Jeroen,Bedankt! ( ik heb wel wat hulp gehad hoor :oops:)
Een mooie tafel, daar kan je al een behoorlijke treinbaan op maken,
Ziet er trouwens goed uit, en dit zonder kennis van zaken, :thumbup:
Goed begonnen.
Ik ga dit maar eens volgen.
Het station heb ik ook op mijn baan staan, en de overkappingen, die heb ik ook al in huis, maar die moeten nog gebouwd worden.
Ben zeer benieuwd hoe je het gaat aanpakken,
veel bouwplezier
grts Freddy
Netjes hoor! Ik neem aan dat je ook een baanplan hebt?Ik had zeker een leuke spoorplan. Maar tijdens het bouwen heb ik het een en ander moeten veranderen om het realistisch neer te kunnen zetten.
Je zult zien dat zo'n groot station nog lastig te plaatsen is. Ik heb hem vroeger zelf ook wel eens gebruikt, maar gaf later toch de voorkeur aan een landelijker variant. Want je verplicht je als het ware tot veel sporen en veel stedelijke omgeving. Maar dat kan natuurlijk precies je thema zijn!
Succes, het beginnen met bouwen is het leukste wat er is!
Groet, Wouter
Jeroen,Bedankt! ( ik heb wel wat hulp gehad hoor :oops:)
Een mooie tafel, daar kan je al een behoorlijke treinbaan op maken,
Ziet er trouwens goed uit, en dit zonder kennis van zaken, :thumbup:
Goed begonnen.
Ik ga dit maar eens volgen.
Het station heb ik ook op mijn baan staan, en de overkappingen, die heb ik ook al in huis, maar die moeten nog gebouwd worden.
Ben zeer benieuwd hoe je het gaat aanpakken,
veel bouwplezier
grts Freddy
Zou je een foto willen maken van jou station ? Ik ben wel benieuwd hoe die staat eigenlijk bij het spoor. Ik kon namelijk op google geen voorbeelden vinden van een klare station die bij het spoor staat :)
Even een volg berichtje.Ik ben heel Drachten afgereisd om kurk. Niemand had het. Het lijkt wel of het een zeldzaam product is :)
Kurk is het beste, deukt niet in als je er op leunt.
Alternatief ondervloer voor laminaat van kwantum. Schuim waar je elleboog in blijft staan als je te lang op tafel leunt.
maar daar heb je geen last van natuurlijk mits je het alleen onder je sporen toepast.
Mvg Robin
Hoi Jeroen,Dat is zeker waar. Ik moet hier goed om denken. (gezien dat niet heel makkelijk is :) )
Leuk dat wij mee mogen kijken met de bouw van je baan :thumbup: :thumbup:
Je schreef dat je uiteindelijk met de pc wilt gaan rijden, wellicht is het handig je in te lezen wat je hiervoor moet doen voordat je de baan neer gaat leggen.
Er zijn namelijk een aantal dingen die je nu al kunt doen, anders moet straks de boel weer uit elkaar.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Kijk even op de volgende website: KLIK (https://www.kurk24.nl/). Te kust en te keur. :P
Oneffenheden? Bedoel je bergen en dalen? Dalen maak je met een decoupeerzaag en daar bijvoorbeeld sterk gaas is dat je verder afwerkt. Voor heuvels zijn veel mogelijkheden, kijk maar eens rond op het forum. Gewoon twintig berichten aanklikken en dan vooral op de eerste pagina's kijken.Aah ok. Dus gewoon een stuk uit je tafel frezen? Ik begrijp de bergen wel een beetje. Maar de rivieren enzo nog niet. Ik zie steeds videos van mensen die het op piepschuim achtige platen maken als voorbeeld. En halen ze daar dan wat uit voor riviertjes enzo.
Mensen die grote 'oneffenheden' willen, gaan overigens meestal uit van lattenbouw...
Groet, Wouter
Aah ok. Dus gewoon een stuk uit je tafel frezen? Ik begrijp de bergen wel een beetje. Maar de rivieren enzo nog niet. Ik zie steeds videos van mensen die het op piepschuim achtige platen maken als voorbeeld. En halen ze daar dan wat uit voor riviertjes enzo.Kijk even dit topic (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=50376.180) (bij de buren) door. De plaatjes spreken voor zich ;)
Jeroen,Ziet er goed uit.
Onder het station heb ik geen kurk gelegd.
In de plaats hiervan heb ik roofing of dakdekkersmateriaal met een zeer fijne structuur.
Geeft het uitzicht van een asfalt bestrating.
