na mijn verhuizing ben ik in 2017 begonnen met de opbouw van mijn nieuwe marklin digitale baan op M-rails. Eigenlijk was ik al vanaf 2007 lid, maar mijn account is gewijzigd. Inmiddels ben ik met die nieuwe baan al weer een heel eind gevorderd: ik ben al op het derde niveau aan het werk. De komende tijd ga ik wat fotos en filmpjes plaatsen van de opbouw van die baan en het rijden daarmee. Daarbij zullen jullie zien dat ik wat minder van de hele mooie scenery opbouw ben, zoals sommigen dat kunnen, maar meer van het creeren van zoveel mogelijk beweging in de baan: ik rijd graag zo complex mogelijke routes met zoveel mogelijk treinen. Daarbij komen alle besturings- en deadloc preventie maatregelen van koploper zeer goed van pas. Bijgaand een paar plaatjes alvast van de opbouw in 2007 van delen van het 1e niveau.
hmm sorry, mijn bestanden zijn te groot, ff kijken hoe dat ik dat het beste doe.....
Foto's: KLIK (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=65034.msg1146183#msg1146183)
Ik maak foto's met mijn telefoon en met hulp programma fotoverkleiner. Werkt prima en snel en al mijn foto's zijn zo gemaakt.
bedankt voor jullie tips, ik ga ermee aan de slag. bijgaand alvast een overzicht van de baan in koploper zoals die nu is: ca 120 wissels, 40 seinpalen en 30 treinen
en het blokkenschema: kenners zien veel 2-richtingenverkeer, extra uitdagingen, fotos volgen later
even wat fotos verkleind van de start van de baan, kwaliteit is niet super maar het geeft een impressie, zo is de bouw van mn nieuwe baan gestart op het 1e nivo
binnen de beschikbare ruimte heb je al snel een beeld van wat je ongeveer gaat maken. hier het rechterdeel van de baan. het ravijn was een onderdeel wat ik nog had van mijn baan in breda.
altijd een mooie besturingsuitdaging, zo'n ravijn met zijn versmallingen: links de uitlopers van het central station
linksachter wat kruiswissels om wat baanwisselingen mogelijk te maken en draaien van richtingen
linksvoor is eigenlijk het spiegelbeeld van rechtsvoor, waar alles rond kan lopen en wat rangeersporen op de kop: in het midden kan ik rondlopen zodat je overal goed bijkomt: eerste besturingsprobleempjes: heuse botsingen. later meer
DAT is nogal n baan zeg, veel succes/ plezier er mee
Ik blijf dit volgen
Grtz
Wim
Dank je wim, ja het is echt prachtig om te bedenken, maken en ermee te rijden. Ik ben ook enorm koploper fan: wat n prachtig programma om dit te besturen en wat n vrijwel onbegrensde mogelijkheden
Graag gedaan
Zelf ben ik beginnende met iTrain...spannend 😂
Grote baan! :thumbup:
Hoewel ik sinds kort van m-rail afgestapt ben vind ik nog steeds mooi om te zien, ik blijf je volgen!
Koen
Ha koen, ja ik weet er zitten nadelen aan m-rails, maar die wilde ik perce gebruiken uit nostalgische overwegingen, als kind speelde ik er al mee, en omdat ik die stalen bruggen zo mooi vind en dat klinkt zo prachtig bij t rijden, de nadelen begin ik al aardig onder controle te krijgen, gr frank
ha wim,
die baan van jou dat is ook een forse, of moet ik zeggen banen? ik zie M- C- en K rails! wat heeft je voorkeur en ben ook benieuwd naar jou ervaringen met itrain. kun je er alles mee regelen wat je wilt?
gr frank
Dag Frank. Voorkeur hebben eigenlijk de k-rails , maar de c-rails zijn makkelijker te leggen
Mijn "banen"... tja heb geluk met die oude "schuur" hè 😇
Wat betreft iTrain volg ik nog kursus , nu dit WE voor gevorderden. Daarna ga er ik m'n baan in integreren
Koploper ken ik niet echt maar hoor er veel goeds over
Groetjes
Wim
bijgaand nog een paar fotos van de bouw van het 1e niveau en daarna een paar filmpjes met het rijden daarmee, hier een overzicht van het central station met links de uitloop die straks onder de berg verscholen gaat, wel handig om eerst te testen....
