Hoi allen,
Wellicht dekt de topic-titel niet helemaal de lading.
Ik weet hoe de ringleiding werkt en waarom.
Mijn vraag is alleen:
- Als ik installatiedraad gebruik, hoe krijg ik dan in hemelsnaam de dikke kern van die draad in dat kleine stekkertje van de IB of een booster????
Uiteraard kan ik daar weer een dunnere draad voor gebruiken, maar dan is het principe van de dikke draad toch helemaal weg??
Ben inmiddels de bedrading opnieuw aan het aanleggen, vandaar deze vraag.
Groet
Mark
Houd die dunnere draden zo kort mogelijk, dan valt het spanningsverlies wel mee.
Dunner draadje (waar het stekkertje aan zit) solderen aan de dikkere ringleiding.
groet
Harald
Met de dremel slijp ik gewoon een plakje van de kern van de die dikke draad af , even passen en klaar is Klaas. Groeten Klaas.
@Mark,
Waarom gebruik je het stugge installatiedraad. Zogenaamde Litze is ook in verschillende diameters en kleuren te koop en werkt stukken pretiiger.
Ik gebruik zelf 1,0mm2 van Conrad.
John
@citaat dat heet soepel VD (vinyl draad) massief is makkelijker en goed koper te krijgen.
De beste manier van verbinden is isolatie verwijderen en aan elkaar solderen.
Citaat van: VT601 op zaterdag 16 november 2019, 16:09:36
@Mark,
Waarom gebruik je het stugge installatiedraad. Zogenaamde Litze is ook in verschillende diameters en kleuren te koop en werkt stukken pretiiger.
Ik gebruik zelf 1,0mm2 van Conrad.
John
Omdat het nu al gemonteerd ligt :)
Dank voor je antwoord John.
Echter mijn vraag was hoe ik het verbind aan het kleine stekkertje van de IB.
Ik verdeel mijn ringleiding, ook installatiedraad, dmv kroonstenen.
Gewoon een stukje dunner draad gebruiken voor het aansluiten op de IB. Wat Erik al aangaf, het spanningsverlies over een kort stukje is relatief gezien verwaarloosbaar.
Duidelijk, bedankt allen!!!
Of met scotch blocks:
https://www.cheaptech.nl/90-stks-draad-kabel-terminals-crimp-scotch-lock-qu.html?gclid=EAIaIQobChMIjaCR0t_95QIVD4GyCh3HbAQOEAQYAiABEgIvhvD_BwE&utm_medium=6952486&utm_source=Channable.Google
Een ringleiding is natuurlijk een hartstikke goed idee. Makkelijk en handig. Maar hoeveel Ampere denk je daar doorheen te jagen? Met 3A zit je toch al dik aan het maximum van doorsnee modelspoor apparatuur. Een draaddikte van 1mm² kan probleemloos 6A verwerken over een lengte van 100 meter en dan is het spanningsverlies verwaarloosbaar. Iedere draaddikte daarboven is overkill, totaal overbodig. Dus maak het niet spannender dan het is.
@citaat: Klopt helemaal. Veel mensen volgen gewoon de meute ;) Dus één iemand die installatiedraad gebruikt... dan volgen er meer :) Zelf heb ik iets van maximaal 1,5mm2 soepel draad onder de baan. Meer dan ruim zat voor het amperage dat ik er door heen jaag. 6A is al ruim. De meeste centrales en versterkers geven niet meer dan 4 tot 5 Ampere. Sommige daar gelaten.
Groet Ronald.
Das goeie info, dank hiervoor!!
Grtz
Wim
Ja, ik vind installatiedraad ook gewoon handig. Hier heb ik dan 1,5 mm2 gebruikt in verschillende kleuren. Meegenomen uit een Franse Brico. Vooral het aftakken vind ik gemakkelijker, omdat massief draad minder kwetsbaar is dan soepel meeraderig draad. Beetje isolatie wegsnijden, de dunne aftakking in litzedraad eromheen wikkelen en solderen maar.
@citaat vergeet niet opnieuw te isoleren :D
Ik heb een voorkeur voor meeraderig draad. Het type dat je ook in je auto vindt. Het eventuele breukje dat ontstaat bij @citaat handeling gaat na het solderen wel weer goed de elektrische stroom geleiden.
Dat ook nog een tip voor de 1,5mm2 en dikker draadgebruikers onder ons. Soldeer een stuk meeraderig draad aan de stugge draad, haal aan het andere einde een paar adertjes weg en je kleine stekkertje past. Als je dan ook nog een lang stuk soepel meeraderig draad onder de plaat al aan de stugge 1 adrige installatiedraad van de ringleiding maakt heb je ook een soepele verbinding met je (opklapbaar) bedieningspaneel.
Hallo allemaal,
komt toch wel vaak voor de vraag van een ringleiding :)
Hier klik (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=16386.msg1307761#msg1307761) hoe het op mijn baan is gedaan,
en een stukje op mijn blog van een ringleiding klik (http://wipkink.nl/rcblog103/index.php?post=s1288974687).
Succes er mee.
Gr Einte
Citaat van: trein-ice3 op donderdag 12 december 2019, 21:53:01
@citaat vergeet niet opnieuw te isoleren :D
Nergens voor nodig. Dat stugge spul monteert gemakkelijk en houdt keurig afstand.
@citaat ja zo wel bij Henk en Einte, dit is een goede afstand tussen de draden en mooi strak gespannen draden. Als de afstand tussen de klemmen maar niet te groot wordt en de draden gaan doorbuigen. Want als je dan onder de baan het je hoofd of wat anders tegen de draden stoot druk je ook de niet geïsoleerde tegen elkaar en veroorzaakt kortsluiting. Ik isoleer alles met een stukje tape. Blanke lak erop smeren kan ook maar is zo´n gedoe.
Ieder bouwt het op zijn manier op. De treinen rijden hier op 130 cm hoogte. De ringleiding hangt dan op 120 cm hoogte. Ruim genoeg om onder te zitten. Werkt ook gemakkelijker onder de baan. Het is ook niet nodig aansluitingen aan twee draden tegenover elkaar te maken.
Om op de vraag terug te komen. De aftakking naar de centrale (rood en zwart) en de trafo voor de externe voeding van de decoders (bruin en blauw) gaan wel met 1,5 mm2 litze. De laatste paar cm naar de centrale met 0,75 mm2 litze.
@citaat @citaat @citaat
Intrigerende schakeling met die gelijkrichtbrug. Alleen snap ik 'm niet, kan je 'm uitleggen?
@Hanzi: Bij 2-rail maak je gebruik van stroomdetectie. Als je niet alle stukken baan in de detectie zet dan krijg je een spanningsverschil tussen de gedetecteerde stukken en ongedecteerde stukken. Dit verschil kan er voor zorgen dat een trein / lok pas gedetecteerd wordt als deze compleet in de gedecteerde stuk staat. Wil je een betere (snellere) detectie dan kan je een diodeschakeling in de ongedetecteerde stukken opnemen. Zie voor meer informatie: De Diodeschakeling (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Diodeschakeling).
Groet Ronald.
@citaat
Daarom dus. :)
Daarmee zit er dus een vijfpolige ringleiding onder mijn baan. De vijfde pool is via de diodeschakeling op rood aangesloten.
Oké, dank voor de heldere uitleg; met name de doorverbinding op de gelijkrichter intrigeerde me.