Dag
Is er verschil in rij-eigenschappen na ombouw met een zeven- ten opzichte van ombouw met een vijfpolig anker?
Groeten en bedankt
Hallo,
verschil is er vast wel, maar waar vind ik een 7-polig anker. 3 Polig was tot enkele jaren gebruikelijk, en 5 polige motoren worden hoog vermogen motors genoemd, als je praat over een 7-polig anker zal dat geen standaard Marklin motor zijn.
met vriendelijke groet,
Walter
Hi ? (pitsar)
Een zeven-polig anker, waar haal je die nu weer vandaan of is het een tikfoutje ?
groet
Harald
hoi Harald, dat meende ik begrepen te hebben (niet dus), dat je in een ombouwset naar hoogvermogensmotor nog kon kiezen tussen 5* en 7*. :o)
Klopt het volgende wel :-) : dat je aan de buitenkant van een motor niet meteen kan zien of het een DCM of 5*DCM is?
Citaat van: pitsar op woensdag 25 maart 2020, 21:07:35
Klopt het volgende wel :-) : dat je aan de buitenkant van een motor niet meteen kan zien of het een DCM of 5*DCM is?
Een DCM met drie polen is een Allstrommotor en heeft een veldspoel/magneet (te herkennen aan de met koperdraad gewikkelde spoel) die in serie staat met de anker wikkelingen.
Een 5 polige DCM is (op één uitzondering na) een gelijkstroommotor met permanent magneet, te herkennen aan het witte plaatje op de magneet.
dank John. Zelf even twee foto's bijgevoegd. En ik begrijp dat die motor met wit plaatje altijd een 5* hoogvermogensmotor is.
Groet, Patrick
Hi
Ben je niet in de war met het tandwiel op de rotor van een 5* motor die zijn er in 7 of 8 tandjes.
groet
Harald
Dat moet het zijn Harald, inderdaad! Ook weer opgelost :)
Hi Patrick,
Er staat op onze Wiki info over de diverse motoren.
Alle Märklin Motoren: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Categorie:Motoren
DCM Motor: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_Drum_Collector_Motor_(DCM)
Dank je wel Ad, zal daar een kijkje nemen :thumbup: