Stichting 3rail Forum

Overige Spoorzaken => Foto/Videohoekje Grootspoor => Topic gestart door: Jan22 op dinsdag 15 oktober 2019, 18:56:08

Titel: België - omgeving Coo, Trois Ponts en ravel ligne 45
Bericht door: Jan22 op dinsdag 15 oktober 2019, 18:56:08
In de bijlage zitten foto's van Coo; een enkelsporig station (halte) waar treinen in 2 richtingen stoppen.
Coo ligt net ten noorden van Trois Ponts aan de lijn van Luik via Gouvy naar Luxemburg.
Die lijn is grotendeels enkelsporig, met bovenleiding.
Titel: België - omgeving Coo, Trois Ponts en ravel ligne 45
Bericht door: Jan22 op dinsdag 15 oktober 2019, 19:17:58
Coo en Trois Ponts liggen aan de lijn Luik-Luxemburg. Dat is geen frequente verbinding (voor iemand die in de Randstad woont), op deels enkelspoor kunnen treinen elkaar bij Trois Ponts passeren op dubbelspoor. Dus gemiddeld zie je elke 2 uur treinen van noord naar zuid en van zuid naar noord elkaar passeren.
Titel: Re: België - omgeving Coo, Trois Ponts en ravel ligne 45
Bericht door: Jan22 op dinsdag 15 oktober 2019, 19:38:12
Ik heb nog nooit zo weinig foto's gemaakt van treinen als hier.
Ga maar na, als eens per twee uur twee treinen passeren, is de kans heel klein dat je net je camera paraat hebt als het moet.
Ik praktijk zat ik net lekker te eten in het hotel Beau Site als dit gebeurde.
En eerlijk gezegd: subliem eten en drinken gaat voor op foto's maken.
Titel: Re: België - omgeving Coo, Trois Ponts en ravel ligne 45
Bericht door: Jan22 op woensdag 16 oktober 2019, 01:34:30
De meeste treinen die ik er zag bestonden uit een HLE18 (https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bouwserie_HLE_18_Siemens), en meestal 5, in de spits 6 wagons van het type  Märklin 42741 (http://www.marklin.be/nl/producten/details_country.html?art_nr=42741),
dat zijn Eurofima-coupérijtuigen type I6, 2e klas, van de SNCB.

Een afbeelding van de loc vindt je o.a in deze bron: 5xluik (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=76725.0)
(https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=76725.0;attach=180608;image)

Vier maal per dag zag ik een drietje voorbij komen van dit type.
Ik had deze verwacht in de 3railwiki in de categorie Treinstellen (Elektr), dus heb ik geen moeite gedaan om een beter kiekje te maken.
(https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=76725.0;attach=180520;image):

Op u2be bestaan ze wel: zelfs een hele serie ervan Desiro 08001-08599 ?
Desiro 08001-08599 (https://www.youtube.com/watch?v=Qv38FNIolhU)

of neem deze: NMBS Desiro 08514 vertrekt van station Liège Guillemins
luik (https://www.youtube.com/watch?v=4YPI-uoymAQ)
Titel: Re: België - omgeving Coo, Trois Ponts en ravel ligne 45
Bericht door: Hanzi op woensdag 16 oktober 2019, 06:47:11
Leuk verslag, Jan. Bekende omgeving van mooie vakanties!
Lijn 45 Ravèl wel eens gefietst vanaf Waimes (Weismes) naar Stavelot en weer terug. En met kanoën op de Emblève vanaf Coo kom je volgens mij onder dat mooie viaduct door.
Vroeger toen er nog meer treinverkeer was (?) jankten met name 's-avonds en 's-nachts de bolle neuzen met goederentreinen voorbij; goed te horen op camping La Cascade.
Titel: Re: België - omgeving Coo, Trois Ponts en ravel ligne 45
Bericht door: Jan22 op woensdag 16 oktober 2019, 18:08:01
Citaat van: Hanzi op woensdag 16 oktober 2019, 06:47:11
de bolle neuzen met goederentreinen
Bolle neuzen lijken passé (milieu?). De enige die ik zag stonden bij Angleur, nabij Rue Devant lÁîte.
Diesel gaat eruit, HLE18 draait hier alle diensten (ook goederen). Minder dieselherrie, maar door een eigenschap van alle heuvel- (berg-)land hoor je treinen al heel lang voordat je ze ziet.

