Hoi collega spoorders,
Ik heb een marklin 3037 die goed voorruit rijdt maar niet meer achteruit wil.
Wie weet wat ik er aan kan doen. Ik heb hem schoongemaakt.
Als hij goed loopt wil ik er een fx decoder in gaan zetten om mijn eerste digitale stap te gaan zetten.
Zie mijn filmpje met het probleem.
Ik heb een andere link toegevoegd hopelijk werkt dit wel.
https://youtu.be/6PWzl3b6fY4
Ik hoop dat dit werkt.
De onderstaande reacties heb ik gezien. Helaas hebben deze me nog niet geholpen.
Dit model is uit de jaren 60.
Robert
@citaat
Linkje werkt helaas niet.
Groeten,
Ton.
Robert,
de link werkt niet.
mogelijk heb je een draadbreuk al dan niet ontstaan met schoonmaken.
De veld spoel heeft nl. 2 wikkelingen welke geschakeld worden door het omkeer relais.
Cees
Citaat van: RobertoetGrunn op vrijdag 10 april 2020, 22:45:34Haal de kap er af, en schakel even met de hand om.
Handeling niet noodzakelijk, de handmatige omschakeling bij deze serie locs zit op de bodemplaat naast de omschakelaar van de bovenleiding/sleper
Citaat van: Marklindak op zaterdag 11 april 2020, 09:22:33
Citaat van: RobertoetGrunn op vrijdag 10 april 2020, 22:45:34Haal de kap er af, en schakel even met de hand om.
Handeling niet noodzakelijk, de handmatige omschakeling bij deze serie locs zit op de bodemplaat naast de omschakelaar van de bovenleiding/sleper
M.i. hadden uitvoeringen na 1971 geen handmatige omschakeling meer.
Willy
En,...
Doet hij het nu wel?
De oplossing is namelijk aangedragen:
Draadbreuk tussen wisselschakeldeel van relais en de aansluiting op de veldspoel.
Je relais schakelt wel?
Raken de contactpunten van het relais elkaar wel?
Kunnen ook ingebrand zijn.
Succes
Mvg. Marcel
Ps.
Eigenlijk maakt het niet uit of je loc rijdt.
Als je er een nieuwe decoder en motor in zet, wordt toch alles vervangen.
Citaat van: loc1200 op zaterdag 11 april 2020, 18:28:08
Ps.
Eigenlijk maakt het niet uit of je loc rijdt.
Als je er een nieuwe decoder en motor in zet, wordt toch alles vervangen.
Wil jij hier mee zeggen dat ik net zo goed de decoder er in kan bouwen?
Ik dacht dat ik eerst moest zorgen dat de loc goed zo rijdt.
Indat geval kan ik bij deze loc de grote stap wagen, en zoek hoe ik deze om kan bouwen.
Beste Giro,
Natuurlijk is het prettig als de loc in optimale conditie is voordat je gaat ombouwen.
Eea is sterk afhankelijk wat je modificatie-plannen zijn.
Je kan het grofweg verdelen in 3 mogelijkheden:
1) nieuwe decoder met volledige vervanging van motor door 5-polige.
2) met beperkte motorombouw. (Alleen de veldspoel)
3) zonder motorombouw.
In de eerste 2 gevallen is de werking van je veldspoel niet meer van belang omdat die wordt vervangen.
Persoonlijk kies ik voor een goede decoder met goede motor. Optie 1, dus.
In zo een geval adviseer ik je alleen om de loc goed schoon te maken en dan kan je de ombouw beginnen.
Alleen draad van sleepcontact plaatje naar keuzeschakelaar blijft zitten.
Je lampen branden mooier als deze potentiaal-vrij zijn. Hiervoor zijn er fittingen met steeklampjes als onderdeel te koop die je in de oude bajonet-fitting kan drukken. Deze liggen dan niet meer aan de locmassa.
Verder kan je set 60760 gebruiken als je niet te veel te besteden hebt of wilt.
Mvg. Marcel
Beste Robert,
een schone goed lopende loc bouwt prettiger om naar digitaal. het moment dat de tandwielen van eerste tot laatste tandwiel soepel gaan wordt je niet verrast door een hortende stotende loc doordat de tandwiel overbrenging stug of te ruim loopt.
