Geachte Forum leden, zijn er al ervaringen met de nieuwe 1300 van Artitec in Wisselstroom
uitvoering. Graag verneem ik het een en ander daarover zo mogelijk.
Mvgr. J.D.
Kijk eens op Beneluxspoor!
Asb op niet aangedreven assen schiet ook niet op :O
Mvg Johan
Maar ook 2 assen minder aangedreven dat zou ten heden dagen niet meer hoeven weg met die schroef en een klik sleper eronder :D
Bij mijn dealer even gekeken naar de net geleverde 2rail versie.
Belangrijkste dat hier nog niet is genoemd dat kleiner dan R2 absoluut niet mogelijk is.
Voor mensen met beperkte ruimte dus een afvaller.
Lijkt mij sterk heb een vriend die een 3-rail versie heeft en ik ken zijn modelbaan daar zit R1 en R2 in en ik hoor hem niet dat ze daar niet door kunnen.
Mvg Johan
Misverstand: R1 Marklin <===> R2 overige merken = 358mm radius.
Had hem graag gekocht , als hij in de goed kleurstelling kwam ( Reno geel/grijs groot NS teken ) .
Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 09 april 2019, 18:52:34
Misverstand: R1 Marklin <===> R2 overige merken = 358mm radius.
Had me er verder nog niet in verdiept en dit had ik me nog niet gerealiseerd. Als de versie die ik op het oog heb beschikbaar is vraag ik daar gewoon een demo :-)
Kan mijn nieuwe baan zodanig inrichten dat er wel mogelijkheden komen.
Dit is alleen wat mij verteld is toen ik er was en even naar details heb gekeken, heel mooi model maar erg kwetsbaar!
@citaat Artitec en kwetsbaarheid gaan samen: vanaf het moment dat de doos open gaat is het opletten geblazen.
Verder zou ik als ik 3railer was even de kat uit de boom kijken m.b.t. de aandrijving en antislip bandjes.
Gr, Ben.
Hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77048.msg3222023288#msg3222023288) kan je lezen hoe Jeroen, waar Johan ook op doelt, dat succesvol heeft aangepast.
Op basis van onze ervaringen met de Elotrains 1500 en zijn tractieproblemen (http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-baan/station-waldijk-2-0/msg20698/#msg20698) kwamen we op de door Jeroen toegepaste wijzigingen.
Zelf heb ik de lok niet, dus ga alleen af op Jeroen's ervaringen.
EDIT: het is natuurlijk niet echt fantastisch dat je dit moet uithalen om de lok fatsoenlijk in te kunnen zetten, maar daar hebben meer merken tegenwoordig last van ;) :D
@citaat Sorry maar het vergelijk met de 1500 is niet op de plaats.
Op de 3rail 1300 is een foutje gemaakt: een antislipbandje zit op een niet aangedreven as. Beetje erg suf :D maar Artitec kan dit simpel oplossen en dat zullen ze ook wel doen. Maar de trekkracht is na aanpassing ruim voldoende maar natuurlijk nooit hetzelfde als bij de 2railer. Daarvoor moet je echt bij Marklin zijn maar die maakt geen 1300's.....
In tegenstelling tot de Elotrains 1500: ook met 6 aangedreven assen is het daar magertjes door verkeerde draaistel ophanging. Daar helpt een beetje lood als verzwaring of je kiest wederom voor Marklin maar die maakt ook geen 1500's......
Gr, Ben. ;)
Ik stel ook slechts dat de ervaringen opgedaan bij de 1500 leiden tot de toegepaste veranderingen aan de 1300. ;)
De Artitec heeft echter geen gewicht nodig, maar had wel aannemelijk meer tractie met de Märklin ASB's dan met de originele.
Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 09 april 2019, 18:52:34
Misverstand: R1 Marklin <===> R2 overige merken = 358mm radius.
Geldt dacht ik alleen voor Roco dat R2 358 mm is.
Niet alleen Märklin maar alle merken die ik verder ken gebruiken R1 voor een radius van ongeveer 360 mm.
Ooit had Roco een 250 mm industrieboog en die heette R1. Die boog wordt al zeker 40 jaar niet meer gemaakt, maar de aanduidingen zijn nooit veranderd.
Marklin heeft ook de beruchte 5120 ( m rail industrieboog ) met 286 mm radius gehad . de 5100 serie M Rail ( standard ) is 360 mm radius .
Even terug naar de 1300 (als 't goed is...).
Voor wat het waard is:
Uit de het blad RAIL Magazine nr 363, blz. 85: "... zijn de draaistellen van Artitec/REE modeles voorzien van binnendraaistellen.
Hierdoor is het rijden door bogen met een geringe straal zonder "gezichtsverlies" mogelijk."
Maar, wat zijn "binnendraaistellen"?
Dat de assen zijn gelagerd in een kleiner draaistel dat weer binnen het hoofddraaistel kan bewegen. Dat hoofddraaistel beweegt dan nauwelijks onder de bak uit, terwijl het binnendraaistel een veel grotere uitslag kan maken, maar dat zie je dus niet.
Heeft REE niet zelf bedacht. De Rivarossi 1300 van 1995 had dat ook al.
Ik vind de wisselstroom-met alle snufjes versie echt veel te duur... ik blijf hopen op iemand die een ombouw van gelijkstroom naar een normale wisselstroomversie aandurft.
oke.... Wat moet ik nu verder met deze info?
@citaat Da's een goede vraag. Even Googelen misschien?
Citaat van: timtrein op donderdag 11 april 2019, 21:45:56
Ik vind de wisselstroom-met alle snufjes versie echt veel te duur...
Je betaald 140 extra voor een loksound 4 decoder wel apart dat de DC variant wel met lopi4 word geleverd maar de AC niet.
Ombouw is denk ik niet zo spannend als je een sleperhouder kunt krijgen weet niet hoe goed onderdelen van artitec leverbaar zijn?
@citaat De 3rail aantallen bij Artitec zijn vele malen kleiner t.o.v. 2rail waardoor het in de lucht hebben van 2 versies (LokPilot en LokSound) niet te rechtvaardigen is werd me ooit verteld.
