Ik las vorige week een uitgebreid verhaal van Herman05. Waarin hij beschreef wat ik eigenlijk ook wil.
Een simpel baantje waarmee mijn zoon en ik gewoon kunnen spelen. Ik wil deze modulair opbouwen zodat er wel gevarieerd en eventueel uitgebreid kan worden.
Hierbij een eerste aanzet voor mijn plannen.
Hoi,
Niet onaardig plan. Leuk om in modules te werken. Ik zit even te kijken naar het middelste module met het inhaalspoor. Is daarvan de bedoeling dat het een halte of station wordt?
Groet Ronald.
Je zult het zelf vast ook wel gezien hebben, maar twee passtukjes 206 maken samen een hoek 11,4º terwijl je daar eigenlijk 12,1º nodig hebt. Dat doe je meerdere keren. Misschien lukt het wel, die extra buiging van 0,7º, maar omdat het binnen de modules moet passen, zou het wel eens wat kunnen wringen.
Kun je de maten van de modules misschien iets aanpassen, zodat je gewoon overal die tweetal passtukjes kunt vervangen door een 912? Ook dat sluit nog niet perfect aan, maar wel beter.
Een detail: rechtsachter ligt de combinatie 064/077/188. Daar past ook 236/094, da's iets efficiënter.
@citaat @citaat
Ik heb 2 stations getekend, die in het midden en links. waarschijnlijk komt het station die ik in het midden getekend heb aan de rechtse kant te liggen en de spoorwegovergang in het midden.
@citaat
Ik heb dit station waar jij het over hebt nu uit liggen op de grond en ik voorzie nog geen problemen.
Als ik de 24912 daar zou toepassen worden die modules wel flink groter moet wel zien of ik niet in de knoop kom met de ruimte die ik heb.
Dag Marco,
Even terugkomend op je openingspost. Het uitbreiden van een modulebaan snap ik, maar het variëren niet. Je kunt in het huidige plan geen modules met elkaar wisselen, omdat de sporen niet overal op een standaard afstand liggen. Dat zou dus wel kunnen als je een aantal inwisselbare bakken hebt met de zelfde spoorafstand. Of bedoel je iets anders met variëren?
gr. Gertjan
GertJan,
Dat de stationsmodules bij elkaar moeten blijven dat klopt. Maar voor de rest liggen de sporen toch echt bij de overgangen allemaal (weliswaar uit het midden) toch echt op de dezelfde afstand van de zijkanten. (namelijk op 30 cm + 7,75cm). Variëren was ook meer bedoeld voor de rechte stukken.
Ha Marco,
Het is inderdaad wel een leuk plan. Alleen van het uitwisselen van de rechte stukken zie ik nog niet de echte meerwaarde. Wat beoog je ermee?
Het station in het midden is in zoverre OK dat het inhaalspoor maar van een richting berijdbaar lijkt. Zou je de kruisingen vervangen door kruiswissels dan kan het wel in beide richtingen bereden worden.
Tot slot zie ik ook de lol niet zo van twee heel dicht na elkaar geplande stations, tenzij het kopstation meer een fiddle yard is.
Overigens is enkelspoor ook een optie. Eventueel met diverse industrieën die op elkaar aansluiten: houtzagerij, fabriek voor geperst hout, papierfabriek en bijvoorbeeld een meubelfabriek. De volgorde van de modules kan eventueel gewisseld worden. Dat levert dan weer andere rangeerbewegingen op, want boomstammen moeten wel altijd eerst gezaagd voordat de andere industrieën aan de beurt komen, maar dat moet oplosbaar zijn.
Succes,
Peter
Hallo Marco,
Ik snap je helemaal! Met rechte stukken kun je uitbreiden (wanneer je de baan eens elders zou willen opzetten) of wisselen, als je eens naar een ander thema wil kijken. Zulke voorbeelden ben ik al een paar keer tegengekomen in de MIBA.