en een overzichtsfoto waarop een beeld te krijgen is van de omvang van de baan op het 1e niveau
Mooie grote ruimte heb je! De bruggen vind ik erg geslaagd. Ik vrees dat ik dit topic ook maar ga volgen ;)
dank je! bijgaand een link naar een filmpje met de eerste bewegingen op deze baan op het 1e nivo, hoop dat t lukt om te openen want ik moet een andere videolink zien te krijgen meen ik, kijk maar of t lukt:
https://youtu.be/k3Iy8Wga2DE
en nog een op het 1e nivo: al je eenmaal alle ingesteld hebt in koploper kun je er ook vrijwel meteen meerdere treinen tegelijk op laten rijden: het begint meteen te leven
https://youtu.be/AebHRQdvbQM
Wat een bedrijvigheid! :)
Loopt echt soepeltjes allemaal.
Mooie baan ook daarvoor, met lekker veel parallel spoor. :thumbup:
MvG,
Timaximus.
Ha mannen bedankt, haha ja intellectuele uitdaging is t zeker maar dat maakt t alleen nog maar leuker, er komt snel meer....
Fraai hoor
door met de bouw van het 2e nivo, dit deel vd bouw vond plaats in de periode aug-dec 2018. Op het 1e nivo heb ik vooral heel veel rails gelegd, om veel treinen kwijt te kunnen, bovenin zit wat meer fantasie in de baan.
het ziet er nog wat druk uit maar later heb ik de palen en ondersteuningen donkergrijs geverfd. ik wil achter die bogen ook nog wat bergen gaan maken, maar rijden gaat voor he.....vooraan de bezetmelders, inmiddels meer dan 200
bij testrijden plots de melding: V-IRM staat stil in blok......hmmm, met veel zorg een ondersteunende paal midden op de rails weten te zetten.....
marklin M-brugdelen, prachtig: die dichte achteraan geven helemaal veel geluid als er wat omhoog rijdt...
inmiddels zijn er ook wat huisjes verschenen en autowegen, alhoewel er op mijn baan niet heel veel ruimte voor is
Prachtig, wat een grote hoeveelheid spoor!
Heb je met de M-rail geen last dat je het regelmatig schoon moet maken? Dat had ik wel. Bij jou lijkt dat me lastig met al die sporen over elkaar.
Koen
Lekker hoge spoordichtheid
Dank je mannen, ja daar ligt wat. Mbt die m rails is zeker wel punt v aandacht.? Ik schuur onmiddelijk n plekje met n schuurblokje als er ergens n trein blijft hangen. In het begin is dat vaker maar op n gegeven moment gebeurt dat bijna niet meer, ook omdat er zoveel rijdt. Al te roestige rails gooi ik meteen weg. Verder volg ik n goede tip op om massa contactrails niet aan het eind van n blok te leggen maar 1 rails ervoor en in koploper te regelen dat de stoppunten 10-15cm verder liggen dan de stopmelder, treinen stoppen dan nooit op de deels onderbroken massacontactrails, dat scheelt ook veel stilstand. Doordat ik de rails onder op grasmatjes heb liggen, bewegen ze iets bij het rijden, waardoor ze onderling goed massacontact blijven houden, scheelt ook nog ns heel veel geluid. Last but not least, onder de baan ligt vloerverwarming. Ik zou geen m rails gaan toepassen in n slecht verwarmde schuur, dat komt niet goed. De baan is zo gebouwd dat ik overal goed bij kan, de voorste hoek van de berg bijvoorbeeld is n unit die ik er zo af kan pakken....
bijgaand de eerste filmpjes met rijden ook op het 2e nivo erbij.
https://youtu.be/Cp-IbbFakmY
ook de bigboy draait zn rondjes mee: die heeft alleen een vaste route ivm alleen de grootste boogstralen kunnen rijden en het enorme vrije profiel wat die nodig heeft, maar wel heel mooi
https://youtu.be/QL8QTH8hbqg
en o.a. de krokodil II en krokodil III in actie: drijfwerk van de krokodil II vind ik persoonlijk zeer fraai
https://youtu.be/AsaClX_0HIQ
liefhebbers van amerikaanse locs hadden hem mogelijk al gespot: mijn GE dash 8-40C tractie, 2x UP en 1x CSX. dit vind ik persoonlijk ook een heel mooi setje. Ook die kent vaste routes want kan ook niet overal rijden, maar dat mag de pret niet drukken....
https://youtu.be/ZVdvCqs0x1o
Zag ik op 1 van de eerste foto's bij de 3 parallel bogen nu als binnenste boog een industriecirkel 5120?