Verder is die ?140 extra voor de soundversie 1300 niet zo raar want je krijgt daar beweegbare panto's voor bij. Bij de analoge versie kan dat niet want de twee aandrijvingen zitten er simpelweg niet in, evenzo bij de LokPilot versie niet.
Gr, Ben.
Ik heb begrepen dat REE niet anders wil aanleveren. Dat is denk ik een houding die is gebaseerd op de Franse markt waar drierail heel klein is.
Dat de tweerailversie wel met LokPilot wordt geleverd is omdat Artitec voor die versie alleen maar een decoder hoeft in te prikken. Zo doen ze dat bij de plan u en de Hondekoppen ook. Maar als Ree geen kale drierailversie levert, houdt het op.
@citaat Je ziet dat ook bij de CC7100 modellen van REE: 3rail alleen in LokSound uitvoering.
Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 12 april 2019, 12:11:04
3rail alleen in LokSound uitvoering.
Wat mij betreft geen probleem, prima zelfs. :thumbup:
Misschien moet 3rail wel afgeschaft worden.....
hoi,
Citaat van: Dirkkie_84 op dinsdag 09 april 2019, 13:48:14
Kijk eens op Beneluxspoor!
Artitec / REE 1300, Materieelbespreking (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77048.0);
Artitec / REE NS Serie 1300 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=74284.0)
Citaat van: Dirkkie_84 op zondag 14 april 2019, 00:14:57
Misschien moet 3rail wel afgeschaft worden.....
Je bent vrij om over te stappen op een ander railsysteem. Alleen je moet het wel durven om de definitieve beslissing te maken en de stap echt te doen. Daarvoor hoeft een ander systeem niet afgeschaft te worden. Daar zijn nog steeds veel mensen tevreden mee.
Groet Ronald.
Er is niet alleen lef voor nodig om over te stappen.
Als 3-rail materieel hebt en je wilt het vervangen door 2-rail dan is het de vraag in hoeverre dat lukt en
als je er veel van hebt dan wordt het ook wel een dure grap.
Dus in mijn geval was het toch goedkoper om de 3-rail versie te bestellen.
Grtz. Frits
Er is maar een reden om over te stappen van 3rail naar 2rail en dat zijn de puko's of omdat je het niet mooi vind of vanwegge het geluid wat ze produceren(al heb ik van het laatste niet echt veel last mijn slepers zijn bijna allemaal zo goed als stil)wat ik wel jammer vind is dat ze bijna alle 3rail modellen leveren zonder MFX wat een redelijk beperking opleverd als je met een CS1 rijdt.
Citaat van: hmmglaser op maandag 22 april 2019, 14:18:35
wat ik wel jammer vind is dat ze bijna alle 3rail modellen leveren zonder MFX wat een redelijk beperking opleverd als je met een CS1 rijdt
Ik rijd CS1R, wat zijn dan de beperkingen omdat er geen MFX met de decoder wordt meegeleverd??
Je hebt geen DCC met een CS1(tenzij je een ESU update hebt)en mogelijkheden onder MM zijn erg beperkt.
Citaat van: hmmglaser op maandag 22 april 2019, 14:18:35
....wat ik wel jammer vind is dat ze bijna alle 3rail modellen leveren zonder MFX wat een redelijk beperking opleverd als je met een CS1 rijdt.
Pech gehad dan. Ga MM rijden met 16 functies op 4 adressen. Of ga 2railen, dan mag je zelf je decoder uitkiezen.
Ach over een paar jaar bestaat het toch niet meer of ze zullen uiteindelijk ook wel komen met mfx decoders. De markt wordt steeds kleiner en ze zullen wel moeten willen ze overleven.
Zat er geen Loksound M4 in de 1300? Vanavond maar eens checken.
Alle informatie over alle versies (dus ook AC) uit de eerste hand:
Klik > hier (https://www.artitec.nl/index.php/nl/modeltreinen/category/ns-1300).
Ik dacht dat de piko 2200 pas één van de eerst was die een 3rail soundlok met M4 leverde.
Blijf het wel jammer vinden dat artitec de 1300 niet in de laatste uitvoering leverd geel met grote vishaak ;)
@citaat: De plan U was ook al met een Loksound V4: Plan U 147 AC met Loksound v4.0 (https://www.artitec.nl/index.php/nl/modeltreinen/item/2335201-plan-u-147-geel-ac-loksound-v40?category_id=318) en ook de DE 2 179 AC Loksound v4.0 (https://www.artitec.nl/index.php/nl/modeltreinen/item/2321103?category_id=198) ook al.
Maar het zou wel mooi zijn als er een gele 1300 met vishaak komt van Artitec.
Groet Ronald.
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 23 april 2019, 20:59:55Blijf het wel jammer vinden dat artitec de 1300 niet in de laatste uitvoering leverd geel met grote vishaak ;)
Ach wie weet komt er nog is een voor ons verrassende variant. Van mij mag die ook. Graag zelfs... ;)
(https://oi393.photobucket.com/albums/pp18/Bierboum/Oude%20doos/20110216/PICT0054.jpg)
Hi allen,
zag de Artitec 1300 vorige week bij mijn lokale winkel staan in de geel/donkergrijze uitvoering. Ik heb 'm niet in mijn handen gehad en dus van alle kanten kunnen bekijken, maar wat ik zag: een mooi model, zonder meer. Het ging hier om een gelijkstroom. Toch twee punten van aandacht wat mij betreft die bij een eventuele aankoop ook zouden meewegen voor mij. Ik vond het gele spuitwerk van het vitrinemodel helaas niet overal even mooi en dat zou me denk ik teveel storen gezien de aanschafprijs. Ik zou dan voor aankoop een ander model willen zien dan uitgestald stond. Het tweede wat me opviel was dat het donkergrijs hier of daar minieme witte spikkeltjes vertoonde. Voldoende om zichtbaar te zijn. Het zou me bij een zoveelste-hands model niet storen, maar voor het volle pond wel. Zie ook deze (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77048.msg3222021666#msg3222021666) afbeelding waar ik datzelfde meen te zien. Het kan stof zijn, maar...
Bovenstaand gaat over een gelijkstroom-model, maar dat maakt voor de afwerking van de buitenkant niet uit volgens mij.
