3railforum

Modelbesprekingen => Problemen, Reparatie & Onderhoud alle modellen/merken => Topic gestart door: AlbertJan op woensdag 09 oktober 2019, 14:57:22

Titel: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Bericht door: AlbertJan op woensdag 09 oktober 2019, 14:57:22
Beste mensen.
Ik heb een rij probleem met de Märklin 37843, BR50 met cabine tender, MFX en fullsound.
De loc is nog splinternieuw, rijdt prachtig en heeft vele functies.
De loc rijdt tot zo'n 40 km per uur geweldig maar zodra je harder gaat, begint de loc te stotteren en ineens schiet deze daarna naar een hogere snelheid.

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen veroorzaken?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Titel: Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Bericht door: David666 op woensdag 09 oktober 2019, 15:13:13
Dit is nog een versie met vijfpolige motor en met knikraam nog uit 2009. Niet zo nieuw dus.
Mijn advies is er geen koolborstels stof in de gleuven van je vijfpolige motor. Dus je vijfpolige motor eruit halen en dit checken en schoonmaken. Verder kan je krijten met je koolborstels deze vervangen door nieuwe dan zijn ze te zacht geworden.
Maar wat je nu hebt is eerste symptoom van deze vervuiling en een goede manier om je decoder op te blazen op termijn.
Titel: Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Bericht door: Haradigi op woensdag 09 oktober 2019, 15:16:00
Hi AlbertJan,

Moeilijk om op afstand een oorzaak te noemen.
Breng hem eens mee naar de stamtafel Utrecht (in Amersfoort) daar is meestal wel een Lokkendokter aanwezig.
 klik hier  (https://forum.3rail.nl/index.php?board=330.0)
ff aanmelden op het draadje.

groet
Harald
Titel: Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Bericht door: AlbertJan op woensdag 09 oktober 2019, 16:36:31
Hoi David.
Deze loc heeft nog nooit gereden en dit was de eerste keer.
Inderdaad gekocht in 2009 en even test gereden en daarna lang opgeslagen gelegen.

Je hebt helemaal gelijk dat de oorzaak vervuiling zou zijn want na wat schoonmaakwerk, rijdt de loc al veel beter.
Ik zal dus ook je verdere advies opvolgen en de motor nog "even" onderhanden nemen.
Bedankt voor je tips en advies! :thumbup:

@Harald.
Dat is natuurlijk ook een goed idee maar ik heb zoveel locs die nagekeken moeten worden, veel heeft jaren in verhuisdozen in de opslag gelegen, dat daar geen beginnen aan is. (nou ja, het eerste begin is er nu wel! :D)
Zou wel gezellig zijn maar helaas de komende maanden weinig tijd om op pad te gaan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Titel: Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Bericht door: Gert-Jan de Märklinman op woensdag 09 oktober 2019, 21:08:37
Zeer slechte decoders plus motoren!
Deze combi is een vast gegeven voor problemen!
Smerige motoren zijn standaard een probleem met deze serie decoders.
Hopelijk voor jou dat er nog wat te redden valt maar het anker heeft problemen (lopen op 3 van de 5 Polen)
Weg gebrand motor schild en af gefikte motor regeling op de decoder!
Titel: Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Bericht door: nmbssncb op donderdag 10 oktober 2019, 12:31:45
Ik heb een exemplaar van de 37843, gekocht in 2009.
Ik heb helemaal geen problemen met deze locomotief.

De decoder is uit te lezen met ESU Lokprogrammer 2.7.9.
Maximum snelheid CV02 is ingesteld op 255.
Forward trim CV66 is ingesteld op 55.
Reverse trim CV95 is ingesteld op 55.
Op schaal rijdt de BR50 nu (ongeveer) 80 km/h.


Willy
Titel: Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Bericht door: hmmglaser op donderdag 10 oktober 2019, 13:52:35
Zeer slechte decoders plus motoren!
Deze combi is een vast gegeven voor problemen!
Smerige motoren zijn standaard een probleem met deze serie decoders.
Hopelijk voor jou dat er nog wat te redden valt maar het anker heeft problemen (lopen op 3 van de 5 Polen)
Weg gebrand motor schild en af gefikte motor regeling op de decoder!
Het is geen slecht decoder en ook geen slechte motor op de herrie die die maakt na dan ;)
Ik heb slechts één lok met vergelijkbare problemen gehad oorzaak was toen een motorschild waar het asgat niet gecentreerd was waardoor deze te veel weerstand kreeg wat uiteindelijk een verbrand motorschild en rotor opleverde
Dus gewoon een productie fout.
Titel: Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Bericht door: AlbertJan op vrijdag 11 oktober 2019, 12:09:52
Beste reageerders.
Na het schoonmaken en smeren van alle smeerpunten, rijdt deze loc gewoon weer erg mooi! O:-D
Het is een prachtige loc en rijdt (bij mij dan! :D( ook erg stil en alleen de rij-geluiden zijn hoorbaar.