(https://i.postimg.cc/QMmc7mnS/DSCN0260.jpg) (https://postimg.cc/1ggghGSN)
Grts Freddy
Neem eens wat tijd om rustig rond te kijken 8oJemig, als ik ook maar 1% zou kunnen was ik al tevreden xd
Bijvoorbeeld mijn baan, in 3,5 pagina's zie je dingen die ik fout deed en goede oplossingen, aangedragen door mede 3railers.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=16137.0
Groet, Wouter
Phoe die werkt met baan verhoging en verlagingen :) Zie dat dacht ik dus te kunnen doen met dikke xps :) Maar zo werkt het dus niet hehe. Het word frezen :)Je kan ook gewoon een decoupeerzaag gebruiken ;)
Dat is inderdaad wat makkelijker :)Phoe die werkt met baan verhoging en verlagingen :) Zie dat dacht ik dus te kunnen doen met dikke xps :) Maar zo werkt het dus niet hehe. Het word frezen :)Je kan ook gewoon een decoupeerzaag gebruiken ;)
Jeroen, nog even terugkomend op je station Bonn. Nadeel van deze Faller uitvoering vind ik, is dat hij net niet de juiste schaal lijkt te hebben als je dat vergelijkt met de andere gebouwen. Ik bezit veel Faller huizen (waarvan je vooral veel kunt zien bij Anne W) en deze lijken mij net een slagje groter.:O Dat is niet heel handig mja heb 'm idd al. Misschien dan toch op de linker tafel zetten.
Weet zelf dus nog niet of ik Bonn wel weer ga plaatsen, maar het is een beetje mosterd….want je hebt de doos al
32 volt
Hoi,Die transformator die ik heb gekregen was ik van plan rechts naast de brug te hangen. Daar zit een 16 en 10 volt uitgang op. Kan ik dat niet naar alles verspreiden? En zou ik er niet een schakelaar tussen kunnen zetten en naar mijn bedienings-plek te trekken?
Misschien even een tip.
Jij wilt huisjes verlichten. Doe dat met meerdere transformatoren. Misschien heb je nog een 32 volt over.
De reden waarom is:
Fouten opsporen:
Bepaalde verlichting uitdoen is ook zeer mooi.
Bekabeling kan iets korter zijn aangezien je dan aan beide zijdes een transformator kan plaatsen.
Tevens geef ik ook als tip een ringleiding onder je baan te doen voor de verlichting. Mocht je later nog meer lampjes willen plaatsen dan is het na 2 solderen klaar.
Beste Jeroen,Maar dan kan ik toch de boel uitzetten per groep als ik geen ringleiding gebruik ?
Als je het jezelf makkelijk wilt maken gebruik dan lampjes van Faller op een voet, ze zijn er in gloeilamp uitvoering en in led uitvoering, gewoon op 16 volt.
Groet, Anne W
Een ringleiding kan je maken van 2,5 kabel. Zelfde soort wat je thuis achter je stopcontacten hebt.Ik zou wel een flexibele draad nemen, niet het installatiedraad wat je koopt bij de bouwmarkt. Ik bestel ze hier (https://www.meekeren.nl/index.php?item=montagedraad&action=page&group_id=8&lang=NL).
Geel/Groen en een bruine kabel erbij.
Dat klinkt niet heel makkelijk, maar tevens wel zeer nodig. hmm. 3 groepen is inderdaad wel handig, maar dan moet ik dus nog ergens 2 van die grote trafo's er bij zien te krijgen?Niet nodig hoor, een transformator kan meerdere groepen aan. Als je elke groep een aparte schakelaar geeft, kun je ze apart in- en uitschakelen, zie het schema hieronder. Dit werkt met alle lampjes (of ledlampjes) die rechtstreeks op zo'n transformator aangesloten kunnen worden.
En om extra stroom op het spoor te krijgen, kan dat gewoon met diezelfde trafo's ?NEE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
(https://i.imgur.com/8zDVzQU.png) (de spoor ringleiding, maar ik heb begrepen dat dit dus niet kan?) ik moet dus de aansluitbox gaan verdelen? die draadjes die ik normaal onder het spoor aansluit moet ik verlengen en aftakken naar de baan juist?Dat klinkt niet heel makkelijk, maar tevens wel zeer nodig. hmm. 3 groepen is inderdaad wel handig, maar dan moet ik dus nog ergens 2 van die grote trafo's er bij zien te krijgen?Niet nodig hoor, een transformator kan meerdere groepen aan. Als je elke groep een aparte schakelaar geeft, kun je ze apart in- en uitschakelen, zie het schema hieronder. Dit werkt met alle lampjes (of ledlampjes) die rechtstreeks op zo'n transformator aangesloten kunnen worden.En om extra stroom op het spoor te krijgen, kan dat gewoon met diezelfde trafo's ?NEE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Als je dit doet, is de beste uitkomst dat er niets gebeurt, in het slechtste geval blaas je alle decoders plus de aansluitbox op!
