Stichting 3rail Forum

Modelbesprekingen => Problemen, Vragen en Besprekingen over Rails en andere Modelbaan toebehoren => Topic gestart door: perk op dinsdag 29 oktober 2019, 11:47:39

Titel: kruiswissel met servo?
Bericht door: perk op dinsdag 29 oktober 2019, 11:47:39
Marklin verkoopt alleen nog maar de 24624 Engelse kruiswissel MET ingebouwde aandrijving.

Ik gebruik voor andere wissels een servoaandrijving en zou dit op de kruis ook willen (teveel verhalen gelezen over spoelen, ik wil aan de aandrijving achteraf kunnen veranderen zonder de wissel uit te breken).

Heeft iemand ervaring met het ombouwen ervan in combinatie later met Rocrail of iTrain? 
Misschien kan ik wel de oude 24620 ergens op een beurs nog vinden.

Geen idee of de PC software hiermee icm servo's omkan?

Patrick
Titel: Re: kruiswissel met servo?
Bericht door: Sprinter op dinsdag 29 oktober 2019, 11:54:37
Onder het kruiswissel zit toch dezelfde Märklin wisselaandrijving, en die kun je gewoon vervangen met wat hulpmiddelen door een Servo.
Verder maakt het voor besturingssoftware niet uit het blijft een wisseladres wat hij moet aansturen, bedienen. En of dat een servo is heeft het programma geen weet van.

Groetjes.
Titel: Re: kruiswissel met servo?
Bericht door: hmmglaser op dinsdag 29 oktober 2019, 12:19:23
Wissels 24620 worden nog genoeg aangeboden verder is de bouwvorm van de aandrijving identiek aan andere wisselaandrijving alleen heeft de 24624 een sterkere aandrijving daarom word de 24620 niet meer geleverd omdat de standaard aandrijving 74490/91/92 te zwak zijn.
Titel: Re: kruiswissel met servo?
Bericht door: speeltmettreintjes op woensdag 30 oktober 2019, 09:08:41
Märklin verkoopt de engelse wissel 24620 zonder aandrijving nog als onderdeel van C-rail uitbreidingsset C5.
Titel: Re: kruiswissel met servo?
Bericht door: topslob op vrijdag 01 november 2019, 20:12:00
Ik stuur ze probleemloos aan met een servo.
Titel: Re: kruiswissel met servo?
Bericht door: m.bouhuis op donderdag 19 december 2019, 18:04:26
Kan het aansturen ook met het nieuwste MS met de laatste update?
mvg Mart
Titel: Re: kruiswissel met servo?
Bericht door: wimpietje op donderdag 19 december 2019, 18:11:15
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 29 oktober 2019, 12:19:23
Wissels 24620 worden nog genoeg aangeboden verder is de bouwvorm van de aandrijving identiek aan andere wisselaandrijving alleen heeft de 24624 een sterkere aandrijving daarom word de 24620 niet meer geleverd omdat de standaard aandrijving 74490/91/92 te zwak zijn.
Kan je de aandrijving van de 24624 ook apart verkrijgen?
Titel: Re: Engels wissel met servo?
Bericht door: Erik Baas op donderdag 19 december 2019, 18:39:19
Nog nooit gezien, en er is geen nummer van bekend; denk het niet, dus...
Titel: Re: kruiswissel met servo?
Bericht door: speeltmettreintjes op donderdag 19 december 2019, 20:21:36
De aandrijving die af fabriek in de engelse wissel 24624 is ingebouwd, is bij Märklin niet los te bestellen. Ik vermoed dat het inbouwen van (te zwakke) aandrijvingen in de engelse wissel 24620 vroeger zoveel problemen en vragen opleverde, dat Märklin besloot om te stoppen met de verkoop van engelse wissels zonder aandrijving. Waarom er dan nog wel eentje in railuitbreidingsset C5 (24905) (https://www.marklin.nl/producten/details/article/24905) zit, begrijp ik eerlijk gezegd niet zo goed. Of zouden die sets vrijwel alleen verkocht worden aan klanten die hun wissels handmatig omzetten?