Geeft dat geen problemen met je grotere loc's en lange rijtuigen?
Ha gertjan, ja dat klopt, maar dat regel ik dan in koploper welke loc daar wel en niet langs mag, er zijn overigens heel veel marklin locs waar je het niet van verwacht die er probleemloos over gaan zoals de santa fe f7, de ludmilla, de krokodillen uiteraard en de mak locs bijvoorbeeld. De 2x BR 50s komen uit starterpakketten en dat zijn gelede locs, in tegenstelling tot de std versie, deze gelede locs gaan ook prima over de industrieboog. De binnencirkel in de berg is ook industrieboog: daar lijkt het helemaal of die locs haaks de bocht om gaan
Dit is leuk treinspotten zo :thumbup:
Indrukwekkende hoeveelheid rails heb je liggen. Die berg met al zijn tunnelingangen ziet er ook bruut uit.
leuke filmpjes :)
Ha wim, thanks, ja ik vind t zelf ook prachtig om naar te kijken als alles rijdt: er komt spoedig nog meer
berg dicht....
berg open....
op bijgaand plaatje een beeld van de hele besturing op een zelfgemaakt verrijdbaar tafeltje: de laptop met koploper, de ecos 2 en 4x ecosboosts
de navelstreng naar de baan goed zichtbaar: heel handig om die besturing opzij te kunnen zetten als je ergens bij moet
Mooi gedaan en indrukwekkend 👏🏻👏🏻👏🏻
Hele installatie zo, gaaf!
Koen
https://youtu.be/ga45slXVf-k
eerste testrondjes op de alpenbaan, 3e nivo
https://youtu.be/mM_Pipb5jWM
nog meer testrondjes draaien op het 2e en 3e nivo
inmiddels weer wat rails/bruggen bijgelegd op het derde nivo en dat begint ook al aardig te rijden. Bijgaand mooi een filmpje daarvan. Die T-splitsing bovenin is allemaal 2-richtingen verkeer. Het is wachten op de deadlock maar ik verdom het om dat op te lossen voordat het zich voorgedaan heeft....dat zal echter zeker een keer gaan optreden. ook draai ik eigenlijk nooit in simulatiemodus, dan kun je dat soort problemen veel sneller vinden, maar gewoon rijden tot het ergens vaststaat is veel leuker......ieder zo zijn hobby! Binnenkort zal ik nog een paar filmpjes sturen.
gr frank
https://youtu.be/bgkaWm9kZsw
Bijgaand nog een mooi volg-filmpje. De oplettende kijker zal zien dat ik er zo mijn eigen seinstelsel op na houd: bij 2 richtingsverkeer gebruik ik seinen zowel als inrijd en als uitrijd sein bij een blok. De puristen onder ons zullen ervan gruwelen, maar ja, het is mijn wereld he....
https://youtu.be/aqXGaguQ-7w
Prachtig gedaan hoor, indrukwekkend . Wat je seinen betreft: het is jouw baan , bouw zoals jij het graag ziet 👍🏻
Ha wim, thanks! Zo is het maar net!
Ik heb na het zien en lezen maar 1 opmerking: de scenery zou niet zo mooi zijn als bij sommige anderen het geval is... nu is het absoluut waar dat rijden hier voorrang heeft, maar ik vind het er echt prachtig uit zien! :O
Thanks! Het mooie van onze hobby is dat we allemaal ons eigen wereldje bouwen, en iedereen vult dat op zijn manier in, mooi om te zien
nadat ik een tijd aan het rondrijden was met ca 24 treinen momenteel op 3 nivo's, viel het me op een gegeven moment op dat het bovenin geleidelijk steeds drukker begon te worden. Dat wil je natuurlijk niet. Nu kun je in koploper aan allerlei knoppen en parameters gaan draaien en hopen dat het goed komt, maar dat is dan toch nog redelijk complex om te weten wat dan het effect is van je ingreep. Ik heb 3 banen omhoog in mijn baan vanaf het 1e nivo en 3 naar beneden. Sommige treinen mogen helemaal niet naar boven en sommige overal en van alles daar tussenin om uiteenlopende redenen. Ik dacht, het wordt tijd voor een meer wetenschappelijke aanpak.....