Cees
Citaat van: RobertoetGrunn op vrijdag 10 april 2020, 22:45:34
Haal de kap er af, en schakel even met de hand om. Veertje aanwezig btw?
Hoi Robert,
ik heb de kap er afgehaald zie film: https://www.facebook.com/robertdegier/videos/3126391570746832/ (https://www.facebook.com/robertdegier/videos/3126391570746832/)"
Veertje is aanwezig schakelmechanisme beweegt maar schakelt niet
Robert
Ik wil graag meedenken, maar een facebook account heb ik niet en kan het filmpje niet afspelen. Kan het via YouTube ?
@citaat Je kan de feestboek propaganda weg klikken met de optie "niet nu" (onderin het pop-up venster) en dan is het filmpje gewoon te bekijken.
@citaat @citaat Op het eerst gezicht reageert het relais wel om te schakelen, of deze genoeg beweegt en verbinding maakt kun je evt nameten met een multimeter.
Omdat na het schakelmoment het relais begint te trillen kan het zijn dat het anker maar 1 kant op wil draaien.
Wat je nog kan doen of controleren: zijn de koolborstels nog goed & drukken de veertjes van de koolborstels wellicht te hard tegen de schijfcollector?
M.vr.gr.,
Niels
Dit gedrag kan een paar oorzaken hebben.
1. De schakelwip maakt geen contact in de stand bij het achteruitrijden.
2. Draadbreuk tussen contactpunt relais en veldspoel.
3. Kappote veldspoel (draadbreuk in de wikkelingen van de veldspoel).
Je kunt even een test doen door de loc in achteruit te zetten en dan een draadje tussen de rail en het contactpuntje bij de rode pijl te houden.
Gaat ie dan wel rijden dan zit het probleem in het relais.
Rijdt ie dan nog niet, kijk dan het draadje tussen het contactpuntje en de veldspoel even na.
Kijk eens aan de voorkant van het relais. Zitten de 2 kables er mooi op? Het filmpje is leuk maar details foto's zeggen meer. Neem duidelijke foto's en plaats die is mijn voorstel.
Volgens mij is er bij de pijl een draadje los, dat hangt er los bij iets naar rechts.
Citaat van: fredrans op vrijdag 17 april 2020, 20:20:05
Kijk eens aan de voorkant van het relais. Zitten de 2 kables er mooi op? Het filmpje is leuk maar details foto's zeggen meer. Neem duidelijke foto's en plaats die is mijn voorstel.
Helpen deze foto's
Ik zie op de fotoos op her eerste oog niets. Ga naar de motor. houd een draadje van de trafo aan de LINKER kant waar de borstel in zit * dit is de taak die van de spoel komt in het midden * houdt het ander draadje boven op de moter aan de plaats waar een van de kabels van het relasi vast zit nu moet de moter lopen, Als je het draadje boven op de moter aan het andere van het relais komend punt houdt moet de moter de ander kant oplopen. Resultaat??
Bij de moter in het spoel deel zie ik de 2 kabeltkjes die komen vanaf het relais. In het onderste deel van de spel zie ik geen dun draadje van de speol. Als dat er niet is kan de lok een bepaalde kant niet oplopen. Kijk dat eens na. Als dat zo is moet je de spel uitbouwen en nameten. Hoe dat moet kom ik op terug indien nodig. (spanning erop met lampje er tussen en kujken of de spel "doorloopt", erna het andere del doormeten)
Robert,
Hoe werkt de schakelwals bij handbediening? volledige slag.
Er zit in de schakelwals een klein plaatje met twee contactpuntjes welke door de schakelwals gewisseld wordt, deze maken op beide posities goed contact?
kun je met een AVO meter overweg?
De koolborstel heeft zijn beste tijd gehad, maar de werking is nog aanwezig daar hij anders niet V of A zal rijden.
