Sinds kort ben ik de gelukkig eigenaar geworden van een Ecos. Ik ben na een kennismakingsronde nu toe aan het integreren van mijn rollend materiaal in de Ecos.
Alles verliep vlot, zonder al teveel problemen, ik heb zelfs mijn eigen afbeelden ingeladen, enz? verschillende types loks zijn er al in opgeslagen: DCC, Motorola 14, Mfx, Mfx+, Uhlenbrock en LokPilot V2. Enfin, ik denk dat ik het onder de knie begin te krijgen ?
Tot ik mijn 39014 (Mfx Sound decoder) op de rails zette en de Ecos de mfx ontdekte en alles begon in te laden. Tot daar goed ? ik stel vast dat de topsnelheid veel te hoog ingesteld stond (naar gewoonte) en ik wou dat dus beduidend verlagen, zeg maar minstens 40% trager. Wat ik ook deed, in de Ecos staat de maximum snelheid nu heel laag, maar de lok blijft snel rijden. Idem wat betreft de optrek- en afremvertraging.
Het geluidsniveau heb ik wel lager kunnen instellen, dus er werkt wel degelijk iets en de communicatie naar de decoder lijkt dus wel te werken.
Oh ja, belangrijk: ik doe natuurlijk alles vanaf het programmeerspoor, uiteraard!
Dit gezegd zijnde ? ik heb ook geprobeerd om een factory reset te doen van de decoder, maar dat werkte ook niet (de setting die verhindert om onverhoeds een factory reset van de decoder te doen staat af).
Heeft iemand een idee wat hier mis kan zijn? Zie ik iets over het hoofd? Moet ik ervan uit gaan dat de decoder niet deugd?
Hallo Ivan,
zou gewoon moeten werken, niet per abuis de analoge topsnelheid teruggebracht?, ook de midden- snelheid moet lager zijn dan de maximum snelheid,
met vriendelijke groet,
Walter
1. Zet de loc op het programmeerspoor, dus niet pom (program on the main)
2. Schakel alle protocollen uit behalve M4 (= mfx)
3. Vervolgens via het menu loc wijzigen snelheid aanpassen.
4. Laat de loc rijden op het hoofdspoor en kijk wat het effect is.
5. Indien naar wens zo laten en de uitgeschakelde protocollen weer actief maken. Zo niet 3. herhalen.
Ad. 1 en 2 zijn de éérste handelingen voor het wijzigen van de parameters van een mfx loc; op dit forum al zo dikwijls benoemd!
Cees
Bij het doorvoeren van wijzigingen in mfx decoders maakt het niks uit of deze op het programmeerspoor staat of op het normale spoor.
Wat je wel kunt doen is de lok geforceerd te laten aanmelden en dat moet wel op het programmeerspoor gebeuren.
Hierna nog eens proberen de snelheid te veranderen.
Bedankt voor de snelle reacties en de goede raad. Ik heb alle tips in acht genomen in zoverre, om alle mogelijke invloeden uit te sluiten, dat ik nu enkel onder M4 protocol werk op de Ecos voor het wijzigen van de parameters. Maar tot nu toe heb ik geen verschillen kunnen vaststellen. De lok blijft halsstarrig dienst weigeren.
Ondertussen ben ik erachter gekomen dat het niet de snelheidsinstelling is die maakt dat de lok weigert te rijden maar de optrekvertraging. De "trial en error"-methodiek heeft me zover gebracht. Ik weet nu ook dat de maximumwaarde die ik kan instellen 28,000 seconden is en ik weet ook dat de lok op deze instelling er precies de helft over doet, dus op 14 seconden bereikt ze haar ingestelde snelheid. Het lijkt er dus op dat de decoder die parameter verkeerd interpreteert, maar bovendien ook boven die specifieke waarde weigert te rijden. Merk op dat alle andere functies blijven werken. Vooruit of achteruit rijden, het maakt geen verschil.
De afremvertraging vertoont dit euvel niet, behalve dat die ook werkt op de helft van de ingestelde tijd. Echter, ik kan wel hogere waarden instellen dan 28,000 seconden zonder dat dit het rijden belemmert. Dus stel ik bv 40,000 seconden in als afremvertraging, dan doet hij er 20 seconden over.
Deze lok is een mfx met een soft sinus motor. Ik heb nog 2 andere loks met dezelfde combinatie en ik heb die ook nagekeken. 1 van deze loks, nl 39110 (BR E10) respecteert ook de ingestelde seconden niet. De lok neemt ongeveer 2/3 van de ingestelde tijd. Bovendien kan je bij deze lok het geluid niet lager instellen, hoewel dat wel mogelijk moet zijn. De Ecos presenteert deze parameter en default staat die op 0 (wat al een slecht teken is). De Ecos presenteert ook een parameter die deze lok niet aangaat, nl piepende remmen ? oeps? Die staat ook op 0.
