Stichting 3rail Forum

Modelbaanbesturing & Software => Digitale Besturing (alle merken) => Digitale Besturing Märklin => Topic gestart door: bertus op zaterdag 07 december 2019, 11:45:43

Titel: CS3
Bericht door: bertus op zaterdag 07 december 2019, 11:45:43
Hallo allemaal,

Bij deze een vraag over de CS3.

De speelbaan was voorzien van 40 meter C rails en 20 automatische wissels, als er dan gereden werd (max 6 locs) vond ik met de regelaars op 65 km gezet alles een mooie snelheid hebben en als alles naar wens is kijkt bertus niet verder dan zijn neus lang is.

Maar na een uitbreiding, nu is de baan voorzien van 80 meter rails en 30 automatische wissels valt het me op dat wat bertus een mooie snelheid vindt met de regelaars geen 65 maar 85 km is geworden.
Op de CS3 kun je dan uitlezen hoeveel Volt en hoeveel Amp. het een en ander verbruikt, deze gegevens heb ik eerder dus nooit bekeken, maar nu wel en ik zie bij aanzetten in het rood 19.2 V spanning, stopknop los 19 V op de rails en als de treinen rijden 18.9 V en dat blijft het.
De stroom wordt in groen weergegeven, de trafo is 60061 dus hij geeft 3 Amp. max., bij het aanzetten hebben de rails en wissels 1.4 Amp. nodig en iedere trein die in beweging komt 0.2 Amp., behalve de Captrain als deze rookt en ronkt is hij goed voor een verbruik van 0.5 Amp.
De temperatuur wordt in blauw weergegeven en is 34 graden Celcius.

Alles doet het prima, maar het verschil met het instellen van de regelaars viel me gewoon op, bertus is nieuwsgierig dus gaat vragen of dit normaal is of dat hij moet gaan sparen voor de trafo 60101 van 5 Amp.

Hopelijk alles goed weergegeven zodat de experts los kunnen gaan.

gr., bertus
Titel: Re: CS3
Bericht door: ronaldk op zaterdag 07 december 2019, 12:19:31
Hoi,

In theorie zou het niet kunnen. Dit omdat je treintjes via een decoder gevoed worden. 9 van de 10 keer zit dan iets van 12 volt op de uitgangen van de decoder voor de motor. Dus 15 of 19 volt zou geen probleem c.q. verschil moeten zijn. Het kan ook aan de treintjes liggen: Dus hoe is het onderhoud? Loopt alles dan wel nog soepel? Doe je dat wel Bertus?. Het is niet zomaar aan te geven waarom het eerst standje 65 en nu 85.

Groet Ronald.
Titel: Re: CS3
Bericht door: David666 op zaterdag 07 december 2019, 12:56:13
Mijn advies zou zijn sparen voor een booster en dit aansluiten op een opstelspoor en deze gebruiken om je wissels te voeden en je cs3 uitsluitend voor je loks. Of een trafo kopen die 5A kan leveren, maar 5A voor HO wordt niet aanbevolen.
Titel: Re: CS3
Bericht door: ronaldk op zaterdag 07 december 2019, 13:25:00
hoi,

Citaat van: David666 op zaterdag 07 december 2019, 12:56:13
Of een trafo kopen die 5A kan leveren, maar 5A voor HO wordt niet aanbevolen.

5A is geen probleem. Lenz levert nu standaard 5A in hun centrales. Dat doen ze al jaren.

Groet Ronald.
Titel: Re: CS3
Bericht door: David666 op zaterdag 07 december 2019, 13:34:45
Ja natuurlijk kan dat maar aan 3 A is een leeftijd verbonden van vanaf 6 jaar en 5 A een hogere leeftijd. Europese regels qua leeftijd en het wel of niet meer vallen onder speelgoed.
Maar bij 5A zijn de gevolgen bij een kortsluiting ernstiger zeker als de CS3 niet meteen op kortsluiting uitvalt. Maar ook die kans is klein.

Maar 5A kan je gewoon gebruiken. Al zal ik zelf via een extra booster werken.
Maar dat is mijn mening.
Titel: Re: CS3
Bericht door: bertus op zaterdag 07 december 2019, 13:43:36
David666, zo baan als jij schetst wil ik niet, ik wil een simpele speelbaan, alles via de rails, geen draden en alleen de CS3.

Ronald, als de spanning geen invloed heeft moet het dus aan de stroom liggen, want bertus pleegt uiteraard gedegen onderhoud (niet te veel/niet te weinig olie, beiden is even erg) en ik dacht eerst ook dat er iets aan de techniek schorten, maar dat is niet zo. 1 of 2 treinen kan, maar allemaal het zelfde beeld ligt aan de voeding, wie niet genoeg te eten krijgt kan niet meer werken.

Bij de trafo 60101 staat niet aanbevolen voor HO wel spoor 1, maar die 5 Amp. heb ik misschien wel nodig met mijn manier van werken met het speelbaantje.
Titel: Re: CS3
Bericht door: bertus op zaterdag 07 december 2019, 13:48:30
David zegt "Ja natuurlijk kan dat maar aan 3 A is een leeftijd verbonden van vanaf 6 jaar en 5 A een hogere leeftijd"

Jammer genoeg voldoet bertus hier ruimschoots aan.
Titel: Re: CS3
Bericht door: ronaldk op zaterdag 07 december 2019, 13:52:41
Hoi,

Toch zou ik denken aan wat extra spanningspunten aanbrengen in je baan. Dat gaat denk ik wel helpen. Want mogelijk is het achterin het verst van het aansluitpunt zo laag dat je decoder er toch problemen meekrijgt. Gewoon wat extra aansluitrailsjes plaatsten en de kabels naar je CS3.