Groet, Patrick
ps: ik vind dat open raampje als uitvoeringskeuze wel een beetje suf. :)
Vandaag de laatste Railhobby ontvangen, staat een 1300 verslag in geschreven door Chris van Diesen.
Exacte titel; Uitgelicht: NS 1300 Artitec. Opmerking: Imposante vertaling in model.
Ik had van Chris ook niets anders dan positiviteit over een model verwacht.
Lees ook wel wat kritische punten.
Zoals?
In ieder geval lees ik in elke topic over de Artitec 1300 opmerkingen over het spuitwerk.
Ook wel over de aandrijving.
Dat de loc biet tegen de helixen en spiralen opkomt.
Hoi,
Citaat van: pukkie op donderdag 23 mei 2019, 13:37:12
Dat de loc biet tegen de helixen en spiralen opkomt.
Lees even verder in het draadje en dan heeft Jeroen Water de oplossing (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77048.msg3222023288#msg3222023288) gevonden. Het is even prutsen maar als je een goede leverancier hebt kan die de aanpassingen zo doen. Maar goed dan moet je je spullen wel bij een goede leverancier / winkelier kopen die een beetje service gericht is.
Groet Ronald.
@citaat Een model met die prijs moet gewoon goed lopen en een spiraaltje kunnen nemen. Beetje vreemd om al die aanpassingen te moeten (laten) doen.
@citaat Het heeft vooral te maken met de AC-versie waar het speelt. Dit vanwege de sleper. Zo vreemd is het trouwens niet als ik soms lees hier het standaard merk heeft daar ook wel last van .... Een tweede sleper, de massa verbeteren, enzovoort ... Dat zou dan ook niet mogen ;) Maar goed dat je dan geen Philotrain rijdt :D
Groet Ronald.
Wil je geen rij problemen zoek dan naar een 3rail rivarossi,naar mijn idee alle topics lezende ligt de koers van Artitec/reemodels meer op een mooi en correct model dan goede rij eigenschappen.
Als één aangedrijven as minder zo'n verschil geeft lijkt me dat een redelijke ontwikkelings fout maar het kan ook zijn dat je te veel gewent bent aan de robuste marklin modellen ;)
@citaat / Mark: Hier aan kan je gewoon zien dat het 3rail-gebeuren bij Ree-models "erbij" is. Dan mag je eigenlijk als 3-railer blij zijn dat er een 3rail-model uitgekomen is. Dat is het meer dan een "ontwikkelingsfout". Zelfde als fabrikanten aangeven: Niet door R1 (360mm), daarmee schrijven ze ook 80% van de 3railers af. Maar is dat een ook een "ontwikkelingsfout"? Nee, een bewuste keuze. Als het dan wel goed gaat heb je geluk :D
Groet Ronald.
Daarom zeg ik, lekker stoppen met 3-rail. ;)
@citaat Märklin modellen zijn allang niet meer zo robuust als 15 jaar geleden. De huidige modellen zitten vol met vaak in kunststof uitgevoerde opgezette details, die vrij makkelijk afbreken. Pak je de loc even verkeerd beet, dan ligt er weer een afgebroken onderdeel op de grond/tafel.
Waarom lijkt er altijd wat fout te zijn met Artitec artikelen? Ze hebben al de niet rijdende Plan E (draaistelprobleem) en de Banaan-rechte Blauwe Engel gehad. Dan ga je toch enige vragen stellen bij hun productcontrole, ook al hebben ze nu een andere fabriek.
@Ronaldk, Niet door 360mm dan schrijf je ook meteen 80% van de gelijkstromers af.
@Kappa, welke modellen heb je het dan over? Ik heb het zelf namelijk nog niet meegemaakt (maar misschien is dat ook afhankelijk van de modellen die we kopen)
Citaat van: TB1990 op zaterdag 25 mei 2019, 23:36:01Ik heb het zelf namelijk nog niet meegemaakt (maar misschien is dat ook afhankelijk van de modellen die we kopen
Ik ook niet hoor! Niet met Märklinmodellen van 15 jaar en ouder en ook niet met actuele Märklinmodellen. ?t Is maar hoe je met je modellen omgaat denk ik.
@TB1900: Heb je een banaan exemplaar van zo'n Blauwe Engel dan is daar altijd wel een mouw aan te passen. Marklinisten zijn creatief, hun robuuste modellen zijn simpel recht te krijgen.
(https://abload.de/img/15ekfc.jpg) (http://abload.de/image.php?img=15ekfc.jpg)
(https://abload.de/img/2zfk67.jpg) (http://abload.de/image.php?img=2zfk67.jpg)
Flink draaien en warm stoken, komt goed. :D :D
Maar genoeg daarover, dit gaat over de 1300 van Artitec die goed verkocht wordt. Komende week zijn er weer nieuwe leveringen aan de winkels.
Gr, Ben.
@Gerrit:
Citaat van: TB1990 op zaterdag 25 mei 2019, 23:36:01
Waarom lijkt er altijd wat fout te zijn met Artitec artikelen? Ze hebben al de niet rijdende Plan E (draaistelprobleem) en de Banaan-rechte Blauwe Engel gehad. Dan ga je toch enige vragen stellen bij hun productcontrole, ook al hebben ze nu een andere fabriek.
Ze hebben niet meer of minder problemen dan andere fabrikanten.
Citaat van: TB1990 op zaterdag 25 mei 2019, 23:36:01
@Ronaldk, Niet door 360mm dan schrijf je ook meteen 80% van de gelijkstromers af.
Niet echt, R=420mm of groter gebruiken is meer standaard bij 2-rail dan bij 3rail. Een fabrikant zet het er netjes bij als het niet door R360mm past.
Groet Ronald.
De kracht van een treintjesmerk is niet zozeer de hoeveelheid fouten die gemaakt wordt maar de wijze en voortvarendheid waarmee een en ander wordt opgelost.
Gisteren na lang wachten eindelijk mijn exemplaar mogen ontvangen. Het is voor mij de geel / grijze 1315 in AC uitvoering met LokSound IV geworden. Artitec Artikelnummer 23.374.01
Eerst op deze al zeer warme zondagmorgen toch maar even de lok uit de (prachtig verzorgde) verpakking gehaald en even proberen wakker te schudden...
