3rail Forum
Modelbesprekingen => Ombouwen modellen ander fabrikaat => Topic gestart door: Wimdouwe op woensdag 16 oktober 2019, 20:30:22
-
Hallo lezers,
Ik ben na een bezoek aan Houten drie vierassige umbauwagens van Roco rijker. Ik heb ze inmiddels voorzien van Chinese preisertjes maar het leek me ook leuk dat je ze wat beter kan zien in het donker. Dus besloten dat ik binnenverlichting ga inbouwen.
De binnenverlichting wil ik zelf gaan bouwen.
De bedoeling is dat er onder de wagon met bagage afdeling een sleper geplaatst wordt en dat de overige wagens met stroomvoerende koppelingen worden gevoed.
In onderstaand schema kun je zien wat ik bedacht heb.
Een kleine uitleg over de overwegingen die ik gemaakt heb:
De gelijkrichter linksboven maakt het mogelijk om ook op analoge banen te rijden.
De weerstanden zitten voor de elco's zodat bij inschakelen van de (in mijn geval digitale) spanning niet gelijk een grote belasting ontstaat.
De drie weerstanden zijn bedoeld om de lichtsterkte te kunnen afstellen.
Het gene wat ik nog moet uitzoeken en waar ik ook graag advies over krijg is:
Welke stroomgeleidende koppelingen hebben jullie goede ervaringen mee?
Gaat de schakeling die ik bedacht heb ook goed werken met digitaal bedrijf? (geen verstoring van het digitale signaal)
-
Voor deze samenstelling zou ik kiezen voor de tweepolige stroomvoerende koppeling van Viessmann.
De 4-polige van Roco is erg lastig te gebruiken / monteren.
John (VT601)
-
Wim,
Let wel op de polarisatie van de gelijkspanning op de koppelingen.
Je moet de wagens altijd in dezelfde richting koppelen.
Beter is het om de AC door de koppelingen te voeren en in elke wagen een gelijkrichter te plaatsen.
Dan heb je dit probleem niet, afhankelijk van het type koppeling dat je gebruikt.
-
Ik heb er een connector tussen gezet.
Met een DC-DC-convertertje. (bij Alie)
Zie hier (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=74497.msg1288191#msg1288191)
groet
Harald
-
@citaat @citaat
Goed idee, ga ik doen, Ad.
@citaat
Mooi verslag Harald, van het inbouwen van verlichting, daar kan ik nog een hoop inspiratie uit halen. Ik ga dit topic nog een keer rustig bestuderen.
-
Er staan meerdere ombouw in mijn draadje (zie de Index)
groet
Harald
-
Ik heb dezelfde rijtuigen ook voorzien van verlichting en heb daarbij de enkelpolige koppelingen van Märklin gebruikt. Tevens heb ik de verlichting digitaal schakelbaar gemaakt d.m.v. een functiedecoder. De functiedecoder zit in hetzelfde rijtuig waar de sleper onder zit. Met de functiedecoder schakel ik d.m.v. een minirelais de volledige voedingsspanning naar de geleidende koppeling. In elk rijtuig zit een gelijkrichter, weerstand en elco voor de ledstrip geplaatst. Omdat de koppeling enkelpolig is, moeten er wel onder elk rijtuig massaveren geplaatst worden. Ik heb op deze manier meerdere rijtuigstammen van digitaal schakelbare verlichting voorzien en dit functioneert goed. Voordeel is dat je op deze manier de verlichting automatisch uit kan schakelen als de treinen in de schaduwstations staan wat toch weer een beetje stroom bespaart.
Mvg,
Aldert
-
1. enkelpolige koppelingen
2. onder elk rijtuig massaveren
3. verlichting schakelbaar gemaakt.
4. alleen het rijtuig met het minirelais heeft een sleper
5. "prik" gaat d.m.v. minirelais (...) naar de geleidende koppeling.
6. In elk rijtuig zit een gelijkrichter, weerstand en elco voor de ledstrip.
@Aldert
Sorry, dat ik ze even genummerd heb, ik zie de voordelen van wat je gedaan hebt, zowel analoog als digitaal
(wat jouw functiedecoder kan, kan een sensor onder een wagon, met een magneet tussen de rails, ook).
Punt 1 en punt 2 hebben met elkaar te maken (dat leg je uit).
Het gaat mij om punt 2.
Er wordt beweerd dat de weerstand van massaveren dusdanig hoog is dat het onmogelijk is om lange treinen te trekken of te duwen.
Hoe lang zijn jouw stammetjes?
-
@citaat
@citaat @citaat Enzovoorts
Allen bedankt voor de reacties.
Ik ben van plan naar de komende beurs in Houten te gaan, ik ga daar onder meer shoppen voor ac wielen, een sleper en mogelijk massaveren. De schakeling wordt nog aangepast naar hoe ik het nu in mijn hoofd heb. Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar 2 polige stroomvoerende koppelingen, die van Viessman lijken mij het handigst in gebruik.
Het wordt een stammetje van 2 of 3 rijtuigen, een beetje afhankelijk van hoeveel ruimte ik ik mijn stationnetje krijg. Om daar mooi 3 rijtuigen te plaatsen is eigenlijk het perronspoor iets te kort. Wat wil je met een tafel van 2 bij 1,25..... :P
-
Het aangepaste schema:
-
waarom een dubbele stroomvoerende koppeling ? Massa kan je simpel afnemen van de wielen onder elk voertuig.Gelijkrichterbruggetje erachter en dan hoef je enkel de + door te sturen.Geen enkele beinvloeding van je digitale signaal . Ik heb het zo zelfs gedaan met de uitgang van een decoder naar 6 rijtuigen van mijn Inox TEE Parisien.
