Voor de aanleg van mijn stoomdepot is een kolenspoor nodig. Hiervoor wil ik een stoomtrein met vaste tender gebruiken (BR81).
Was het gebruikelijk dat deze locs de kolenwagons konden trekken en duwen? Of moest de loc steeds omlopen?
Hoeveel wagons kon een dergelijke loc trekken?
Groetjes, Antoine
@citaat 't Is/was een rangeerlocomotief en kon (dus) trekken zowel als duwen.
Citaat: "Die Lokomotiven konnte in der Ebene einen 1100 Tonnen schweren Zug mit 45 km/h ziehen."
Bron citaat ===> klik (https://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_81)
Hoi Wim,
Dank je voor je snelle antwoord. Is het gebruikelijk dat bij een duwtrein de BR81 met de neus naar voren rijdt? Ik kan me voorstellen dat de machinist dan gemakkelijker vooruit kan kijken. In tegenstelling tot achteruit rijden.
Groetjes, Antoine
@citaat De cabine heeft zowel vóór- als achter vensters.
En hij heeft hulp van de stoker en de rangeerder(s).
Hi Antoine,
Voor enkele kolenwagens maakt dat allemaal niet uit, voor een rangeer locomotief ook niet vooruit of achteruit, duwen of trekken.
Die kon allemaal gebeuren op een BW.
groet
Harald