Citaat van: David666 op zaterdag 07 december 2019, 13:34:45
Ja natuurlijk kan dat maar aan 3 A is een leeftijd verbonden van vanaf 6 jaar en 5 A een hogere leeftijd. Europese regels qua leeftijd en het wel of niet meer vallen onder speelgoed.
Maar bij 5A zijn de gevolgen bij een kortsluiting ernstiger zeker als de CS3 niet meteen op kortsluiting uitvalt. Maar ook die kans is klein.

Zoals jij nu het aangeeft is het gewoon duur speelgoed. Niets meer en niets minder. Als je van de "regeltjes" uitgaat mag je ook niets veranderen aan het spul. En dat doen nu juist de meeste modelspoorders ;) En daar gaat het 9 van 10  keer fout.

Groet Ronald.
Titel: Re: CS3
Bericht door: bertus op zaterdag 07 december 2019, 14:12:18
Hallo Ronald,

Onder de baan ligt een ringleiding ( U vorm) van 2.5 mm² en om de ± 3 meter een aansluiting hierop met Marklin draad 7105 en 7102, zijn deze afstanden te groot?

Alles doet het goed hoor, alleen rij ik nu met veel hogere regelstanden dan dat ik gewend was en dat viel me op.

gr., bertus 
Titel: Re: CS3
Bericht door: ronaldk op zaterdag 07 december 2019, 14:20:38
@Bertus: Ik begrijp dat je nu hogere standen gebruikt dan eerst. Het kan zijn dat de afstanden iets te groot zijn. Maar dat ligt meer aan het banenplan. Maar goed als het nu niet anders rijd dan anders: Niets aan veranderen ;) Maar je zal wel moeten begrijpen dat je met iets van tig wissels, treintjes en een hele grote baan waar veel tegelijk op kunnen werken: Je dichter bij het maximale vermogen van je voeding en CS3 gaat komen.

Groet Ronald.
Titel: Re: CS3
Bericht door: speeltmettreintjes op zondag 08 december 2019, 17:18:00
Citaat van: bertus op zaterdag 07 december 2019, 11:45:43Alles doet het prima, maar het verschil met het instellen van de regelaars viel me gewoon op, bertus is nieuwsgierig dus gaat vragen of dit normaal is of dat hij moet gaan sparen voor de trafo 60101 van 5 Amp.

Met "Alles doet het prima" geef je zelf al het belangrijkste antwoord.

Volgens mij is alles wat je beschrijft normaal. Ik heb niet alles gemeten, maar bij mij trekken de treinen elk tussen de 0,1 en 0,2 A stroom (zonder rook), een beetje afhankelijk van de functies en snelheid. Als de CS 3 op stop gaat zodra je - bijvoorbeeld - een wissel omzet, heb je meer nodig dan 3 A. Ook als je merkt dat de treinen ietsje langzamer gaan rijden of de verlichting een fractie minder fel wordt als je een wissel omzet, zit je blijkbaar tegen de grens van wat jouw voeding kan leveren. Maar zolang je daar geen last van hebt, hoef je niets te ondernemen.
Titel: Re: CS3
Bericht door: bertus op donderdag 12 december 2019, 08:46:49
Hallo allemaal,

Gisteren is alles weer ouderwets geworden met bertus zijn speelbaantje, dankzij Jan.

Was boven naar mijn baan aan het staren, veel achter je oor krabben, misschien herkenbaar. De bel gaat, Jan voor de deur "is de koffie klaar?".
Dit is een kans voor vragen stellen denkt bertus, eerst een veer in Jan zijn achterste, hij is een heel goed elektromonteur, wat zijn ogen zien maken zijn handen.
Terwijl de koffiepot zijn werk doet, stel ik mijn vragen over uitbreiding van het baantje en veranderende standen van de regelaar en bij de mededeling dat je dan op het kastje alles uit kunt lezen lichten zijn ogen al op.
Jan vertelde nog nooit in een trein te hebben gezeten en ook nog nooit een speelgoedtreintje in zijn hand te hebben gehad, kortom we leken op elkaar, hij had er geen verstand van.
Maar zijn nieuwsgierigheid was gewekt, we gingen naar boven, hij bekeek alles, hoorde mijn lul verhalen over ringleidingen en ampères aan en keek onder de tafel er naar, we gaan koffie drinken zei hij na een paar minuten, jammer dacht ik.

Nu komt het , hij loopt naar zijn bus pakt 2 doosjes met installatiedraad 0,5 mm² (keurig rood en bruin) en zegt: "je knipt al die dunne dradentroep er tussen uit en soldeert dit er tussen", ik reageer dat alles origineel is en 0.25 mm² uit de modelbouw, het heeft er nog niet naast gelegen is zijn antwoord, hij heeft het nog over Volts zijn om te praten en Ampères om te eten en je bent het gazon aan het sproeien maar er staan er een paar op de slang, einde gesprek we drinken koffie en hebben het over van alles en nog wat, maar niet meer over speelbaantjes.