De ringleiding voor de treinen is helemaal apart van de ringleiding voor de transformator. Toen ik voor het eerst een ringleiding maakte, bestuurde ik mijn baan nog met een MS 2 en aansluitbox, net als jij. De ringleiding moet dan stroom krijgen van de aansluitbox. Een simpele manier daarvoor is om de draadjes van de aansluitbox op de normale manier op de rails aan te sluiten, maar vervolgens aan de andere kant van die rails draadjes aan te sluiten voor de ringleidingen.
Voor de baan heb je dan één ringleiding nodig voor de massa en één voor de rijstroom. Om verwisseling te vermijden, raad ik aan om bruin te gebruiken voor de ringleiding voor de massa en alle draden die daar aan vast zitten, en rood voor de rijstroom. Vanaf mijn eerste ringleidingen had ik zo'n 25 rode en 25 bruine draadjes die weer her en der aan de rails verbonden waren. Rode draadjes altijd verbinden met de lipjes onder de rails waar een 'B' naast staat, bruine met lipjes met een '0'. Hoeft helemaal niet dezelfde rails te zijn.
Mijn ringleidingen zijn 1,5 mm2, de (korte) draadjes tussen de ringleiding en de rails 0,25 mm2. Van die dikke draad heb je niet zoveel nodig; 20 m is méér dan genoeg voor jouw kamer. Van die korte draadjes iets meer. Om ze met de aansluitlipjes te verbinden, kun je kiezen tussen solderen of stekertjes. Voor een vaste baan is solderen prima, bij mijn vloerbaan heb ik stekertjes gebruikt. Vogt kabelschoentjes 0,5 mm (https://www.conrad.nl/p/vogt-verbindungstechnik-3760a67-huls-voor-platte-stekker-insteekbreedte-28-mm-insteekdikte-05-mm-180-ongeisoleer-1226352) om precies te zijn.
ik moet dus de aansluitbox gaan verdelen? die draadjes die ik normaal onder het spoor aansluit moet ik verlengen en aftakken naar de baan juist?Inderdaad, dat is het.
Ik heb het direct afgedrukt zodat ik het kan ophangen.ik moet dus de aansluitbox gaan verdelen? die draadjes die ik normaal onder het spoor aansluit moet ik verlengen en aftakken naar de baan juist?Inderdaad, dat is het.
En als je draadjes met die kleuren verder nergens anders gebruikt, heb je geen kans op verwisseling. Zie ook Märklin Kabelkleuren (https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Kabelkleuren).
Ik zou ipv die Viessmann licht trafo's 12V DC voedingen nemen kun,je lampjes en ledjes aansluiten.Hm, ik moet even zien wat ik hiermee kan doen, beetje zonde van mijn viessmann :D maarja als het niet anders kan dan moet ik maar een 12 kopen.
Zoiets :12VDC 6A bij Alie (https://www.aliexpress.com/item/33017210165.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.4d764a3bgjTYJB&algo_pvid=df32b286-a5c9-422f-90ed-36fa71374c69&algo_expid=df32b286-a5c9-422f-90ed-36fa71374c69-0&btsid=0b0a0ad815841195020758535e5cb7&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_)
Met die Viessmann kun je nog wel een booster voedenDat is voor een central station ?
Als ik jouw foto van de stoorblok bekijk dan merk ik iets op.Kan ik het draad ook niet doorknippen en dan dat draad door lussen naar een lasklem? (nu nog zoeken hoeveel volt dat lampje mag hebben ik hoop op 12 :D)
Schijnbaar heeft iemand 1 draad gekoppeld aan de rails zelf. Dit om daar mogelijk stroom van af te tappen.
De andere draad moet je dan plaatsen op de gele aansluit bus van een transformator.
Echter wat ik adviseer is om de draad van de stootblok die nu aan de rail vast zit los te halen en deze gewoon te verbinden met je ringleiding van je lampjes.
Waarom:
Hou je stroom gescheiden van je rijbaan en je verlichting.
Waarvoor wil je het glad hebben?Wegen hebben niet een stroopwafel effect :)
Waarvoor wil je het glad hebben?Wegen hebben niet een stroopwafel effect :)
Maar dat is toch gewoon de boel overschilderen met wegen kleur.Waarvoor wil je het glad hebben?Wegen hebben niet een stroopwafel effect :)
Precies, je "stroopwafeleffect" verdwijnt als je het wegdek maakt.