De eerste indrukken zijn in één woord: geweldig. Na het op de rails plaatsen van de lok ging het aanmelden aan de ECoS in een voor mij opvallend rap tempo van ongeveer 10 à 15 seconden.
Als eerste het, voor mij belangrijkste en altijd grote punt van zorg, het rijden over de Märklin K-rails en wissels. Hoe zal dat gaan met deze "merk-vreemde"? Nou, dit gaat met deze 1300 verbluffend goed. Geen probleem en nergens haperen. Vooral het gedrag op wissels werd door mij nadrukkelijk en met zeer goed gevolg getest. Ook de boogradius 360 (Märklin boog 2221) wordt zonder problemen en haperingen bereden. Het berijden van mijn railspiraal geeft ook geen enkel probleem en hapering. De lok wekt geenszins de indruk, ook bij lage snelheid, moeite met de klim te hebben. Gezien de rij-eigenschappen tot nu toe zit alles (asb.....) op de juiste plek. ;) Alle functies ook uitgeprobeerd. Prima allemaal vooral de pantografen. Dat is werkelijk een prachtige blikvanger en speciaaltje op dit model. Geweldig die automatische werking van "de tweede pantograaf" bij afremmen en optrekken.
Ook over de rijgeluiden van de lok zelf ben ik zeer goed te spreken. Motor is vrijwel geluidloos. Dat er een sleper onder deze lok zit valt qua geluid ook niet op.
Ook aan de verpakking van de lok is aandacht besteed; robuust waarin de lok veilig kan worden getransporteerd. En Last but not least: een keurig verzorgde en duidelijk leesbare handleiding.
Mijn eerste indrukken na de eerste ritten met deze ?losse? lok (ik ga ervan uit dat, gezien de rijeigenschappen die ik tot nu toe zie, het met de trekkracht wel goed zit) zeer positief!
Beste Hans,
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Artitec is natuurlijk prachtig materiaal.
Het idd is altijd spannend om een ?merkvreemde? over je K-rails te laten rijden. Maar zo valt te lezen gaat dit subliem.
Die 1300 is vanwege zijn C0C0 (Mijn favorieten) asindeling een forse loc. OP de baan is dat een geweldige aanblik.
Met de trekkracht zal het wel goedzitten. Je hebt immers aandrijving op 2 draaistellen. Dus altijd voldoende druk bij stijgen en dalen.
Heel veel plezier en succes met de 1300!
Groet
Harry
Hans,
Dank voor je post met duidelijke inhoud.
Mijn aarzeling om te kopen begint een beetje te zakken, zeker nu je de boog 360 als positief beoordeelt!
Veel plezier met de loc.
@citaat Hoi Fred,
Bedankt voor je aardige reactie!
Zonet nogmaals een aantal keren mijn (dubbelsporige) railspiraal, waarvan de binnenbocht uitsluitend Märklin 2221 bevat, bereden. Zowel steigend als dalend blijft de lok in deze (360) boog met alle assen keurig in het spoor en vertoont rustig rijgedrag als ware het een ?merk-eigen? lok. ;)
Hoi Hans,
Van harte met deze aanwinst. Het geel/grijze model is ook mijn favoriete kleurstelling.
Kunnen we hem de komende stamtafel bewonderen?
Mvg, Tim
Allemaal (nogmaals) bedankt voor de aardige reacties! :thumbup:
Even een filmpje gemaakt van het rijgedrag van de lok op Märklin K-rails en de in dit verband veel genoemde 360 boog in het bijzonder.
Kijk en oordeel zelf. Veel kijk plezier!
https://youtu.be/6EUDWzLL1y0
Mooie beelden Hans!
Héél veel plezier met je nieuwe NS 1315 !
Zo te zien voortreffelijk rijgedrag van de 1300 :thumbup:
Overigens ook een perfect gebouwde baan Hans. Je stijgspiraal ziet er gelikt uit! :thumbup:
Ik zie je aanwinst wel eens op een rijdag of stamtafel.
groeten
Harry
Bedankt voor je bijdrage, veel plezier er mee.
Citaat van: Hans Biere op zondag 02 juni 2019, 15:11:10
Even een filmpje gemaakt van het rijgedrag van de lok op Märklin K-rails en de in dit verband veel genoemde 360 boog in het bijzonder.
Wat me opvalt: op 2:14 zie je de pantograaf opspringen bij het wissel, enig idee hoe dat komt? Kortsluitinkje van de sleper?
Gr, Ben.
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 03 juni 2019, 13:37:43
Wat me opvalt: op 2:14 zie je de pantograaf opspringen bij het wissel, enig idee hoe dat komt? Kortsluitinkje van de sleper?
Geen idee wat dit is of hoe dit komt. Was mij, ook tijdens het uitgebreide proefrijden voor en na het maken van het filmpje, niet opgevallen. Kortsluiting door deze lok met STOP als gevolg heeft zich ook maar niet één keer voorgedaan. Bedankt voor je oplettendheid in elk geval. :thumbup: Ik ga er uiteraard wel extra op letten van af nu!
Overigens functioneren de "pantografen-functies" 100% volgens het boekje.... :)
@citaat Ben heeft arendsogen. 8)
@citaat Je ziet de lok kort haperen op het wissel, vandaar. :)
Ik houd het voorlopig op een zich daar toevallig voordoend slecht contact door een vuiltje of iets dergelijks. Anders kan ik het verschijnsel niet verklaren. Dat dat nou juist uitgerekend bij het maken van het filmpje moest gebeuren... Vanmiddag en vanavond weer tig keer over de bewuste plek gereden met diverse snelheden: geen bijzonderheden waar te nemen. Geen haperingen, geen opspringende panto('s).
Ik blijf het gedrag van de lok natuurlijk kritisch volgen maar het ziet er wat mij betreft nog steeds naar uit dat er niets mee aan de hand is. Wellicht moet de baan weer is gepoetst worden en her en der weer is een minuscule hoeveelheid van die wonderbaarlijk werkende ATF worden aangebracht... Da's ook al weer een behoorlijke tijd geleden dat ik dat gedaan heb.
Ik hou het op een ?vreugdesprongetje?, omdat hij eindelijk zijn assen kon strekken :P ;)
Het is toch een pracht loc :thumbup:
Klopt
Ik zag bij de wissel inderdaad de pantograaf omhoog springen en de loc even haperen.
Laten we hopen dat het een vuiltje is op de rails
Citaat van: Hans Biere op zondag 02 juni 2019, 11:08:33(ik ga ervan uit dat, gezien de rijeigenschappen die ik tot nu toe zie, het met de trekkracht wel goed zit)
Vanmiddag de hoogste tijd om eens aan het wat zwaardere werk te beginnen. Maar meteen een lange sleep containerdraagwagens aan de haak nemen. Het eerste vlakke stuk en over de wissels verliep prima. Eenmaal aangekomen op de railspiraal zag je eigenlijk meteen al dat de lok dit niet zou gaan redden. En ja, helaas. De eerste ronde kon al niet worden genomen. De 1315 bleef met doordraaiende assen staan. Dus achteruit, terug naar af.
Dan maar een stuk lichtere sleep bestaande uit "slechts" 6 wagens van het type Fals proberen. Dat zou toch geen probleem mogen zijn? Ook hier het jammer, doch helaas. Ook met dit sleepje blijft de lok op ongeveer de zelfde plek op dezelfde wijze steken.Ook hier dus weer achteruit terug naar af.
Toch wel enige teleurstelling. Zeker daar ik deze lok in hoofdzaak voor (zware) goederentreinen had gedacht. Wie weet is er met enig vernuft toch (aanzienlijk) meer trekkracht uit de lok te halen maar ik zou even niet weten hoe. Voor eventuele tips en ervaringen van anderen hiermee houd ik mij aanbevolen.
Eloks horen over het algemeen tot de sterkste loks.
Een E44 heeft bij mij eens een sleep van 10 meter zonder veel moeite getrokken en ook 20 4 assige kolenwagens op mijn helling was geen probleem.
Alles is afhankelijk van overbrenging en aantal anti slipbandjes.
Misschien helpt het de artitec anti slipbandjes te vervangen door Marklin exemplaren en anders lok terugeven aan handelaar. En dan wachten op een fabrikant die zijn huiswerk beter doet.
Heb me hier eens in verdiept Hans, KLIK (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77048.msg3222023288#msg3222023288)
Mogelijk lost dit jouw probleem ook op, wel aardig klusje.
@citaat Een mogelijke oorzaak: de lok heeft één asb op een aangedreven as en één op een niet aangedreven as.
Edit Hans: aantal ASB gecorrigeerd.
Dat probleem is uitgebreid besproken op Beneluxspoor Hans. Ik zou daar eens kijken.
Citaat van: Dirkkie_84 op zaterdag 15 juni 2019, 16:58:57Dat probleem is uitgebreid besproken op Beneluxspoor Hans.
Daar heb ik vlak voor Hans zijn post een linkje van geplaatst.
Even teruglezen :-)
Mijn oude 2001 of 2002 E44 heeft er 4. Nieuwere versies nog maar 2. Dit is dus de oorzaak. 1 is veel te weinig. Twee assen met elk 1 anti slipbandje is het minimale aantal dat nodig is voor een 6 assige lok. Kortom fabrikant heeft zijn huiswerk niet gedaan.
Citaat van: Marklindak op zaterdag 15 juni 2019, 17:01:02
Daar heb ik vlak voor Hans zijn post een linkje van geplaatst.
Hartelijk bedankt Fred,
Ik vraag mij nu af of ik dit zelf moet / kan gaan doen of dat dit garantiewerk is. Ik ga in overleg met mijn leverancier.
Citaat van: Hans Biere op zaterdag 15 juni 2019, 16:56:07
@citaat Een mogelijke oorzaak: de lok heeft één asb op een aangedreven as en één op een niet aangedreven as.
Jeetje, lees jij wel. :D Op 10 april is dit geschreven en jij "ontdekt" op 15 juni een fout......
Citaat van: Ben den Hollander op woensdag 10 april 2019, 11:09:16
Op de 3rail 1300 is een foutje gemaakt: een antislipbandje zit op een niet aangedreven as. Beetje erg suf :D maar Artitec kan dit simpel oplossen en dat zullen ze ook wel doen. Maar de trekkracht is na aanpassing ruim voldoende maar natuurlijk nooit hetzelfde als bij de 2railer.
..... terwijl de oplossing je ook al is aangedragen. Het stelt werkelijk niets voor maar je kunt natuurlijk terug naar de winkel en het daar laten uitvoeren.;)
Gr, Ben.
@citaat Met mijn 1315 gaat het sowieso goed komen. Ik las de werkbeschrijving hoe dit eventueel prima in orde te krijgen. Lijkt mij inderdaad een werkje van niks. Bedankt voor het nogmaals en uitgebreid onder mijn aandacht brengen. :thumbup:
Beste Allemaal,
Zojuist "Operatie Artitec 1315" aan de hand van het zeer gewaardeerde "recept" van "buurman" Jeroen Water met groot succes uitgevoerd. Het bleek achteraf "een fluitje van een cent". Van groot voordeel was natuurlijk ook dat ik de juiste gereedschappen en onderdelen (Märklin ASB's 7153) bij de hand had.
Van het trekkrachtprobleem dat ik gisteren schetste is dus niets meer over; de lok rijdt op voortreffelijk wijze met een behoorlijke sleep containerdraagwagens zonder probleem de spriraal op en maakt probleemloos het traject af.
Hieronder nog een kleine foto-impressie van "de operatie".
De juiste gereedschappen, stappenplan van Jeroen en "patiënt" direct bij de hand:
(https://abload.de/img/img_0118cijuq.jpeg)
De verpakking van de lok dient als uitstekende "lokliege"; vooral de patografen komen op geen enkele wijze in het gedrang:
(https://abload.de/img/img_0121tckwe.jpeg)
De uitgenomen onderdelen en te behandelen assen overzichtlijk apart gehouden; helpt bij het weer monteren hiervan:
(https://abload.de/img/img_0124wtkm5.jpeg)
Uiterst zorgvuldig de wielflensafstand (14,0 mm) instellen EN nameten. Ik gebruik hiervoor de tools die destijds door ons forumlid Roy Wilms zijn ontwikkeld en geproduceerd:
(https://abload.de/img/img_0125wxjqj.jpeg)
De wielen zitten op hun juiste plek, de Märklin ASB's 7153 geplaatst dus alles kan weer op zijn plaats en rijden maar weer.