En tja wat doet een mens er zoal de hele dag: een beetje rondlopen, paddo's bekijken, en zo.
En daarna aan een lekker aperitiefje. Na de eerste dag was de Chivas op in de horeca van Coo, na de tweede dag de Chartreuse Verte, en na de derde dag de Genepi, want kennelijk zat ik er aan het eind van het seizoen, en werden de flessen niet meer aangevuld. Daarna heb ik mij noodgedwongen tot een ander etablissement gewend.
Titel: Re: België - omgeving Coo, Trois Ponts en ravel ligne 45
Bericht door: Hanzi op woensdag 16 oktober 2019, 20:06:20
Tja, als de drank niet meer wordt aangevuld is het tijd om te verkassen ;).
En de stuwmeren van Coo, bedoeld als energieopslag. Als er een overschot is in het energienet wordt het bovenmeer volgepompt vanuit het benedenmeer. En als er energie nodig is laten ze het bovenmeer -deels- weer leeg lopen om met turbines electriciteit op te wekken.
Titel: Re: België - omgeving Coo, Trois Ponts en ravel ligne 45
Bericht door: Jan22 op vrijdag 18 oktober 2019, 12:59:26
Mijn hotelier gooide na m'n verhaal z'n stube meteen open. Maar had dat even gezegd!  :D
Was treinreiswinkel tip. Een toppertje. Om er even helemaal uit te zijn.

Ze hebben in de regio windmolens en wat zonnepanelen. Als ze daar massaal overstappen, zullen de bovenmeren eerder gevuld zijn.
Op Google Earth stond een van de twee bovenbassins nog droog. Plaatselijk krijg je die niet te zien. Het bedrijf Walo heeft de omgeving afgegaasd, ontoegankelijk gemaakt helaas. Meer erover (https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterkrachtcentrale_van_Coo-Trois-Ponts) is te vinden via Brume (https://nl.wikipedia.org/wiki/Brume).
Hoe het werkt, vind je bij Electrabel op de site (http://corporate.engie-electrabel.be/wp-content/uploads/2016/04/160420_engie_centrales_coo_nl_web.pdf).
De stuwmeren waren oorspronkelijk (rond 1960) gepland om samen te werken met een kerncentrale. Dat idee schijnt verlaten te zijn.
Titel: Re: België - omgeving Coo, Trois Ponts en ravel ligne 45
Bericht door: Hanzi op vrijdag 18 oktober 2019, 13:35:26
Kerncentrale Tihange draait nog gewoon hoor, dus energieoverschot zal (ook) best in Coo worden gebufferd lijkt me. Status Tihange is net zo twijfelachtig als Doel... De regio (incl. Zuid-Limburg en Aken) ziet m -gezien de vele raamaffiches aldaar- iig graag sluiten.
Titel: Re: België - omgeving Coo, Trois Ponts en ravel ligne 45
Bericht door: metpetergaathetbeter op vrijdag 18 oktober 2019, 14:28:40
Citaat van: Jan22 op woensdag 16 oktober 2019, 01:34:30
De meeste treinen die ik er zag bestonden uit een HLE18 (https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bouwserie_HLE_18_Siemens), en meestal 5, in de spits 6 wagons van het type  Märklin 42741 (http://www.marklin.be/nl/producten/details_country.html?art_nr=42741),
dat zijn Eurofima-coupérijtuigen type I6, 2e klas, van de SNCB.
http://www.beluxtrains.net/indexnl.php?page=searchbelstations als je Trois-Ponts aanklikt of een station op deze lijn zie je welke loc's/rijtuigen/treinstllen er nu ,vorig, jaren daarvoor reden

Verder is de gelijkenis tss I10 en I6 heel moeilijk als je niet op details let, de meest gebruikte is de I10 (Belg.rijtuig zonder coupés en aan de onderkant open daar waar de I6 gesloten schorten hangen heeft, in de treinen  zijn de I10 meer vertegenwoordigd dan hun iets ouder I6(zijn veelal 1ste kl waar laatst onze koning plaatinnam om naar Luxemburg te sporen)
Titel: Re: België - omgeving Coo, Trois Ponts en ravel ligne 45
Bericht door: Jan22 op vrijdag 18 oktober 2019, 19:03:03
Bedankt voor de toevoeging/correctie. Dat zijn details die me waarschijnlijk toch wel zouden zijn ontgaan.

