Mooi gedaan allemaal zijn er nog vorderingen?
Bas,
Ik zie op de foto's dat je de rotsdelen vooraf al van kleur hebt voorzien, ze zien er zeer mooi uit van kleur, heb je hiervan een werkwijze hoe je deze kleurschakeringen bekomt.
En welke kleuren gebruik je hiervoor.
Ze zien er super mooi uit. :thumbup: :thumbup:
Grts Freddy
Goed bezig Bas ;)
Citaat van: Kelderspoorder op zondag 27 september 2020, 12:41:25
Bas,
Ik zie op de foto's dat je de rotsdelen vooraf al van kleur hebt voorzien, ze zien er zeer mooi uit van kleur, heb je hiervan een werkwijze hoe je deze kleurschakeringen bekomt.
En welke kleuren gebruik je hiervoor.
Ze zien er super mooi uit. :thumbup: :thumbup:
Grts Freddy
Hi Freddy,
Ik kleur de rotsdelen idd van tevoren. Ik gebruik de handleiding van Woodland Scenics. Ik heb zo een basiskit gekocht en daarna uitgebreid met andere vormen van Woodland. https://woodlandscenics.woodlandscenics.com/show/video/colorplasterrockseclp (https://woodlandscenics.woodlandscenics.com/show/video/colorplasterrockseclp) Deze video heeft erg geholpen. Met de verf van Woodland gaat het prima, hierna ben ik overgestapt op een verf soort van de modelbouwwinkel die iets goedkoper was. Hierna ben ik overgestapt op verf van de Action. Daar gaat het prima mee. Als ik de rotsen op kleur heb, plak ik ze tegen zo een gipswondje en vul dit op met sculptamold. https://www.bentinkmodelspoor.nl/gereedschap/44661-sculptamold-136kg-039672418219.html (https://www.bentinkmodelspoor.nl/gereedschap/44661-sculptamold-136kg-039672418219.html). Dit soort gips kan je langer verwerken dan gewoon gips. En is makkelijk te kleuren met dezelfde verf als voor de rotsen gebruikt.
Hi Wimpie, leuk dat je ernaar vraagt. zeker zijn er vorderingen. Het dal is klaar. De bedding van de brug is hersteld. Verder is het gat opgevuld met een plaat waar het dorpje moet komen.
Er zouden nog meer bomen moeten komen, maar die waren momenteel op. Ook moet er nog van dat groen langs de rotsen komen, maar ik heb nu niet de juiste kleur. Stukje bij beetje wordt het wel wat. Denk ik :)
Verder heb ik veel gebruik gemaakt van de grasmaster. En dat gaat steeds beter.
https://youtu.be/oVQ6QSLP2AU (https://youtu.be/oVQ6QSLP2AU)
mooie baan zo.
Ziet er goed uit.
Ziet er weer mooi uit. Onder e station heb je daar een schaduwstation gemaakt en zo ja hoe lopen de sporen?
Lekker bezig Bas, flinke vooruitgang na mijn bezoek aan jou.
Baanbouw loopt voorspoedig (nu) zo te zien, maar ik ben wel benieuwd naar de reden van afbraak in een eerdere fase.
Uit de tekst maak ik op dat er problemen waren met de klimspiraal. Wat ging er mis (niet dat ik zelf van plan ben om een spiraal aan te leggen :D)?
gr. Gertjan
Citaat van: wimpie op donderdag 01 oktober 2020, 14:31:13
Ziet er weer mooi uit. Onder e station heb je daar een schaduwstation gemaakt en zo ja hoe lopen de sporen?
Wimpie, zie de foto. Ss01 en SS02 worden linksom bereden, 3 en 4 rechtsom, 6 en 7 linksom en 5 rechtsom. Eigelijk heb ik zo best een mooi treinverloop.(//)
Citaat van: Gertjan H op donderdag 01 oktober 2020, 18:38:22
Baanbouw loopt voorspoedig (nu) zo te zien, maar ik ben wel benieuwd naar de reden van afbraak in een eerdere fase.
Uit de tekst maak ik op dat er problemen waren met de klimspiraal. Wat ging er mis (niet dat ik zelf van plan ben om een spiraal aan te leggen :D)?
gr. Gertjan
Gertjan, Ten eerste liepen niet alle treinen even lekker omhoog. Die spiraal was dus stijl. Als ik hem minder stijl wilde maken koste het nog meer ruimte eer ik aan de opstelsporen kon beginnen. Ten tweede koste de spiraal mij teveel ruimte. en als laatste ik had de kleinste bocht binnenin en de tweede bocht aan d buitenkant liggen, met als gevolg dat het voor de rijtuigen beter was om aan de buitenkant omhoog te rijden (minder stijl) maar dat reed ik dus links en moest dan boven weer wisselen. En verder kwam het aan het einde van e spiraal ook niet lekker uit aangezien ik daar kruiswissels had liggen. Kortom, ik kwam gewoon ruimte te kort en mijn vrouw wilde niet weg met haar strijkplank :)
Worden er nog vorderingen gemaakt of ligt het karwei stil? Willem.