(https://abload.de/img/img_0126uhkxj.jpeg)
Bedankt allemaal voor de belangstelling en tips die leidden tot dit mooie "happy end" voor deze prachtige lok! :)
Heb je hem, na het stellen van de assen, ook getest in je slanke wissels? Ervaring leert dat de 3 rail norm met 2 rail flensen te krap is en kortsluiting oplevert in de slanke wissels.
@citaat Nee. Op mijn huidige baan-in-aanleg zijn geen slanke wissels aanwezig. Bij het eerst komende aan te bouwen deel komt dit wel aan de orde. Het zullen er niet veel zijn maar toch. Dat zal niet al te lang meer duren. Maar zien wat er dan weer voor verrassing uit de hoed komt. In het slechtste geval dan maar afzien van het het gebruik van slanke wissels nu het nog kan.... :(
Nee, makkelijker: Gewoon je wielen weer breder zetten. Ik heb veel Roco Taurussen die sluiting maakten, heb ik gewoon naar 14,2 o.i.d. gezet. Loopt er niet uit op C rails. Ik rijd überhaupt nog best veel met geïsoleerde wielen, eigenlijk compleet probleemloos. Ik meen dat ACME zelfs wielen gebruikt die richting RP25 gaan.
Oké Laurent. Zeer bedankt voor je tip die ik natuurlijk in gedachten houd.Er is was dat betreft heel makkelijk bij de assen te komen en deze uit te nemen. Overigens gaat ie vandaag als een zonnetje. Zowel trekkracht als rijeigenschappen. Echt probleemloos. :)
Dat zijn altijd fijne berichten. Wellicht heeft iemand op de stamtafel Almere een setje slanke wissels, dat je daarmee kan testrijden?
Oeps......sorry die heb ik hier zelf ook wel liggen. In mijn enthousiasme niet bij stil gestaan vandaag om daar iets mee te doen. Iets voor volgend weekend. Ik houd je op de hoogte.
Citaat van: Laurent op zondag 16 juni 2019, 12:51:47
Ervaring leert dat de 3 rail norm met 2 rail flensen te krap is en kortsluiting oplevert in de slanke wissels.
Niet te snel. Hoe weet je dat het 2rail flensen zijn? Veel merken hanteren twee soorten. Daarom zijn er ook verschillende bandjes voor 2rail en voor 3rail wielen.
Hans,
Na jouw verslag is er bij mij toch wel een drempeltje weggenomen. Ga nog weer even nadenken over welke het dan gaat worden.
Citaat van: Ben den Hollander op zondag 16 juni 2019, 18:36:37
Citaat van: Laurent op zondag 16 juni 2019, 12:51:47
Ervaring leert dat de 3 rail norm met 2 rail flensen te krap is en kortsluiting oplevert in de slanke wissels.
Niet te snel. Hoe weet je dat het 2rail flensen zijn? Veel merken hanteren twee soorten. Daarom zijn er ook verschillende bandjes voor 2rail en voor 3rail wielen.
In sommige gevallen kun je beter de maat aan de buitenkant van de flens op het loopvlak meten en dit gelijk maken met een Marklin as ;)
Gelukkig dat het tractieprobleem nu is opgelost :thumbup: :).
Maar wel een beetje sullig van Artitec om een loc zo uit te leveren. Maar anderzijds maak je bij de anderen ook fratsen mee.
Wel een handig wielen apparaat. Ik zoek dat nog. Laatst 16 wielen op de hand zitten afstellen :?
Citaat van: hmmglaser op zondag 16 juni 2019, 20:46:36
Citaat van: Ben den Hollander op zondag 16 juni 2019, 18:36:37
Citaat van: Laurent op zondag 16 juni 2019, 12:51:47
Ervaring leert dat de 3 rail norm met 2 rail flensen te krap is en kortsluiting oplevert in de slanke wissels.
Niet te snel. Hoe weet je dat het 2rail flensen zijn? Veel merken hanteren twee soorten. Daarom zijn er ook verschillende bandjes voor 2rail en voor 3rail wielen.
In sommige gevallen kun je beter de maat aan de buitenkant van de flens op het loopvlak meten en dit gelijk maken met een Marklin as ;)
Weet je wat ik denk? Dat in de regel AC wielen goed staan en dat afwijkingen uitzonderingen zijn en dat je helemaal niet van die rare fratsen hoeft uit te halen. :-*
Ik ga sowieso niet rotzooien aan een nieuwe lok. Is de lok niet goed, dan terug onder garantie naar de handelaar en fabrikant kan die het niet verhelpen jammer dan. Dan wil ik geld terug. Zowel bij Brawa als bij Marklin gehad. Maar mijn oude treinhandelaar liet mij vaak eerst bepaalde treinen gewoon uitproberen thuis en dan wist ik meteen is goed of deugt niet.
Gezien alle problemen met AC modellen van andere merken is het eerder regel dan uitzondering dat ze niet goed sporen ;)
Verder kost het mij meer geld en tijd om terug te gaan naar de zaak waar ik het heb gekocht dus dat aanpassen doe ik zelf wel.
Citaat van: hmmglaser op maandag 17 juni 2019, 14:25:59
Gezien alle problemen met AC modellen van andere merken is het eerder regel dan uitzondering dat ze niet goed sporen ;)
De problemen zijn niet anders als met het huismerk, dit 3railforum staat er vol van.
EDIT: Aanpassing, voorbeelden verwijderd omdat dit verkeerd opgevat wordt. En het voegt niets toe. De boodschap die ik overbreng is simpel: ontsporingen en afwijkingen zijn uitzondering, niet de regel. Uitzonderingen los je op en je gaat niet alle wielen nameten en aanpassen als daar geen reden toe is. Dat doe je ook niet bij Maeklin materieel.