Ik was al blij met een hazelworm, en een ongebruikelijke verkeersbord disclaimer ...
Titel: Re: België - omgeving Coo, Trois Ponts en ravel ligne 45
Bericht door: metpetergaathetbeter op vrijdag 18 oktober 2019, 20:33:07
https://images.beneluxspoor.net/bnls/4983221924_79a054537d_z.jpg zie hier de verschillen onderaan een I10-I6_I10 (het al dan niet ontbreken van schorten)
Titel: Re: België - omgeving Coo, Trois Ponts en ravel ligne 45
Bericht door: Jan22 op vrijdag 18 oktober 2019, 21:39:27
Citaat van: metpetergaathetbeter op vrijdag 18 oktober 2019, 14:28:40
Verder is de gelijkenis tss I10 en I6 heel moeilijk als je niet op details let, de meest gebruikte is de I10 (Belg.rijtuig zonder coupés en aan de onderkant open daar waar de I6 gesloten schorten hangen heeft
Ik zat er 2x in: 2e klas, geen coupés, wat ik zeker weet omdat schuin tegen over mij een Walloonse dame zat met 3 jonge koters die duidelijk borstvoeding hadden gehad ...  O:-D
Titel: Re: België - omgeving Coo, Trois Ponts en ravel ligne 45
Bericht door: metpetergaathetbeter op vrijdag 18 oktober 2019, 22:08:52
je zat dan 2 maal I10, zowel de I6 1ste en 2de klasse zijn voorzien van coupes van 6 zetels dacht ik, 't is ook een Waalse vrouw en niet ......  :)
Titel: Re: België - omgeving Coo, Trois Ponts en ravel ligne 45
Bericht door: metpetergaathetbeter op vrijdag 18 oktober 2019, 22:13:03
https://www.facebook.com/NMBS/photos/a.568951443242966/884364688368305/?type=1&theater
Titel: Re: België - omgeving Coo, Trois Ponts en ravel ligne 45
Bericht door: Hanzi op vrijdag 18 oktober 2019, 22:18:34
Citaat van: Jan22 op vrijdag 18 oktober 2019, 19:03:03
Bedankt voor de toevoeging/correctie. Dat zijn details die me waarschijnlijk toch wel zouden zijn ontgaan.

Ik was al blij met een hazelworm, en een ongebruikelijke verkeersbord disclaimer ...
Mijn Frans is niet meer wat t geweest is -áls t ooit al iets geweest is- maar staat er nou op dat bord dat je iedere verantwoordelijkheid moet afwijzen in het geval dat je bij een ongeluk betrokken raakt???
Titel: Re: België - omgeving Coo, Trois Ponts en ravel ligne 45
Bericht door: Jan22 op zaterdag 19 oktober 2019, 00:17:32
Walloons=Waals dat snap ik.

Citaat van: metpetergaathetbeter op vrijdag 18 oktober 2019, 22:13:03
https://www.facebook.com/NMBS/photos/a.5
Zo zag het er niet uit, misschien nog niet geupdate, ik dacht aan 4 zits met een middenpad maar mijn eega (die de Waalse niet zag zitten) dacht aan 6-zits, we zijn er samen niet uit gekomen (wel uit dezelfde trein, overigens).

Citaat van: Hanzi op vrijdag 18 oktober 2019, 22:18:34
Mijn Frans is niet meer wat t geweest is -áls t ooit al iets geweest is- maar staat er nou op dat bord dat je iedere verantwoordelijkheid moet afwijzen in het geval dat je bij een ongeluk betrokken raakt???
Er staat dat je gewaarschuwd bent, en dat hier geldt: eigen schuld, dikke bult.
Titel: Re: België - omgeving Coo, Trois Ponts en ravel ligne 45
Bericht door: metpetergaathetbeter op zaterdag 19 oktober 2019, 13:55:16
dat was een I6(gemoderniseerd)er zouden er nog een 40tal wagons als deze in omloop zijn of in een nieuw kleedje gestoken worden