Niks aan de hand dus.
Zie fotoAls ik dit zo doe, kan ie dan gewoon met dezelfde kabel die er nu nog aanzit aansluiten die op een lasklem aan mijn 12 volt ringleiding die er alleen is voor de lampjes ?
Is het een optie om er nog een laag (4 of 5 mm) glad overheen te plakken?Dat is misschien ook nog een optie. Welk soort spul adviseer je ?
Soldeer die draad gewoon los van de stootblok. Geen moeite doen met knippen etc.Ja dat kan ik ook proberen. Maar om dat lichtje naar een 12v ringleiding te brengen moet ik zo iets toch ook ergens aansluiten ?
@citaat @citaat
Glad XPS (bv. deze (https://www.voordeellaminaatvloeren.nl/ondervloeren/xps-vloerplaat/xps-vloerplaat/xps-vloerplaat-3mm-(9.76-m2))).
ik zou nu net bestellen, maar staat dat die lengte niet op vooraad isEen ringleiding kan je maken van 2,5 kabel. Zelfde soort wat je thuis achter je stopcontacten hebt.Ik zou wel een flexibele draad nemen, niet het installatiedraad wat je koopt bij de bouwmarkt. Ik bestel ze hier (https://www.meekeren.nl/index.php?item=montagedraad&action=page&group_id=8&lang=NL).
Geel/Groen en een bruine kabel erbij.
Draaddoorsnede is het gat wat je moet boren om de draad er door te duwen. De doorsnede van de ader incl isolatie.Weer wat geleerd. Dank je.
MM2 is de oppervlakte van het koper en dus de draaddikte waar je de stroom mee berekend.
0,75 mm2 is dus de helft als je 1,5 mm2 wil hebben.
Ik heb mijn draadjes bij Conrad gekocht, zowel de 1,5 mm2 voor de ringleidingen als de 0,25 mm2 voor alle verbindingen van de ringleidingen naar de rails.Aah ja mooi, ik ga ze daar morgen even bestellen,
Ze hebben vaak acties, daarom google ik altijd even op 'Conrad kortingscode' (https://www.google.com/search?q=conrad+kortingscode) wanneer ik weer iets ga bestellen. Vanaf € 50 is bezorgen gratis, dus zorg ik dat ik daar boven kom. Met alleen wat draad zal je dat niet lukken (tenzij je veel te veel koopt), maar ik vind in hun assortiment altijd wel wat anders dat ik kan gebruiken, hun assortiment is groot genoeg.
Voor jouw baan zou ik ringleidingen van 1,5 mm2 en zo'n 20 m lang aanleggen in vier kleuren: rood en bruin voor de rails, geel en nog een vierde kleur voor verlichting. Vaak wordt voor die vierde kleur ook bruin gebruikt. Als je weet waar je mee bezig bent, is dat prima, maar als je niet goed thuis bent in electriciteit en electronica, raad ik een andere kleur aan, zwart bijvoorbeeld.
Als je het licht aan en uit wilt kunnen zetten op verschillende delen van de baan, kan dat bijvoorbeeld door verschillende gele ringleidingen te maken in plaats van één, elk met een schakelaar. De zwarte mag gewoon één ringleiding zijn.
Hier vind je de flexibele draad 1,5 mm2 (https://www.conrad.nl/zoeken?ATT_CROSS_SECTION_PART1_any=1.50%20mm%C2%B2&ATT_CROSS_SECTION_PART1_any=1.50%20mm%C2%B2&search=h07v-k&searchType=regular)
Wel even rechtsboven aangeven dat je prijzen inclusief BTW wilt.
Dunnere draadjes (op mijn baan 0,25 mm2) hou je consequent in dezelfde kleuren, dus rood en bruin voor draadjes tussen de ringleidingen en de rails, geel en zwart voor verlichting. Je kunt alle draadjes solderen, voor de rails kun je ook deze kabelschoentjes (https://www.conrad.nl/p/vogt-verbindungstechnik-3760a67-huls-voor-platte-stekker-insteekbreedte-28-mm-insteekdikte-05-mm-180-ongeisoleer-1226352) gebruiken, die kun je aan een draadje zetten en dan kun je het draadje op een lipje van de rails schuiven. Daarna even knijpen, dan zit het goed vast. Of je verbuigt het lipje onder de rails een beetje voordat je het kabelschoentje erop schuift, dan klemt het ook.
