Vandaag rijdt de SSN de Hoogoven Expres naar Beverwijk. Ik hoorde ze vanmorgen op tijd tussen Rotterdam en Gouda langs komen.
Weet iemand de dienstregeling? Met name hoe laat ze vanavond terug komen in Rotterdam? En komen ze dan via Gouda?
Koen
Via andere kanalen er achter gekomen hoe laat de trein uit Gouda vertrok vanavond en nog eventjes wezen kijken.
Blijft indrukwekkend!
Mooie foto, het is mij gelukt om de 23 023 op 5 plekken te platen :)
Beetje gokken en een race tegen de klok, maar 5 plekken is een mooie score :D
Zal binnenkort wel wat plaatjes delen ;)
Dank je, en ik ben benieuwd naar je foto's
Mooie plaat :thumbup: :thumbup: De BR23 is voor mij de mooiste stoomloc ooit :)
Mvg,
Peter Degeluidsman
Voor mij is de BR23 ook een zeer mooie loc met vele hele mooie jeugd herinneringen.
groet
Harald
Dat heb je mooi gedaan Koen. :arrow: :thumbup:
Tim, ben benieuwd naar je foto's
Bedankt, het is maar een simpele foto met m'n smartphone :)
Wel een mooi plekje daar bij Moordrecht
Koen
Ondanks dat het een simpele telefoon foto is, is het toch een mooie foto. De hele trein is in beeld. Dat is mij dan weer net niet gelukt.
De 23 023 vind ik erg fraai geworden en ik sta te springen om de 23 023, 23 071 en 23 076 bij elkaar te zien en iedereen te wijzen op de verschillen tussen deze 23'ers. Want die zijn er volop, zelfs tussen de 23 071 en 23 076 van de vsm alleen al :D morgen zal ik een serie foto's delen.
Citaat van: marklintim op zondag 26 mei 2019, 23:58:28
verschillen tussen [..] 23 071 en 23 076
Die zijn er zeker: een van de twee is ooit te gast geweest bij de SHM in Hoorn, en heeft toen een rit gemaakt richting Wognum/Medemblik. De andere kan dat beslist niet, omdat die de bocht bij de Holenweg niet kan nemen. Helaas weet ik niet meer welke van de twee het was.
@citaat
Dat lijkt mij sterk. Bijde 23'ers zijn te gast geweest bij de shm. De 23 071 en 23 076 hebben bij het bello festival van 2016 gependelt tussen hoorn en enkhuizen. De 64 415 is ook ooit bij de shm geweest en heeft op de museum lijn gereden. Het zijn allemaal 1'C'1 machines maar de 64 lijkt in de verste verte niet op een 23. De 64 is een tenderlok en de 23 een sleeptenderlok
Ja, Enkhuizen is geen probleem, dat is recht-toe-recht-aan! ;-) Maar ik had het over de bocht (https://www.google.com/maps/@52.6480558,5.0738296,311m/data=!3m1!1e3) in de lijn naar Wognum/Medemblik!
de beide 23ers van de VSM zijn uit het zelfde jaar en bouwer , dus verschillen zullen minimaal zijn . de Verschillen tussen de 23 023 van de SSN en de Beide VSMers zal groter zijn .
Een uitgebreid overzicht van de verschillen tussen oude en minder oude 23'ers vind je in het Duits hier:
http://www.bundesbahnzeit.de/seite.php?id=601
Je kunt ongetwijfeld wat verschillen vinden tussen de 23 071 en de 23 076, maar die zijn dan waarschijnlijk vooral later ontstaan. Qua bouw zaten ze heel dicht bij elkaar.
Dat de een wel door die bocht kan en de ander niet lijkt mij ook heel sterk. Het zijn allebei 23'ers, geometrisch zijn de onderstellen hetzelfde.
Eén ding wat ik kan bedenken is het verschil in tenderdraaistellen, volgens bovengenoemde website heeft de een originele 23'er draaistellen en de ander die van een 50'er.
Verder zou misschien de een afgesteld kunnen zijn op een asdruk van 17 ton, en de ander op 19 ton. Maar dat is instelbaar en dus te verhelpen, zou een van beide problemen opleveren.
Citaat van: Erik Baas op maandag 27 mei 2019, 18:08:15
Maar ik had het over de bocht (https://www.google.com/maps/@52.6480558,5.0738296,311m/data=!3m1!1e3) in de lijn naar Wognum/Medemblik!
dat snap ik, maar het lijkt mij sterk dat de ene 23 er wel door komt en de andere 23 niet. ik denk dat je in de war bent met de 64 415.