De soldering bij de schakelaar bovenleiding en sleeper is geen fraaie soldeerverbinding.
vriendelijke groet Cees
Koolborstels zijn het dus nog niet. Wel de contacten op de schakelwals wellicht niet schoon of de kabels los van wals naar motor of de spoeel eenzijdig kapot.
@Nielzie
Dank voor de tip. 't is me gelukt en jammer genoeg kan je er weinig informatie uit halen.
Als je beide draden aan de veldspoel nu losmaakt. Dan neem je een stukje draad dat je verbindt met de "massa" enerzijds en anderzijds tik je dit draadje tegen de ene aansluiting van de veldspoel (motor moet in de ene richting draaien) en dan tegen de andere aansluiting (motor moet in de andere richting draaien).
Lukt dit wel, dan is het probleem NIET de motor. Lukt dit niet dan is de motor defect. Zo kan je (hopelijk) wat verder zoeken.
De draadjes mag je best laten zitten. Voor de rest is je verhaal zoals het moet en net zoals ik al eerder melde. Zo zou de moter moeten draaien in beide richtingen , loopt hij maar een kant op dan is de veldspoel half defect.
@fredrans: fout advies. Het anker staat in serie met de veldspoel, met jouw methode zet je alleen de spoel onder spanning en zal de motor niet draaien. Met een draadje op de linker borstel zal het wel lukken. Verder zit de (getwiste) gemeenschappelijke spoeldraad hier aan de bovenkant van de spoel en is goed aangesloten.
Op de linker borstel is de sleper aangesloten (via de omschakelaar sleper/pantograaf en de zwarte smoorspoel). Dit is 1 klem van de spanning.
De retourklem van de spanning is het chassis cq de spoorbedding en hierop wordt de veldspoel op aangesloten (niet beide terzelfdertijd).
Dit geeft de eenvoudigste vorm weer van een (gesloten) elektrische kring.
Misschien heb je aan dit schema wat meer dan alleen "beschrijvende woorden" - Een beeld zegt (soms) meer dan 1000 woorden :)
Citaat van: fredrans op vrijdag 17 april 2020, 22:28:12
Ik zie op de fotoos op her eerste oog niets. Ga naar de motor. houd een draadje van de trafo aan de rechter kant waar de borstel in zit * dit is de taak die van de spoel komt in het midden * houdt het ander draadje boven op de moter aan de plaats waar een van de kabels van het relasi vast zit nu moet de moter lopen, Als je het draadje boven op de moter aan het andere van het relais komend punt houdt moet de moter de ander kant oplopen. Resultaat??
Als ik links contact maak loop de motor. Als ik rechts contact maak brand alleen de verlichting.
Giro,
Beschik je over een multimeter? Zo ja, meet dan eens de weerstand tussen de rechtse borstel en beide aansluitingen van de veldspoel.
Hiermee kan je controleren of de veldspoel(en) in orde zijn - mij lijkt hier het probleem te zitten.
Je meet dit zonder dat de locomotief aangesloten is op je transfo !
En hierbij nog een tekening van de motorschakeling die ik op internet gevonden heb
Citaat van: cvdw op vrijdag 17 april 2020, 18:54:16
Ik wil graag meedenken, maar een facebook account heb ik niet en kan het filmpje niet afspelen. Kan het via YouTube ?
Het linkje zou moeten werken zonder facebook account.
Je hebt gelijk, het moet aan de linker kant.
Citaat van: cvdw op zaterdag 18 april 2020, 15:30:46
Giro,
Beschik je over een multimeter? Zo ja, meet dan eens de weerstand tussen de rechtse borstel en beide aansluitingen van de veldspoel.
Hiermee kan je controleren of de veldspoel(en) in orde zijn - mij lijkt hier het probleem te zitten.
Je meet dit zonder dat de locomotief aangesloten is op je transfo !
En hierbij nog een tekening van de motorschakeling die ik op internet gevonden heb
Als ik het goed gedaan heb zouden de verbindingen, geen breuk moeten hebben. Onder en boven kabel bij schakelrelais verbonden met magneet.
@ Giro; Heb je mijn tip nu al eens uitgevoerd?
Zonder te testen gaat het niet lukken.