Aan de Märklin wisselaandrijvingen zitten één gele en twee blauwe blauwe draadjes. Als de wissel wat verder van de decoder ligt, zijn die draadjes niet lang genoeg. Ik verleng ze dan met gele, blauwe en groene draadjes (blauw voor het afslaande, groen voor het rechtdoorgaande spoor van de wissel). Doe ik ook met 0,25 mm2.
Geel+Blauw+Groen 0,25 20m (mag ik lampjes op 0,25 aansluiten?)
ik heb ook een Central station 3 plus besteld, dus heb ik ook een zwaardere trafo er bij moeten bestellen. Is die sterk genoeg voor meer dan 3 treinen ?
Oei , das effe balen...Het kurk is zo goed als los gegaan :/ kurk er af en vlakke xps zoeken ?
Eventueel XPS laag over de kurk...?
Waarmee heeft u de kurk geverfd? 8oFlexa strak op de muur verf.
Ik zou proberen of schuren wil. Korrel 150 beginnen. Klein hoekje om te proberen.Dat ga ik maar even proberen. Even proberen de laag iets netter te krijgen.
bij mij mislukt ook wel is iets,het is een constant leerproces,je baan zal er beter van worden,Dat zeker niet B). Ik ga vandaag alweer verder met het opleggen van de toplaag.
niet opgeven Jeroen,
mvg,
Michel
Zo, dat is een aardige verzameling. 8oik heb deze Bekijk ABPST06 Airbrush set met compressor en 2 airbrush pistolen op: https://www.bol.com/nl/p/abpst06-airbrush-set-met-compressor-2-airbrush-pistolen/9200000080067002?
Daar kun je voorlopig wel mee vooruit. Welke airbrush heb je?
Mooi hoorIk heb nu 3 van die airbrush guns, met 3 verschillende manieren van het inbrengen van verf. Een aan de zijkant, een aan de onderkant en een aan de bovenkant.
Heb dat zelf nog nooit gedaan
Wat voor n “brush” raadt jij aan?
@citaatSuper! Bedankt :thumbup: Ik had het namelijk anders fout gedaan.
Ja, direct is zelfs aan te bevelen. Als je via de rails naar de ringleiding gaat en op enig moment loopt er een paar Ampère, moet dat allemaal via een stukkie rails en via de rails weer terug naar de ringleiding - en daar liggen alleen dunne draadjes. Het kán wel, maar direct op de ringleiding is beter.
Ik vraag me af of de transformator voor jouw ringleiding voor licht voldoende spanning levert om wissels om te zetten. Het zou toch jammer zijn als je alles hebt aangesloten en dan pas blijkt het niet te werken. Je kunt beginnen met een test met één wissel en één decoder, met de trafo waarmee je de ringleiding gaat voeden.
Voeding |
12-18V DC |
Aanbevolen min. 12V DC 3 A |
12-18V AC |
Mocht de 19 baanspanning van de CS 3 iets te hoog zijn, wel, de 66361 uit startset 29792 is een 18 V DC schakelende voeding en die valt binnen de specificaties van Digikeijs. In dat geval zijn er dus wel weer aparte draden nodig. En tenzij je een contrastekker weet te vinden, moet je de speciale 18 V stekker van de 66361 knippen, waardoor hij niet meer gemakkelijk te verkopen is.
Ik heb 2 tafels, op de linker winter tafel wil ik een apart verlichting ringleiding hebben en op de rechter tafel wil ik ook een apart licht ringleiding hebben.
@citaatTop. Dan kan ik het beste de 10V viessmann als lampjes ringleiding +de 16Volt als wissel aandrijving? (dus 3 draden gebruiken)
Dat wel, maar zoveel lampjes zul je voorlopig niet hebben. Eén trafo met, bijvoorbeeld, 52 VA, is genoeg voor een honderden ledjes en dan hou je nog steeds ruim voldoende over om wissels om te zetten. En als je ooit merkt dat je meer vermogen nodig hebt en je hebt al twee ringleidingen op een trafo, kun je gemakkelijk een van die ringleidingen achteraf op een nieuwe trafo aansluiten.