Daarover gesproken: je zou ook de onderste 2 delen als wisselmodule kunnen nemen, dan heb je met de huidige ruimte alweer meer plaats om een ander thema uit te werken. De beide zijkanten fungeren dan als fiddleyard.
Groeten,
William
geachte lezers,
Hierbij een nadere uitwerking van de simpele baan die ik voor ogen heb. Waarbij ik wel meegeven dat ik wellicht op den duur modules zal toevoegen. En wellicht het bovenste station toch iets anders wordt.
Dit ontwerp vind ik aantrekkelijker dan het eerste.
De halte, want veel meer is het bovenste station niet, zou inderdaad wat meer uitwerking kunnen krijgen. Je kunt namelijk ook leuk pendelen tussen de twee stations.
De keerlussen zijn uiteraard ook prima, maar je trein is wel direct terug in het meest nabije station. Kun je ze uitvoeren met een inhaalspoor, dan heb je nog wat afwisseling. Qua ruimte misschien te lastig, maar het is altijd zoeken naar compromissen.
Succes verder. Het gaat er goed uitzien!
Peter
Ook een leuk ontwerp. Je kan nog eens kijken of je in de keerlus een trekduwspoortje kwijt kan. Dan heb je een mogelijkheid om een trein tijdelijk weg te zetten. Of kijk eens of je kan werken met een "fiddleyard". Dus met een "schuifbak" waar je treintjes op kan stallen. Dat geeft wat meer stallingsruimte. Een nadeel: Je kan geen rondjes rijden.
Groet Ronald.
Bij het ontwerpen probeer ik binnen de beschikbare ruimte zo min mogelijk gebruik te maken van R1-bochten. Waar dat onvermijdelijk is, probeer ik tenminste de overgangen van recht naar gebogen te verzachten. Met die twee uitgangspunten heb ik nog eens naar de keermodules gekeken, met als resultaat het onderstaande alternatief. Zonder R1 past het bij lange na niet, maar twee van de drie overgangen van recht naar R1 zijn geëlimineerd.
Qua kosten is er nauwelijks verschil. Weliswaar zijn er twee bochten 207 in plaats van één 215 gekomen en twee bochten 230 in plaats van twee 130, daar staat tegenover dat er nog maar één rechte 236 ligt in plaats van drie passtukjes 077. Op basis van actuele adviesprijzen is het ? 1 goedkoper.
1 hele euro goedkoper! Dat valt dan weer ruim binnen het budget. 😉
Let wel, er zijn twee keerlussen! :P
Altijd mooi om te zien dat in een "vaste" stramien ontworpen wordt. :thumbup: Out de box is bijvoorbeeld een mooie fiddleyard met schuif systeem kan je een trein of wat opstellen zonder een keerlus. Dan heb je ook nog wat te rangeren :) Je ziet het wat meer bij de grotere schalen (vanwege de ruimte) en de "beursbaantjes" ;)
Groet Ronald.
Het out of the box denken moet ook niet overdreven worden natuurlijk. De TS wil een simpel baantje om met zijn zoon te spelen. En zoals de meesten wil hij waarschijnlijk gewoon dat de trein zijn rondjes rijdt. Niet iedereen is gecharmeerd van lok omlopen en kopmaken. 😯
Trouwens zo een fiddleyard met schuifsysteem is ook alweer zo oud als de weg naar Rome. Als je wat moderners wilt maak je een verticale fiddleyard, een lift dus. Dat bespaart nog meer ruimte. 😉
@citaat Die besparing is alleen in de breedte, niet in de hoogte ;)
Is de besparing dan een dubbeltje op z'n kant?
@citaat @citaat
Klopt. In de lengte trouwens ook niet.
@citaat
Helemaal waar. Het bespaart iets meer ruimte. Kost daarentegen een hoop meer. 😮
Het voordeel met modulair opbouwen is dat je uiteindelijk steeds bij kunt maken en aan het eind zo uit kunt komen.
Kun je de kamer waar het baantje moet komen te liggen ook modulair uitbreiden?