Jan weg en bertus knippen en solderen, alles is weer ouderwets, de regelaar weer op 65 en er kan volgens Jan gewoon nog meters rails bij, maar ik zou bij 100 ophouden heeft hij aanbevolen.

Zo zie je maar weer, je hoeft geen verstand van treinen te hebben, maar wel inzicht in de materie, of de juiste kennissen hebben.

groeten bertus
Titel: Re: CS3
Bericht door: Kevin BigBoy op donderdag 12 december 2019, 14:13:53
niet alleen fijn om te lezen dat het probleem opgelost is, maar vooral ook erg fijn lezen  :D :P

Titel: Re: CS3
Bericht door: wimpietje op vrijdag 13 december 2019, 06:21:44
Leuk dat het geregeld en dat het eigenlijk geen complex probleem was
Geniet er weer van Bertus
Grtz
Wim
Titel: Re: CS3
Bericht door: ronaldk op vrijdag 13 december 2019, 10:31:43
@bertus: Mooi dat het werk!  :thumbup:

Nu ben ik wel een beetje nieuwsgierig geworden over welke dunne draadjes nu "vervangen" hebt.

Citaat van: bertus op donderdag 12 december 2019, 08:46:49
Nu komt het , hij loopt naar zijn bus pakt 2 doosjes met installatiedraad 0,5 mm² (keurig rood en bruin) en zegt: "je knipt al die dunne dradentroep er tussen uit en soldeert dit er tussen", ik reageer dat alles origineel is en 0.25 mm² uit de modelbouw, het heeft er nog niet naast gelegen is zijn antwoord

Dit omdat jij zelf aangeeft:

Citaat van: bertus op zaterdag 07 december 2019, 14:12:18
Onder de baan ligt een ringleiding ( U vorm) van 2.5 mm² en om de ± 3 meter een aansluiting hierop met Marklin draad 7105 en 7102, zijn deze afstanden te groot?

Heb je nu de draadjes van je CS3 naar de "ringleiding" vervangen? Of de ringleiding zelf? Want had je dus dat dunne vliegerdraad als ringleiding en niet dat zwarte installatiedraad? Voor zowel de dunne draadjes van je CS3 naar je baan en ook als je de dunne draadjes als ringleiding had. Dan begrijp ik Jan wel dat hij zegt haal die troep er onderuit. En ja dan begrijp ik ook wel dat je problemen had.

Groet Ronald.
Titel: Re: CS3
Bericht door: Kevin BigBoy op vrijdag 13 december 2019, 10:55:03
Ik gok de draadjes vanaf de rails naar de ringleiding
Titel: Re: CS3
Bericht door: bertus op vrijdag 13 december 2019, 11:46:09
Ik heb aangegeven dat de ringleiding van 2.5 mm² is en deze is niet veranderd, alle draden van de ringleiding naar de baan zijn vervangen.
ik heb aangegeven dat ik gebruik heb gemaakt van de kabeltjes die, denk ik bijna, iedereen gebruikt en die verkocht worden voor 0.25 mm² en dit dus blijkbaar niet halen en waarschijnlijk bij 0.21 mm² of iets dergelijks blijven steken.

Mijn kennis zei weghalen, je moet goed nadenken er zijn verschillende dingen die met de kabeltjes te maken hebben, digitale signalen maken gebruik ervan, Volt (is spanning) staat op een baan en stroom (ampères) gaan door de kabeltjes en deze hebben de gebruikers nodig, als je de stroom (ampères) gaat knijpen komen de gebruikers te kort.

Dus mijn probleem had niets te maken met aansturen of voltages, maar gewoon met voeden.
Boosters en grote trafo,s heb je volgens mijn kennis pas nodig bij grote banen en niet bij zulke speelbaantjes die ik heb, een CS3 kan dus gewoon 100 meter rails en meer dan 30 wissels aan, mits!!!! de afnemers genoeg voer krijgen.

groeten, bertus
 
Titel: Re: CS3
Bericht door: Erik Baas op vrijdag 13 december 2019, 12:13:01
Schrijven is kennelijk ook een kunst.  ;-p
Titel: Re: CS3
Bericht door: bertus op vrijdag 13 december 2019, 12:19:25
Sorry Erik voor de toonzetting.

met vriendelijke groet, bertus
Titel: Re: CS3
Bericht door: ronaldk op vrijdag 13 december 2019, 14:06:03
Hoi Bertus,

Citaat van: bertus op vrijdag 13 december 2019, 11:46:09
Ik heb aangegeven dat de ringleiding van 2.5 mm² is en deze is niet veranderd, alle draden van de ringleiding naar de baan zijn vervangen.ik heb aangegeven dat ik gebruik heb gemaakt van de kabeltjes die, denk ik bijna, iedereen gebruikt en die verkocht worden voor 0.25 mm² en dit dus blijkbaar niet halen en waarschijnlijk bij 0.21 mm² of iets dergelijks blijven steken.