Top. Dan kan ik het beste de 10V viessmann als lampjes ringleiding +de 16Volt als wissel aandrijving? (dus 3 draden gebruiken)Yep, dan kun je een heleboel ledlampjes gebruiken die 10 V AC aankunnen. Aansluiten op de 10 V AC ringleiding en de massa-ringleiding van die Viessmann. En mocht je ook ledlampjes hebben die op 16 V AC werken, kun je die daarnaast gewoon op de 16 V AC leiding aansluiten en eveneens op de massa. Net als de Digikeijs decoders.
smd led's zijn het beste in huisjes te gebruiken ?Je kunt zowel smd-leds als leds met pootjes gebruiken, wat je maar wilt. Leds met pootjes zijn er in allerlei maten. En zonodig kun je een stukje van die pootjes afknippen, als je er nog maar iets aan kunt solderen. Denk er wel aan dat je bij losse leds altijd een weerstand moet gebruiken. Maar daar hadden we het al eens over gehad (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=78474.msg1345776#msg1345776).
hellingmeetwagens [..] MärklinToch wel, M. maakt een wagen met een waterpas: 46582 (https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_46582) (in de 3rail wiki).
Dank!hellingmeetwagens [..] MärklinToch wel, M. maakt een wagen met een waterpas: 46582 (https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_46582) (in de 3rail wiki).
Ik heb wat ondersteuningen geprint op mijn 3d printen, (moet nog schuren en airbrushen) maar is er ergens iets makkelijks om 3 procent op te meten?
Ik heb al even zitten googlen maar ik kan dit nergens vinden.
En over de ontkoppelrail, ik was van plan enkel de twee buiterste rails omhoog te halen, en de binnenste niet. Dus dat moet geen probleem zijn denk ik.
op forums hebben ze het over te weinig spanning maar ik heb die viessmann adapter van 16 volt daarvoor dus dat moet het probleem denk ik niet zijn.
hoi,
Hoe programmeer je het ding? Normaal is het 1x op de programmeerknop drukken, dan een wissel in je centrale omzetten en eventueel weer 1x op de programmeerknop drukken. Dan zou aansluiting adres 1 krijgen. De rest krijgt dan op volgende adressen.op forums hebben ze het over te weinig spanning maar ik heb die viessmann adapter van 16 volt daarvoor dus dat moet het probleem denk ik niet zijn.
Te weinig vermogen is het meestal niet het voltage. De 16 volt is mooi. Daarnaast moet je voeding minimaal 2A kunnen leveren. Daar zit vaak een probleem. Zakt de voeding onder de 10,5 volt dan komt de DR4018 in programmeermodus. Dan neemt hij het adres over van de eerst volgende schakelmoment.
Groet Ronald.
Hoe programmeer je het ding? Normaal is het 1x op de programmeerknop drukken, dan een wissel in je centrale omzetten en eventueel weer 1x op de programmeerknop drukken. Dan zou aansluiting adres 1 krijgen. De rest krijgt dan op volgende adressen.
Ik ga het vannacht als ik thuis ben direct testen! Ik ben benieuwd. Ik laat het jullie nog even weten of het gelukt is :)Hoe programmeer je het ding? Normaal is het 1x op de programmeerknop drukken, dan een wissel in je centrale omzetten en eventueel weer 1x op de programmeerknop drukken. Dan zou aansluiting adres 1 krijgen. De rest krijgt dan op volgende adressen.
gewoon doen wat Ronald zegt,wissel 1 aanmaken in je centrale,programmeerknop indrukken en wissel omzetten,
dan gewoon de volgende wissels aanmaken zonder op de programmeerknop van de dr4018 te duwen;
mvg,
Michel
Ik zie dit namelijk nergens vermeld in de handleiding.
De module een adres geven
Om te beginnen heeft de DR4018 module een adres nodig om te kunnen communiceren met uw centrale. Stan-daard wordt de module geleverd op adres “1” en is de module ingesteld als wisseldecoder en in DCC formaat.
Stap 1 : Sluit zowel de POWER + SIGNAL tegelijk aan op de rails of rails (track) uitgang van uw centrale.
Stap 2 : Stel uw centrale in op het begin adres dat u de module wilt geven.
Stap 3 : Druk de programmeer schakelaar op de module in totdat de rode led blijft branden.
Stap 4 : Schakel nu op uw centrale het ingestelde adres.
Stap 5 : Als de module correct is aangesloten dooft de led nadat u het gewenste adres heeft geschakeld
Stap 6 : De eerste uitgang (OUT1) heeft nu het door u gekozen adres gekregen. Alle volgende OUT uitgangen worden standaard voorzien van 1 nummer hoger.
Voorbeeld: U programmeert de module op adres 56 waarbij OUT1 adres 56 heeft gekregen, OUT2 nummer 57 krijgt, OUT3 nummer 58 etc etc…..
