Nog een paar maanden geduld maar in navolging van m'n vorige post https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77546.0 avast deze besteld :
Voor de liefhebbers van het kleine spul ;) http://www.vanbiervliet.com/flipboek2020/#p=12
Voor diegenen met een iets grotere tuin : https://nl.wikipedia.org/wiki/HLD_55
ik zou dit maar eens lezen :arrow: https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30173.0.html (https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30173.0.html)
mvg,
Michel
Dank voor de info Michel.
Hoewel 'k dit liever niet lees, lees ik het wel veel liever nu na de bestelling dan na definitieve afrekening.
Heel ergens was 'k wel al een beetje bang toen 'k vernam dat de spullen in China worden geproduceerd. Elk z'n idee hierover maar ... Naar budget toe wss de goedkoopste assemblage maar als je om en bij de 300€ geeft voor een loc verwacht 'k wel dat hij meer aankan dan enkel in de vitrinekast te staan. Persoonlijk vind 'k dit echt jammer want de modellen van Van Biervliet zien er echt top uit.
Indien bepaalde mechanische onderdelen dan zo zwak zijn dat ze het na een tijdje laten afweten wordt het een afknapper ...
Hoe gedraagt dit zich tov m'n Marklin 55-serie, de 37674 & 37678 ? Heeft deze tandwielen in een ander (degelijk of metalen) materiaal ?
Zijn er eventuele zwakke punten bij Marklin aan dit model ?
Ininiteel zou 'k het liefst bij Marklin blijven, het aanbod aan 55-ers is natuurlijk wel beperkt, maar de meest motiverende factor voor Van Biervliet is/blijft hun sound.
Eens te meer overweeg 'k dus terug de Marklin decoder te laten vervangen door Van Biervliet en op die manier nog een compromis te vinden ...
Wat denken jullie ?
Dank voor de reacties alvast,
Gerrit
PS : Het topic onderwerp wijzigde ik intussen van "Re: Van Biervliet - 5526 - Deze werd het" naar "Re: Van Biervliet - 5526 - Wordt het deze ?"
Beste Gerrit,
Er is in Belgïe een zeer goede geluidsfile vrij te krijgen van de 55 voor de Esu sounddecoder.
Zoek op You Tube geluiden 55 van Dirk Achten.
Kan zo in een Marklin 55. Heb ik ook gedaan.
De 55 van Van Biervliet is wel wat fijner afgewerkt maar de overbrenging is niet zo stevig en
de wielflenzen zijn niet goed voor 3 rail aangepast (te klein)
Mvg
Olivier 77
Enigszins gerustgesteld door Van Biervliet nadat 'k dit even terloops aanhaalde bij de vraag over een ander onderwerp :
"voor onze serie 55'ers : het gaat hier steeds over oude modellen waarvan ze spreken,
dit is van een paar jaar terug. De laatste modellen hebben reeds andere tandwielen
(enter info : de tandwielen zijn geproduceerd hier in Europa, ook waar lsmodels produceren en niet in China)"
Intussen eveneens ingeschreven https://forum.modelspoormagazine.be voor verdere opvolging maar registratieverzoek is nog lopende ...
Beste Gerrit,
Goed dat zij de tandwielen aanpassen, al de oude gaan stuk maar ....:
Zij gebruiken nog altijd veel te kleine wielflenzen op deze modellen (slechts 1.2 mm).
Met als gevolg dat de locs gaan schommelen op wissels en kruiswissels.
Het rare is dat zij op andere modellen dan de 55 (bv de 22 en 25, de 60 enz van andere oorsprong) wel grotere wielflenzen
laten monteren.
Mvg
Olivier 77
Olivier,
idd, is voor hen waarschijnlijk (beter 'ongetwijfeld') goedkoper één standaard wielflens te gebruiken voor zowel 2 als 3-rail system niettegenstaande toch elementaire verschillen, 1.2mm voor 2-rail en 1.35mm bij Marklin. Zelf zou 'k er wel gerust een paar tientallen euro's extra voor over hebben indien op die manier het rijden vlotjes verloopt en niet met eventuele horten of stoten maar, hiermee heb 'k nog geen ervaring dus correcties/commentaar zijn zeker welkom ;)
De verschillen tussen beide worden duidelijk beschreven op volgende pagina https://wiki.3rail.nl/index.php/3rail_en_2rail_assen waarbij wordt gesteld :
Eigenschappen 2-rail as:
een 2-rail as, is veelal voorzien van een kunststof ringetje tussen de as en het wiel aan één kant. De wielflenzen zijn dan ook geïsoleerd ten opzichte van elkaar.
wielflenzen voor het 2-rail systeem zijn 1,2 mm hoog.
Flens afstand 2-rail = 14.2-14.4 mm tussen beide flenzen
Eigenschappen 3-rail as:
een 3-rail as is kent geen isolatie en beide wielflenzen staan dan ook in contact met elkaar
wielflenzen voor het 3-rail systeem zijn 1,35 mm hoog
Flens afstand Märklin = 13.9 - 14.1 mm tussen beide flenzen
Topic maker sluit eveneens af met het logische gevolg hiervan : Belangrijkste om te onthouden is dat wielstellen, die niet aan de Märklin normen voldoen, niet goed op Märklin rails rijden.
@citaat2 hun modellen zijn al duur genoeg,treinen dienen om te rijden,als dat niet zonder problemen gaat,haken de klanten af;
mvg,
Michel
Michel,
Idd, vandaar m'n twijfel een degelijke, eventueel basic Marklin 55 te laten upgraden met een recente/nieuwe esu versus een nieuwe Van Biervliet ...