Ook nog wat gespeeld met de CV's maar dit maakt, op het geluid na, met het rijden niet veel uit.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Titel: Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Bericht door: David666 op vrijdag 11 oktober 2019, 12:54:16
Vijfpolige motoren zijn geweldig mits ze een goede decoder hebben en de eerste generatie mfx esu decoders waren slechter dan de 6090X decoders want dat waren ondanks hun beperkingen geweldige decoders met goede rijeigenschappen en bestand tegen de omschakel impuls bij analoog rijden in tegenstelling tot de esu decoders en die ook gevoeliger waren voor vuile rails. Maar ze vragen wel wat meer onderhoud.

Probleem is dat er jaren zijn geweest met slechtere kwaliteit koolborstels en door overmatig smeren  treinen. Zowel door Marklin als door de eigenaren en die combinatie is dodelijk voor de meeste motoren.
Titel: Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Bericht door: Haradigi op vrijdag 11 oktober 2019, 14:21:23
Vijfpolige motoren zijn geweldig ....
Helemaal mee eens

.... en de eerste generatie mfx esu decoders waren slechter dan de 6090X decoders
Wat een onzin, heb je onderzoek gedaan of een link daarnaar  (foutje aangepast)

... en bestand tegen de omschakel impuls bij analoog rijden in tegenstelling tot de esu decoders en .....
Alleen probleem bij hele oude trafo's die nog 220V waren, dus bij 230V is de omschakel spanning dus ook hoger.

........ Probleem is dat er jaren zijn geweest met slechtere kwaliteit koolborstels en door overmatig smeren  treinen.
Nooit gemerkt dat er "slechte" koolborstels waren alleen die koolborstels die nat zijn geworden door de olie dan direct vervangen
(en de motor weer schoonmaken)

groet
Harald
Titel: Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Bericht door: hvanschaik op vrijdag 11 oktober 2019, 14:39:22
Stevige reactie, Harald, helemaal mee eens! Alleen voortaan gewoon weer "daarnaar" ipv. "daarna"  :D
Titel: Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Bericht door: David666 op vrijdag 11 oktober 2019, 14:43:21
Waarom is Marklin gestopt met Esu decoders omdat ze niet leverden wat Marklin wilde en 10 a 15 jaar geleden waren er nog heel veel blauwe trafo's en zelfs nu hebben veel mensen nog blauwe trafo's. Samenwerking Marklin en Esu is voor Marklin op een drama uitgelopen. Waarom denk je dat Marklin nu met een nieuwe mfx decodervkomt die tegen een 40 of 45 volt impuls kan. Echt niet voor hun plezier hoor.
Wat mij betreft was dat mfx wel leuk en je had veel instellingen en mogelijkheden maar de rijeigenschappen waren niet veel beter, dan dezelfde lok met een 60901 decoder en haperingen op vuile rails kwamen vaker voor dan met loks met een oude decoder. Ook gingen teveel geluidsdecoders kapot. Kortom Marklin is niets voor niets met Esu gestopt en Marklin is niet het enige grote merk dat is gestopt met Esu. En teveel smeren is enige tijd een probleem geweest ook bij Marklin bijvoorbeeld br94 en ik heb vaker toen grote klodders vet weggehaald bij nieuwe loks.

En dat heb ik allemaal zelf geconstateerd zowel bij mijn eigen locs en ik heb er veel en als bij de modeltrein vereniging. Kortom ik heb teveel Esu in rook op zien gaan en die onder garantie door Marklin werden gerepareerd en sommigen hadden daarna geen Esu meer.
Titel: Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Bericht door: nobody op vrijdag 11 oktober 2019, 14:54:59
Waarom is Marklin gestopt met Esu decoders
Veel modeltrein fabrikanten installeren geen ESU decoder meer in hun locs.
Uit rancune, omdat ESU nu zelf óók locs fabriceert...
Titel: Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Bericht door: David666 op vrijdag 11 oktober 2019, 15:01:20
Nee ze kunnen niet leveren wat ze beloven en zelfs nu is de kwaliteits controle bij Esu een probleem. Bovendien kunnen anderen betere decoders leveren tegen betere consequente kwaliteit. Wie de huidige decoders levert bij Marklin is net als vroeger vrij onbekend bij de consumenten. Maar zimo decoders in Roco loks zijn echt beter dan wat Esu kan leveren.
Maar dat is mijn mening.
Titel: Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Bericht door: Haradigi op vrijdag 11 oktober 2019, 16:01:41
 @citaat
Mijn mening is dat het een slechte mening is.

groet
Harald