Goedendag medespoorders,
ik heb een redelijk grote baan, rij met Koploper 7.5 en ESU centrale, Marklin maar ook omgebouwde Roco en Pico; alles gaat perfect met 6 treinen tegelijk, maar zodra ik met 7 of meer treinen ga rijden,gaat er van alles fout. Ik heb een ringleiding met veel extra aansluitpunten. Nu heb ik gelezen dat een booster of boosters mijn probleem zullen oplossen, is dat zo en welke raden jullie uit ervaring aan? Ik heb nog een Tams Booster B-3 liggen, maar daar ontbreekt het aansluitdiagram van, dus durf ik deze niet aan te sluiten.
Graag jullie advies, en alvast bedankt voor de reacties.
Groeten,
Erik uut O'mmn
Hoi Erik,
Ik zou ook voor een Esu booster gaan, dan hou je het een geheel, je kunt o.a. het voltage en verbruik op je scherm van je ECoS uitlezen.
Kijk nu ook eens op je ECoS hoeveel je verbruikt, dat mag maximaal 4A zijn.
Oja op welk voltage staat je ECoS.
Mvg,
Peter Degeluidsman
De Tams gebruiken, Boosterlink erop zodat je MFX/M4 blijft werken (kost 3 tientjes) en de Nederlandse Handleiding eens nalezen (https://tams-online.de/WebRoot/Store11/Shops/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4/MediaGallery/15_Download/Anleitungen_NL/40/B-3_2016_09_Handleiding_NL.pdf).
Tams booster verkopen, esu booster kopen :thumbup: Heb je veel gebruiks gemak van.
Duidelijk advies ga ik doen, maar is 1 booster voldoende? Want ials ik de baan in gescheiden delen moet opsplitsen wordt lastig ivm ringleiding die overal is aangesloten
Gr Erik uit Ommnn
Goede keus Erik.
Je kan je ringleiding toch onderbreken en verdelen over de centrale en booster(s).
Ikzelf heb mijn onderste schaduwstation en spiraal op één booster en mijn middelste en bovenste schaduwstation op een andere booster en de bovenbaan voed ik via de Ecos.
Ik heb twee boosters genomen beter teveel dan te weinig stroom want ik rijd met gemiddeld 14 treinen te gelijk op mijn baan.
Groet Michel
Citaat van: Loco loco op zaterdag 02 februari 2019, 17:38:46
....... alles gaat perfect met 6 treinen tegelijk, maar zodra ik met 7 of meer treinen ga rijden,gaat er van alles fout.
Misschien is dit iets, kost niets. :)
(https://abload.de/img/naamloosvnkkx.png) (http://abload.de/image.php?img=naamloosvnkkx.png)
Beetje lomp, het kan nog wel wat sjieker: een blokgroep maken van je schaduwstation (als je die hebt) en daarin aangeven hoeveel opstelblokken bezet moeten zijn vooreer er weer een trein mag vertrekken.
Gr, Ben.
Goedendag medespoorders,
Ik heb dus een booster ESU 4 aangesloten, en trein of 12 op de baan, laat er 6 volautomatisch rijden, perfect, maar zodra ik in de database verander en het aantal treinen op bv 8 zet, dan gaat het nog steeds fout, doorschieters, terugmelders die genegeerd worden, en wordt het al gauw een echte puinhoop.
Wat doe ik toch verkeerd, lijkt net alsof het ?systeem? overbelast raakt?
Jullie reacties tips etc zie ik met belangstelling tegemoet
Met vriendelijk groet,
Erik
Het aantal treinen die tegelijk rijden is van belang maar ook waar ze rijden. Als bijvoorbeeld alles in de sectie van de Ecos rijdt en geen in de sectie van de booster gaat het verkeerd.
Oftewel: kies de scheiding van booster en centrale op een slimme plek.
Mijn inziens geen booster probleem.
Probeer eens het volgende.
ECoS instelling 1 -> icoon regelaar -> overnemen van Lok's -> klik overnemen van een lok door andere deelnemen toestaan eens uit.
Kijk nu eens of bij meer treinen dan 6 nog de problemen zich voor doen.
Mogelijk zou ik Koploper ook nog een instelling veranderd moeten worden maar weet niet meer zo welke.
Gewoon proberen, niet geschoten is altijd mis.
(Volgens mij had Hans "krokodil" het zelfde probleem met zijn grote baan gehad)
Mvg, Johan.
Hm, ik heb de booster achter de centrale aangesloten, moet ik de baan echt gaan splitsen? Dwz nu centrale naar booster naar baan ringleiding
Je Ecos heeft een stroom monitor, daar kun je zien wat er verbruikt wordt bij 6 treinen. En dus ook als je er een aantal meer laat rijden.
En ja: een booster heeft alleen maar zin als uitbreiding, niet in plaats van je Ecos want ze kunnen beide hetzelfde leveren.
Okeeeeee, dat verklaard waarom de booster op deze manier niets toevoegde, dus heb ik een mooie klus voor de boeg, baan opsplitsen in 2 gescheiden secties, allen bedankt voor de reacties wordt vervolg
Voordat je de baan splitst even mijn tip uitvoeren
Vraag Wijbe even want die kwam des tijds met de oplossing voor Hans.
Zijn probleem was precies wat jij omschrijft
Mvg Johan.
Oké Johan, ga ik ook proberen, thx
Hallo Johan,
deze functie stond niet aan; vandaag weer even gereden met 7 treinen loc's, de booster blijft ver onder de 4000, als er 7 rijden geefthij max 3200/3300, dus dat is binnen de marges?
mVg
Erik
volgens mij klopt dat wel, ik zal straks ff bij mij kijken, wat de booster afgeeft.
Schakel je de wissels ook vanuit de baanstroom?
Zekers, alle 70, hoezo?
@citaat Dan kan het zijn dat als er meerdere wissels tegelijk of bijna tegelijk schakelen te veel is voor de centrale. Dan is het rijden zelf niet het probleem maar het schakelen. Mocht het mogelijk zijn dan zet je je wissels op een hulpspanning die niet gebruik maakt van je versterker en/of centrale. Dan verkwansel je geen "dure digitale spanning" aan de wissels. ;) Mocht dat niet gaan of lukken dan zal je je baan in 2 aparte delen moeten splitsen waarbij je goed kijkt dat je het aantal tegelijk rijdende treinen goed verdeeld over de versterker van de centrale en de extra losse versterker.
Groet Ronald.
Niet zo zeer het gelijk schakelen, maar de 74490 is gemeten op 1,5A schakelpuls stroomsterkte. Als jij van de 4A al 3,2A gebruikt voor je treinen en dan nog een piek van 1,5 erbij vraagt, gaat ie over de zeik.
Beste Erik,
Je zou dus je Tams booster puur en alleen voor de wissels kunnen gebruiken, betekent wel een apart ringleiding systeem voor je wisseldecoders.
Groet, Anne W