@Giro:
De test die Kappa beschrijft in reactie 13 moet je zeker uitvoeren - is eenvoudig en zal je direct uitsluitsel geven over het al dan niet werken van de motor.
Nadien kunnen we proberen om je verder vooruit te helpen
Citaat van: cvdw op zaterdag 18 april 2020, 15:30:46
tekening van de motorschakeling
Helaas zitten er twee fouten in die tekening: het palletje van de omschakeling moet aan massa liggen, en de aftakking in de veldspoel moet in het midden zitten. Zo dus:
@Eric
Mooi gecorrigeerd !
Citaat van: Erik Baas op zaterdag 18 april 2020, 17:33:30
Citaat van: cvdw op zaterdag 18 april 2020, 15:30:46
tekening van de motorschakeling
Helaas zitten er twee fouten in die tekening: het palletje van de omschakling moet aan massa liggen, en de aftakking in de veldspoel moet in het midden zitten. Zo dus:
Ik zie de massa, maar de andere aanpassing zie ik niet.
Giro,
Het is het zwarte lijntje van de rechtse borstel van de rotor naar de veldspoel. Dit staat nu mooi in het midden van de veldspoel.
Belangrijker om jou probleem te helpen oplossen: heb je al de test gedaan die Kappa voorstelde ?
Citaat van: cvdw op zaterdag 18 april 2020, 20:21:22
Giro,
Het is het zwarte lijntje van de rechtse borstel van de rotor naar de veldspoel. Dit staat nu mooi in het midden van de veldspoel.
Belangrijker om jou probleem te helpen oplossen: heb je al de test gedaan die Kappa voorstelde ?
Ik heb het inderdaad gedaan zonder resultaat. Ik ga nog opzoek naar het draadje.
Ik had dit volgens mij ook geantwoord.
Robert
Ik vermoed dat de motor defect zal zijn (de veldspoel). Je kan dit eventueel nog eventjes nameten met een ohm-meter (zie reactie 27).
Citaat van: cvdw op zondag 19 april 2020, 11:18:45
Ik vermoed dat de motor defect zal zijn (de veldspoel). Je kan dit eventueel nog eventjes nameten met een ohm-meter (zie reactie 27).
Kan de veldspoel defect zijn als hij wel een kant op rijd?
Zal eens kijken of het doormeten lukt.
Robert
Ja, dat kan. Er zitten eigenlijk twee (tegengesteld gewikkelde) veldspoelen in, waarvan er steeds maar een gebruikt wordt. Maar: het kan ook aan het omschakelcontactje liggen! Enfin, meten is weten...
"Meten is weten"
Dat is de juiste benadering !
Succes gewenst
Citaat van: Erik Baas op zondag 19 april 2020, 11:30:43
Ja, dat kan. Er zitten eigenlijk twee (tegengesteld gewikkelde) veldspoelen in, waarvan er steeds maar een gebruikt wordt. Maar: het kan ook aan het omschakelcontactje liggen! Enfin, meten is weten...
Ik heb proberen te meten.
Alle kabels zijn goed. :)
Ik ga er vanuit dat het gaat om de spoel bij de schakelaar. :?
Deze heeft volgens mij een ingang naar de spoel.
Op de foto bij de pijl heb ik gemeten daar zitten 3 draden 2 voor de verlichting en een naar de spoel.
Als massa heb ik een wiel genomen.
Als ik daar meet, meet ik geen storing in beide schakel momenten is geen onderbreking.
Robert
Op de foto bij de pijl heb ik gemeten daar zitten 3 draden 2 voor de verlichting en een naar de spoel.
Als massa heb ik een wiel genomen.
Beste,
op deze manier, meet hier niet de weerstand van de lampjes?
grt
Jan
Hierbij jou afbeelding van de motor. Het is de bedoeling dat je de weerstand meet tussen de rechtse borstel (linkse blauwe cirkel) en de 2 aansluitpunten van de veldspoel - elk afzonderlijk natuurlijk. Je zou daar ongeveer dezelfde weerstandswaarde moeten meten
Kan je dit eens doen ?
En om het nog accurater te maken kan je de rechtse borstel eerst wegnemen en pas dan meten.