De 3de lok heeft tot om heden geen abnormaliteiten laten zien (39050 - BR05).
Ik heb dergelijk gedrag nog nooit opgemerkt, bij geenenkele type decoder. Maar ik beweer ook niet dat het een specifiek probleem is met de soft sinus aandrijving ? tot het tegendeel bewezen is.
Mogelijks is er een probleem met de Ecos, want waarom laat de Ecos parameters zien die niet van toepassing zijn en met waarden die zeker niet kunnen kloppen? Jammer genoeg heb ik geen Märklin controller ter beschikking om de proef op de som te nemen.
Vanaf nu ga ik elke vertragingsinstelling ook effectief timen met een chronometer om te zien of er een lijn te trekken valt en om te zien of er meer uitzonderingen zijn op de regels.
Ik overweeg om ESU te contacteren en hen te confronteren met dit gedrag van de Ecos.
Heeft nog iemand suggesties of ideeën?
Ivan,
Wat als je de maximale snelheid (Vmax) op 255 zet en dan nog een de optrekvertraging meet?
Ik heb een vermoeden dat de optrekvertraging altijd de maximale snelheid van 255 als referentie neemt.
Dan zou het ongeveer kunnen kloppen, want je schreef dat je de Vmax op 40% had gezet.
Als de ingestelde maximale snelheid dan op ongeveer de helft staat, duurt het optrekken maar half zo lang.
Aha, zo had ik het nog niet bekeken ? je hebt daar mogelijks een punt! :idea:
Ik probeer het uit op een aantal loks. De maximale setting is bij vele loks gevaarlijk snel in de bochten, maar ik kan het zeker proberen met een aantal instellingen. Daar laat ik nog iets over weten.
Maar helaas is dit geen verklaring waarom die ene lok voorbij de instelling van 28,000 seconden voor de optrekvertraging weigert te rijden.
Helaas is er geen eenvoudig antwoord op deze eenvoudige vraag ? ik heb op lok 39014, die met een probleem met de parameter van de optrekvertraging, een aantal metingen gedaan in functie van de instellingen van de maximale snelheid omdat de opmerking kwam dat de optrekvertraging rekening houdt met de maximale snelheid.
Met de parameter optrekvertraging kan ik met de huidige opstelling niet veel meten omdat het moeilijk in te schatten is wanneer de lok zijn maximale snelheid haalt. Maar omgekeerd wel en dat leek mij een vergelijkbare meting die de stelling al dan niet kon beamen ? echter.
Bij het instellen van de maximale snelheid naar beneden toe (ik was begonnen bij 255) stelde ik vast dat de lok niet meer startte eens lager dan 140 (ik nam stappen van 10). Met waarde 130 heb ik dan gezocht voor welke waarde van de optrekvertraging de lok terug wou starten. Dat bleek dan 14,000 te zijn, Idem bij 80 (9,500), 60 (7,000) en 50 (5,500). Daarna ben ik de metingen gestart van het afremmen bij de verschillende instellingen van CV5 en CV3 bij waarde 25,000 seconden voor CV4 (afremvertraging) en dit geeft volgende tabel:
Maximaal mogelijke
Maximale snelheid optrekvertraging Gemeten tijd in seconden Voorspelling
CV5 CV3 in seconden bij CV4=25,000 seconden in seconden
10 1,750 niet gemeten 0,98
20 2,000 niet gemeten 1,96
30 3,250 niet gemeten 2,94
40 4,750 niet gemeten 3,92
50 5,500 niet gemeten 4,90
60 7,000 niet gemeten 5,88
70 9,500 niet gemeten 6,86
80 9,000 23,84 7,84
90 14,000 18,31 8,82
100 14,000 20,27 9,80
110 14,000 22,44 10,78
120 14,000 24,49 11,76
130 14,000 26,65 12,75
140 28,000 14,65 13,73
150 28,000 15,63 14,71
160 28,000 16,87 15,69
170 28,000 17,84 16,67
180 28,000 18,81 17,65
190 28,000 19,69 18,63
200 28,000 20,65 19,61
210 28,000 niet gemeten 20,59
220 28,000 niet gemeten 21,57
230 28,000 niet gemeten 22,55
240 28,000 niet gemeten 23,53
250 28,000 niet gemeten 24,02
255 28,000 niet gemeten 25,00
Conclusies hieruit:
De veronderstelling dat optrekvertraging/afremvertraging 255 als referentie neemt en dus proportioneel de vertraging gaat uitvoeren klopt idd tot en met waarde 140 (kolom 4 benadert sterk de gemeten waarden die met de hand gestart en gestopt zijn. Een afwijking van 1 seconde lijkt me normaal). Eens lager dan 140 gebeurt er iets anders en vreemd genoeg valt dit samen met de wijziging van de optrekvertraging ? let wel dit zijn metingen van de afremvertraging! Het een zou niet mogen interfereren met het ander ?
Hetzelfde fenomeen doet zich voor bij de waarde 80 voor de maximum snelheid.