Citaat van: MaK man op maandag 27 mei 2019, 18:36:58
de beide 23ers van de VSM zijn uit het zelfde jaar en bouwer , dus verschillen zullen minimaal zijn . de Verschillen tussen de 23 023 van de SSN en de Beide VSMers zal groter zijn .
tussen de vsm'ers inderdaad minimaal, maar ze zijn er wel. zo heeft de 23 071 geen indusi ophang spoelen en de 23 076 wel. Victor noemt ook nog een mooie, 1 heeft originele 23 tender draaistellen en de ander die van een br 50.
maar zet de 23 023 naast de 23 071 en/of 23 076, dan zijn er inderdaad vele verschillen aan te wijzen. mijn voorkeur gaat uit naar de 23 023, die vind ik net iets mooier.
beloofde foto's komen later, flickr heeft kuren :(
Citaat van: marklintim op maandag 27 mei 2019, 18:52:34
dat snap ik, maar het lijkt mij sterk dat de ene 23 er wel door komt en de andere 23 niet. ik denk dat je in de war bent met de 64 415.
Nee.
@citaat dan ben ik heel erg benieuwd naar foto's van een 23 op de shm lijn en de reden dat de tweede 23 niet door die boog komt.
Ik heb op forum.locaalspoor.nl een tweetal citaten gevonden:
* De 23071 was in 1993 te gast bij een Bello Festival.
* Dat bedoel ik, de 071 is SHM pas-gemaakt,
Verder kom ik ook niet... Zal het nog eens navragen als ik iemand van de SHM spreek.
de beloofde foto's
(https://live.staticflickr.com/65535/47942406893_01b9197b3e_c.jpg) (https://flic.kr/p/2g3vnhi)
de eerste locatie van de dag. Abcoude. De trein zou rond 9.30 vertrekken vanaf gouda en om 10.17 door amsterdam komen. Daartussen moest de trein langs Abcoude. 's Ochtends om 9.30 stond ik met een 2 kennisen op Abcoude.
na de doorkomst snel naar de auto en via de A2 en A9 snel door naar Haarlem, want daar zou de trein om 10.40 doorkomen.
(https://live.staticflickr.com/65535/47942390397_b81be26744_c.jpg) (https://flic.kr/p/2g3vhnT)
de trein remde een klein beetje af en trok daarna weer op. met een luide excaust en een hoop stoomontwikkeling denderde de trein door haarlem.
(https://live.staticflickr.com/65535/47942426616_e076259406_c.jpg) (https://flic.kr/p/2g3vt9m)
locatie 3: Beverwijk. Toen wij in Beverwijk aankwamen was de trein al leeg en als leegmaterieel vertrokken naar Uitgeest. Aan het einde van de middag werd de lege trein door de 2225 terug getrokken naar Beverwijk.
(https://live.staticflickr.com/65535/47942426691_795eb8244f_c.jpg) (https://flic.kr/p/2g3vtaD)
aan de achterkant hangt natuurlijk de 23 023
(https://live.staticflickr.com/65535/47942407383_0650c4cc4f_c.jpg) (https://flic.kr/p/2g3vnqK)
alle reizigers weer aan boord...
(https://live.staticflickr.com/65535/47942390732_fd82b02b03_c.jpg) (https://flic.kr/p/2g3vhtE)
...en als iedereen dan aan boord is kan er weer koers gezet worden naar Uitgeest. De loc maakt voldoende stoom en ook hier weer een loeiharde excaust. Het beeld, het geluid, de geur, heerlijk. :)
(https://live.staticflickr.com/65535/47942426881_824d77eac4_c.jpg) (https://flic.kr/p/2g3vtdV)
het is een schitterende machine geworden
(https://live.staticflickr.com/65535/47942407173_e8c8851d34_c.jpg) (https://flic.kr/p/2g3vnn8)
locatie 4: Uitgeest. Hier werd de trein omgebouwd en met de 2225 op kop vertrok de trein naar de westhavens. Vanuit de westhavens zou de trein dan met de 23 023 op kop vertrekken naar amsterdam centraal. Door deze bewegingen keert de trein om, waardoor de 23 023 met schoorsteen naar voren vanaf amsterdam kon vertrekken naar rotterdam.
(https://live.staticflickr.com/65535/47942390507_e4eabfb3b7_c.jpg) (https://flic.kr/p/2g3vhpM)
aankomst westhavens
(https://live.staticflickr.com/65535/47942407743_2e5eeb2788_c.jpg) (https://flic.kr/p/2g3vnwX)
vertrek westhavens
(https://live.staticflickr.com/65535/47942407633_3c50eb821b_c.jpg) (https://flic.kr/p/2g3vnv4)
en als toetje nog een keer de stinkdiesel die achterop mee deed >:-D
ik heb even een kleine selectie gemaakt. een uitgebreider verslag zal ter zijner tijd in mijn eigen grootspoor topic verschijnen. ;)
Leuk/mooi foto-verslag zo!
Vind die 'stinkdiesel 2225' toch ook erg mooi!
Peter
@citaat ik vind hem ook wel mooi hoor peter. Maar aan het 'enthousiaste' bijschrift is wel op te maken dat ik grote liefde heb voor stoomtractie, zoals een aantal ook wel zullen weten. De stinkdiesel is dan ook meer een geintje, want die stomer laat meer geuren achter dan de diesel (anderen zullen de stomer weer een stinkdoos vinden) en in dit geval was de 23 023 de hoofdrolspeler. ;)