Hoi Marco,
Ik loop met hetzelfde idee, maar ben er nog niet uit... Ken je de Minimax-modules van Stummi? Lijkt me anders de moeite waard voor jou om eens te bekijken!
Zelf zou ik niet snel een doorgangsstation maken bij deze aanpak. Een kopstation geeft veel meer mogelijkheden op beperkte ruimte. Dan wellicht een stukje paradespoor en eindigen in een fiddleyard. Zo zit het in mijn hoofd iig.
Maar hoe dan ook, ik blijf je volgen!
Groeten, William
Hallo mede-modelspoorders.
@ Rob: Nee ik kan de zolder niet modulair uitbouwen helaas, maar een van de redenen dat ik modulair wil bouwen, is dat ik het ook wil kunnen opruimen om met een andere schaal (Minex schaal 0e) te spelen. De ruimte zoals getekend heb ik wel op zolder. De keerlussen heb ik hetzelfde gehouden vanwege de rails die ik al heb.
@ William: Ik ken de MiniMax-Modules niet van Stummis, maar voor de Minex wil ik eigenlijk 2 eindstationnetjes met een stuk parade-spoor (sprookjesbos?) ertussen. Dus eigenlijk zoals jij voorsteld.
Hieronder presenteer ik de eerste modules zoals ik die zal bouwen.
Marco, het is een best speels ontwerp zo. Vaak levert het werken met modules een wat stijver ogend spoorverloop op vanwege het feit dat de modules op elkaar aansluiten moeten in alternatieve samenstellingen.
Dat starre heb je mooi vermeden.
Maar, ik snap de korte segmentjes van 36cm lengte niet zo. Waarom niet de andere segmenten met 18 cm verlengen? Het scheelt (lelijke en storingsgevoelige) extra overgangen.
Maar voor de rest:: goed ontwerp! Leuke ontwikkeling als je de eerste opzet vergelijkt met deze fase, of dit eindontwerp.
Groet,
Peter
Goedemorgen,
Ik vermoed dat je deze tussensegmenten op die manier eenvoudig kunt verlengen. Nu heeft hij er 36 cm van gemaakt, maar 360 cm is ook een optie. Het is immers een recht-toe recht-aan segment zonder wissels of andere fratsen ;-).
Overigens, meer info over Minimax is hier te vinden: https://www.minimax-modellbahn.de/ (https://www.minimax-modellbahn.de/). Ook op Youtube staan enkele leuke filmpjes:
http://www.youtube.com/watch?v=S2AMqtiSFjg&t=381s
http://www.youtube.com/watch?v=f2qG28eQgRg
http://www.youtube.com/watch?v=Zv7FO2D6JXw
http://www.youtube.com/watch?v=kgi6xHpUKKM
Relatief smalle, eenvoudige modules die er piekfijn uitzien :thumbup:!
Het Stummi-draadje is hier te vinden: https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=172&t=107756#p1171901 (https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=172&t=107756#p1171901)
Groeten,
William
@citaat @citaat
Peter Ik wilde de modules niet langer maken dan 120 cm, om het handzaam te houden. Maar omdat ik de stations toch lengte wil geven heb ik tussenstukken van 36cm getekend, deze kunnen wellicht ook langer worden.
@citaat
William thanks voor de info ik zal van de week de filmpjes eens bekijken.
Geachte mede-modelspoorders,
Ik wilde toch nog eens even kijken of ik met een paar opmerkingen van Ronald wat kon doen
In de bovenste keerlus wil ik eigenlijk een heel klein BW maken.
en in de onderste wil ik dan goederenwagons naast 2 laadperrons zetten.
zodat het spelen ook uitgebreid kan worden met rangeren.
De bedoeling is om eerst een 4- of 5-tal modules te maken en uiteindelijk te eindigen met onderstaande baan.
Waarschijnlijk zal ik de 2 modules van 64cm die in het midden zitten niet eens maken waardoor de stations beter toegankelijk zullen zijn. Alleen dan wordt de totaal breedte 370cm
Kijken of dat past......