Het ziet er naar uit dat mocht ik noodgedwongen de optrekvertraging niet moeten aanpassen de metingen anders zouden verlopen zijn.
Dit toont aan dat er iets goed fout zit. Door de beperkingen van CV3 is het onmogelijk een realistische optrek- en afremvertraging in te stellen.
Naast het feit dat deze decoder voor dit soort doeleinden onbruikbaar is, stel ik vast dat een andere lok, nl 39110 (ook MFX & soft drive) een ander mankement vertoont in de decoder, nl. daarvan kan het volume niet ingesteld worden, nochtans is dat voorzien. Märklin ? sorry, maar wat is dat allemaal!?
Deze loks zijn niet nieuw en toen ik die kocht heb ik niet alle functies en mogelijkheden uitgetest (toen had ik er niet de middelen voor of was het zeer lastig waardoor ik het nooit gedaan heb - ok, mijn fout) ? dus geen garantie ? pech!
Er is dus meer aan de hand dan een simpele proportionele verhouding.
Ivan,
Ik denk dat je veel te nauwkeurig aan het meten bent.
Daarbij komt ook dat verschillende decoder net weer anders reageren en ik denk dat het optrek en afremgedrag ook door door het geluid wordt beinvloedt.
Ik merk ook verschil op tussen nagenoeg identieke modellen, maar een ander bouwjaar en met een andere decoder, dat het niet makkelijk is om bijvoorbeeld in voorspan, of dubbeltraktie te rijden.
Beste Ivan,
Rond de tijd waarop deze loks gebouwd zijn was ook de overgang gaande van de Märklin/Esu decoder naar de pure Märklin decoder, ik heb ook een lok uit die tijd, die deed op Motorola absoluut niet wat hij moest doen, daarna een Esu V4.0 decoder er in gezet, maar toen kwamen er onduidelijkheden m.b.t. welke auxen er ingeschakeld moesten worden om de elektronika voor de sinus motor te laten werken, een redelijke puinhoop dus, de lok rijdt nu redelijk op DCC maar wil nog wel eens "hikken".
Ik dacht dat je met de Ecos ook "Motorola" instellen, je zou dat eens moeten bekijken in de handleiding van de Ecos, als dat zo is dan zal het wel iets zijn van" zet alle formaten in de Ecos behalve Motorola uit, en stel de decoder in volgens de handleiding van de lok.
Mocht je per ongeluk nog een Märklin 6021 centrale hebben dan is het natuurlijk nog makkelijker.
Groet, Anne W
Anne W,
OK. Je kunt met de Ecos effectief terugvallen op Motorola voor de config van de lok en zo ermee rijden. De vraag is of dat iets gaat veranderen. Maar ik kan het proberen, uiteraard.
Ik ben NIET van plan om de decoder te wisselen, ik kan er wel mee leven ? denk ik ... O:-D
Ik geef nog feedback hierover later deze week.
In elk geval bedankt voor alle hulp en tips!
Ivan
Beste Ivan,
Ik ben een DCC/Motorola rijder, ik heb MFX loks en ik heb een M.S. 1, ik stel daarmee in MFX maximum snelheden, optrek-/afremvertragingen en soundlevels mee af en dan werken ze ook onder DCC en Motorola.
Ik ga er van uit dat als je in Motorola wat in de lokdecoder afstelt dat dit ook werkt als je daarna rijdt op MFX.
Groet, Anne W
Anne W,
Ik heb je suggestie gevolgd om onder Motorola te rijden in te stellen en ik heb dit vandaag getest. Maar ook onder Motorola werkt de optrek- en afremvertraging niet zoals je zou verwachten. Onder Motorola is er geen instelling zodat lok nog weigert te rijden, dat is al iets. Het is zelfs zo dat het bekomen resultaat nag minder goed meevalt.
Er is ergens een fout gemaakt in de decoder of de decoder deugt niet ? wie zal het zeggen.
Maar bedankt voor de tip, het was het proberen waard.
Ik zal er moeten mee leven zoals het is. En weet je, er zijn ergere dingen ?
We weten allemaal dat Märklin wellicht niet meer kan helpen hiermee, dus: beter afblijven zolang ik maar normaal met de lok kan rijden.
Laat me stellen dat deze lok een F1-versie is van de stoomlok: krachtig optrekken en pijlsnel afremmen ? :-)
Ivan
Beste Ivan,
In de handleidingen van Tante staat altijd een tabel met de in te stellen CV's (officieel heet dat bij Märklin registers), waaronder ook de optrek- en afremvertraging en er staat een handleiding hoe dat te doen met de oude Märklin 6021, ik weet niet hoe dat zich vertaalt naar de Ecos....
Je zou eens een keer contact kunnen zoek met een stamtafel bij je in de buurt, daar zitten altijd wel mensen die veel weten en veel ervaring hebben.
Succes, groet, Anne W