@Mart
Om wissels digitaal te schakelen met een MS 2, voldoet elke wisseldecoder die DCC of mm begrijpt. De huidige decoders van Märklin kunnen dat allebei, daarmee kun je kiezen wat je wilt gebruiken. Decoders van Märklin zijn echter relatief duur. Decoders van andere fabrikanten verstaan doorgaans DCC, dat is ook prima. Welke aandrijving gebruikt wordt, doet er voor een MS 2 niet toe. Voor de wisseldecoder wél. Je moet dus altijd nagaan of de decoder bij de aandrijving past die je wilt gebruiken. De meeste wisseldecoders kunnen gelukkig allerlei verschillende aandrijvingen aansturen.

Wissels 24620 heb ik niet, wel zes wissels 24624. Sommige met een Märklin inbouwdecoder, anderen worden bestuurd via een externe m 83 decoder (60832) (https://www.marklin.nl/producten/details/article/60832). Sinds begin dit jaar bedien ik alles met een CS 3, tot die tijd met een MS 2. Dat kan allebei, maar bij een baan met veel wissels is omzetten met een MS 2 niet erg praktisch, het vergt veel te veel handelingen. Met een old school schakelkastje zijn de wissels véél sneller om te zetten - letterlijk met één druk op de knop - en dan heb je ook geen decoders meer nodig.

Of een decoder een schakelopdracht van een MS 2 krijgt of van een ander kastje, maakt dus niet uit. Het kan echter wél zo zijn dat een decoder 'geprogrammeerd' kan worden en als je zo'n decoder wilt inzetten, is het belangrijk te weten óf je iets moet programmeren en wat je daar dan voor nodig hebt. De m 83 is een programmeerbare decoder. Engelse wissels 24624 of gewone wissels met aandrijving 74491 doen het prima met de standaard instelling van de m 83, maar voor een driewegwissel 24630 met twee aandrijvingen 74491 moet er wél iets geprogrammeerd worden. Ik heb dat vorig jaar met m'n MS 2 gedaan. De procedure bleek heel omslachtig, maar uiteindelijk werkte het. Begin dit jaar heb ik het overnieuw gedaan, met de CS 3, dat was veel eenvoudiger.
Titel: Re: Engels wissel met servo?
Bericht door: hmmglaser op donderdag 19 december 2019, 22:41:11
Citaat van: Erik Baas op donderdag 19 december 2019, 18:39:19
Nog nooit gezien, en er is geen nummer van bekend; denk het niet, dus...
Hier is dus wel een nr van zal deze even moeten opzoeken.

Gevonden nr 122773 wat ik er zover over heb kunnen vinden bevat deze een sterkere spoel.
Titel: Re: kruiswissel met servo?
Bericht door: Laenderbahn027 op vrijdag 20 december 2019, 06:18:38
Euhm... Is de vraag niet:

- Of iemand ervaring heeft met de kruiswissel icm een servo?
- Met de aansturing van dit geheel icm de genoemde software?

De discussie hierboven lijkt meer te gaan over de reeds bestaande aandrijving.

Maar ik hoor graag wanneer ik er naast zit...

Groeten,
William
Titel: Re: kruiswissel met servo?
Bericht door: wimpietje op vrijdag 20 december 2019, 08:29:35
Dit werd een « afgeleide » ... beetje info meer doesnt hurt
Titel: Re: kruiswissel met servo?
Bericht door: Jan22 op zaterdag 28 december 2019, 15:45:16
Citaat van: Laenderbahn027 op vrijdag 20 december 2019, 06:18:38
Euhm... Is de vraag niet:

Samenvatting draadje (zoals ik het lees):
Patrick Perk (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=76957.0) stelt 4 vragen:


Al het overige is extra info.

Het is aan Patrick Perk om hierop te reageren en door te vragen (als hij nog niet is afgehaakt).
Bijvoorbeeld aan topslop: hoe monteer jij de servo('s) dan, en hoe stuur jij ze aan?  :D
Titel: Re: kruiswissel met servo?
Bericht door: topslob op zondag 29 december 2019, 00:08:44
Ik stuur al mijn servo's aan via Digikeijs DR4024, gekoppeld aan iTrain.
De DR4024 geeft de mogelijkheid om de servo zowel voor rechtdoor als afbuigend nauwkeurig af te stellen. En de omloop snelheid kan heel traag gezet worden, staat bij mij op 5 sec o.i.d.