Omdat de decoder multiprotocol is en DCC en Marklin Motorola ondersteund, zal het kiezen van een wisseladres ook het protocol selecteren. Tijdens het ontvangen van het wisselcommando zoals we in bovenstaande volgorde hebben gedaan kijkt de decoder welk protocol gebruikt wordt en slaat dit op in zijn geheugen.
BELANGRIJK! In DCC modus kunt u ieder willekeurig beginadres nummer kiezen waarbij de module automatisch de opvolgende uitgangen op 1 ophoogt. Het Motorola protocol werkt met groepen van 8 nummers. U kunt hierbij geen tussenadres kiezen als beginadres. Voorbeeld: adres 1 t/m 8 of 9 t/m 16 of 17 t/m 24 etc.
Het komt voort uit de analoge schakelkastjes en de oude Märklin k83 decoders met de dipswitches om adressen in te stellen. Heb je die stappen gemist, dan is de huidige systematiek wat vreemd maar niet onlogisch.
Nou ik heb weer es wat :d
Doe ik iets fout ? Ik heb de power van mijn viessman ringleiding, en de signal tap ik af van mijn baan spoor ringleiding.
De gele C doe ik in het 4018 elke keer tussen in. Ik heb nu nog een 4018 die werkt maar ik vertrouw het niet echt meer.
Ik zit nu we denken aan de Rosoft variant. Maar in de Manual_WDD8 zie ik nergens de gele kabels die verbonden moet worden. Ja, die plus. Maar 4 kabels in een plus hokje ?
Zo dus:Ik zit nu we denken aan de Rosoft variant. Maar in de Manual_WDD8 zie ik nergens de gele kabels die verbonden moet worden. Ja, die plus. Maar 4 kabels in een plus hokje ?Geen slechte keuze. En inderdaad vier gele draden in één schroef aansluiting. Of je maakt een verdeelplaatje met vier draden. Dat kan ook.
Dank, sorry voor de late reactie, het is wat druk bij mij op dit moment. Altijd handig een voorbeeld. :thumbup:Zo dus:Ik zit nu we denken aan de Rosoft variant. Maar in de Manual_WDD8 zie ik nergens de gele kabels die verbonden moet worden. Ja, die plus. Maar 4 kabels in een plus hokje ?Geen slechte keuze. En inderdaad vier gele draden in één schroef aansluiting. Of je maakt een verdeelplaatje met vier draden. Dat kan ook.
En wat Ronald al aangaf, deze verbinden met een verdeelplaatje.
En hier (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=72133.msg1275758#msg1275758) wat meer plaatjes hoe ik het gedaan heb.
Dank, sorry voor de late reactie, het is wat druk bij mij op dit moment. Altijd handig een voorbeeld. :thumbup:Beter laat dan nooit. Enne... graag gedaan ;)
Jemig je moet hier wel erg veel van af weten of hulp hebben op dit forum O:-D.
bruggelijkrichter [..] weliswaar niet precies een gelijkspanning, maar het stroboscoop effect is een stuk minder
Ah ja, groot gelijk heb je, mijn bedoeling is een beetje van alles eigenlijk. En het leren is erg handig. (ik had nog nooit een electra kabel aangesloten, en er hangen nu bergen onder mijn tafel :) ik wist niet wat een ringleiding was, ik heb er nu drie, ik kon niet solderen, ik kan nu een beetje solderen, ik kon niet verven, en nu kan ik een beetje airbrushen, allemaal door deze hobby. Ik moet nog meer scenery gras,bergen etc bezig, maar dat lijkt me ook leuk. (en ook ben ik bezig gegaan met 3d printen huisjes etc)Jemig je moet hier wel erg veel van af weten of hulp hebben op dit forum O:-D.
Van dit forum heb ik ook al heel wat geleerd.
Electronica was ik zo'n 40 jaar geleden al eens mee bezig. M'n kennis was wel wat weggezakt, maar met treintjes gaan spelen was de aanleiding om het weer op te halen. De veelzijdigheid van onze hobby vind ik iets heel moois, zo kan iedereen er op zijn manier lol mee hebben. De één gaat heel diep in de techniek, de ander wil vooral veel treinen zien rijden en sommigen bouwen juist weer de meest bijzondere scenery, om maar eens wat te noemen.
@citaat
bedoel je een Elektrolytische condensator
? kan ik alles dan wel op de 0 aansluiten ?
Bij de 12 V wisselspanning van de trafo zijn de pieken 17 V.
Bij Ali heb je al een 12volt voeding die 5 of 6 Ampere kan leveren voor minder dan de prijs van die elco.
En vergeet ook niet de inschakelstroom bij een dergelijk grootte elco. Dat kan behoorlijk oplopen en dan moet daarvoor weer een extra weerstand worden ingebouwd.
De voorschakel weerstand hoeft ook niet erg groot te zijn. Het enige doel is de inschakelstroom te beperken. Een weerstand van 1 Ohm beperkt die al tot 12 Ampere. Bij een belasting van 400 LED's (circa 1 Ampere) staat er dan bij normaal gebruik 1 Volt over de weerstand. Dat is toch niet veel, of wel?Los van de vraag of een weerstand noodzakelijk is, 1 V verlies zou inderdaad geen enkel probleem zijn. De trafo kan echter 3,25 A leveren en als daar een groot deel van gebruikt wordt, zou een weerstand van 1 Ω een verlies van 3 V betekenen en dat vind ik wel wat veel. Als zo'n weerstand noodzakelijk is, mag het dan een kleinere zijn? Ik denk aan hooguit 0,33 Ω, maar liever nog kleiner, dan blijft er meer vermogen over voor de verlichting.
Misschien ben ik ouderwets, maar zo'n voeding gebruik ik liever niet. Geef mij er maar eentje met officiële goedkeuring voor europa, daar heb ik meer vertrouwen in. Ik heb dan wel brandmelders in huis, toch hoop ik dat die nooit nodig zullen zijn, als u begrijpt wat ik bedoel.Brand krijg je niet snel door dit soort voedingen ze zijn ongeveer het zelfde als voedingen die je in de EU koop met verschil dat de gebruikte componenten van een mindere kwaliteit kunnen zijn messtal als het fout gaat branden ze door en dan is alles wat er achter hangt als je pech hebt kapot.
https://www.amazon.de/dp/B01LWZ3MI4/ (https://www.amazon.de/dp/B01LWZ3MI4/)
Zou je zo iets kunnen gebruiken door middel van een stekker knippen en hier op aansluiten en daarna op de ringleiding?
Het is een gelijkrichter, dus wat dat betreft zit je goed. Ik ken hem niet, maar in de technische details lees ik dat hij met een 12 V wisselspanningstrafo ca. 16,9 V gelijkspanning levert. Dat zou te veel kunnen zijn voor ledlampjes die voor 12 V bedoeld zijn.Je hebt gewoon gelijk, het is misschien een beetje om die foute aankoop van de viessmann trafo in mijn hooft te rechtvaardigen :oops:
Maar zelfs als de lampjes daar tegen kunnen, waarom zou je deze kopen? Een nieuwe 12 V gelijkstroomvoeding die 3 A kan leveren kost minder. Twee 12 V gelijkstroomvoedingen van 1 A ook, voor wanneer je aparte voedingen voor het zomer- en winterdeel van de baan wilt.
een gekke gedachte, maar heb je hem al eens los gehaald en onder een andere wissel, (rechtse ) gedaan.Het lampje is nog niet aangesloten.
En de aandrijving al eens vervangen door een andere.
Gaat hij ook stroef met de hand, voel je spanning.
Probeer het ook eens zonder het lampje. Misschien zit daar het euvel.
@citaat jemig ja, dat valt me nu pas op. Een van die wisselt niet. het zal me wel niet opgevallen zijn omdat ik vaak aan de binnenkant blijf.Misschien zag ik het wel zo snel omdat ik het onlangs toevallig ook had bij een van mijn Engelse wissels: drie paar wisseltongen gingen prima om, het vierde niet. Het bewoog slechts een heel klein beetje. Bij nader onderzoek ontdekte ik er al snel dat een decoderdraadje onder de wissel in de weg zat van de stang waarmee het vierde paar bewogen moest worden, waardoor het omzetten werd geblokkeerd. Gelukkig is een draadje makkelijk te verplaatsen. Het zoeken naar de oorzaak duurde langer dan het oplossen.
Zou ik de trein dan eigenlijk altijd achteruit moeten laten rijden ? Dan zit die sleper op de achterkant ipv voorop.Alle treinen moeten alle routes in beide richtingen kunnen rijden over alle wissels. Ik laat ze doorgaans niet heel langzaam rijden over wissels. Als er desondanks een probleem is, is er blijkbaar iets niet helemaal in orde met de wissel, met de trein of beide. Als meerdere locs op een bepaalde route over een wissel een probleem hebben, verdenk ik de wissel. Als het slechts één loc is, verdenk ik de loc maar in mijn achterhoofd hou ik er rekening mee dat die wissel misschien ook niet perfect is. Alleen als die ene loc ook problemen heeft met andere wissels, weet ik bijna zeker dat het alleen aan de loc ligt.
Of die trein is dus niet handig voor dit spoor ?