De Märklin-nummertjes van kabeltjes zeggen mij niet veel.  ;) Ik heb even gekeken op de webzijde van märklin maar daar staat ook geen dikte en diameter of mm2 bij. Maar het is standaard "draad". Hier op het forum zijn een aantal mensen die al aangeven dat je moet nadenken waar je wat voor een type draad voor gaat gebruiken. Niet blind iets doen. Maar dan repliek krijgen: "Ik heb maar een speelbaantje"  :D Dan pas beginnen met nadenken als iemand thuis is wezen komen kijken. ;) Soms ben je een roepende in de woestijn  :)

Citaat van: bertus op vrijdag 13 december 2019, 11:46:09
Mijn kennis zei weghalen, je moet goed nadenken er zijn verschillende dingen die met de kabeltjes te maken hebben, digitale signalen maken gebruik ervan, Volt (is spanning) staat op een baan en stroom (ampères) gaan door de kabeltjes en deze hebben de gebruikers nodig, als je de stroom (ampères) gaat knijpen komen de gebruikers te kort.

Klopt helemaal. Dat is ook waarom ik aangaf: extra aansluitpunten aanbrengen. Maar omdat je aangeeft dat je al een dikke ringleiding en om de 3 meter een railaansluiting heb ik niet verder gevraagd. Dit omdat ik er dan vanuit ga dat de lengte van de ringleiding naar de baan niet langer is dan een centimeter of 50. Dat is namelijk nog geen probleem met die dunne draadjes. Maar als het nu na vervangen toch beter werkt dan waren ze te lang.

Citaat van: bertus op vrijdag 13 december 2019, 11:46:09
Dus mijn probleem had niets te maken met aansturen of voltages, maar gewoon met voeden.

Klopt helemaal. En dat resultaat zie je dus nu ook.

Citaat van: bertus op vrijdag 13 december 2019, 11:46:09
Boosters en grote trafo,s heb je volgens mijn kennis pas nodig bij grote banen en niet bij zulke speelbaantjes die ik heb, een CS3 kan dus gewoon 100 meter rails en meer dan 30 wissels aan, mits!!!! de afnemers genoeg voer krijgen.

Al zit je nu mogelijk aan de limiet van je CS3. Dat is helemaal niet afhankelijk of het nu eens speelbaantje met 5 meter rails of met 100 meter rails. Dan zal je mogelijk toch moeten nadenken over meer "vermogen".  Dit zeg ik op basis van je eerste bericht in dit draadje:

Citaat van: bertus op zaterdag 07 december 2019, 11:45:43
De stroom wordt in groen weergegeven, de trafo is 60061 dus hij geeft 3 Amp. max., bij het aanzetten hebben de rails en wissels 1.4 Amp. nodig en iedere trein die in beweging komt 0.2 Amp., behalve de Captrain als deze rookt en ronkt is hij goed voor een verbruik van 0.5 Amp.

Aan de hand van die cijfers even rekenen:
- 1,4A = Wissels (1,40A / 30 = 0,05A per wissel in ruststand. Het schakelen zal wel iets meer zijn);
- 1,2A = Rijdende treintjes (6 x 0,2A); (Alleen luisterende decoders nemen iets van 0,015A - 0,02A op)
- 0,30 = Extra vermogen Captrain;

Totaal 2,9A dan zit je dus eigenlijk al tegen het maximale vermogen van je voeding / trafo aan. Deze levert namelijk 60VA. Omgerekend naar Ampères: 3,157 Ampère bij 19 Volt. Je CS3 neemt ook nog wat vermogen van de voeding op. Bij een volgende uitbreiding van wissels en/of treintjes zit je mogelijk over de limiet van je huidige voeding want 2,9A + 0,2A zit je op 3,1A. Dat is al heel erg dicht of net over de limiet van je voeding.

Groet Ronald.
Titel: Re: CS3
Bericht door: bertus op vrijdag 13 december 2019, 15:05:16
Hallo Ronald,

Met een simpel speelbaantje bedoel ik geen sectoren, bezetmelders, automatisch rijden, knippen, isoleren, enz, dus gewoon handmatig rijden.

Nu de draden van de ringleiding naar de rails 0.5 mm² zijn, kun je de trafo 60101 van 5 A. volgens mij ook gewoon gebruiken zonder ook maar enig risico te lopen, de CS3 is er geschikt voor. 

Je hebt allang gezien en begrepen Ronald dat ik slecht 3 wintermaanden me bezig houd met deze materie en verder hele andere dingen doe. De treintjeswereld ben ik door een erfenis in gerold en ik vind hem erg overtrokken, zoals ik dat ook in de haven en op het sportveld zie, hobbyisten kunnen erg complex denken/worden.
Je ziet het natuurlijk niet maar soms schud ik mijn hoofd bij sommige draadjes, Dirk-Jan (van baan zonder plan) is een man naar mijn hart, ik ben een groot fan van hem, de ontspanning spat er af.

Nog bedankt voor het meedenken Ronald.

groeten, bertus
Titel: Re: CS3
Bericht door: ronaldk op vrijdag 13 december 2019, 16:14:49
hoi,

Citaat van: bertus op vrijdag 13 december 2019, 15:05:16
Met een simpel speelbaantje bedoel ik geen sectoren, bezetmelders, automatisch rijden, knippen, isoleren, enz, dus gewoon handmatig rijden.