Qua montage, ik gebruik de bijgeleverde Digikeijs servo's, maak ik op de servo arm een pennetje, ik sjor dat vast met heel dun ijzerdraad.
Ik boor een gaatje door de onderkant van de wissel, net zo groot als die waar de handbediening zit en maak dit met een vijltje groter zodat mijn pennetje de wissel naar beide kanten volledig kan omleggen. Het pennetjes steekt +/- 6 mm in de wissel.
De servo zit, wederom met ijzerdraad en dubbelzijdig tape, vast op een plankje met daarin overmaat gaten waardoor een grof afstelling mogelijk is.
Ringetjes houden de servo op haar plaats. Fijn afstelling d.m.v. de DR4024.
Titel: Re: kruiswissel met servo?
Bericht door: perk op zondag 29 december 2019, 16:18:51
ik ben nog niet afgehaakt maar wel een eind verder.
De vraag was vooral omdat het leek dat de wisselaandrijving van een kruiswissel sterker leek dan de normale en ik daar al problemen mee had.

Ik heb ondertussen een 2de hands kruiswissel gekocht met aandrijving (25 E) en die eraf gehaald.
De wissel is wel ouder en loopt heel soepel; misschien gewoon wat meer 'versleten' dan de nieuwere rechte wissels die ik heb.

In combinatie met een steviger ijzerdraadje en een servo lukt het bedrijf heel goed.   Ik had iets te soepele draadstaafjes en dat gaf me problemen.
De servosturing is eigenbouw Arduino met DCC ontvanger, momenteel aangestuurd door CS2 en iTrain.

Patrick
Titel: Re: kruiswissel met servo?
Bericht door: Jan22 op maandag 30 december 2019, 12:48:29
Citaat van: perk op zondag 29 december 2019, 16:18:51
De vraag was vooral omdat het leek dat de wisselaandrijving van een kruiswissel sterker leek dan de normale en ik daar al problemen mee had.
Grappig omdat daar in een ander draadje diep op in werd gegaan. Maar ja, je kunt niet alles lezen.
En ik kwam het pas weer tegen nadat ik jouw laatste antwoord had gelezen.

In de rubriek Banenplan Ontwerpen: C-rails engelsmannen (kruiswissels voor de leek) 24620 en 24624 (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77424.msg1328796#msg1328796)

citaten hieruit:
Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 06 december 2019, 13:16:35
Naast de engelse wissel 24624 met af fabriek ingebouwde aandrijving bestaat er ook de engelse wissel 24620 zónder aandrijving.
Die zit niet als apart artikel in het huidige Märklin assortiment, staat zelfs niet in de product database, maar hij zit wél in uitbreidingsset C5 (24905).

Aangezien een engelse wissel meer bewegende delen heeft dan een gewone, is het logisch dat het omzetten iets meer kracht vergt. Desondanks wordt dat bij wissel 24624 door één aandrijving gedaan. Ik neem dan ook aan dat die iets sterker is dan de standaard Märklin aandrijvingen (74491/74492). Als je zelf achteraf zo'n standaard aandrijving in een 24620 stopt, kan ik me dan ook goed voorstellen dat dat niet altijd goed werkt. Alleen al daarom zal ik nooit zo'n 24620 of uitbreidingsset C5 kopen. Voor wie niet van plan is om de wissels uit te rusten met Märklin aandrijvingen, is het een ander verhaal.

Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 06 december 2019, 14:08:15
Rob, wat je zegt klopt helemaal. De aandrijving van de 24624 is krachtiger dan de standaard wisselaandrijving. Door eigen meting heb ik vastgesteld dat de stroomopname circa 1,5 tot 1,8 maal die van een standaard aandrijving is. Dat is een aanzienlijk verschil.
Titel: Re: kruiswissel met servo?
Bericht door: Maarten Marklin op donderdag 22 april 2021, 16:40:28
De engelswisselaandrijving is los te koop nr. 245977 en kost 25 euro. Dan krijg je hem waarschijnlijk zonder aansluitsnoer.