Citaat van: cvdw op zondag 19 april 2020, 13:47:49
Hierbij jou afbeelding van de motor. Het is de bedoeling dat je de weerstand meet tussen de rechtse borstel (linkse blauwe cirkel) en de 2 aansluitpunten van de veldspoel - elk afzonderlijk natuurlijk. Je zou daar ongeveer dezelfde weerstandswaarde moeten meten
Kan je dit eens doen ?
Daar heb ik gemeten en geen onderbreking waargenomen.
Citaat van: cvdw op zondag 19 april 2020, 13:49:55
En om het nog accurater te maken kan je de rechtse borstel eerst wegnemen en pas dan meten.
Dat zal ik deze week ook nog eens proberen.
Je zou voor elke spoelhelft een weerstand van +/- 5 tot 6 ohm moeten meten.
Als dit zo is, plaats dan de borstel terug en gemakshalve soldeer je de beide zwarte draadjes aan de veldspoel los (de 2 rechtse aansluitingen op mijn laatste foto).
Sluit dan de transfo aan - rood aan de middenleider en de bruine draad tik je tegen de ene en dan de andere aansluiting van de veldspoel. De motor zou nu zowel links als rechts moeten draaien.
Als dit lukt, dan weet je dat de motor ok is. Lukt dit niet, dan is er iets fout met de motor.
Laat maar horen wat het resultaat is.
@citaat Beter nog, haal één van de twee koolborstels eruit en meet zoals op schema is aangegeven.
Houdt je meetpennen bij de rode pijlen (Massa aan rail, of loc chassis).
Meet nu de weerstand bij het relais in één richting en nog een keer met het relais in de andere richting.
En graag duidelijk terugkoppelen wat je precies meet.
Tot nu toe zijn je antwoorden op de vele tips nogal onduidelijk en zo kunnen we je niet verder helpen als je niet duidelijk terugkoppelt. ;)
Dit is al diverse keren als oplossing doorgegeven oa door mij maar helaas wordt er geen reactie op gegeven.
Citaat van: hvanschaik op zondag 19 april 2020, 23:38:27
twee spoeldraden [..] omgewisseld [..] dat de lok nu alleen de andere kant op loopt
Nee, dezelfde richting. Het enige wat verandert is de positie van de omschakelaar, maar daar merk je niks van.
De topic starter gaat de lok ombouwen naar een 5 polige dus is de rest niet echt noodzakelijk info.
Citaat van: hmmglaser op maandag 20 april 2020, 00:13:16
De topic starter gaat de lok ombouwen naar een 5 polige
Hoe kom je daar nou weer bij? Dat schrijft hij nergens!
CiteerAls hij goed loopt wil ik er een fx decoder in zetten
Citaat van: Erik Baas op maandag 20 april 2020, 00:40:10
Citaat van: hmmglaser op maandag 20 april 2020, 00:13:16
De topic starter gaat de lok ombouwen naar een 5 polige
Hoe kom je daar nou weer bij? Dat schrijft hij nergens!
CiteerAls hij goed loopt wil ik er een fx decoder in zetten
Hi,
In de toekomst wil ik de loc inderdaad ombouwen. Maar daar heb ik de spullen nog niet voor.
Daar ik nog een enorme leek ben op modelspoor gebied probeer ik deze loc eerst gewoon functioneel te krijgen.
Er is iemand geweest die vertelde dat als je om gaat bouwen hoef je het probleem niet op te lossen. Vandaar de verwarring waarschijnlijk.
Robert
Citaat van: Kappa op zondag 19 april 2020, 22:18:23
@citaat2 Beter nog, haal één van de twee koolborstels eruit en meet zoals op schema is aangegeven.
Houdt je meetpennen bij de rode pijlen (Massa aan rail, of loc chassis).
Meet nu de weerstand bij het relais in één richting en nog een keer met het relais in de andere richting.
En graag duidelijk terugkoppelen wat je precies meet.
Tot nu toe zijn je antwoorden op de vele tips nogal onduidelijk en zo kunnen we je niet verder helpen als je niet duidelijk terugkoppelt. ;)
Hi Ad,
:) Ik ga hier vanavond of morgenavond even naar kijken.