Dat ligt dus helemaal aan de definitie speelbaantje :) Dan heb ik ook een speelbaantje. Rijd het meeste met de hand  :D En bedenk dat meer 90% van de mensen die met een baan op een beurs staan een speelbaantje hebben. :D Alleen hier op het forum zijn wat mensen een ideaalbeeld dat een modelspoorbaan compleet geautomatiseerd moet zijn. En dat automatiseren in welke vorm dan ook :)

Citaat van: bertus op vrijdag 13 december 2019, 15:05:16
Nu de draden van de ringleiding naar de rails 0.5 mm² zijn, kun je de trafo 60101 van 5 A. volgens mij ook gewoon gebruiken zonder ook maar enig risico te lopen, de CS3 is er geschikt voor. 

Ook in de oude situatie was het geen probleem geweest.

Citaat van: bertus op vrijdag 13 december 2019, 15:05:16
De treintjeswereld ben ik door een erfenis in gerold en ik vind hem erg overtrokken, zoals ik dat ook in de haven en op het sportveld zie, hobbyisten kunnen erg complex denken/worden.

Mensen in het algemeen. Soms mag "simpel" niet meer ;) Kijk maar naar de nederlandse / europese regelgeving  :)

Citaat van: bertus op vrijdag 13 december 2019, 15:05:16
Je ziet het natuurlijk niet maar soms schud ik mijn hoofd bij alle draadjes, Dirk-Jan (van baan zonder plan) is een man naar mijn hart, ik ben een groot fan van hem, de ontspanning spat er af.

Tja... Ik kijk ook niet alle draadjes. Het 3railforum is wat meer aan de "technische kan" dan "landschapsbouw kant" dus je krijgt meer draadjes over de techniek. Ik ken heel veel modelspoorders die juist niets moeten hebben van de techniek. Maar lekker aan het landschapsbouwen zijn.

Groet Ronald.
Titel: Re: CS3
Bericht door: speeltmettreintjes op vrijdag 13 december 2019, 17:14:55
Citaat van: ronaldk op vrijdag 13 december 2019, 14:06:03
- 1,4A = Wissels (1,40A / 30 = 0,05A per wissel in ruststand. Het schakelen zal wel iets meer zijn);
- 1,2A = Rijdende treintjes (6 x 0,2A); (Alleen luisterende decoders nemen iets van 0,015A - 0,02A op)

De ruststroom van wissels met inbouwdecoder 74461 en aandrijving 74491 heb ik eens gemeten: 28 mA (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75592). Als bertus diezelfde decoders heeft, zouden die samen 0,84 A trekken. Dat hij bij het aanzetten 1,4 A meet, betekent waarschijnlijk dat er andere verbruikers zijn, zoals veel stilstaande treinen met decoders of verlichting van rijtuigen of wissels.

Maar waar die 1,4 ook door komt, het belangrijkste is dat er nog 1,6 A over is. Daarmee kun je gemakkelijk 6 treinen laten rijden, inclusief de captrain. Alleen als je dan óók nog eens een wissel om wilt zetten, zou je wel eens tegen de grens van 3 A kunnen aanlopen. Hoeft niet, maar het kán. Dat kun je merken doordat de wissel niet goed schakelt, doordat de verlichtingen even iets minder fel branden of doordat de treinen even iets langzamer rijden.

In zo'n geval zou je een zwaardere voeding dan wel booster kunnen kopen, maar het kan ook eenvoudiger.

- Minder stilstaande locs op de baan laten staan
- Minder treinen laten rijden bij het omzetten van een wissel

Bij mij rijden soms ook 6 treinen tegelijk, maar als ik wissels wil omzetten kan ik ze niet meer allemaal in de gaten houden dus stop ik er een paar.

P.S. Na 18 inbouwdecoders ben ik overgestapt op externe, met een ruststroom van slechts 23 mA per 4 wisselaansluitingen. Voor bertus is dat geen optie, hij vindt die inbouwdecoders lekker makkelijk en dat begrijp ik best. Bij een ingrijpende verandering van mijn baan hen ik dagen bezig om alle draadjes voor de ringleiding en decoders weer goed aan te sluiten.
Titel: Re: CS3
Bericht door: bertus op vrijdag 13 december 2019, 18:12:29
Hallo Rob,

Je hebt het helemaal goed, er staan inderdaad 6 rijtuigen in het schaduwstation waarvan de verlichting continu brand, klusje voor de volgende winter, na een mooie zomer kijk ik weer uit naar de baan en prutsen, heerlijk om bij slecht weer de verlichting aan te passen.
Ook staan er altijd  ± 20 locomotieven op de baan.
Met de 1.6 A die over is kan ik gewoon met 1 tot 6 treinen rijden en de wissels naar hartenlust bedienen, er is geen enkele beperking.

