Stichting 3rail Forum

Modelbesprekingen => Ombouwen Märklin H0 Modellen => Topic gestart door: tfk op zondag 13 oktober 2019, 01:36:32

Titel: Terugbouwen 3053 E03 met ESU LokPilot 3 naar Analoog
Bericht door: tfk op zondag 13 oktober 2019, 01:36:32
Deze E03 heb ik onlangs overgenomen. Nummertje 3053. Deze was digitaal maar ik vind het leuk om het oudere matererieel analoog te houden. Dus ben ik gaan inventariseren wat er nodig zou zijn om deze weer naar origineel te krijgen.

Eerst maar eens de kap open gemaakt om te zien hoe de situatie aldaar was.

Lok met decoder
(https://drive.google.com/uc?export=view&id=15rYy_2HXRPpqNOyaYpk8hSHQ-Hb_ubXp)

Natuurlijk was het omschakelrelais weg, evenals de onstoorspoel. Het anker was nog wel de originele van de schijfcollectormotor. Wel was er een permanent magneet geplaatst. Waarschijnlijk van ESU. De decoder bleek een ESU LokPilot v3 te zijn.

De schijfcollectormotor had nog één kerarmische condensator terwijl er twee moesten zijn. Ik heb een analoge lok welke dichtbij de 3053 komt, de 3075. Wel een iets later bouwjaar maar wel eenzelfde bouwstijl. Daar heb ik even gespiekt welk type condensator daar gebruikt is. Het bleek om de 271 van 27 nanoFarad te zijn. Via onderstaande site kon ik checken welke condensator ik op voorraad had welke het dichtst bij deze kwam. Dit was de 223 van 22 nanoFarad.

https://synthrotek.com/wp-content/uploads/2012/08/Capacitor-Codes.pdf (https://synthrotek.com/wp-content/uploads/2012/08/Capacitor-Codes.pdf)

Tegenvaller was dat de vorige eigenaar het frame met een dremel bewerkt had en op de plek van de houder voor het omschakelrelais vond ik een mooi stukje blank gietijzer.

Ik had dus een mooi lijstje met onderdelen welke nodig waren om deze lok weer origineel te krijgen.

Onderdelen
(https://drive.google.com/uc?export=view&id=17EllyNF7QDPhoJaEmYvA3SgVZB3ZC55M)

Als eerste heb ik de decoder en bijbehorende bedrading verwijderd. Goed is te zien dat het frame aardig onderhanden is genomen. Gelukkig kon ik een ander frame bemachtigen welke wel compleet was en welke dezelfde patina had als het origineel.

Verwijderde decoder
(https://drive.google.com/uc?export=view&id=1OEd81Hy85ayw_EzXbc6s4_bgEkrFGBiJ)

Na het verwijderen van de decoder ben ik verder gegaan met het verwijderen van de onderdelen. Eerst de omschakelaar voor voeding vanaf de bovenleiding en de stroomafnemer, daarna de draaistellen.

Lok ondersteboven
(https://drive.google.com/uc?export=view&id=1soB0ZvIxiH_GZalB31INc1mzzDgAqT-1)

Na alles verwijderd te hebben bleven er twee lege lokframes over. De volgende stap was het gemotoriseerde deel.

Lege lokframes en motor
(https://drive.google.com/uc?export=view&id=1URF9_1XT9ltH9Z4pGYIsrm2aed5pve16)

Het magneet moest nu worden vervangen voor de veldspoel en het plaatsen van de condensator.

Motor en veldspoel
(https://drive.google.com/uc?export=view&id=1k1tzQM4BqlXJrB1t1AC5L4dOoeicMWYr)

Motor met veldspoel gemonteerd
(https://drive.google.com/uc?export=view&id=1-zLwI0uwxAp9Rg952l6VTYcIjMJrSWhP)

Na het terugbouwen van de veldspoel moest de condensator op zijn oude plek worden gesoldeerd.