Dit is natuurlijk appels met peren vergelijken want bijna alle zaken die jij nu aanhaalt Ben hebben een de andere oorzaak dan de wielen ;)
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 17 juni 2019, 18:23:30
De problemen zijn niet anders als met het huismerk, dit 3railforum staat er vol van:
Lekker bezig Ben! Wat een onzinnige voorbeelden. Zo kan ik ook allerlei zaken "bewijzen" door de term "ontsporen" in de zoekfunctie in te typen en dan alle resultaten hier te plaatsen. Als je alleen al de stukjes tekst lees van sommige voorbeelden die je geeft, dan zie je al dat het niet om het ontsporen gaat van Märklin-materiaal (voorbeeld 3, 6, 7 en 10).
Voorbeeld 2: "Ze zijn we een beetje gevoelig aan ontsporen als je ze aan hoge snelheid door wisselstraten jaagt..." Het probleem lijkt me hier duidelijk. Duizenden reacties ook van mensen die dit probleem eveneens hebben...
Voorbeeld 4: Het gaat hier om een omgebouwde Loc van DC naar AC.
Bij voorbeeld 8 wordt gesproken over een mogelijke ontsporing bij een sleep van 45 wagons, hetzelfde bij voorbeeld 9 met een sleep van 35 meter aan wagons.
Voorbeeld 1: Inderdaad, ontsporende ICR-rijtuigen van Märklin. Nog één iemand die dat ook heeft in de reacties daarop.
Voorbeeld 5: Inderdaad, een ontsporende Märklin-loc.
Kortom, twee voorbeelden die kloppen. Ik zou zeggen, ga eens beter zoeken. Dit is gewoon een trol-bericht van jou.
Groet, Marc
Citaat van: 10103 op maandag 17 juni 2019, 20:02:21
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 17 juni 2019, 18:23:30
De problemen zijn niet anders als met het huismerk, dit 3railforum staat er vol van:
Lekker bezig Ben! Wat een onzinnige voorbeelden.
Je begrijpt de strekking niet, natuurlijk zijn er betere voorbeelden. Het gaat mij er maar om dat ontsporingen niet exclusief voorbehouden zijn bij AC materieel van andere merken.
Citaat van: Ben den Hollander op zondag 16 juni 2019, 18:36:37
Niet te snel. Hoe weet je dat het 2rail flensen zijn? Veel merken hanteren twee soorten. Daarom zijn er ook verschillende bandjes voor 2rail en voor 3rail wielen.
Zijn toch gewoon 2,8mm dik, net als bijvoorbeeld de wielen in een ACME rijtuig. Er zit bij Roco locs geen verschil, behalve de tussenmaat, tussen een doorsnee AC en DC wiel, voor zover ik kan meten. Even dik, even hoog. Neem ik echter een standaard AC wiel voor wagons, de 40196, dan meet ik dat die 3,2mm dik is met een ongeveer even dik loopvlak als van de 2,8mm lokomotiefwielen.
Als ik dan vervolgens een DC lok naar AC ombouw en en die as meet, dan meet ik dat die even breed staat als de DC wielen. En de DC lok loopt probleemloos waar de AC lok kortsluiting maakt op de slanke wissels. Het feit dat er dit soort onderdelen op de markt gebracht worden, zegt mij dat ik niet de enige ben die hier last van heb. Alleen ik poog de oorzaak aan te pakken, in plaats van het gevolg:
(https://abload.de/img/2019-05-2517.38.097ykib.jpg)
@citaat Het gaat hier om ontsporen, niet over sluiting. En daarbij is dit een beroerd voorbeeld, een slank wissel voldoet niet aan de norm waar het gaat om de stand van de puko's t.o.v. het hart van het spoor. Het slanke wissel is een beroerd compromis waar ook Marklin loks en treinstellen op sneuvelen: kortsluiting tussen puko en aanliggende spoorstaaf en dat is ook de reden van het uitblijven van de slanke Engelsman.
Geen leuk verhaal voor de Marklinisten maar ik heb het niet bedacht. Jij weet dat heel goed want je bent aan het polariseren geslagen om het op te lossen, respect daar voor. Verder stel ik voor het weer over de Artitec 1300 machine te hebben.
Gr, Ben.
dag Hans,
fijn dat de 1300 je zo goed bevalt (en meer na de door jou uitgevoerde asb correctie). Hoe is het spuitwerk van het model dat jij ontvangen hebt?
Van mij zou je een filmpje mogen plaatsen met je 1300 voor een fijne lange sleep door de spiraal. :) ik merk wel of je daar zin àn hebt. Veel plezier verder iig. Groet, Patrick
Citaat van: pitsar op vrijdag 21 juni 2019, 23:12:16Van mij zou je een filmpje mogen plaatsen met je 1300 voor een fijne lange sleep door de spiraal.
Dag Patrick,
Hier het gevraagde filmpje. Hopelijk geeft het een goed beeld van de trekkracht; zonder "operatie wielen / assen / asb-tjes" bleef de lok met deze sleep al halverwege in de eerste (onderste) bocht staan. Daar heb ik helaas geen filmpje van gemaakt...
https://youtu.be/-JRQSRyMYeI
@citaat
Mooi filmpje Hans, het geeft een goed beeld van de trekkracht van de aangepaste lok. :thumbup:
De lengte van de sleep lijkt me ook genoeg, er nog meer aan hangen hoeft ook niet, dit is een mooie sleep.
Ik verwachte nog wel heel even een spannend einde van het filmpje, zo met een open uiteinde van je spiraal. :roll:
Gelukkig stopte je op tijd. O:-D
Dirk-Jan
dank je Hans! Leuk om te zien. Die lok kan dit gemakkelijk aan zo te zien, ik neem geen of nauwelijks enige snelheidsvermindering waar tenminste. Dus met de trekkracht zit het wel goed.
ben benieuwd hoe de spiraal aansluiting gaat vinden op een nieuw plateau. Maar dat post je misschien ooit nog eens.
Ben je tevreden over het spuitwerk van je exemplaar (ziet er zo op het filmpje goed uit).
nogmaals dank, gegroet!
Dus deze loc is geopereerd.