Waar komt deze tekening vandaan? Dan kan ik hem opzoeken zodat ik ook de ander cijfers kan terug vinden.
Terugkoppeling of ik de 5 ohm meet komt.
Robert
Ik wacht geduldig af ! De vele helpers zouden niks liever hebben dan dat je het probleem vindt (en eventueel oplost)
Succes
Citaat van: Kappa op zondag 19 april 2020, 22:18:23
@citaat2 Beter nog, haal één van de twee koolborstels eruit en meet zoals op schema is aangegeven.
Houdt je meetpennen bij de rode pijlen (Massa aan rail, of loc chassis).
Meet nu de weerstand bij het relais in één richting en nog een keer met het relais in de andere richting.
En graag duidelijk terugkoppelen wat je precies meet.
Tot nu toe zijn je antwoorden op de vele tips nogal onduidelijk en zo kunnen we je niet verder helpen als je niet duidelijk terugkoppelt. ;)
]
Hi,
Ik ben aan het meten geslagen. Hoop dat ik het goed gedaan heb.
2 foto;s van het meten zonder koolborstels en een filmpje met koolborstels:
https://youtu.be/cnEARXirOHUOmdat de waarde zo veranderd. Robert
Ik meen te zien dat je de rode pen aan de linker borstelhouder houdt. Je moet meten tussen de rechtse (waar de messing borstel zit) en de 2 aansluitingen - elk afzonderlijk - van de veldspoel (die ik omkringd heb op de foto).
Dus rode draad van jou meettoestel aan de rechtse borstelhouder en de zwarte draad van jou meettoestel aan de veldspoelaansluiting(en)
Citaat van: cvdw op maandag 20 april 2020, 20:54:13
Ik meen te zien dat je de rode pen aan de linker borstelhouder houdt. Je moet meten tussen de rechtse (waar de messing borstel zit) en de 2 aansluitingen - elk afzonderlijk - van de veldspoel (die ik omkringd heb op de foto).
Dus rode draad van jou meettoestel aan de rechtse borstelhouder en de zwarte draad van jou meettoestel aan de veldspoelaansluiting(en)
.
OK zal ik ook doen. (Waarschijnlijk morgen)
Ik dacht dat dit de meting was die Ad voorstelde.
Moet dit meten met of zonder koolborstels?
Robert
Zonder de borstels.
Als je de loc gaat digitaliseren: het setje 60760 kan je bij dit motordraaistel waarschijnlijk niet gebruiken.
Als het motorschild een deel van de draaistelophanging vormt, heb je een ander ombouwsete nodig.
Hier is een schijfcollector geplaatst. Later is dit een trommelcolector geworden.
Mvg. Marcel
Citaat van: cvdw op maandag 20 april 2020, 21:42:28
Zonder de borstels.
Zonder borstels.
Rechterkant - Voorste 5,5 ohm. Achterste OL
Linkerkant - voorste OL. achterste 21ohm
Goed zo, we zijn waar we moeten zijn. Alleen de meting "Rechterkant" is hier relevant.
De veldspoel bestaat uit 2 wikkelingen en 1 ervan werkt niet (de verbinding die u OL geeft)
Er bestaat nog een waterkansje dat de soldeerverbinding aan de rechter borstelhouder niet goed is. Je moet daar eens naar kijken (er moeten daar 2 kleine koperdraadjes samen gesoldeerd zijn - die draadjes zitten samen in een zwarte isolatiekous die van de veldspoel naar de borstelhouder loopt).
Indien je daar geen probleem kunt vaststellen mag je de motor (veldspoel) naar de prullenmand verwijzen.
Citaat van: Giro op maandag 20 april 2020, 09:09:58
Waar komt deze tekening vandaan? Dan kan ik hem opzoeken zodat ik ook de ander cijfers kan terug vinden.
De tekening komt van http://www.traindoctor.co.nz/main_files/page-care.htm
Citaat van: Giro op maandag 20 april 2020, 22:51:32
Rechterkant - Voorste 5,5 ohm. Achterste OL
Is dat rechterkant motorschild en achterste contact op het reais?
Meet dan voor alle zekerheid nog eens tussen de rechterkant van motorschild en de twee aansluitingen van de veldspoel?
Beste Kappa
Met alle respect voor jou input (die correct is), maar ik vrees dat je de vraagsteller opnieuw in de verwarring zal brengen.
zie reactie 60:
Citeer"Ik meen te zien dat je de rode pen aan de linker borstelhouder houdt. Je moet meten tussen de rechtse (waar de messing borstel zit) en de 2 aansluitingen - elk afzonderlijk - van de veldspoel (die ik omkringd heb op de foto).
Dus rode draad van jou meettoestel aan de rechtse borstelhouder en de zwarte draad van jou meettoestel aan de veldspoelaansluiting(en)"
en dit met verwijs naar de foto met de veldspoelaansluitingen die omcirkeld zijn (die ik iets voorheen gepost had)
Citaat van: cvdw op dinsdag 21 april 2020, 09:55:25
Goed zo, we zijn waar we moeten zijn. Alleen de meting "Rechterkant" is hier relevant.
De veldspoel bestaat uit 2 wikkelingen en 1 ervan werkt niet (de verbinding die u OL geeft)
Er bestaat nog een waterkansje dat de soldeerverbinding aan de rechter borstelhouder niet goed is. Je moet daar eens naar kijken (er moeten daar 2 kleine koperdraadjes samen gesoldeerd zijn - die draadjes zitten samen in een zwarte isolatiekous die van de veldspoel naar de borstelhouder loopt).
Indien je daar geen probleem kunt vaststellen mag je de motor (veldspoel) naar de prullenmand verwijzen.
Draden zijn aanwezig.
Bij de witte pijl en de gele pijl.
Inderdaad, in het kousje (witte pijl) zitten er 2 fijne koperen draadjes. Als hier een van de draadjes onderbroken is, dan werkt de motor in 1 richting niet. Je zou dit voorzichtig kunnen controleren (je moet daarvoor wel de draadje aan de rechter borstelhouder voorzichtig lossolderen. Dit is een secuur werkje !
Als je nu toch van plan bent om de lok om te bouwen naar een 5-polige hoogvermogenaandrijving dan heb je die veldspoel niet meer nodig en is je probleem direct opgelost.
Ter info: die veldspoel bestaat uit 2 afzonderlijke windingen. Het beginpunt van elke winding start aan die rechter borstelhouder en eindigt aan de contacten naast de gele pijl. Dus winding 1 eindigt aan het rechtse contact en winding 2 eindigt aan het linkse contact (beide naast de gele pijl)
Citaat van: cvdw op woensdag 22 april 2020, 10:19:08
Inderdaad, in het kousje (witte pijl) zitten er 2 fijne koperen draadjes. Als hier een van de draadjes onderbroken is, dan werkt de motor in 1 richting niet. Je zou dit voorzichtig kunnen controleren (je moet daarvoor wel de draadje aan de rechter borstelhouder voorzichtig lossolderen. Dit is een secuur werkje !
Als je nu toch van plan bent om de lok om te bouwen naar een 5-polige hoogvermogenaandrijving dan heb je die veldspoel niet meer nodig en is je probleem direct opgelost.
Ter info: die veldspoel bestaat uit 2 afzonderlijke windingen. Het beginpunt van elke winding start aan die rechter borstelhouder en eindigt aan de contacten naast de gele pijl. Dus winding 1 eindigt aan het rechtse contact en winding 2 eindigt aan het linkse contact (beide naast de gele pijl)
Bij de witte pijl zit een draad. Deze gaat vanaf het koolborsteltje naar de spoel (denk ik) gaat een gaatje in.
De gele pijl gaat vanaf het soldeer punt naar de spoel.
Begrijp ik het goed, dat als ik nu dus een Ombouwset 60943 aanschaf kan ik weer rijden en later er een decoder op aansluiten?
Robert
Hoi Robert,
Met die ombouwset bouw je de motor om naar gelijkstroom. Als je er mee wilt rijden zonder decoder, kun je een gelijkstroom regelaar gebruiken. Ik zou hem zelf eigenlijk gelijk helemaal ombouwen. Is je huidige motor defect?