in bijgaand spreadsheet de situatie zoals ze was: voor alle locs in de 2 linker kolommen aangeven in welk blok ze wel naar boven of omlaag mogen (1) of niet (0). Daarnaast de kans op wel of niet keuze naar boven of beneden zoals die in koploper nu gelden: 3/5e is dan 0,6 bijvoorbeeld. Tot slot geheel rechts de som van kansen omhoog dan wel kansen omlaag per loc. Uiteindelijk geeft de vergelijking van de totale som omhoog dan wel omlaag de uitkomst, geheel rechts onderaan geel gemarkeerd: zie hier: 25,248 omhoog en 19,667 omlaag: dat bevestigd wat ik zag: steeds meer locs gaan bovenin rijden.....
en na een korte tuning heel snel de volgende mogelijke oplossing gevonden (er zijn er uiteraard veel meer): blok 62 omhoog van 3/5e naar 4/9e gezet en blok 83 omhoog van 2/3e naar 2/5e: zie hier het effect weer geheel rechts onderaan: 19,670 omhoog en 19,667 omlaag. Dat zou moeten werken om boven en onder in balans te houden. We gaan het zien, dit moet ik nog gaan testrijden.......
Hallo,
Ik volg dit draadje al een poosje,
Leuk met die M rails, heb je nog veel last van niet werken of niet goed werkende wissels?
Gr Einte
Ha einte, thanks! Die m wissels is zeker ook wel n punt van aandacht, ik test ze uitvoerig voor ze in de baan gaan, soms kan ik ze snel goed krijgen (nieuw veertje of beugeltje wat buigen) maar als dat niet lukt hup aan de kant ermee en andere erin. Zo'n 10-15% beland in de hoek maar de rest doet het en blijft het ook doen. Ik heb wel uitsluitend van die krachtige 60VA trafos aan de baan hangen en max 8 viesman decoders (32 wissels) per trafo of zoiets. Verder zet koploper bij mij de wissels altijd, ook bij uitrijden. Door ze vaak genoeg te schakelen gaan ze ook beter werken merk ik. Gr frank
Citaat van: frankn op woensdag 13 mei 2020, 20:00:34
bij 2 richtingsverkeer gebruik ik seinen zowel als inrijd en als uitrijd sein bij een blok. De puristen
Goed besluit, je moet er niet aan denken wat voor complexe schakelingen daarbij komen kijken voor een purist, zelfs voor een digitale purist zal het nog tegen vallen.
Haha jan willem, ja precies!
Hoi Frank,
Ik zie net je draadje pas weer 8o maar super hoe het allemaal rijd.
Koploper is een geweldig programma waar je in blijft ontdekken is mijn ervaring, het is soms ook verslavend als ik er mee bezig ben vind ik het lastig op te stoppen :)
Mvg,
Peter Degeluidsman
Ha peter, thanks! Absoluut waar, zeer intelligent en goed in elkaar stekend programma. Alhoeel ik denk dat ik er aardig wat kennis van heb inmiddels, loop ik af en toe toch weer tegen iets aan waar ik niet uit kom. Zo heb ik aardig wat korte vaste routes gedefinieerd om te bepalen welke trein waar wel en waar niet mag komen. Zo heb ik n vaste route "linksvoor niet omhoog": richtingsblok 52 met 29 als alternatief, dan blok 35 als eerste blok vaste route en dan moet trein naar blok 43 en dus niet naar 83 omhoog. Alle treinen aangevinkt daar en in locmenu bij vaste route vinkje voor locs die daar niet omhoog mogen, maar ik zie regelmatig locs daar omhoog rijden die dat niet mogen.....tja? Wat nu? Gr frank
Mooie aanpak zo met je analyse van treinen naar boven en naar beneden!
Koen
Ha koen, dank je, ja ik had er zelf ook wel lol in en het geeft ook heel veel inzicht zo, maar later kwam ik erachter dat ik hierbij toch nog aan een belangrijk aspect voorbij gegaan ben, namelijk hoe vaak passeert n trein op ern van die keuzeblokken? Het zou zomaar kunnen zijn dat een keuzeblok 2x zoveel treinen ziet passeren dan een andere, dat speelt ook zeker een rol in deze. Nu zou je misschien een kansenboom daarvoor kunnen opzetten maar dat lijkt me met ca 100 blokken en 120 wissels nog niet zo eenvoudig, daar begin ik niet aan. Een wat pragmatischer oplossing zou kunnen zijn het tellen van het aantal passerende treinen op die 6 keuzeblokken. Ik meen dat koploper ook statistieken kan bijhouden maar dat zou ik nog ns moeten onderzoeken. Weet jij dat? Gr frank
Flinke puzzel zo. Van Koploper heb ik helaas geen kennis dus daar kan ik je niet verder mee helpen. Maar mogelijk anderen hier wel?