Heerlijk dat er weer eens iemand reageert die ook simpel denkt en het niet moeilijker maakt dan dat nodig is, de CS3 is voor mij ideaal en ik denk dan ook dat veel mensen onnodig geld uitgeven aan dingen die niet nodig zijn.
Mocht ik toch kennis maken met de grens v/d CS3 dan schaf ik de andere trafo aan voor ? 98,- , is nu geen enkel probleem meer, en de eenvoud blijft.

groeten, bertus
Titel: Re: CS3
Bericht door: hmmglaser op vrijdag 13 december 2019, 18:15:41
Ik blijf het alleen een vreemd verhaal vinden,als je om de 3mtr een aftakking hebt zitten dat de rijsnelheid veranderd ondanks dat dit 0,2 mm² is zou dit niks mogen uitmaken je voed immers maar een stuk van 3mtr daar rijden max 2 treinen dus kom je niet boven de 1A.
De enigste reden waarom je dit naar 0,5 mm² wilt hebben is ivm de kortsluitstroom die er doorheen kan lopen 3A bij een 60061 of 5A bij een 60101 voordat de kortsluitbeveiliging word geactiveerd.
Een simpel optie is het spanningsloos maken van het schaduw station als deze niet actief hoeft te zijn kan met elke schakelaar die bvb 3A mag schakelen.
Titel: Re: CS3
Bericht door: bertus op vrijdag 13 december 2019, 18:29:18
Hallo Mark,

Ik constateer slechts en geef door, verklaren laat ik aan de specialisten onder ons over.
Maar ik denk dat als ik voor elke onnodige booster die men aanschaft een euro zou krijgen wij de volgende keer met onze stamtafel eerst naar de Chinees zouden gaan en dan pas naar Bentink.

goed weekend, bertus
Titel: Re: CS3
Bericht door: mphoi op vrijdag 13 december 2019, 20:58:17
Heerlijke discussie, ik geniet daarvan. :)
Citaat van: bertus op vrijdag 13 december 2019, 15:05:16Met een simpel speelbaantje bedoel ik ?
Een broer van mijn moeder zei vaak: Wat er niet in zit, gaat ook niet kapot.

Zijn laatste bouwklus als hoofduitvoerder was de brug bij Ewijk (1976). Ze hebben er onlangs zo'n zelfde brug (doch hoger) naast gelegd (2013) en de oude opgehoogd (2017). Het geheel wordt thans Tacitusbrug genoemd. Mijn oom was ook maar een simpele man. Zijn hoogst genoten opleiding was: Lagere school = basisonderwijs. Maar hij had zaken beter/eerder door dan de ingenieurs doordat hij het simpel hield.
Titel: Re: CS3
Bericht door: mphoi op vrijdag 13 december 2019, 22:26:50
Citaat van: bertus op zaterdag 07 december 2019, 11:45:43? nu is de baan voorzien van 80 meter rails en 30 automatische wissels ...
Dan zou je kunnen overwegen om twee gescheiden systemen te maken:
a) 80 m rails;
b) 30 automatische wissels.

Dat betekent dat:
a) de rails door de CS3 worden aangestuurd (via de interne booster);
b) de wissels door een externe booster worden aangestuurd via een tweede ringleiding vanuit een tweede transformator van 3 A.

Zo'n systeem heet: verdeel en (be)heers. De Romeinen deden dat al. In de elektrotechnische installatietechniek behoort bij grotere vermogen een scheiding te zijn tussen licht, kracht en verwarming:
b) licht -> elektromagnetische artikelen;
a) kracht -> treinen.

Of is de booster bij punt b) een soort vloeken omdat je dan je etentje bij de Chinees misloopt? Gelukkig niet want je schreef:
Citeervoor elke onnodige booster
Titel: Re: CS3
Bericht door: bertus op vrijdag 13 december 2019, 22:39:31
Niet nodig Martin, dit doet de CS3 al, dus hoop rompslomp en voegt niets toe. (onnodig is overbodig)

Je begon zo goed met de eenvoud van je oom.

goed weekend Martin, groeten van de kofferdrager
Titel: Re: CS3
Bericht door: hmmglaser op zaterdag 14 december 2019, 01:26:01
 @citaat weet je dat als je geen inbouw decoder maar externe had gebruikt dat je zelf incl booster goedkoper was geweest.
Ik heb het ook volgens Martin's verhaal gemaakt rijstroom en een stuurstroom circuit dan blijf ik met 5 loks incl sound en verlichte rijtuigen ruim onder de 2A.
Titel: Re: CS3
Bericht door: bertus op zaterdag 14 december 2019, 08:52:57
Hallo Mark,

Nachtwerk, moet je niet slapen?

bertus denkt niet in euro's of ampères, maar in eenvoud en ontspanning, vandaar dat ik Dirk-Jan en zijn baan zonderplan geweldig vind.
Ben Spoorman zijn baan is mooi, maar dat is een schilderij van Rembrand ook, maar bertus hoeft dat niet te hebben.
bertus denkt iets anders dan de gemiddelde treintjes man/vrouw op dit forum, je weet dat ik pas een paar maanden met deze hobby bezig ben en niet begrijp (of wil begrijpen) dat je moeilijk doet als het makkelijk kan.
Wat ik gebruik was het uitgangspunt, als je geen CS3 hebt ligt alles anders, met hulp van alle draadjes pruts ik in 4 maanden een aardig speelbaantje in elkaar en maak slechts 1 foutje, te dunne aansluitdraadjes, 1 dag verder verholpen en alles doet het geweldig, er zijn geen problemen met de baan.