Hoe zit het met het spuitwerk
Citaat van: Hans Biere op zondag 23 juni 2019, 14:04:14
Hier het gevraagde filmpje. Hopelijk geeft het een goed beeld van de trekkracht;
Grappig. Maar 7 karretjes is wat mager om een goed beeld te hebben van de trekkracht. Maak de sleep eens flink langer, ben benieuwd waar de grens ligt.
Gr, Ben.
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 24 juni 2019, 07:22:15Maar 7 karretjes is wat mager om een goed beeld te hebben van de trekkracht. Maak de sleep eens flink langer, ben benieuwd waar de grens ligt.
Sorry, Ben. Wat je in mijn laatste filmpje ziet is zo ongeveer de maximale treinlengte die over mijn baan kan en zal rijden. Gezien het rijgedrag van de lok tijdens deze rit zullen er best nog wel wat wagens bij kunnen denk ik. Maar met de getoonde lengte ben ik dik tevreden. Ik vind dat ik er genoeg aan gedaan heb en laat verdere experimenten / tests graag aan een andere bezitter(ster) van deze pracht over.
Graag bedank ik iedereen voor de getoonde belangstelling en aardige reacties!
Oké, jammer.
Ik heb vandaag een 1305 gekocht (besteld), een naar 3 rail omgebouwde 2 rail, dus zonder digitale panto's en zonder geluid.
Zal als 'ie binnen is eens kijken hoeveel het ding kan trekken, en vergelijken met de electrorossi/rivatren :-)
@citaat Succes! En nog een gratis tip: om "trekkracht-teleurstellingen" bij voorbaat te voorkomen is het misschien handig om te zien of het nodig is deze procedure (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=74948.msg1304322#msg1304322) uit te voeren.
Ik heb mijn exemplaar binnen, een van 2 naar 3 rail omgebouwde, zonder geluid.
Trekkracht is prima, en dan zit de antislipband nog op een niet-aangedreven as
Gaat prima over gebogen wissels, Engelse wissels, c-rails r1
@citaat Mooie aanwinst. Gefeliciteerd en veel plezier ermee!
Gaat het niet om een kap wissel ipv een ombouw?
Citaat van: PeterBezemer op zaterdag 13 juli 2019, 16:16:41
Trekkracht is prima, en dan zit de antislipband nog op een niet-aangedreven as
Tja, ik gun jou dit succes van harte maar gezien mijn (en soort gelijke van anderen) ervaringen begrijp ik hier niets van. Vooral ook omdat je dit "en dan zit de antislipband nog op een niet-aangedreven as" nog eens extra benadrukt.
Citaat van: PeterBezemer op zaterdag 13 juli 2019, 16:16:41
Ik heb mijn exemplaar binnen, een van 2 naar 3 rail omgebouwde, zonder geluid.
Hee, interessant! Wie of waar doet die ombouw?
Citaat van: timtrein op maandag 15 juli 2019, 20:15:20
Hee, interessant! Wie of waar doet die ombouw?
Ik heb je een berichtje gestuurd, ik weet niet of ik hier de naam mag noemen van het bedrijfje uit Uddel...
@citaat Je mag hier de naam Märklin uit Göppingen ook noemen dus....... ;)
Zolang je zelf geen belang hebt is dat geen probleem.
Citaat van: Hans Biere op zaterdag 13 juli 2019, 20:47:36
Citaat van: PeterBezemer op zaterdag 13 juli 2019, 16:16:41
Trekkracht is prima, en dan zit de antislipband nog op een niet-aangedreven as
Tja, ik gun jou dit succes van harte maar gezien mijn (en soort gelijke van anderen) ervaringen begrijp ik hier niets van. Vooral ook omdat je dit "en dan zit de antislipband nog op een niet-aangedreven as" nog eens extra benadrukt.
Zolang je niet een helling op gaat zal het wel goed gaan. Dan kom ik tot een containertrein van ca. 20 wagens. Een helling van ca. 2,5% gaat al niet goed met meer dan 5 Artitec Plan E's.
Ik heb dit weekend mijn AC 1300 voor het eerst thuis uitgeprobeerd. De loc meldde zich niet aan bij mijn CS2. Is dat normaal? Ik dacht dat de decoder mfx verstaat. Via DCC protocol aansturen ging wel goed.
Ik had dezelfde ervaring.
Volgens de gebruiksaanwijzing met mfx maar als je op de Artitec site kijkt staat dat er niet bij.
Frits
Even een berichtje naar Artitec sturen of terug naar je dealer. Ik hoor geruchten dat er in sommige 3-railers een DCC-decoder terechtgekomen is en in sommige 2-railers een MFX. Wat ervan waar is weet ik niet, maar jullie berichten lijken dat te bevestigen.
Even afstoffen...
Ik heb mijn nieuwe 1315 eens op de baan gezet, die inmiddels overeind staat. Dit betreft dus een aangepaste wisselstroomversie, zonder sounddecoder. Nu is het ding voorzien van front- en sluitseinen die met de rijrichting wisselen, maar de sluitseinen staan daarbij dus permanent aan. Hoe krijg ik die dingen uit? Ik word niet helemaal wijs uit alle info die Artitec geeft. Ik rij met een 6021 Control unit, en met F0-F4 zijn ze niet te schakelen. Dat hoeft ook niet, want zolang je niet losse loc rijdt zijn ze nutteloos - maar ik wil ze wel uit hebben. Schakelbaar of permanent maakt me niet uit ;)
En ja, ik kan het draadje doorknippen, maar voordat ik die stap maak wil ik hier nog even de experts vragen :P
@citaat Vraag even iemand met een iets modernere centrale dat hij wat CV-instellingen voor je aanpast. In de instellingen kan je met functiemappen de sluitseinen wel aanpassen. Anders zou het de winkel waar je het ding gekocht hebt moeten kunnen.
Ik bedenk me dat ik ook nog een mobile station heb liggen, zou het daar mee moeten kunnen? Dan ga ik daar een keer mee experimenteren.
Met een MS2/3 kun je CV-waarden aanpassen, geen probleem. MS1 weet ik niet, vermoed wel dat het ook daarmee kan.
Met een ms2/3 met de laatste update erop moet je de sluitseinen via functietoets kunnen in- en uitschakelen.
Groeten,
Ton.
Als de locdown voorbij is mag je hem best even meegeven. Dan regel ik dat even voor je ;-)