-
@citaat
Ik kijk naar het schema en nu zie ik het ook..... Worden dus 2 massaveren extra en losse spanningsvoerende koppelingen (zonder draad ) zijn al te bestellen voor 1,50. :thumbup:
-
zie juist dat het schema zoals het getekend is zeker niet gaat werken.De brug wordt 2 X positief gevoed en krijgt geen massa. Massa komt van de wielen in iedere wagon en gaat naar 1 aansluiting ~ .
De andere ~komt van koppeling.Dan behoud je aan de andere kant van de brug steeds de juiste min en plus ongeacht hoe het rijtuig staat op de sporen (geld voor 2 rail).
Ps : neem gewoon ledstrips van bij onze vriend ali.Die zijn deelbaar na 3 leds en ergens op het internet is er een volledige ombouwbeschrijving te vinden van deze wagons met die ledstrips.
-
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Maatregelen_tegen_knipperende_verlichting
-
@citaat @citaat
Oeps, tekenfoutje, bedankt...
-
En de nieuwe tekening.....
@Johnny
Ik ben bekend met Ali, maar het leek me leuk zelf iets te bouwen. Kost net als Ali ook niet de wereld en mocht het tegenvallen kan ik altijd nog uitwijken naar Ali >:-D
-
Wim, laat die 3 condensatoren gewoon vervallen en zet er eentje juist na de brug met een weerstandje van 100 ohm ervoor.Neem 220 uF en dat is meer dan voldoende om het knipperen tegen te gaan.Zie de link die ik gaf en daar staan alle schakelingen in.
-
Inmiddels heb ik de verlichting in twee wagons geïnstalleerd. Ik heb me ingelezen bij de buren op aanraden van Johnny en ben aan het experimenteren gegaan.
Daardoor is de schakeling iets veranderd.
Door de gebruikte marklin kortkoppeling heb ik de buffers tussen de rijtuigen laten vervallen aangezien de kortkoppelingen daar op vastlopen.
De componenten heb ik met hobbylijm in de kap gelijmd.
Ik vond het een leuk experiment met een geslaagde uitkomst.
-
Hoi Wim,
Verlichting inbouwen is een leuke klus omdat je gelijk het resultaat ervan kunt zien.
En dat ziet er goed uit :)
Mvg,
Peter Degeluidsman
-
Vooral de keuze hoe je het gaat/wilt aanpakken is altijd belangrijk.....zoals met stekkertje en stopcontacten zeg maar (mannetje / vrouwtje) is een prima oplossing als je ze altijd als samenstelling wilt laten rijden. Het ontkoppelen vergt hier wat tijd mee , en je moet goed in de gaten houden wat waar bij hoort . Zeker als je meerdere sets gebruikt.
Vroegert hadden we geen andere oplossing hiervoor.
Maar als je nu naar de mogelijkheden kijkt kwa koppelingen , kunnen we gelukkig veel meer kanten uit.
Maar alles is erg persoonlijk , zoals jij het de beste oplossing vind moet je het doen.
Mijn voorkeur gaat uit naar elk rijtuig zijn eigen massa sleper , en een stroom voerende enkel polige koppeling.
Maar wie ben ik ? Ook maar een eenvoudige Rotterdammert .
Zo heeft ieder zijn eigen voorkeur.
Mvg: Alex
-
Tijden veranderen :O.
Ik heb exact hetzelfde Roco-stammetje zo'n 35 (!) jaar geleden ook reeds voorzien van binnenverlichting.
Geen led(strip)s maar 2 gloeilampjes per rijtuig (en t rijtuig met de bagageafdeling 1).
Geen stroomvoerende koppelingen, maar vaste bedrading met heel dun draad.
Geen slepers en ook geen massaveren, maar 2 gaatjes geboord in de tender van de P8 met daarin 2 messing buisjes als stekerbusjes waar de draadjes ingestoken worden.
Maar mét LED sluitlichtjes, dat dan weer wel.
En het mooiste van alles is dat die trein hier nog steeds probleemloos z'n rondjes rijdt!
Ik zal straks wat foto's plaatsen.
-
@ Peter:
Snel resultaat is soms wel fijn >:-D .
@ Alex:
Mijn voorkeur gaat uit naar elk rijtuig zijn eigen massa sleper , en een stroom voerende enkel polige koppeling.
Dat is precies zoals ik het gemaakt heb :)
@ Hans:
Kom maar op met die foto's! :thumbup:
-
Zoals beloofd wat foto's van mijn ouwe Umbauers. Ik zag dat in het bagagerijtuig toch ook 2 gloeilampjes zitten. Geven wel sfeervol warm licht :).En waarom ik destijds niet de oorspronkelijke sluitlichtjes heb uitgeboord voor de ledjes? Geen idee :?.
1. de spanningsbusjes in de tender van de P8
2. het stammetje aangekoppeld
3. in volle vaart over de Eisenbrücke
4. in station HBF
5. de sluitlichtjes
-
@citaat
3 mm led? Dat is pas echt oldskool!
Viele dank fur die schone bilder! Ik zie dat Horst goedkeurend toe staat te kijken ;)
-
3mm was 35 jaar geleden modern, 5mm was toen de standaard :D. En ja, Horst ziet opeens weer een stukje voor de Sinterklaastrein voor zich ;).