https://www.maerklin.de/de/produkte/produkt-informationen/sondereditionen/insidermodelle/
Leuk model! In werkelijkheid zijn er maar 2 exemplaren van geweest, volgens Wikipedia. Grappig dat ze deze uitgekozen hebben, vraag me af wat de redenering is geweest.
Dat er in werkelijkheid niet veel van waren, maakt voor mij niets uit. Als er maar minimaal ééntje heeft rondgereden, vind ik het goed genoeg. Van de BR 10 waren er ook maar twee en die vind ik prachtig.
Misschien heeft het meegespeeld dat Trix een paar jaar geleden al eens een BR 78.10 in schaal N (https://www.trix.de/produkte/details/article/16471) als insidermodel heeft uitgebracht? Een deel van de voorstudie voor dat model hoeft niet opnieuw.
Ik vind die set met donderbussen leuk. Leuk voor mijn 2 glaskasten met stroomvoerende koppelingen en 3 wagens trekken ze wel.
Eens kijken of ik nog andere stomers heb die stroomvoerende koppelingen hebben. Volgens mij 1 andere wel.
Jahoor de Br34 delta uitvoering heeft aan de achterzijde een stroomvoerende koppeling.
Ik heb 3 van die type loks.
Wat kost die set donderbussen?
Stond op stummi forum. 299 en centen.
'k Vind 't meer lijken op een BR38 met korte tender.
Idd, het lijkt meer op een P8, later BR 38,
dan op een BR78..
het ziet er allemaal wel heel gelikt uit...
Pssstttt.....
Baureihe 78.10. Dat is eigenlijk een P8 die zijn tender moest afstaan voor een tweeassig exemplaar dat permanent vastgekoppeld zat. Maar waarom al deze moeite, de Baureihe 38 was toch een succesvolle machine?
Na de tweede wereldoorlog was er een groot tekort aan loks die met trek-duwtreinen goed konden presteren. Een voorwaarde hiervoor was dat er zo min mogelijk verschil moest zijn in het vooruit en achteruitrijden, zodat de loks bij hun eindbestemming niet gedraaid hoefden te worden.
Twee P8 machines vielen ten offer aan de constructeurs. Ze werden voorzien van een gesloten cabine, een aangepast loopstel en de volledig nieuw ontwikkelde, korte tender. Helaas bleek dat de rijeigenschappen achteruit er niet veel beter op werden: slechts een teleurstellende 10 km/h. kon de Br.78.10 sneller.
Omdat er flink wat kuiptenders van bijvoorbeeld de Baueihe 42 beschikbaar kwamen, werden deze met de P8 gecombineerd- een veel goedkopere oplossing met beter resultaat. Zo bleef het bij twee machines.
Meer over de BR 78.10 (Duits) ===> klik (https://lok-magazin.de/leseprobe/baureihe-7810-p-8-mit-kurztender)
Tjonge, weer niet mijn smaak, dank zij Märklin kan ik nu naar de Dominicaanse Republiek.. :D :D.
Hoi,
voordat ik 440 euro ga betalen wil ik PRECIES weten wat voor motortje er in zit...
Geregelter Hochleistungsantrieb mit Schwungmasse im Kessel
het blijft vaag wat ze bedoelen, kan ook gewoon weer een 3 polige worden cq zijn.
De donderbussen gaan 300 euro kosten,
incl. verlichting, sluitverlichting en preisers.
Ze gebruiken vijfpolige motoren tegenwoordig. Dat is zo vaak al besproken op stummi forum.
En wat betreft set donderbussen. Effe wachten nog of ik dit ga kopen of niet.
Hier nog wat info over de lok..
https://www.modellbahnfrokler.de/selbstbau/7810.html
Gr ad
Leuke loc.
Jammer dat beide exemplaren verschroot zijn.
Groeten,
Ton.
Ach, er zijn nog genoeg P8 die kunnen worden omgebouwd. Of een van de kopieën van de Br38 die in Oost Europa gebouwd zijn.
Maar inderdaad, leuke lok. De Donderbussen moeten wel voor keerbedrijf geschikt zijn, anders heeft zo'n historische lok weinig reden om op de baan te zetten. (Er een Roco Donderbus stuurstand erbij zetten?)
Jan-Peter
Märklin extra tv..
https://youtu.be/Zmwq2tP4YyI
Mooi lokkie. :)
Citaat van: janpeter op vrijdag 31 mei 2019, 19:18:04
De Donderbussen moeten wel voor keerbedrijf geschikt zijn, anders heeft zo'n historische lok weinig reden om op de baan te zetten.
De lok is niet voor keertreinbedrijf ingezet. Was wél de bedoeling. Vmax achteruit is 60 km/u.