Nu sluit ik mijn draadje af met het tevreden gevoel dat ik jullie deelgenoot heb gemaakt van mijn foutje.
Geniet s.v.p. ieder op zijn eigen manier van deze hobby, maar een beetje meer humor en iets minder serieus zijn zou ik persoonlijk geweldig vinden.

Met een ontspannen spoorgroet, bertus
Titel: Re: CS3
Bericht door: hmmglaser op zaterdag 14 december 2019, 17:19:32
Half 2 is nog geen nachtwerk bij nachtwerk praat je eerder over een uurtje of 5 of later ;)
Ik werk zelf ook niet met een plan maar alles uit mijn hoofd soms veranderd er daarom wel eens wat :D
Maar over de humor heb je idd een punt er zijn hier een hoop mensen die het af en toe te serieus nemen het is een hobby en geen werk,maar ook daar hoort af en toe een beetje humor bij.
Titel: Re: CS3
Bericht door: wimpietje op zondag 15 december 2019, 00:50:38
Fully agree
Grtz
Wim
Titel: Re: CS3
Bericht door: mphoi op zondag 15 december 2019, 16:19:02
Citaat van: bertus op vrijdag 13 december 2019, 22:39:31? voegt niets toe.
Dat denk je maar. Een soort omgekeerd effect van de te dunne draadjes. -> Een voeding van 5 A kan wel eens teveel van het goede zijn. Een verdeling over 2 x 3 A is een betere keus. Ik leg dat wel verder uit bij de volgende Stamtafel-bijeenkomst.
Titel: Re: CS3
Bericht door: bertus op zondag 15 december 2019, 19:17:07
Beste mensen, bertus lijd niet aan hoogmoedswaanzin als jullie dat denken, een CS3 verbeteren kan ik niet en dat wil ik ook niet.

Een systeem wat goed werkt ga je toch niet aanpassen, ik ben wel in Ermelo geboren, maar niet in een paviljoen.

Wat een gedoe maken jullie ervan en daar scoor je nog waarderingen mee ook, ga even normaal doen. (dit is echt het laatste wat ik er over zeg/iets te veel misschien?)
Titel: Re: CS3
Bericht door: basjuh1981 op zondag 15 december 2019, 19:45:39
Citaat van: bertus op zondag 15 december 2019, 19:17:07
Beste mensen, bertus lijd niet aan hoogmoedswaanzin als jullie dat denken,
Daarom schrijf je in derde persoon enkelvoud...
Titel: Re: CS3
Bericht door: wouter op woensdag 18 december 2019, 18:37:24
is je temperatuur nog steeds benenden de 40 C ? bij mij komt hij er soms wel boven nu 41,9
Titel: Re: CS3
Bericht door: mphoi op woensdag 18 december 2019, 19:46:20


Waar slaat jouw opmerking precies op? Met cryptische opmerkingen kan ik weinig. Daarnaast schreef bertus:
Citaat van: bertus op zondag 15 december 2019, 19:17:07(dit is echt het laatste wat ik er over zeg/iets te veel misschien?)
Titel: Re: CS3
Bericht door: speeltmettreintjes op woensdag 18 december 2019, 21:06:41
@citaat @citaat en @citaat
De vraag heeft geen zin meer want bertus heeft het forum verlaten.  :(

Afgezien daarvan vind ik vragen naar de temperatuur helemaal niet cryptisch. In de openingpost staat namelijk
Citaat van: bertus op zaterdag 07 december 2019, 11:45:43De temperatuur wordt in blauw weergegeven en is 34 graden Celcius.
Titel: Re: CS3
Bericht door: mphoi op woensdag 18 december 2019, 23:53:22
bertus heeft het forum niet verlaten, maar (alleen) dit draadje.

Je vroeg niet naar DE temperatuur, maar naar JE temperatuur. Wat heeft de temperatuur van bertus met het verhaal te maken? Zou hij koorts hebben? Voor mij is zoiets cryptisch. Ik lees namelijk wat er staat en niet wat er bedoeld wordt.
Titel: Re: CS3
Bericht door: basjuh1981 op donderdag 19 december 2019, 08:33:37
 @citaat Je had wat zout en slakken over?
Titel: Re: CS3
Bericht door: wimpietje op donderdag 19 december 2019, 08:35:33
Citaat van: basjuh1981 op donderdag 19 december 2019, 08:33:37
@citaat Je had wat zout en slakken over?