Koen
Ha koen thanks, no problem, ik leg t wel neer in het koploperforum. Gr frank
Mooie grote baan met lekker veel rails. Prachtig met al die M-bruggen. Oldskool maar met moderne besturing. Top :thumbup:
ha hans, thanks, ja en dat klinkt zo prachtig, bijgaand nog een mooi volg filmpje, gr frank
https://youtu.be/7sfLE6mQGoE
Heerlijk :thumbup: :thumbup: :thumbup: !
Leuk ook, gewoon met alles rijden wat je leuk vindt, van Amerikaanse stomers tot Nederlandse dubbeldekkers.
Gebruik je voor treindetectie de gewone contactrails van M?
ha hans,
ja precies, ik ben niet zo eenkennig als het maar mooi is en goed rijdt! Voor treindetektie gebruik ik inderdaad alleen maar de standaard M-rail massadetektie. Dat werkt altijd prima, er liggen er zo'n 200 in mijn baan. Wel de condensatoren eronder uitknippen voor digitaal rijden, die zouden de boel verstoren. Verder liggen ze bij mij nooit aan het eind van een blok maar 1 rail ervoor: in koploper regel ik dan dat de trein 18cm verder stopt of zoiets, zodat ze nooit stil gaan staan op een massa detektierails, dat verhoogd de betrouwbaarheid van rijden behoorlijk.
Ik zag dat jij ook interesse had in amerikaans materieel: zie mijn topic over 3x amerikaanse diesels in tractie, echt iets voor de liefhebber.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=79144.0
groeten frank
https://youtu.be/LHPwFzsV93A
enige tijd niets meer van me vernomen, maar bijgaand nu een recent filmpje van alle treinbewegingen op mijn centraal station en de berg ernaast op 2e en 3e nivo. Het begint al aardig te rijden. Hierin is goed te zien dat op het 2e en 3e nivo bijna alle banen 2-richtingen verkeer zijn. onderin op het centraal station zijn de middelste 4 van 8 sporen 2-richtingen verkeer. gr frank
Voor de liefhebbers: onder pc-besturingssoftware ben ik een topic begonnen over deadlocks en het voorkomen daarvan, zie bijgaande link. Daar ik fan ben van complexe routes en rijden met veel treinen, is dat nogal van belang. gr frank
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=84402.0
https://youtu.be/bFzwCZtBWmA
en nog een mooi filmpje, ik probeer hierin de V-IRM een beetje te volgen
https://youtu.be/krWq7KIDmd8
en nog een, nu wat meer opnamen links van de berg: geheel links heb ik het 3e nico ook weer wat uitgebreid zoals te zien is.
https://youtu.be/AN8DjH_3fA4
lange tijd dacht ik geen plaats meer te hebben voor een draaaibrug op de baan. uiteindelijk heb ik toch een plekje weten te vinden en deze in koploper ook weten in te voeren, zodat die nu ook geheel automatisch functioneert (draai 15 kaart). dat was best wel een klus maar het werkt prachtig, zie filmpje
https://youtu.be/A2Yup5_DCQY
De bigboy kan natuurlijk niet ontbreken op de baan. Die heeft wel een vaste route, want kan alleen door de grootste boogstralen, klimmen en dalen geen succes, geen tegenwissels en een behoorlijk vrij profiel nodig, maar wel heel mooi om naar te kijken. In dit filmpje solo op de handbediening.
https://youtu.be/dj46ddJjRLw
en in automatisch bedrijf tussen de rest via koploper
Je hebt er duidelijk een hoop plezier in. :) :thumbup:
Gr, Ben.
Ziet er top uit Frank, geniet er lekker van. :thumbup: :thumbup:
Groet Ron.
Dank je mannen, ja erg leuk om te bedenken, bouwen en dan te zien rijden! Gr frank
Indrukwekkend hoor ! :thumbup:
Ik dacht dat mijn M-rails verzameling best groot was....
Kijkend naar de diverse filmpjes met die mooie metalen bruggen, zie ik nog tenminste nog een hele doos vol van die dingen! LOL.
Leuk om al die verschillende belevingen van de modelbaan op forums te zien!
Veel plezier met je baan :-)
Aart-Jan
Ha aart jan, thanks, ja mooi dat iedereen dat ook weer op zijn eigen manier beleeft en invult, gr frank