Motor met condensator
(https://drive.google.com/uc?export=view&id=1Qj_A3pbIAHvuI2DTjClDHXaLdyL4Ork2)

Nadat de motor opnieuw was opgebouwd heb ik het nieuwe lokframe ontdaan van alle bedrading en alle overtollige soldeer verwijderd. Dat was wel een klusje. Vooral het centrale contact voor de voeding had werk nodig. Zie midden op het frame. De soldeer zat helemaal in de linker klinknagel (is het een klinknagel?). De analoge versie heeft puur en alleen het contactpunt vooraan nodig. Ik heb eerst al het overtollige soldeer weggezogen en daarna het gat met een modelbouwhandboor uitgeboord om daarna wederom het overtollige soldeer te verwijderen.

Frame ontdaan van alle bedrading en soldeer
(https://drive.google.com/uc?export=view&id=1H1M2yGsVwigZD00K8gGdUsdXePIdrlbE)

Nu dit alles gedaan was kon ik beginnen met de wederopbouw. Ik ben begonnen met het terugplaatsen van de draaistellen.

Lok ondersteboven terugbouw
(https://drive.google.com/uc?export=view&id=1mQ6-f_YaW0ngGqQDPbH8JAU24gyi0Rya)

En natuurlijk de stroomafnemer. Alvorens deze terug te plaatsen heb ik de voedingsdraad ontdaan van overtollige soldeer.

Lok ondersteboven terugbouw met sleper
(https://drive.google.com/uc?export=view&id=1eH1p3SSaf0mWIyIl2OaavIfMcw2HNTcc)

Na deze stap kon het bovenwerk beginnen.


Het onstoorspoeltje (als dat het is), te zien onder de stroomafnemer voor als via de bovenleiding wordt gereden, heb ik van een draadboom van een uitgebouwde delta decoder gehaald welke ik van de ombouw van de BR111 overhield. Deze is aangesloten op de omschakelaar voor rijden op bovenleiding. Op het soldeerpad waar de schakelaar op zit. De andere kant is aangesloten op het centrale voedingspunt op de print in het centrum.

Lok op rails
(https://drive.google.com/uc?export=view&id=1mlcrLiWXgorDysFLRjUOseR6tR0dq6tF)

Mooi he. Loopt als een zonnetje.  :D

Lok compleet
(https://drive.google.com/uc?export=view&id=1sRV-Stz-xLdF61hG8I_0FQspsjoRpZa_)

Volgende keer weer een digitale lok.  ;)

O ja, de verlichting brand op deze manier aan beide kanten, zoals origineel. Het is mogelijk om deze schakelbaar te maken maar ik heb ervoor gekozen om dit niet te doen.

TFK
Titel: Re: Terugbouwen 3053 E03 met ESU LokPilot 3 naar Analoog
Bericht door: hmmglaser op zondag 13 oktober 2019, 14:21:45
Ik zie het zo vaak dat men gaat boren en zagen met het ombouwen van analoog naar digitaal terwijl dat totaal niet nodig is.
De enigste reden voor mij om in een frame te boren of zagen is als ik er een interieur in wil plaatsen.
Verder veel plezier met je analoge loc :D
Titel: Re: Terugbouwen 3053 E03 met ESU LokPilot 3 naar Analoog
Bericht door: tfk op zondag 13 oktober 2019, 18:06:25
Tja, ik ben zelf erg terughoudend met boren of zagen want ik wil altijd de mogelijkheid houden om de lok weer terug te kunnen bouwen. De 1631 (3326) heb ik ook weer teruggebouwd naar analoog aangezien ik met de set 26596 een compleet digitale 1714 lok heb en de 1615 (37204) is dat ook.

Heel erg vond ik het overigens niet hoor. Hoe meer er gedaan moet worden om weer naar originele staat te komen deste groter is de voldoening als het projectje geklaard is. De 1631 bleek analoog gezien ook niet origineel bedraad te zijn. Ik had toen net de 1607 (ook een 3326) nagenoeg nieuw op de kop getikt en heb deze nagebouwd. De lok liep toen ineens veel beter.

Ondertussen heb ik een medelid met een lokframe kunnen verblijden. Zo helpen we elkaar een beetje he.  :thumbup:

TFK