:D :D :D
Titel: Re: CS3
Bericht door: mphoi op donderdag 19 december 2019, 09:49:28
Achteraf kijk je een koe in haar kont. 8)
Titel: Re: CS3
Bericht door: wimpietje op donderdag 19 december 2019, 17:43:11
 :D :D :D
Titel: Re: CS3
Bericht door: hmmglaser op donderdag 19 december 2019, 23:08:55
Citaat van: mphoi op woensdag 18 december 2019, 23:53:22
bertus heeft het forum niet verlaten, maar (alleen) dit draadje.
Helaas heeft Bertus wel het forum verlaten laten we hopen dat hij wel naar de stamtafel blijft komen.
Titel: Re: CS3
Bericht door: wouter op vrijdag 20 december 2019, 14:39:32
als je wat langer rijdt hoe gaat t dan met de temperatuur van je CS3 ?
Titel: Re: CS3
Bericht door: speeltmettreintjes op vrijdag 20 december 2019, 21:01:23
De temperatuur van mijn CS 3 was vlak na het aanzetten 29,7º en oplopend. Na een uur allerlei treinen laten rijden liep het nog steeds op, inmiddels was het 41,5º.
Titel: Re: CS3
Bericht door: wimpietje op zaterdag 21 december 2019, 04:50:55
 @citaat
Is dat niet wat hoog ?
Titel: Re: CS3
Bericht door: wouter op zaterdag 21 december 2019, 08:24:42
hoe komt t dat de temperatuur van de CS3 oploopt en die van de boosters niet en constant onder de 30 graden ?
Titel: Re: CS3
Bericht door: ronaldk op zaterdag 21 december 2019, 10:36:35
 @citaat: Ook bij de versterkers (boosters) loopt de temperatuur op. Dat komt door de belasting op het apparaat (elektronica). Je computer, TV, Telefoon hebben hetzelfde. Als ze lang aanstaan worden ze warm en moeten ze de warmte kwijt. Bij sommige apparaten is dat beter geregeld dan bij andere.

Groet Ronald.
Titel: Re: CS3
Bericht door: wouter op zaterdag 21 december 2019, 12:35:28
in een vorige reactie staat 41,5 graad  of dat te hoog was ?
Titel: Re: CS3
Bericht door: josje40 op zaterdag 21 december 2019, 13:39:50
De mijne stond zelfs  op een gegeven moment op 49,7 graden.
Contact met de dealer opgenomen en omdat er meer fouten in zaten, een nieuwe van Marklin gekregen.
Viel nog onder de garantie.
De nieuwe heeft die problemen niet meer.
Jos
Titel: Re: CS3
Bericht door: ronaldk op zaterdag 21 december 2019, 13:50:54
hoi,

Citaat van: wouter op zaterdag 21 december 2019, 12:35:28
in een vorige reactie staat 41,5 graad  of dat te hoog was ?

Daarvoor moet je bij Märklin zijn. Die weet de specificaties van het apparaat. Die weet ook de minimale en maximale bedrijfstemperaturen.

Groet Ronald.
Titel: Re: CS3
Bericht door: basjuh1981 op zaterdag 21 december 2019, 23:05:07
 @citaat Lijkt mij op zich geen slechte temperaturen. Een pc heeft ook dat soort temperaturen, dus dat moet wel goed gaan.
Titel: Re: CS3
Bericht door: wimpietje op zondag 22 december 2019, 00:03:14
 @citaat , laat ons hopen...
Titel: Re: CS3
Bericht door: wouter op maandag 23 december 2019, 10:57:38
De mijne stond zelfs  op een gegeven moment op 49,7 graden.
Contact met de dealer opgenomen en omdat er meer fouten in zaten, een nieuwe van Marklin gekregen.
Viel nog onder de garantie.
De nieuwe heeft die problemen niet meer.


Jos


wat was er nog meer fout ?
Titel: Re: CS3
Bericht door: ronaldk op maandag 23 december 2019, 11:23:14
hoi,

Citaat van: wouter op maandag 23 december 2019, 10:57:38
wat was er nog meer fout ?

Zie ook dit draadje van jos  CS 3 plus icm S88 link (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=73844.50). Daar staat het een en ander over de problemen die Jos ervaren heeft. Je kan een apparaat hebben / krijgen die niet altijd helemaal lekker is. Dat kan altijd gebeuren. Als je een CS3 overweegt dan moet je voor je zelf de voor- en tegens op een rijtje zetten. Er zijn meer centrales die goed zijn.

Groet Ronald.
Titel: Re: CS3
Bericht door: hmmglaser op maandag 23 december 2019, 12:09:34
 @citaat elk merk heeft zo zijn gebreken wat mij wel op is gevallen dat er veel problemen zijn met de combinatie Ecos 2 en de Msd of mensen met een Ecos klagen meer dat zou ook kunnen :D
Ik heb ondertussen meerdere mensen gesproken die issue hadden met de CS 3(eerste serie zal waarschijnlijk wel wat mankementen hebben)en die zijn allemaal goed tot uitstekend geholpen door zowel de dealers als Marklin ik weet niet of alle andere merken het ook zo goed doen? Zeker een punt voor als je nog moet beslissen.
Voor onder andere PC's zijn temperaturen van een graadje of 60 normaal verschil tussen een CS en een booster is natuurlijk het processor gedeelte wat zeker bij draagt aan een hogere temperatuur van het moederboord.
Titel: Re: CS3
Bericht door: ronaldk op maandag 23 december 2019, 12:14:22
hoi,

Citaat van: hmmglaser op maandag 23 december 2019, 12:09:34
....  ik weet niet of alle andere merken het ook zo goed doen? Zeker een punt voor als je nog moet beslissen.

Als consument moet je eerst naar je verkoper gaan. Die mag het afhandelen. Die heeft je het spul verkocht en is dus verantwoordelijk voor de garantie e.d. Als je als consument besluit om zelf direct naar de fabrikant te gaan dan ben je afhankelijk van de coulance van de fabrikant. Dus als je wil weten of iets "goed" afgehandeld wordt zal je eens moeten kijken naar hoe goed de verkoper het doet. De verkoper speelt daarin een grotere rol dan de fabrikant.

Groet Ronald.