Ik kom voor het eerst dit topic tegen.
Leuk om de vorderingen te lezen.
Fijne baan, die door het toepassen van scenery echt gaat leven.
Veel succes verder!
mvg Hans
Hallo Willem, afgelopen periode niet heel veel gedaan (druk met werk), en veel op internet gekeken hoe en met wat ik verder ga. Inmiddels heb ik de ideeën en kan ik nu weer volop bezig. Er zijn wel wat vorderingen gemaakt hoor. Wat accenten aangebracht in de bestaande scenery. Heb een dorp globaal geplaatst en weer weggehaald. Achter voor het station begonnen met het storten van ballast en voorbereiden van de scenery. Heb getracht op aanwijzingen van het forum hier ledlampjes van de Action in mijn perron te maken. (ziet er niet uit, maar werkt wel, en haal ik dus ook weer weg). Gestart met aanleggen van een aantal industrie opstelsporen. En oja, ben heel lang bezig geweest met het voor elkaar krijgen van een cameraatje voor het filmen van een cabine rit, en daar ben ik nog niet mee klaar, dus die volgt nog (ooit) :P Zo rommelen we maar wat aan.
Hoi Bas,
Soms gaat het niet hard maar kom je toch steeds een stukje verder :)
Ik vind de c rails mooi in de ballast liggen :thumbup: zo gaat de kunststof bedding naar de achtergrond.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Lekker he, zo met alles wat bezig zijn, mooi geballast trouwens Bas, :thumbup:
Ziet er weer allemaal mooi uit. Ik blijf het volgen. Fijne jaarwisseling.
Wat gebruik je eigenlijk voor ondergrond van je rails. Je locs zijn wel erg stil te noemen.
Ik gebruik hardboard plaat van de Karwei 12 mm. Toen er nog weinig scenery op de baan stond hoorde je de treinen wel denderen over, maar met steeds meer ballast en ook die rotswanden aan de zijkant neemt het geluid steeds meer af.Over de ballast ben ik zelf ook wel tevreden, hoewel ik steeds aan het experimenteren ben met iets van begroting ertussen. Anders wordt het zo een grijs geheel. Elk nieuw stuk wat ik doe probeer ik toch te verbeteren.
Bedankt voor jullie leuke opmerkingen en interesse.
Hallo Bas ;-)
Leuke baan.
Wat ik mij afvraag:
Kan je de in afbeelding 1.jpg weergegeven S-bocht niet wegwerken door de kruiswissel (naar schatting) 1 raillengte "naar boven" op te schuiven zodat treinen meteen na dat wissel de bocht in gaan zonder slingerbeweging ?
Met sporende groeten,
@citaat Dat lijkt me een prima idee, daarmee kun je het spoorverloop mooi vloeiend maken.
Als ik het goed zie, gaat het om een bocht van 120 graden met drie sporen. Met rechte stukjes in de bocht, ook dat maakt het minder vloeiend. Elke keer dat een trein over de overgang van recht naar gebogen spoor rijdt, krijg hij een klein rukje. De andere kant op ook. Niet iedereen valt dat meteen op, maar als je het eenmaal weet, is het duidelijk zichtbaar. Zo'n recht stukje in een bocht is vaak te vermijden. Soms door iets ruimere bochten te maken, in andere gevallen door de rechte sporen aan beide kanten van de bocht wat langer te maken.
In het eerste plaatje hieronder heb ik het idee van Ludo uitgewerkt, met als bijkomende aanname dat de parallelsporen overal op 77,5 mm moeten liggen. Behalve het passtukje 094 liggen er geen rechte sporen meer in de bochten.
Wel zit er nu nog een slinger in de route tussen het middelste stationsspoor en het spoor rechtsonder. Dat is het logische gevolg van de engelse wissel vlak bij de bocht. De makkelijkste manier om alle bochten vloeiend te maken is met één of meer meegebogen wissels. Met de wissels 24671/672 gaat dat heel gemakkelijk, maar die hebben het nadeel van de krappe boogstraal R1 en die gebruik ik liever niet. Daarom ligt er in het tweede plaatje een slanke meegebogen wissel 24771.
Bedankt voor de feedback mannen. Ik neem dit zeker mee in mijn toekomstige banen. Moet dan wel eerst die wissel aanschaffen :).
Voor u laat ik het zoals het is, immers ligt alles in de ballast gelijmd.