Erik
Citaat van: ErikW op woensdag 22 april 2020, 12:16:21
Hoi Robert,
Met die ombouwset bouw je de motor om naar gelijkstroom. Als je er mee wilt rijden zonder decoder, kun je een gelijkstroom regelaar gebruiken. Ik zou hem zelf eigenlijk gelijk helemaal ombouwen. Is je huidige motor defect?
Erik
Voor zover we nu hebben constateren wel. Hij rijd nog maar één kant op.
Giro,
Bij uw originele vraag stelde u toch dat u de loc zou ombouwen met een fx decoder.
U zou best, als u digitaal wil rijden, de motor ombouwen met die 60943 en daarbij een digitale decoder inbouwen (Marklin, Esu, ...)
Zonder decoder zal die nieuwe motor alleen op gelijkstroom rijden (zie post van ErikW)
Citaat van: cvdw op woensdag 22 april 2020, 15:13:50
Giro,
Bij uw originele vraag stelde u toch dat u de loc zou ombouwen met een fx decoder.
U zou best, als u digitaal wil rijden, de motor ombouwen met die 60943 en daarbij een digitale decoder inbouwen (Marklin, Esu, ...)
Zonder decoder zal die nieuwe motor alleen op gelijkstroom rijden (zie post van ErikW)
Ja ik wil tzt om naar digitaal. Mijn insteek in dat geval zou zijn eerst de bovenleiding locs om zetten en later de pukkel locs.
Ik heb nu een set voor een pukkel wagen.
Dus als ik het goed begrijp kan als ik de motor omgebouwd heb deze niet meer met deze loc op mijn huidige baan rijden? Mijn trafo is natuurlijk wissel stroom.
De digitale trafo 66191 is gelijkstroom?
Het leven van een trein hobyist gaat niet over rozen. ;)
Met de juiste decoder kun je wel nog analoog rijden met deze loc. Beter niet met oude (blauwe) trafo's, die geven een hogere spanning af die soms schadelijk is voor een decoder.
Digitaal op bovenleiding rijden wordt over het algemeen afgeraden vanwege het slechtere contact.
De "digitale" transfo 66191 is een voeding die een vaste (gelijkspanning)spanning van 18V levert. De maximale stroom uit deze voeding bedraagt 1A.
Loopt die lok nu na al die goede adviezen? De belangstelling is opeens volledig weg.
Robert is vast niet opeens weg, maar er is voor sommige mensen méér in het leven dan dit forum...
Ik ben ook wel nieuwsgierig trouwens :)
Zo te zien had je ook en zwak moment en was nieuwsgierig.
@citaat2
Sorry dat ik ff niet reageerde. Ik krijg helaas geen melding meer dat er reacties geplaatst zijn, volgens mij staat dit wel aan want het heeft wel gewerkt. Anders had ik zeker meteen gereageerd.
Ik ben maar al te blij met jullie support. Want ik kan niks zonder jullie.
Met jullie antwoorden ben ik verder gegaan.
Omdat ik toch tzt over wil stappen naar digitaal en de conclusie is, val jullie input, dat mijn motor het begeven heeft heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de loc omgebouwd.
Met dit resultaat:
https://www.youtube.com/watch?v=aFAcDRN1dBM
Het voorste lampje heeft gebrand, ze zijn niet defect, dus nu ga ik proberen de lampjes aan de praat te krijgen.
Jullie zijn helaas niet van me af.
Toch bedankt voor jullie adviezen ze hebben me wijzer gemaakt en geholpen.
Heb je de functie wel aanstaan? Zijn je lampjes wel geschikt voor 19Volt? Meet ze anders even door...
Volgens mij is hij zijn loc nu aan het digitaliseren...
Mvg. Marcel
@citaat2
Hoe zie ik of deze functie aanstaat? Ik gebruik een 60651?
Als ik probeer de decoder te resetten, krijg ik de melding dat hij ingebruik is.
De lampjes zijn nog goed die branden wel als ik ze uit de loc haal.