Inmiddels is de achterkant voorzien van een stukje bos, wachten is nog even op wat extra bomen. En ik ben begonnen met experimenteren om van schuurpapier een op maat gemaakt overweg te maken.
@citaat Ben ik de enige die de afbeeldingen in de laatste reactie niet kan bekijken? Als ik ze download zegt ie ook verkeerde indeling of beschadigd.
@citaat 'k Heb de eerste geprobeerd: Alleen zwart vlak...
Citaat van: bascas op donderdag 07 januari 2021, 07:12:10
Inmiddels is de achterkant voorzien van een stukje bos, wachten is nog even op wat extra bomen.
@citaat
@citaat @citaat
Gevalletje "door de bomen het bos niet meer kunnen zien" :D :D
@citaat @citaat
Krijg de melding dat het bestand beschadigt of te groot is.
M.vr.gr. Erwin
@citaat
Hier het zelfde. :-(
Groet Michel
Krijg de plaatjes niet zichtbaar.
kan ze wel bekijken als ik ze download :) ;
mvg,
Michel
Zijn ook hier prima te bekijken. Gewoon Edge gebruiken. ;)
MvG,
Timaximus
Het heeft niet direct met het gebruik van Edge te maken. Blijkbaar zijn het heif (High Efficiency Image File Format) afbeeldingen waarvan de extensie is aangepast naar jpg. En niet iedereen kan heif afbeeldingen direct bekijken.
In Edge zie ik ze ook niet.
Groet, Anne W
Een echte inspiratie dit draadje :thumbup:
Na download zie ik ze hoor 🤙
Bas, ik zie ze ook en ik moet zeggen: mooi werk. Doe zo verder.
Luc
Hierbij de foto's zoals het hoort :)
Ondertussen zijn de asfalteringswerkzaamheden begonnen op het industriegebied. Ik heb hier gewoon zwart schuurpapier voor genomen.
Lekker old-school die meegebogen bovenleiding :D :thumbup:
Prachtig gemaakt!
Deze week vakantie en maar weer eens wat aan de baan gedaan.https://youtu.be/k7ml_jIrAMM (https://youtu.be/k7ml_jIrAMM)
En een vanaf de andere kant.
https://youtu.be/7fGX3JAlrnU (https://youtu.be/7fGX3JAlrnU)
Mooi mooi hoor :thumbup:
Industrieterrein krijgt al redelijk vorm
Dat asfalteren ziet er leuk uit!
Greetz, Arjan
Mooie vorderingen Bas.
Ziet er stukken beter uit na het bezoek van je baan
En eindelijk staat mijn wijngaard ook.
Mooie foto's weer de filmpjes zijn ook mooi. Willem.
Hallo,
Even vergeten dat ik hier de vorderingen van mijn baan zou bijhouden :P .
Inmiddels al best wat vorderingen gemaakt.
Op de beurs in Dortmund de reinigingset gekocht voor de baan.
Moet wel door een loc getrokken worden met veel power erin :)
Ook de start van mijn 2e dorpje is begonnen.
Tussendoor voorzichtig mij op het pad begeven van het weatheren. Moet nog veel oefenen, en hoop op een workshop bij onze stamtafel.
Op de beurs in Houten eindelijke mijn langgewenste wens in vervulling laten gaan. Namelijk een sleep met ketelwagons. En een loc die er in mijn beleving mooi bij paste.
Het 2e dorp heb ik met gips afgewerkt, en ik ben met de verlichting bezig.
De toekomstige wegen zijn geschilderd, zodat ik ze straks met strooisel kan bedekken en het witte gips er niet doorheen komt. Verder hard bezig met de ontbrekende rosten te maken.
Citaat van: bascas op zaterdag 01 april 2023, 08:32:56de ontbrekende rosten te maken.
En ik maar prakkizeren wat dan rosten zijn. Zat al te denken aan het Duitse woord Rost maar daarbij is de meervoudsvorm toch heel anders.
Het kwartje viel toen ik de tweede foto zag. Tsja, zo onstaan spraakverwarringen.
Maar verder ben je lekker bezig. Wordt een mooi baantje zo te zien. Vraag me dan alleen nog af waarmee je die wegen wilt gaan bestrooien. De winter is net voorbij. Zullen dan wel geen asfalt of beton wegen worden, maar wat wel?
Henk,
Thanks voor de verklaring van de 'rosten'. Dat moet idd rotsen zijn :). Mijn toen laat soms te wensen over.
Over die wegen. Ik denk dat het verharde paden worden. Het asfalt ligt in het midden, en omdat door trekken de heuvel op vindt ik niet mooi. Die heuvels wil ik afwerken met de grasmaster. Maar eerst moet die rotspartij helemaal om het dorp erop komen.
Prachtig, mooie aanwinsten :thumbup: